Ford Transit fűtőventillátor javítás (Évjárat 95-2000-ig)
Jelenség: a fűtőventillátor bekapcsoláskor először 1-2-es fokozatnál majd később a 3-asnál is súrlódó hangot ad.
Hiba oka:a fűtőventillátor motorjának ventillátorkerék felöli csapágya (önbeálló siklócsapágy) kikopott
Javítás módja:siklócsapágy kiváltása golyóscsapággyal
Fontos többé-kevésbé spéci lépések:
1.Gyújtáskapcsoló borítás (3db csavar) levétele, indexkapcsoló (2db csavar)és ablaktörlőkapcsoló (2db csavar) leszerelése, kilométeróre borítás levétele (4db csavar)
2,Rádiónál lévő műszerfalborítás leszerelése: 2 csavar a bal szélén, majd alul kipattintani és felfelé emelni
3.Ami a levegőcsövek közül kijön azt mind kiszedni.
4,Feltűnik a zaj forrása, a mumus, maga a ventillátormotor a jobb felső részen.Lehúzzuk az elektromos csatit, a motort az óramutató járásával ellentétes irányba tekerjük, majd jobbra kihúzzuk és így már ki tudjuk szedni.
5.A körbe 120°-ként lévő gumi bordákat benyomjuk csavarhúzóval, így kijön a motor a tartójából
6.Kiugrasztjuk a keferugókat így a kefeszerelvény vezetékestől és a motortartó is leszerelhető a motorról. NAGYON FONTOS! Mérjük meg, hogy hány mm-re van a kefék külső széle a kommutátor külső szélétől, mert összerakásnál ez a méret fogja az egész armatúra pozícióját meghatározni!
7.Befogjuk a motort satuba a kommutátor felöli tengelyvégnél fogva, majd két kézzel belekapaszkodva felfelé lehúzzuk a ventillátorkereket.(vagy csapágylehúzóval)NAGYON FONTOS! Meg kell mérni, hogy mennyi lóg ki a tengelyből ezen az oldalon a ventilátorkerék furatánál, hogy összerakásnál ugyanoda kerüljön vissza!)
8,A csapágytartó lemezek sajtolt rögzítőfül kötését laposvágóval visszahajtjuk egyenesbe, így leszerelhető.Ezt eljátszuk mindkét csapágytartó lemezzel.Ez macerás művelet, kezdők bízzák szakemberre.
9.Itt látható hogy a ventillátorkerék felöli oldalon ki van kopva a csapágy, ki kell szedni a rugós leszorítógyűrű kifeszítésével mindkét oldalon.
10.Vásárolunk 2db SKF608 2Z golyóscsapágyat.A svédcsavar az egészben amit Trafo2000 is kérdezett, hogy a 8mm átmérőjű tengelyhez valóban nem létezik olyan golyóscsapágy aminek a külső átmérője olyan kicsi mint a volt siklócsapágyé.Viszont mi nem pontosan a siklócsapágy helyére, hanem a 26mm átmérőjű rugós leszorítógyűrű helyére illesztjük a golyóscsapágyat.Ezt már nem ússzuk meg szakember nélkül, fogjuk a két csapágytartó lemezt és a csapágyakat, és az esztergályos előtt a magyar fizetőeszköz néhány 3 nullát tartalmazó példányát lobogtatva elmagyarázzuk, hogy legyen oly kedves a két golyóscsapágy 22mm-es külső átmérőjét a csapágytartó átmérőjéhez igazítani bronzpersely segítségével.
11.Jöhet az összeszerelés. NAGYON FONTOS! A kommutátor végénél lévő szigetelő alátétet cseréljük fele olyan vékonyra, az armatúra ventillátorkerék felöli végén szintén kb 1 mm-t le kell vágni a szigetelésből a tengelyen.Mindezeket azért, mert a golyóscsapágy beljebb kerül a szélessége miatt mint a volt siklócsapágy, kevesebb a hely. Bár ha más csapággyal más illesztéssel csináljuk, akkor elképzelhető hogy erre nem lesz szükség.
12.Felmegy a csapágytartólemez a csapágyakkal, lezömítjük a rögzítőfüleket.
innen már visszafelé mehet minden.