Az én esetemben a forgalmi ok kizárt, az utascsarnok, ahol az információ is van, tök különálló épületben van a forgalmi irodától, a jegyet sem a forg. szolgálattev
A forgalmi okokra hivatkoznak állandóan a MÁV-nál. Azért imádok Ausztriában vonatozni, mert ott nem hivatkoznak, hanem megcsinálják jól a menetrendet és azt betartják.
Nos visszatérek a miskolci esetre. Elmeséltem ezt több kalauznak is, hogy micsoda baromságnak tartom ezt az „ügyes” csatlakoztatást. Több jegyvizsgáló elmondta, hogy nem tudják, nem tudhatják(!), de úgy érzik, mintha az állomásfőnök, vagy a miskolci vasútigazgatóság valamely vezetője feleségének érdekeltsége lenne a Borsod Volánban. S ott kell növelni az utasszámot, hogy rentábilis legyen a járat.
Ha ez valóban így van (egyszerűen meg kell nézni, hogy kinek kije dolgozik a VOLÁN-nál, s hogy döntési helyzetben vannak-e a beosztásukban? férj a MÁV-nál, feleség a Borsod Volánnál), akkor kellene a MÁV Vezig.-nak lépni.
Hi!
Ismerős ez a "felsőbb utasítás."
Január közepe, Tokaj IC. Nyíregyháza-Bp.Keleti.
A vonaton nem volt olyan hely, ahová a jegyem szólt, ezért leültem 1 másik helyre, de Miskolcon át kellett adnom a helyet 1 fickónak, akinek oda szólt a jegye. Utána a hideg, dohányzó(!) büfékocsiban töltöttem azt a röpke 2 órát + 35 perces késés. (Azt nem is említettem, hogy világítás hol volt, hol nem)
Vizsgázni mentem (volna), szóval elég kellemetlenül érintett a dolog. A Keletiben dühöngő tömeg rohamozta a pénztárakat, mire a pénztáros hölgy: "nem a MÁV rendelte a havat (az egész országban nem volt akkor hó, csak Gödöllőn kiengedtek vmi tehervonatot az IC elé), s különben is nem kaptunk utasítást, blablabla..."
Bementem az érkezési ügyeletre, s végül visszatérítették a helyjegyem árát 5X áron, mivel nem volt helyem, de a késés miatt senkinek nem fizettek. Sajnos elég sokszor tapasztalom ezt a hozzáállást...
Nem írok még csak állomásnevet sem, teljesen mindegy. Odamegyek egyik reggel az információhoz, érdeklődtem egy másik vonalon közlekedő vonat felől, hogy mikor indul. Azazhogy érdeklődtem volna, ám nem volt ott senki.
Közben csöng a telefon is, csöng vagy 3 perce, elhallgat (gondolom a telefonon érdeklődő utasnak elfogyott a türelme, amit meg is tudok érteni). Várok még ott, várok, semmi. Megzörgettem az ablakot, ekkor jön a csaj valahonnan hátulról (nem láttam pontosan, elképzelhető, hogy az információs fülke melletti pénztárból jött, ezt nem tudom, mert nem figyeltem), és semmi elnézést kérek, hogy b.sztam itt lenni, vagy jó reggelt kívánok, hanem ezzel fogad: "Ne dörömböljön fiatalember, annyira sürgős? Mit dörömböl?"
(telefon megcsörren ismét)
Én meg hasonló stílusban, közben felment a vérnyomásom: "Mert már itt állok vagy 15 perce" (nem volt annyi, de tényleg ahhoz képest, hogy külön van információ, sokat kellett várni, szerintem jogos volt, hogy dörömböltem.)
Erre ez a bunkó: "JÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓVAN AKKÓÓÓ VÁÁÁÁÁRJON MÉG VAGY 25-ÖT!" és felveszi a telefont.... na itt bepöccentem. Gondoltam itt vagy ablak törik be, vagy teleírom a panaszkönyvet, egyelőre a 200-ra felszökött vérnyomásomtól, a hüledezéstől köpni-nyelni nem tudtam, addig jutottam, hogy megfenyegettem a panaszkönyvvel. Valami ilyesmi volt a válasza, hogy "Nyugodtan, íííírjon csak bele" Aztán átfutott az agyamon ez a topic, a MÁV úgyis sz.rik a panaszosokra, nem csinál semmit, a végén még én leszek a hibás, amiért rongálom a berendezésüket :)
Na, aztán mondtam neki, hogy béküljünk ki szépen, bennem is csörgedezik némi vasutas vér, úgyhogy van bennem annyi kolegalitás, hogy nem cseszek ki vele. Pedig megérdemelte volna. Nagy szerencséje, hogy nem egy normális, avagy inkább egy nem normális utassal volt dolga.
Na, szó mi szó, felb..ták az agyamat korán reggel, de abszolút nem volt igaza.
1. ha valaki az információba van beosztva, akkor KUTYA KÖTELESSÉGE ott lenni
2. Illene ugyan már az utasnak előre köszönni, ha már fizet (majd) érte. Mondjuk én ez alól kivétel vagyok most még idén utoljára, de hát ez nincs rám írva ugye.
3. Utast kioktatni POFÁTLANSÁG! Én nem mondom, vannak hülye utasok, én mondjuk úgy élesben vasúton sose dolgotam, hogy utasokkal lett volna dolgom, de ismerem, hogy mik vannak. Viszont vevőkkel például dolgoztam, és ott is vannak hülyék. Iszonyat hülyék tudnak lenni, ezt elismerem. Na de KÖNYÖRGÖM!!! Hát nem a füle hallatára, pláne nem a többi hasonló utas füle hallatára csinálok hülyét belőle, sőt egyáltalán nem csinálok hülyét belőle. Max a kolegák között majd együtt meséljük munka után, hogy mekkora állattal találkoztam, ha arról van szó.
Megjegyzem, esetemben háááát, nem néztem az órát, de szerintem 5 perc simán volt, ennyi várakozás után egy ablakzörgetés egyáltalán nem sorolható a tipikus birka utas viselkedésének kategóriájába.
4. Az elnézést, hogy megvárakoztattam, vagy valami hasonlóról már hadd ne is álmodozzam, pedig ez sem lenne irreális elvárás (nyugatabbra).
Itt ugyanígy, amikor én voltam mondjuk bolti eladó, és tényleg volt valami dolgom, nem a napot loptam (nem feltételezem róla, hogy ezt tette, félre ne értsetek!), de meg kellett várakoztatnom, akkor én mondtam, hogy mittudomén ezt vagy azt kellett arrébb pakolnom, itt vagyok, vagy valami. Ez kb. hát nem bocsánatkérés, mert én sem alázkodom meg, viszont jelzem vele, hogy észrevettem, hogy megvárakoztattam, és elismerem, hogy hát most rossz neki.
5. Belemehetünk itt a vasút szervezési kérdéseibe, szociológiai dolgokba, de azt hiszem, ez engem, mint _utast_, EGYÁLTALÁN NEM ÉRDEKEL!
Az elején említettem, az is lehet, hogy a másik pénztárból jött át, és valami olyasmi zajlott le a fejében, hogy "én gürizek egész nap, ez a hülye meg zörgeti az ablakot".
6. Eleve hülyeség, hogy egy ember van beosztva személyes utastájékoztatásra, meg telefonosra, ugyanis nem lehet egyszerre 2 emberrel beszélni, pláne ha az egyik a vonalban van, a másik meg az ablak túloldalán, de hát ez már csak pénzkérdés. Valahol megérthető, mert szegény a MÁV, mint a templom egere. Hogy miért, abba nem akarok belemenni, nem is értek hozzá, csak vannak "sejtéseim".
Én azt is meg tudtam volna érteni, ha adott esetben vécére kellett kimennie, és mondjuk egyedül volt ugye beosztva szolgálatra. Rendben van, emberek vagyunk. "Elnézést, csak ki kellett mennem egy pillanatra." <--- ennyit kellett volna mondania, és semmit nem kérdezek, nem érdekel, hol volt, normális hangon szólt hozzám, megkérdezem a vonatomat, aztán már itt sem vagyok. De hát ugye a történet ismert.
Az biztos, hogy ha nekem lenne cégem, és ilyen panasz érkezne, úgy rúgnám ki az illetőt, hogy a lába nem érné a földet. Aki emberekkel érintkezik a munkája során, az vagy tanuljon meg illedelmesen viselkedni az ügyfelekkel, vagy keressen más szakmát!
Azért szedtem elő a topicot, mert majd nekem is lesz panaszom, most viszont neked válaszolok.
Nem ismerem a konkrét helyzetet, tehát lehet, hogy tök hülyeség, amit mondani fogok, DE!
Előfordulhat, hogy üzemi jellegű oka van annak, hogy azt a vonatot muszáj 2 perccel korábban meneszteni, mint az EC érkezése. Ez lehet olyan pl. a vezénylés miatt, így tudták csak összehozni a szerelvény-, mozdonyfordulókat.
Ha olyan a dolog, hogy egyébként mondjuk tökmind1 lenne, hogy most 2 perccel előbb, vagy később, és jelzed, akkor a következő pótlékba biztos, hogy beveszik a javaslatodat. Ha meg nem, akkor majd kitalálnak valami PR dumát, és azzal etetnek.
Na igen, a harmadik a válasz. Én is mindig máshonnan rendelem, illetve amikor kevesen vannak, akkor veszem meg. Van, mikor már egy héttel az út előtt megveszem. A vonaton nem jó ilyet tenni, mert 2000 (kettőezer) forinttal kell többet fizetni a jegyért és a pótjegyért, mintha az állomáson vetted volna meg. Amúgy én jó helyzetben vagyok, mert a 140 km-es távon (Győr-Bp) nem ér meg nekem +400 Ft IC-pótjegy árat az a 20 percnyi gyorsaság. Sajnos ezt kihasználva, este 18 körül jön az utolsó gyors Győrbe, utána még 2 személy és 4 IC. Szal sux a máv....
Ma reggel 9-től ezidáig kb 10 alkalommal próbálkoztam a jegyrendeléssel. (Nyugati) Sajna mindig foglalt. Nem tudom de azért ezt nem tudom elképzelni hogy ennyien akarnak jegyet venni. :-((((((( miért nem lehet ezt a szolgáltatást bővíteni mikor látható hogy milyen nagy az igény rá!!! Ezt egyszerűen nem értem.
Március 16-án reggel Pécs-Külváros forgalmásza 2 perccel korábban menesztette a 30817-es számú vonatot, ezzel egy jó kiadós, két kilométeres loholásra kényszerített. Az édesanyjától ezúton kérek elnézést, csak hirtelen felindulásomban kezdtem el emlegetni. Remélem Andó Gergő rendet tesz, ha arra jár.:-)
Először írok ebbe a topicba. Jó estét!
Szerintem arra gondolt, hogy az IC-k 99%-a. Nem hiszem, hogy az a legfontosabb, számtanból hányasa volt, hanem az, hogy egy oldalon állunk. Mérgelődünk a jobbítás szándékával, s értetlenül nézzük, hogy ami egy kívülállónak annyira világos és egyértelmű, bizonyos begyöpösödött vasúti vezetők hogy nem látják.
(Ez egy külön tanulmány lenne, hogy miért nem látják. Csak azt a tanulmányt az Ügyészségi Nyomozóhivatalban kellene megírni a Közlekedési Miniszter feljelentése alapján. De akkor ki maradna vasutas?)
Másik dolog, amit itt már olvastam, a BARTÓK EC. Azzal a vonattal elég sokat utaztam Pestről Miskolcra. Ha emlékeim nem csalnak, sosem késett, amikor mi utaztunk rajta. Ki is volt használva rendesen, legalábbis Miskolcig, aki az ellenkezőjét állítja hazudik. Sajnos nekem Miskolcról Tornanádaska felé tovább kellett volna utazni, de a szárnyvonalon közlekedő személyt menetrend szerint 7-8 percel előtte indították el. Maradt a Búza térről induló Volánbusz, amin meg a túlzott kihasználtsággal volt gond. Hely=nyema. Plusz egy db MKV-jegy + csomagcipelés. Ráadásul a busz útvonala csak Edelénytől megy azonos településeken.
Tehát adva volt egy vonat, amelyik pl. Münchenből reggel fél 8-kor elindult, megtett több mint ezer km-t, pontosan befut M-ra, majd a világörökségek közé abban az évben felvett Aggteleki Nemzeti Parkba nem lehet eljutni, mert az utolsó 50 km-en nincs csatlakozása, ill. integethet neki az utas(mert voltam én is úgy, hogy láttam a kijáró személyt).
Mi ez, ha nem üzletpolitika?
Reklamáltam, beírtam a „Javaslatok könyvé”-be M-on. Válasz az állomásfőnöktől, vagy a helyettesétől: Azért menesztik a személyt előbb, mert az utazási igények nem kívánták, hogy bevárja az EC-t. (Észbontó!!!!!!!!!!!!!!)
2002. március 10-én feleségem Pécsről Budapestre utazott a Misina IC vonattal.
A vonat 16:45 helyett 17:10-kor érkezett meg Bp-Kelenföld állomásra. A hangosbemondó közlése szerint is 20 percet késett, ezáltal a MÁV is elismertnek tekintette a késés tényét.
A jegypénztárnál a pénztáros nem volt hajlandó visszafizetni a pótjegy árát, ezt
"felsőbb utasítással" indokolta. A forgalmi szolgálattevő nem volt a kijelölt tartózkodási
helyén, így vele nem tudtunk beszélni. Az információnál a szolgálatot teljesítő hölgy
flegmán viselkedett, válaszadás közben is kézimunkázott (hímzett) (!), nem volt hajlandó jegyzőkönyvet kiállítani, és többszöri felszólításra sem mondta meg a nevét. A panaszkönyvben rögzítettük az esetet, de azt nem volt hajlandó aláírni.
A késés egyértelműen a MÁV hibájából történt, hiszen előre meg volt szervezve Pécs és Szentlőrinc között a vonatpótló autóbusz (3 db csuklósbusz), így nem váratlan eseményről vagy vis majorról van szó. Pécsett feleségemnek azt az információt adták, hogy késés esetén természetesen Budapesten visszafizetik a pótjegy árát, amennyiben 15 percnél többet késne a vonat.
És ha reklamál az ember - akár a Déliben, akár a Keletiben, elkezdik mutogatni a telefonon megrendelt jegyeket, hogy ha ők meg tudták rendelni, akkor én miért nem?
Nemcsak a Keletiben meg a Nyugatiban, de a Déliben is katasztrófális a telefonos jegyrendelés, pláne amióta olyan sok IC indul onnan is. Mindig foglaltak, amikor estefelé már nem, akkor nem veszik fel, vagy csak amikor már sokáig csöngetek. Amikor odamegyek a nőhöz, hogy hússzor próbálkoztam már, de nem sikerült felhívni őket, adjon IC pótjegyet, közli többé-kevésbé (inkább kevésbé) udvariasan, hogy ő csak telefonos rendelésre ad jegyet, álljak be a sorba. Akkor minek az egész, ha nem működik? (Bár a jegypénztáros nő szerint minden tökéletes.) Ez a MÁV: sokat vállal, keveset teljesít.
Sziasztok!
tud nekem arra valaki elfogadhato magyarazatot adni, hogy miert van az, hogy egyes vonatokat kettezarnak? nem egyszer elofordult mar az Arrabona expess-en, hogy a CFR es a MAV vagonok kozotti atjaro le van zarva. ez meg csak nem is lenne gond, mert mar keresem a vonatkulcs-beszerzesi forrast, de ma delelott megdobbenten tapasztaltam, hogy a savaria ic-n az etkezokocsi vonat feloli vege es az azutan kovetkezo kocsi kozott szet volt zarva az atjaro, igaz nem hagyomanyos modon, hanem egy marha nagy csavarral. ez miert van?
udv BONNIE
Miért van az, hogy a román vagonok ablakai tiszták?
Tisztelt Utasunk!
Panaszat kivizsgaltattam, es a kovetkezok nyertek megallapitast.
Romania Magyarorszagtol javareszt delebbre fekszik. A teli atlaghomerseklet 1,3 celsius fokkal magasabb, mint hazankban.
A viz ellenben mindket orszagban 0, azaz nulla celsius fokon fagy meg.
Ennelfogva a roman vasutaknak egy evben 7 nappal, 17 oraval, 28 perccel es 11 masodperccel tobb lehetosege van szemelygepkocsiparkjanak tisztitasara.
Ez okozhatta azt a benyomast, hogy a roman vasuttarsasag kocsii tisztabbnak tuntek. Mas napokon a MAV kocsii a tisztabbak, de On ugy latszik rossz napokon utazik.
Javasoljuk, hogy a kellemetlenseg orvoslasakent valasszon mas napokat utazasara.
Udvozlettel,
MAV
Mellebeszelesi es Kimagyarazasi Igazgatosag
Rendszeresen vonatozok Budapest és Békéscsaba közöt.
Olyan haj de nagy panaszom nincsen, de azért egyvalamire kíváncsi vagyok.
A CFR vagonok azok román tulajdonban vannak? Mert ha igen, akkor miért van az, hogy jóval igényesebbek, mint az ugyanazon a vonalon járó MÁV vagonok? Komolyan mondom, a múltkor teljesen megdöbbentem, micsoda különbség van a kettő között. Miért van az, hogy a román vagonok ablakai tiszták? Azért kérdezem így, mert én már teljesen hozzászoktam ahhoz, hogy a MÁV vagonok ablakai - legyen az akár egy nemzetközi expressz kocsija - nem tiszták. De a kupék belső kialakítása is sokkal jobb, kényelmesebb a CFR vagonokban, ami 3 órás útnál nem mindegy.
A másik röhely, hogy a Pannónia gyorsvonat olyan pályán megy be a Nyugatiba, hogy az ember néha (kb. Kőbánya tájékán) úgy érzi: a körúti villamos sínei vannak a vonat alatt. Zötyög, rázkódik az egész vonat, és persze csak lépésben tud haladni.
Nem tudom, lesz-e ebből valaha is európai vasút...
A vonatok 99%-a Budapestig/től közlekedik. Ha a nagy többség a belvárosba is akar utazni, arra rengeteg más vonat is létezik. De napi egy-kettő átlós expressz-szel ha vki (olyan elvetemült) Bp-re akar utazni, Kőbánya-Kispest, Ferencváros, Kelenföld, Kőbánya felső állomásoktól a belváros egyszerűen (ha nem is gyorsan,)de elérhető. Nem a budapesti célállomású vonatok helyett, hanem mellette lehetne beindítani e vonatokat.
Persze ez csak egy elképzelés...
Lengyelországban átlós IC-k is vannak, több irányból, Varsó középponttal. És Expresszek is járnak.
4. A Budapestre meno vonatok uytasainak tulnyomo resze Budapestre utazik. Ok szeretnek a Belvarosba erkezni.
5. A maradek 15% atutazo, mondjuk Miskolcrol szamitva ezek kozul 2% Pecsre, 3% Gyorbe, 1% Kaposvarra, 1% Nagykanizsara, 1% Szekesfehervarra, 2% Szombathelyre stb megy. Hova menjen a kozvetlen vonat? Es mikor? Mert ezek meg raadasul idoben is szet vannak huzva.
"Nem vilagos, hogy azert gondolod az expresszeket, mert azok helyjegyesek es ezert tobbletbevetelt jelentenek, vagy mert esetleg magasabb a komfortjuk, es kevesebb a megallasaik szama."
Mindhárom egyszerre: nem tudom elhinni, hogy ne lenne igény egy olyan vonatra, ahol (elméletileg) garantált a hely, nem kell átszállni, metrózni (plusz pénzért!!!) Budapesten az eljutás lehető legrövidebb útvonalon történik (Szegedről Miskolcra menet nem kell megismerkedni pl. Tokajjal) és csak a valóban fontos helyeken való megállással. És nem kerül többe a helyjegy, mint egyesek menetjegye...
Lehetséges ellenválaszok:
1. még IC-re sem tudják kiadni rendesen a helyjegyet, nemhogy egy több helyen megálló expresszre
2. Valamiből a BKV-nak is meg kell élnie
3. Ismerd meg hazádat mozgalom:)
Ja akkor OK, ha a csodot ugy ertetted. Csak manapsag, a Siemens beszerzesek kozepette mindig a valos csod jut eszembe. :)))
Nem vilagos, hogy azert gondolod az expresszeket, mert azok helyjegyesek es ezert tobbletbevetelt jelentenek, vagy mert esetleg magasabb a komfortjuk, es kevesebb a megallasaik szama. Ezek a dolgok csak a mi kis hazankban fuggnek ennyire szorosan ossze.
Persze a csődöt áttételesen értettem, mert egy kötelező helybiztosítással közlekedő vonat több bevételt képezne, mint egy hagyományos gyors v. sebes.
Az új ill. felújított kocsikról pedig annyit, hogy pl. By-ból is lehetne távolsági expresszt kialakítani és azokat az IC-k mintájára egyéniesíteni (automata ajtó, hőszig. ablak, kárpitozott ülés - és ennyi elég is volna), ha vkinek ez eszébe jutna. (De erre sincs pénz: erőltessük csak a 400 Ft-os helyjeggyel pénzt termelő IC-sítést az összes fővonalon... A színvonal nem ér 400 Ft-ot.)
Ez nem fugg ettol. Hogy csodbe megy-e, az attol fugg, hogy leirja-e az aktualis kormany az evente felhalmozodo 30-50 Milliard forintos adossagat, vagy sem. Eddig mind leirta, ugyhogy valoszinuleg nem menne csodbe :-)
Ha a jelenlegiek mellett akarsz vonatokat inditani, akkor ahhoz csak kocsikat es mozdonyokat, neadjisten motorvonatokat kell beszerezned. (Vagy jobb kocsifordulokat kellene kitalalnod, ez az egyszerubb :))
A felsorolt viszonylatokra ugy 50-80 milliard forintert tudnal is venni megfelelo jarmuveket. Kerdes, hogy megerne-e.
A jelenlegi vonatok jobb osszehangolasa, motorvonatok ide-oda csatolasa viszont jo dolog lenne. De sajnos mostanaban nem ennek all a zaszlo.
Vajon csődbe menne a MÁV akkor, ha átlós expresszvonatokat indítana? (Pl:Nyíregyháza-Kőbánya-Kispest-Győr, Miskolc-Kelenföld-Győr/Pécs, Miskolc-Hatvan-Szolnok-Szeged, Pécs-Sopron)És nem a jelenlegiek helyett, hanem mellett?
Én csak egy furcs dolgot tapasztalok, azt hittem először, csak egy napon volt kivétel, de nem!
Vasárnap délután, Kőbánya-Kispest, 17.09.
Sebesvonat: Nyíregyházáról Győrbe. Nem kis távolság, ugye? Nos a szerelvény csupa Bhv kocsikból áll, amik a rövidtávú (100km max.) személyvonatokba vannak kitalálva. A kényelmük is olyan. Ezek a munkába járó forgalomra lettek kitalálva, és nem ilyen hosszú távra! Idillikus lehet órákig fészkelődni az üléseken, már, ha van ülőhely.
csíkos
P.S.: na jó, a vonat végén volt két árva Ap kocsi is.
A Vsaútmániásokba is beírtam, de szerinte ide is tartozik ez a hozzászólás:
Most következzék egy kis áttekintés a MÁV nemzetközi jegykiadásainak furcsaságairól:
Szombati utamhoz ahogy nézegettem a menetrendet kjött, hogy igazából úgy jönne ki minden jól, ha visszafelé a Daciával jönnék. De azután este már nincs vonat Budapestre, szóval Hegyeshalomtól nemzetközi jegyet kell vennem. Gondoltam (naívan), hogy veszek majd egy BIJ Twenticketet Hegyeshalomtól Pestig az talán nem olyan drága.
Természetesen a MÁV-nál nem tudtak ilyen jegyet adni a két választási lehetőség a teljesárú jegy (15.9 Euro), vagy BIJ jegy Brucktól (15.8 Euro) voltak. Hú, azért ez drága, nem baj, érdeklődöm Ausztriában. Ausztriában tudtak BIJ jegyet adni Hegyeshalomtól, így megúsztam 9.60 Euróból. Ezen igazából nem lepődtem meg, hiszen már megszokhattuk, hogy a MÁV-nál a nemzetközi forgalomban egyébként jogosan járó kedvezményeket nem lehet megvenni.
A nagy meglepetés akkor ért, amikor (mert bújkált bennem a kisördög) megkérdeztem, hogy mennyibe kerül a BIJ jegy Brucktól (kicsit soknak tűnt a különbség). Érdekes módon Ausztriában csak 13.3 Eurót kérnek ezért a jegyért. Azért ez furcsa, hogy UGYANAZ a jegy a MÁV-nál megvéve 2.5 euróval drágább, mint Ausztriában megvéve úgy, hogy ez nemzetközi jegy, euró árakkal, nagyrészt pont a MÁV szakaszra. Ti értitek ezt?