Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Az azért legyen világos, hogy egy hőszivattyú sem fog tudni lemenni 1 kW-ra a leadott teljesítményben úgy, hogy egyébként a méretezett hőigény 7+ kW. Hiába inverteres a kompresszor, a fordulatszám nem csökenthető a végtelenségig. Modulációban, időjáráskövetésben nagyjából hasonló dolgokat tudnak a gázkazánok a hőszivattyúkhoz képest. A gázkazánok általában toleránsabbak a nem tűpontosan méretezett fűtésrendszerhez való illesztés terén. Magyarul nem árt, ha a hőszivattyús rendszert egy hozzáértő gépész tervezi meg, aki utána hiba esetén elővehető. A legtöbb hiba itt szokott lenni. Persze ezt a gázkazánnál is így érdemes, de ott nagyobb a rugalmasság.
A hatékonysági paramétert leginkább költséghatékonyságként érdemes értelmezni, amit egy hosszabb periódusra (10-20-30 év) a készülékek becsült életciklusának figyelembe vételével végig érdemes megbecsülni: bekerülés (akár többször is), fenntartás, energiár.
Én 6-8 éve a házfelúításunk előtt előg alaposan megversenyeztettem a gázos (megvolt a gázbekötés) és a hőszivattyús megoldást. Végül nekünk új gázos rendszerünk lett, de gyakorlatilag minden úgy van kialakítva, hogy később egy hsz. is gond nélkül bekerülhet. Nálunk az is szerepet játszott, hogy csak most, szük 5 évvel a nagy felújítás után zárult be a termikus burok a homlokzati hőszigeteléssel, azaz eddig kb. 8 kW-os hőigény volt, ami idéntől kb. a felére csökkent (ezt egyébként hőmennyiségmérővel mérem is, nem csak találgatás). Erre az időszakra rugalmasabb megoldásnak tűnt egy kazános rendszer, majd annak halála után esetleg egy már jóval kisebb teljesítményű, így olcsóbb hsz.
Pontosan miért akarsz 1 kW környéki hőigény esetén is folyamtosan működő fűtést? A 35/30-as hőlépcsőből és a hőszivattyúből kiindulva felületfűtésről beszélünk. 1 kW-nyi teljesítmény esetén nem nagyon lesz még langyos sem az a felület, ha egyébként 7+ kW-ra is képesnek kell lennie egészséges felülethőmérséklet mellett. Ahogy olvasom egyébként ma már léteznek olyan öntanuló termosztátok (PID vagy még inkább TPI szabályzók), amikkel el lehet érni, hogy (az egyenletes hőleadás szempontjából) kvázifolymatosan üzemeljen a hőtermelő. Ezek elvileg megtanulják a helyiség hőigényét és a hőleadás rugalmasságát és ennek megfelelően ciklikusan kapcsolnak ki-be, hogy a lehető legpontosabbn tartsák a kért hőmérsékletet. Így nem baj, ha csak 2 kW-ra tud lemenni a hőtermelő, a termosztát elintézi, hogy - a példa kedvéért - átlagosan 50 % legyen kitöltési tényező az 1 kW-ot igénylő időszakban. Nem volt még tapasztalatom ilyennel, itt a fórumon volt már jobb, rosszabb visszajelzés róluk. Mondanám még, hogy segítene egy jól méretezett puffertároló is, de egy normális padlófűtés betonja önmagában akkora puffer, amivel egy párszáz literes vizes tartály nemigen tud versenyezni.
Sajnos nem tudok nyilatkozni, és maximálisan hiszek neked!
Pontosítanám akkor úgy, hogy nem rossz kazán, de biztos nem lehet véletlen, hogy sok szerelő és szerelő mester óva int a Giannoni jellegű hőcserélős típusoktól, márkáktól.
Bocs, ha nem ide tartozik, de... ha adott egy Computherm E300-as termosztát, amit elvileg tudok a neten keresztül felügyelni, tehát a be és kikapcsolási adatok valahol ott kell legyenek a neten... Le lehet vajon kérni, hogy mettől meddig kapcsolta be a kazánt?
Ha megnyitja az ember, ott írják, hogy a 12 és 16kW modelleknél 2kW a minimál tartomány.
Ha lehet, nem szeretnék olasz hőcserélős kazánt.
Igazából azon gondolkodunk, hogy egy magas kategóriás gázkazán mennyire alternatívája egy hőszívattyúnak(amivel Én foglalkozom), moduláció, időjáráskövetés és hatékonyság szempontjából.
A legtutibb az lenne, ha 35/30-as hőfoklépcsővel le tudna menni a kazán 1kW-ig, de gondolom ilyen nem nagyon létezik.
Sziasztok! A nyáron átnézetett Immergas Victrix Maior 28 TT ERP kazán ma melegvíz megnyitásakor fura magas sípoló hangot ad ki magából. Ezt mi okozhatja? A fűtési ág nem zavarja, csak a melegvíz kinyitása, az se mindig. Videó a hangról:
Amit írsz, szerintem az teljesen rendben van, csak nem ugyanazt nézzük 🙂
A kijelentésben csak a hőmérséklet lett megemelve “fix teljesítménnyel”, ami ellentmondásos, hogy így egységnyi idő alatt legyen egy 45 és egy 90 fokos vizünk és megállapítjuk, hogy a 90 fokosban több a ‘zoxigén’. Csak erre reflektáltam, függetlenül minden más tényezőtől…
Így van, 30%-al csökkent a gázra kifizetett összeg. A komfort remek, a kazán csendes, a kazánhoz illő, internetről is vezérelhető Bosch termosztát (CT200) is szuper, mert bárhonnan be tudom indítani a fűtést, ha pár napig nem vagyunk otthon, de már indulunk haza. Ez utóbbi, a wifis termosztát mondhatni extra, de tettem a "megtérül-nem térül meg" mantrára, és beépíttettem egyet. Elromlott a régi kazánom, lejárt akoriban egy Funda, így értelmesen felhasználtam erre. Nem bántam meg, egy percre sem.
Ez nem egy projekt volt, hanem egyrészt elromlott a régi kazánom, másrészt Fundamenta járt le akkor éppen, és erre használtam fel. Nem befektetésként kezeltem, és kezelem a hasonló dolgokat. Most van egy havi 8100 Ft-os havi általányom a gázra. Nekem ez így pontosan megfelel.
Reméljük a mi éves számlánk most nem lesz160 eFt-nál több, így évi 48 eFt-ot lehetne spórolni a mai árak mellett. Hát még 2018-as áron sem lenne gyorsan megtérülő projekt.
Kíváncsi lennék a tanácsotokra, melyik az a kazán, új építésű családi házhoz, amelyik szerelői szemmel ajánlott, és a legkisebb teljesítményre le tud modulálni?
Ha a teljesítmény ugyanakkora , akkor ugye a 45°C-nál arányosan nagyobbnak kell lennie a hőleadó felületnek a 90°C-oshoz képest , hogy letudja adni az azonos teljesítményt . Ha így van , akkor az idő is azonos .
2018-ben volt kazáncserénk, egy nyílt égésterű, Saunier Duval C12-es (12kW-os) kazánról váltottunk Bosch Condens 3000W ZSB 14-3 -ra (14 kW).
Könnyűszerkezetes ház, 92m2 nettó, tisztán padlófűtéssel. HMV-t is a gázkazán csinált és jelenleg is az készít. Jelenleg 100l-es Heizer tárolóban készül a melegvíz. Ketten lakjuk a házat.
A korábbi, évi átlag 1284 m3-es (14 évi átlag) fogyasztás lecsökkent átlag 886m3-re (5 éves átlag).
2018-ban a kazáncsere 820 eFt-ba került. Kazán, füstelvezető, melegvíztároló, szerelés.
Mi nem most cseréltük, hanem 15 éve, de előtte a téli számlák 120 ezer körül voltak alaphangon, utána meg többé nem ment 70-80 ezer forint fölé. Csak a kazánt cserélték, az öntöttvas radiátorok maradtak mindenhol. Elég nagyok, szóval most is 42 fokos előremenővel kifűti a kazán a házat. Maga a kazán 300-400 ezer között van, kell újra gázterv és engedélyeztetés, ha nem lehet megoldani az oldalfali kivezetést, akkor kell új kémény, meg persze a szerelés. Nekünk tavaly csak egyszerű csere volt, kondenzációs volt már az előző is, és az volt majdnem 600 ezer forint.
A jelenlegi kazánunk FÉG C-24 típusú. A radiátorok sok-sok évvel ezelőtti öntöttvas radiátorok.
Elviekben hány százalékkal kellene kevesebb energiát (gázt) fogyasztani, ha kazáncserére kerülne sor?
Nagyságrendileg milyen anyagi ráfordítást jelentene egy ilyen művelet, ha "átlagos" minőséget választ valaki? (3 háló, 1 dolgozó, 1 nappali, fürdőszoba, konyha, kb. 150m2)
A radiátoron átfolyó víz mennyisége szorozva a delta T-vel azonos idő alatt ( belépő víz hőmérséklete és a kilépő víz hőmérséklete közti különbség ) . Ha ugyan az az érték jön ki , akkor egyformán fűtik a szobát .
A magadfajta, tudás nélkül önbizalomtól duzzadók miatt lesz elege legtöbbünknek abból, hogy bármiben is tanácsot, segítséget adjunk itt. Neked erre egyébként nincs is szükséged, hiszen mindent IS tudsz. Igaz, nem jól, de téged ez nem zavar.
Illusztrálok:
Erre megint csak azt mondanám: Egy gázkazán pl 5 kw-on képes működni 45/40 fokos előremenővel(és visszatérővel) és ugyanúgy képes működni 5 kw-on pl 85/70 fokos előremenövel. Nyilván az utóbbinál többszöröse lesz a radiátor hőleadása
Szóval, eszerint kettőtök közül te voltál, aki hiányzott a fizikaóráról. Ha egy hőtermelő 5kW teljesítményt tol bele állandósult előremenő mellett egy fűtésrendszerbe, akkor a radiátorok a fizika mai állása szerint legfeljebb 5kW-ot fognak tudni leadni. Ha ennek többszörösét adják le, úgy a rendszer pillanatok alatt le fog hűlni arra az állapotra, ahol a kazán teljesítménye egyensúlyba kerül a radiátor leadott teljesítményével.
Senki nem állította,hogy ha egy kazán bevisz a rendszerbe pl 5kw energiát ,akkor a radiátor majd 15 kw-al fog fűteni.
Idézném eggyel fentebbről a szavaid:
gázkazán pl 5 kw-on képes működni 45/40 fokos előremenővel(és visszatérővel) és ugyanúgy képes működni 5 kw-on pl 85/70 fokos előremenövel. Nyilván az utóbbinál többszöröse lesz a radiátor hőleadása
Szóval de, te magad állítottad.
Amíg a történet fizikai alapjaival nem vagy képben, addig inkább kérdezz, de ne oktass ki olyat, aki ebben a topicban évek óta segít másokat.
Mondjuk tényleg nem értelek...állítólag fizikusnak mondod magad,de amiket reagálsz abból az jön le,hogy vagy nem vagy az,vagy éppen hiányoztál az óráról amikor ezeket tanultátok,vagy nagyom is érted miről beszélek példákkal ecsetelve,csak rájöttél ,hogy badarságokat osztogatsz tanácsként ..és a legjobb védekezés a támadás elvén próbálsz jól kijönni a sz..ból.
Béke!--? Miért háborúzunk??? egyáltalán. Szerintem ez pont arra való nyilvános fórum,hogy meg lehessen vitatni adott témához illő gondolatokat,problémákat.
A trollkodást...bocs nem értem,ha valaki ellenkező véleményen van veled akkor az trollkodik???
...semmi köze a radiátor hőleadásának a kazán teljesítményfokozatához..." Innentől kezdve nem igazán vagyunk közös nevezőn.
Erre megint csak azt mondanám: Egy gázkazán pl 5 kw-on képes működni 45/40 fokos előremenővel(és visszatérővel) és ugyanúgy képes működni 5 kw-on pl 85/70 fokos előremenövel. Nyilván az utóbbinál többszöröse lesz a radiátor hőleadása .
...Igy nagyobb delta T (kisebb sziv fokozat) esetén nagyobb a radiátor hőleadása. Úgy ,hogy a kazán teljesítményéhez nem nyúltunk. ..." Hát, ez sem lesz tankönyvi példa az energiamegmaradás törvényére :)
Hát erre most mit mondjak:-) -senki nem állította,hogy elvész az energia. De egy radiátor hőleadásának,és szivattyú fokozatnak mi köze ehhez a törvényhez? Senki nem állította,hogy ha egy kazán bevisz a rendszerbe pl 5kw energiát ,akkor a radiátor majd 15 kw-al fog fűteni.
Vagy fordítva ,ha betol a kazán 15kw-ot ,1 radiátor meg elhasznál 5-kw-ot akkor a maradék 10kw megy a piacra,vagy sutty elszáll a semmibe....nyilván az a többlet ki fog kötni a többi radiátorban,vagy pl pufferben.
"...Azonos kazánteljesítmény mellet ,NEM lehet fix előremenő ugyanazon rendszerben ha a sziv.fokozatát (át)állítgatod...." Nem is állítottam ilyet.
Hát a 47240 es hozzászólásodban:Az én felvetésemben a kazán előremenője fix hőmérsékletű,
Hát a 47207 es hozzászólást sem én írtam:Ponto fordítva van: mindnen más változatlansága mellett egy fűtésrendszer hőleadása magasabb szivattyúfokozatra nagyobb lesz, alacsonyabb fokozatatra meg kisebb.
...hát a te szavaiddal élve: ez sem lesz példa az energiamegmaradás törvényére:-)
Gondolatkísérlet: melyik radiátor ad le több hőt a környezete felé az, amelyiknek az alja tök hideg (alacsony szivattyú fokozat) vagy az, amelyiknek az alja is meleg (magas szivattyú fokozat)
Sajnálom,hogy nem érted,de igazándiból mindegy is mit gondolsz,amíg a saját fűtési rendszered mókolod,de a tanácsadással csak óvatósan...
"A legegyszerűbb a legjobb. Helységtermosztát plusz a készüléken beállitott előremenő vizhőmérséklet."
A termosztát most egy hosszú lengőkábelre került, betettem a leghidegebb helyiségbe, ahol eddig kb 18 fok volt. Most a levegő már elérte a 22 fokot, szerintem egy nap, mire a falak is átmelegszenek. Az előremenő hőmérséklet 52 fok. (FÉG C-24) A leghidegebb helyén - ami kb a zegzugos csőrendszer legtávolabbi pontja is, a radiátor 44 fokos, a visszamenő cső hőmérséklete 29 fok. Most kb. 25 percig megy, aztán kb. 45 percig kikapcsolva.
Azt nem tudom, hogy kell-e állítani a kazánon az említett vízhőmérsékletet.
Eddig a fűtés kezdetétől (november 4) 112 m3 gáz fogyott, attól tartok, hogy ez megugrik majd. Viszont odafent lehet, hogy minden radiátort kikapcsolok, mert maga a cső is eléggé fűt.