Én nem feltétlenül a gyorsaságon változtatnék, hanem a 2 fő menetrendi vonalon megpróbalkoznék legalább hétvégén a szezonhosszabbítással, vagy akár az egész szezonos közlekedéssel.
Régen a komp is leállt november végétől március elejéig.(utoljara 2000 őszén, de 2001 tavaszán mar februárban elindult.)
Tényleg nagyon különleges élmény a halk száguldás, ráadásul százévesnél idősebb hajókon. Még nagyobb attrakció lehetett a tízes években, amikor a szárazföldi közlekedés jóval lassabb volt! (Nem szoktak hozzá autópályákon, országutakon, városi hidakon való száguldozásokhoz.)
Egy néma, 20-30km/h körüli utazósebesség célravezető lehetne. De gőzön kívül, főleg gazdaságosan hogy oldható meg, az nagy kérdés. Talán elektromosan, ha egyszer tényleg kitalálják a versenyképes akkumulátort?
Érdemes addig a svájci gőzösöket kipróbálni, fantasztikus a rezonancia és búgásmentes sebesség. Egy különleges velejárója van, a kb. másodpercenkénti előrebólogatása a hajónak a 90 fokban álló két hajtókar jóvoltából. (bezzeg a triplexnél!)
De lehet, hogy mindez csak alpesi virtus. Még utaztam a Petőfivel, Kossuthtal, Dulással, melyek szintén ráérős módon haladtak. Ok, méretben hasonló, teljesítményben fele. Azonban a DDSG eredetű Dunaföldvár szintén durván hasította a vizet hozzájuk képest, a kedvencem volt.
Ilyenkor mindig bújkál bennem a műszaki kisördög, hogy ne lehetne kondenzációs gázkazán rendszerrel megoldani a hazai gőzüzemű hajók újrakszánozásával a hajók életre keltését.
Bár az igazi megoldás az lehetne, ha biztonsággal és hatékonyan mehetne a paksi hulladékpasztillákra építve a remanens hőből a gőzfejlesztés.
Az is igaz, hogy egy kellemesen szeles, nyári napon a keleti-medencében kb megoldhatatlan lenne ez a tempó, mert annyi a vitorlás, de a Tihanyi csőtől Keszthelyig viszont gond nélkül.
S továbbra is úgy vélem, hogy a "csettegős" menetrendi járat megfelelő ráhordási ütemezéssel nagyon jó kiegészétést adhatna, érdemben felpezsdítve a hajózás iránti igényt.