Te szakértő vagy. Újra van telepítve a gépem, milyen programokat kell telepítenem, hogy pl. a nickek "küld" izéjét megnyithassam, meg a pdf-eket olvashassam, mert semmi olyxan szöveg izé programom sincs....
A levéltárban kutatva az 1959-1979 közötti időszak másodfokú fegyelmi határozatait, azokban nagyon sok következmény nélküli jelzőmeghaladási ügyet olvastam. Vagyis osztom a véleményedet az esetek hajdani gyakoriságáról. A mostani nagy esetszám, pontosabban azok nyilvánosságra kerülése viszont szerintem nem csak a társszolgálati ágak felhőtlen, baráti viszonyának tudható be, hanem az internet elterjedésének és a médiáknak is. A korábbi időszakban egy-egy ilyen eset, ha csak nem lett belőle baleset, nem igazán kapott nyilvánosságot, a vasút azt elintézte házon belül. Ma viszont igen nehéz lenne eltitkolni még a kívülállók előtt is.
Nem csak mostanában szaporodtak el a jelzőmeghaladások, ilydenek voltak a múltban is hasonló gyakorisággal. Viszont most az mfb miatt, ill. a társzolgálati ágakkal való viszony miatt nem lehet, ill. nagyon nehéz eltitkolni. Nem biztos hogy harag, irigység egyéb miatt, hanem mindenki jobban fél.....
> "...a vonal nem csak Fradi B1-4, meg a személy 1-4-ről szól...."
─ Bizony nem, és én személy szerint őszintén csodálom azokat az embereket, akik az előírt vonalismereti utak teljesítése után képesek akár több ezer km-nyi vasútvonal és állomás biztonságos közlekedéshez szükséges tudnivalóit mindenkor használatra kész állapotban, pontosan fejben tartani! (Tiszteletreméltó szellemi teljesítmény! ─ de az EU-jövőkép szerint ez a mozdonyvezetői minimum; vagy vállalni az utat útvonalkönyv szerint, ha a bölcsek tanácsa valamely viszonylatban a feltételeket már megfelelőnek minősítette! De legyen ez a jövő zenéje!)
Annál érzékenyebb mai probléma, hogy vajon mi lehet az oka az olyasféle (súlyosabb következményekkel szerencsére nem járt) jelzőmeghaladásoknak, amikből úgy másfél tucatnyit már a KBSZ is begyűjtött az utóbbi években? (Biztosan nem egyetlen ok áll az összes eset hátterében; és hamis a hivatali szabványválasz: "a mozdonyvezető figyelmetlensége!") Már volt szó a vonalismeretről, de mit szól egy-egy sokat megélt gyakorló mozdonyvezető az említett jelzőmeghaladások lehetséges okairól?
─ Bármilyen lassan vagy gyorsan írhatod, mert elég jól megtanultam olvasni! Nemcsak szolgálati utasítást ─ olyan hivatalos írományokat is, amelyek többek között a közel- s távolabbi jövő vasúti eljárási és együttműködési szabályait próbálják megalapozni. (Jobbára szigorúan szabadpiaci szemlélet alapján, vasútüzemi ésszel felfoghatatlan következményeket előrevetítve.)
Ha jártadban-keltedben még nem találkoztál ilyen (ÁME) írománnyal, légy boldog: irigyellek érte! Ha ─ legőszintébb kívánságom szerint ─ további hosszú szakmai és magánéletben lesz részed, előbb vagy utóbb összefuttök valahol az egyesült Európa vasúti pályáin. (De angolosan szólva: God save Hungary!)
Lassan írom, hogy megértsd: a vonalismeret nélküli közlekedés szabályainak semmi köze nincs az ÚK létéhez vagy nem létéhez. Vonalismeret nélkül csak úgy szabad közlekedni, hogy másik mozdonyvezető pilótaként ott van a kuncsaft mellett. Útvonalkönyvvel is lassan egy éve el kell látni a mozdonyvezetőket.
>"A vonalismeret nélküli közlekedés megszűnt,....."
─ Persze, nálunk, átmenetileg! Amíg el nem készülnek azok az irodakukac-agyakban csodálatosan szépre megálmodott (csak a valóságban hagyományosan csúfra sikeredő) útvonalkönyvek és be nem hódolunk ─ megint csak (ó! magyar!) szokás szerint: nem önként, csak (inkább utóbb mint előbb) a gazdasági racionalitásnak bedőlve ─ a közel/távol/jövő európaibb divatjának!
A kényszerű "fejlődés" kilátásait végiggondolva, szívesebben lennék valóban lemaradva! (De nem olyan hajlammal születtem!)
A Bzmot nem az M62-es! Az utóbbi a nagy piros vas, amit télen csak, nyáron leginkább tehervonatok elején találhatsz. Amúgy a Bz vmax=80 km/h, kivéve az Interpicik (4xx-as pályaszámúak) és az ikerBz, nekik vmax=90km/h gyárilag.
Mondjuk élénken elgondolkodok, és közben jókat nevetek mikor vonalismereti vizsga címén megkérdezik a kanizsai oktatótó főmozdonyvezető elvtársat, hogy mivel a 30-as vonal tart Gs-Buda, ill Fc-Suba, és rákérdeznek a Líra 27-re, netán a senkiföldje határára....)))))
Netán a "Burmai kihúzóra"....)))) Ugyebár az is ott van....Mert ugye a vonal nem csak Fradi B1-4, meg a személy 1-4-ről szól....-:))))))))
Azért van valami diszkrét bája annak, hogy az vizsgáztat vonalismeretből aki előtt ott a kifestőfüzet, a vonalat max a mérnökgyakornoki útjai alatt, vagy az ellenőrzései során látta, mikor kiszállva a régen a Nysából. Latviából ( Gondolom tudod ire gondolok...-:))) ), és ő dönti el hogy a kolléga ismeri-e azt a vonalat amin jár.....
Mondjuk az se semmi mikor a kedves számonkérő mikor kiszáll a most már valami jobb keleti-nyugati autóból és a gazban elbotlik Nagybrákvár 44. vágányán egy siklasztósaruban, és azzal szívatja meg Gipsz Jakab, amúgy 2 megyével odébbi fütyihausból származó expresszvonati főmozdonyvezetőt, aki a személy I-X vágánynál belljebb már száz éve nem járt....-:)))
Sőt megtoldanám: Nem a sebességtúllépés miatt röptették meg, hanem azért, mert mikor megállt napokig nem jelentkezett szolgálatra....Magyarán igazolatlan távollét...
Az hogy egy kicsit sietett, az már csak a hab volt a tortán....)
> "Kezünkben lassúmenetkimutatással és az írásbelit olvasgatva vezetünk?"
─ Á, az már idejétmúlt elképzelés! Ha beköszönt az EU-vasútbürokraták legújabb víziója, akkor útvonalkönyvet lapozgathatsz bibliofil-papiron vagy nagyfelbontású képernyőn ─ miközben 160-nal sepersz a 20 km/h-s magyar pályán. (Ne aggódj (ha véletlenül túléled) semmi probléma, csak jó hazai szokás szerint illetékesék mindig késnek néhány évet az időszerűsítéssel.) Amúgy meg ezután bármiféle hely- és vonalismeret teljesen felesleges: mert a jövőben minden (vas)út ─ útvonalkönyvvel a szemünk előtt, vagy anélkül ─ előbb-utóbb úgyis a mennybe vezet! (Bocs', előbb az a viszonylat járt a fejemben, amerre az út csupa jószándékkal van kikövezve, csak véletlenül elírtam ─ most meg már minek javítsak? Politikusék nem ugyanígy tennének?)
Egyébként borzasztó nagy baj, ha egy olyan méretes veszélyes üzem alkalmazottai mint a vasút, nem a legjobb tudásuk szerint végzik a munkát, amiért fizetik őket. Az meg minden jóhiszemű ember számára már önmagában kész tragédia, hogy mások felelőtlen restsége vagy tudatlansága a szigorúan betartandó közös biztonsági szabályok sérelmével mekkora veszélyeket idéz elő.
Kizárólag útvonalkönyv szerint, naprakész vonalismeret nélkül végigvinni egy vonatot bármelyik "jobb" magyar vonalon ─ ahogy EU-bürokratáék álmodják és ahogyan már a honi tervezet is készül ─ az általad leirt "rendszer" ismeretében kész horror! (Pedig még nem is ez a csúcs....) Most kívánjam, hogy legyetek boldogok, mert ma még "csak" lassúmenetkimutatást és írásbelit kell böngészni, miközben teljes sebességgel húztok egy ismert vonalon? (Egy kívülálló vagy egy zord főnök talán így tenne, de én csakis a lehető legjobbat tudom kívánni.)