Hosszú leszek és csak egy területet emelek ki, de a kérdés megválaszolásához talán jó alap lesz.
A választott terület: Fejér megye.
Tekintsük a klasszikus szerződéses járati fogalomkört. Vagyis egy megrendelő (gyár, üzem, iskola, vagy ezek fenntartója) rendszeres, menetrend szerinti autóbuszjárat közlekedtetését rendeli meg egy személyszállító vállalkozótól vagy vállalkozástól, saját dolgozói, tanulói vagy egy meghatározott érdekkör szállítására. Ezek a járatok csoportosíthatók:
- gyárak esetében a 8 órás, 12 órás, esetleg irodai munkavégzéshez igazodva a 6/14/22, a 6/18, esetleg a 8/16 órás műszakváltásokat kiszolgáló járatok,
- iskolák esetében az iskolai munkarendhez és az egyéb, rendszeres programokhoz (uszoda, korcsolya, síoktatás, stb.) igazodó járatok,
- de léteznek egyéb esetek is.
Ami a válaszadást nehezíti:
1) A fenti szerződéses járatok közlekedése bizonyos tartományon belül esetleges: a 6/14/22 kiegészülhet irodista (8/16) vagy túlórás (2/10/18) járatokkal, ezek közlekedhetnek naponta, időszakosan vagy egyedi rendelésre, ugyanazzal az autóbusszal vagy különbözővel.
(Konkrét példa: a Denso irodista járatát hol az öreghegyi, hol a fecskeparti 6/14/22-es váltásokat végző autóbusz teljesíti, az Alpine esetében külön autóbusz csinálja a 6/14/22-t és külön a 8/16-ot.)
2) Egyes cégek a járataik egy részét (különösen a túlórás járatokat, és különösen bizonyos létszámhatár alatt) taxikkal közlekedtetik, máshol mindenképpen megrendelik a buszt, de létezik vegyes üzem is.
(Konkrét példa: a Denso és a Harman a túlórásokat többnyire taxikkal hordja, a Hanon autóbuszt rendel, a Grundfos a saját 9 személyes járművét használja, de ha nincs rá sofőrje, akkor buszt rendel.)
3) Egyes esetekben az adott autóbusz többféle szerződéses járatot is elvégez ugyanazon a napon, máskor viszont nem.
(Konkrét példa: a Sárbogárd - Székesfehérvár - Sárbogárd honvédségi szerződéses járatot végző Tourismo esetenként csinál közben egy Kincsesbánya - Mór - Kincsesbánya szerződéses járatot is, amit egyébként külön autóbusz végez, bodajki telephelyről. Ennél is általánosabb, hogy a műszakváltós busz délelőtt és délután iskolás szerződéses járatokat végez.)
4) Egyes esetekben az adott járaton nagy befogadóképességű autóbusz közlekedik, máskor viszont kisebb. Néha a hét különböző napjain is eltér az azonos járatot teljesítő autóbusz (és persze a befogadóképessége).
(Konkrét példa: a Mezőkomárom - Hydro járat általában 50 fős busszal közlekedik reggel, aztán délben egyszer 50 fős megy vissza, máskor pedig 20 fős.)
5) A műszakok és a termelési igény folyamatos változása járatösszevonásokat, másodrészeket vagy éppen lemondott járatokat eredményezhet. Sok gyár eleve nem indít saját járatot, hanem bérletet vesz más cégek szerződéses járataira.
(Konkrét példa: a Grundfos három saját járatot üzemeltet, de a dolgozói nagy része bérletes utas a Denso-járatokon.)
6) Egyes cégek saját buszokat is üzemeltetnek, a szerződéses szállítás mellett, és ugye szigorúan értelmezve a fogalmat, a saját dolgozók saját busszal történő szállítása kívül esik a kérdésen.
(Konkrét példa: a büntetés-végrehajtás saját járatokat üzemeltet Baracskán és Pálhalmán, ezeket nem számolom ide, ugyanakkor napi járatot rendel a Busz-Renttől, ami viszont nagyon is ide tartozik.)
A fentiek miatt a legpontosabb válaszra való törekvésem ellenére is marad bizonyos hibahatár.
Következzen a számolás, két részben: első részben a megyében található üzemekhez közlekedő járatokat (és buszokat) számolom össze, utána pedig a megyéből induló (vagy a megyét érintő), de más megyébe közlekedő járatokat (és buszokat) számolom össze.
Az áttekinthetőség érdekében a buszok jelölése: N (nagybusz, ~50 fős), M (midibusz, ~30 fős), K (kisbusz, ~20 fős) és Ö (összesen). A hozzájuk rendelt szám értelemszerűen a darabszám lesz.
Az adatok 2021 végiek, ehhez képest is vannak kisebb változások, de támpontnak még így is jó.
Első rész (ABC-rendben):
- Adient (Mór): 14N, 3M, 3K
- Alföldi Tej (Szfvár): 1M, 4K
- ATEV (Mátyásdomb): 1K
- AVIUM (Besnyő): 1N
- Bericap (Szfvár): 1N
- Cosma (Pákozd): 2N
- Denso (Szfvár): 33N, 1M, 17K
- Depónia (Csala): 1N (egyébként este helyette 1M)
- Emerson (Szfvár): 4K
- Enyingi Agrár (Kiscséripuszta): 3K
- Fehrer (Mór): 4N, 6K
- Fevita (Szfvár): 3K (ehhez volt sokáig még 1N)
- Flaga (Szfvár): 1K
- Grundfos (Szfvár): 2N, 1K
- Győri Keksz (Szfvár): 3N, 2M, 9K (sokszor más az arány)
- Hanon (Szfvár): 4N, 3M, 6K
- Hankook (Dunaújváros): 8N, 5M
- Harman (Szfvár): 11N, 6K
- Harman AK (Szfvár): 5N, 4K
- Hungrana (Szabadegyháza): 1N, 2M, 1K
- Hydro (Szfvár): 3N, 9K
- Köfém (Szfvár): 9K
- KVJ Művek (Nagyvenyim): 1N
- MANN+Hummel (Polgárdi): 4K
- Metro (Szfvár): 1N
- MH43 (Szfvár): 6N, 1M (+1 saját)
- Mór Ipari Park: 8N, 1M, 10K
- Musashi (Ercsi): 1M, 3K
- Parafix (Ercsi): 1K (+1M?)
- Rába (Mór): 4N, 4K
- Rejlek (Mór): 4K
- Sonima (Bodajk): 1K
- Spar (Bicske): 2N, 4K (van több is, itt van ezerféle műszak)
- Tesco (Bicske): 1K
- Videoton (Szfvár): 16N, 1M
- Vincotech (Bicske): 1N, 1K
Ez eddig összesen: 132 db nagybusz, 21 db midibusz és 120 db kisbusz. Ezek járnak a megyei üzemekhez, gyárakhoz 6/14/22 és 6/18 szerint.
Ezekhez adódik még néhány, kifejezetten túlórásokat szállító, vagy eleve csak naponta egy-egy műszakra útnak induló autóbusz.
Ezeken kívül: iskola- és uszodajárat: ~15N, ~10K, szerte a megyében. De ezek sokszor fedik egymást.
Második rész (megyék is ABC-rendben, azon belül a gyárak is) - csak a Fejér megyét érintő járatok (buszok):
- ACPS (Kecskemét): 1M
- Pridgeon&Clay (Apostag): 1K
- Schneider (Kunszentmiklós): 1K
- AUDI (Győr): 4N
- BD (Tatabánya): 2K
- BorgWarner (Oroszlány): 1N, 2K
- Bridgestone (Tatabánya): 2K
- Gedia (Tata): 1K
- PCE-Foxconn (Komárom): 1N
- RB (Tatabánya): 1K
- Sanmina (Tatabánya): 1K
- Sertec (Kisbér): 1K
- SK Battery (Komárom): 1K
- SUEZ (Oroszlány): 1K
- Tatabánya Ipari Park: 2N
- U-Shin (Kisbér): 1K
- Wescast (Oroszlány): 2K
- ALDI (Biatorbágy): 1K
- Alpine (Biatorbágy): 2N, 3M, 5K
- BVOP (Budapest): 1K
- BYD (Páty): 1N, 1K
- Cascade (Halásztelek): 1K
- CEVA (Százhalombatta): 2N
- DHL (Biatorbágy): 1K
- DM raktár (Érd): 2N
- HM (Budapest): 1N, 2K
- Ibiden (Dunavarsány): 2N, 1M
- Kerox (Sóskút): 3N, 1K
- Kühne-Nagel (Páty): 1N, 2K
- MOL (Százhalombatta): 8N
- NCR (Szigetszentmiklós): 2N
- OBI (Budaörs): 1K
- OLK (Budaörs): 3N
- PEX (Érd): 3K
- Prettl (Érd): 1K
- Tesco (Herceghalom): 2N, 5K
- Toyo (Százhalombatta): 2N, 2K
- Flex (Tab): 1K
- Kaona (Siófok): 1K
- Kongsberg (Siófok): 2N
- Sió-Eckes (Siófok): 1K
- MVM (Paks): 3N
- Prettl (Szekszárd): 1K
- Algida (Veszprém): 2N, 2K
- Balluff (Csetény): 1K
- Penny (Veszprém): 1K
- Valeo-Siemens (Veszprém): 2K
- Veszprém Ipari Park: 2N
Ez pedig összesen: 48 db nagybusz, 5 db midibusz és 54 db kisbusz. Ezek indulnak a megyéből más megyékbe, vagy pedig eleve másik megyéből indulnak egy harmadikba, érintve Fejér megyét.
Ehhez megint csak jöhet még néhány uszoda és egyéb járat.
Vagyis mindösszesen: 180 db nagybusz, 26 db midibusz és 174 db kisbusz. Ennek végösszege pedig: 380 db autóbusz. Egyebeket is hozzászámolva az összmennyiség meghaladja a 400-at, számolva ezt minden egyes műszakváltásra.
Általánosításhoz sajnos kevés, nem minden megyében olyan a járatsűrűség, mint Fejér megyében, na meg nem is ismerhetek minden egyes járatot, és bizony még a számolásban is hibázhattam. De így elsőre nem tűnik irreálisnak.