de ha tudtak visszamenőlegesen devizahitelest menteni, vagy heineken csillagot büntetni (vagy akár egy új autópálya/gázvezeték nyomvonalat kisajátítani, hogy kevéssé rugaszkodjunk el a földtől, itt ugye nem is kellene kisajátítani csak szolgalmat), akkor ezt is lehetne, simán, csak akarni kell
Pedig a nagy felhajtás a kék körül, a sok pénz, a szuper precíziós gps felmérés, a politikai hátszél együtt talán elérhetővé tette volna az okt nyomvonal jogi védelmét. Talán még most sem késő, legyen ez is hungarikum.
Tamás! A területek tulajdonosai sajnos folyamatos változásban vannak, ahogyan részben emiatt a kéktúra is. De az önkormányzatok is (pl. Balaton-felvidék) egyre több újabb és újabb területet értékesítenek. Egyik tulaj engedi, elviseli, tűri (ahogy tetszik) a turistautat, a másik meg nem. A magántulajdon elsőrendű, szolgalmi jogot pedig turistaútra a büdös életben senki nem fog bejegyezni.
Balatonhenye keleti oldalán is ugyanaz a helyzet, mint Felsőtoldnál. Valaki megvette azt a földet és el is kerítette. A nyugatinál nem tudom az okot, de ott is változik az útvonal hamarosan.
És akkor itt jön még a piliscsabai új útvonal, de ott legalább a biztonságos átkelés a vezérelv egyrészt a 10-es úton, másrészt a vasút alatt.
Egy dolog biztos: az eddigi három OKT bejárásomon háromféle úton vágtam át a Cserháton Becske és Mátraverebély között. Csg65 pedig a kilenc bejárásán kilencféle útvonalon.
Ez abszolút jogos :) Csak azt mondom, hogy szépen mutatna a vár a bélyegzőn, s tán el se lopná senki..bár ez utóbbi megjegyzést csak halkan mondom, mert az Írott-kőn sikerült beleszaladnom egy kettős pecsét hiányba...
A Cserháti helyzetet gyökeresen oldaná meg ha visszatennék a kéket az Cserhátszentiván-Buják-Sas-bérc-Szanda útvonalra.
Mióta Hollókő felé megy azóta tizenvalahány alkalommal módosítottak, ha nem többször.
Buják felé sokkal jobb lenne ma már, újra.
Ma már nem szól érte a honvédség, akik miatt elterelték onnan a kéktúrát.
Nyugodtan mondhatom hogy az az útvonal szebb is, jobb is, stabilabb is lenne, és ami a szubjektív véleményem hogy a szegényebb sorsú vidékek sokkal jobban megbecsülik a bakancsos túrázókat, Hollókő pedig már régen nem ez a kategória. Ott nyűg a bakancsos. Az egy sznob falu.
Bujákon ezerszer autentikusabb, barátságosabb a helyi lakosság, a régi útvonal a Zsunyi-patak völgyével, a Bujáki várral, a Sasbérccel pedig lényegesen látványosabb.
kéktúra eredetileg Szandától a Bableves-csárdáig
1. a Zsunyi-patak kalandos völgye
2. Bujáki Turistaszálló
3. kilátás a várromból a Sas-bérc felé, lent a vadászkastély (honvédség)
1. Sas-bérc kilátótorony
2. kilátás a Sas-bércről Szandavár, Börzsöny felé, balról a Naszály kukucskál
3. Tavaszi Széll fotózza ugyanezt zordabb időben
"... én úgy visszatenném ide a kéket mint a huzat..."
Na most már belőttem a helyet és mi is benéztük itt az utat. Mi Szentbékkálla felől jöttünk és elindultunk ugyan a jó irányba, de az "alagút szerű" résznél, a présház után, mivel nem találtunk jelet visszafordultunk és egy másik útvonalon indultunk el a présházak között, de az is zsákutcának bizonyult. Végül a gps segítségével nagy nehezen visszataláltunk a kékre, de azt a benőtt szakaszt ezáltal ki is hagytuk.
Amit korábban írtam a "kertlátogatásról" az már a Csobáncon van, ott a sorompó miatt háborítottunk birtokot :)
Akkor nekünk mázlink volt amikor ott jártunk, mert konkrétan a kertjében bóklásztunk mivel az úton nem láttuk a jelet és a sorompó is le volt csukva :) Vagy ez másik rész? A Csobáncra felvitt útnak igazán akkor volna értelme, ha lenne a várnál pecsét is szerintem.
Csobáncnál biztos a táblás pincetulaj játszhatott közre, Balatonhenyénél nem tudom, ott falu előtt-után is változik az mtsz térképe szerint.
Mondjuk, így a Csobánc után új rész nem volt hosszú életű, de nézzük a jó oldalát, a fél évszázad múlva élő hobo-bobo-k hogy örülnek majd az extra kék jeleknek, és nézhetik a mostani térképeket, és az akkori Rakk Gyulákkal próbálják majd összerakni, merre is mehetett a kék kétezertizenvalahányban :) Ezúton üzenem nekik, jó munkát, de sajnos mi sem tudunk nagyon segíteni :D
Szerintem régebben nem voltak ilyen sűrűn a változások, de ez szubjektív dolog. Nem tudom, Rakk Gyula honlapja mennyire van kész, ott le lehet követni a változásokat.
Engem inkább a módszer zavar. Nem keresik meg az MTSZ-t az igényükkel, eccerűen beszántják az utat, vagy lekerítik a részt. Az Aranyhegyi-patak mellett már én is törtettem végig egy km-t kukuricásban, pont egy ausztrál turistával, aki a Rozáliánál kezdte az utat a kéken Hollókőig. El volt ragadtatva ettől a résztől, én kicsit kevésbé. Gondolom, azóta is rendszeresen beszántották és bevetették azt a szakaszt, így aztán az MTSZ áthelyezte az utat. Ugyi a másik dolog az elkerítés. Nem kéri az útvonal áthelyezését, egyszerűen felhúz egy kerítést a tulaj. Majd áthelyezi az útvonalat az MTSZ...
Néhány éve felmerült az, hogy az MTSZ valami szolgalmi jogot tudna bejegyezni a felfestett útvonalakra. Úgy láccik ebből nem lett semmi. Vannak erősebb érdekek a turistákénál...
Bár a Rozália-téglagyár utáni változtatás indoklása nem a föld tulajdonosának kérése, gyanús, hogy ott is ez játszhatott közre. Régen esetleg erősebb volt a közérdek, mint a magántulajdon?
Ez engem is. A régi füzetemben a szabályok ugyanazok voltak, de ott külön jelezte a barlangi hosszt is, a 2009-es füzetben csak annyit ír valóban, hogy "Aggtelek bg. - Jósvafő bg. (felszínen)".
Ott van a másik "alternatív" szakasz, az AK-n Hajósi pincék és Császártöltés között, ami eddig - ha jól emlékszem - szabályos teljesítésnek minősült, de az meg K ngyzttel van jelölve, tehát akkor az sem felel meg.
Ehhez kapcsolódva, bármennyire is tisztelem azokat akik szoros nyomkövetéssel járják/járnák végig a túrát, lassan már nem lehet tudni melyik is az a bizonyos nyom (amit követni kéne).
Ez tényleg "közröhej". Úgy gondolom egyre hangsúlyosabbá válik a lelkiismereti "ellenőrzés" fontossága.
Lassan elérkezik már az a szint, amikor gyakrabban fog változni az útvonal, mint ahogy zoknit váltok. :-(
"Egy terület lekerítése miatt megváltozott az Országos Kéktúra nyomvonala Hollókő és Felsőtold között. Az eddig végig a Szekerce-patak völgyében 1600 m hosszan futó út helyett, vasárnap óta a Szár-hegy és a Háló-hegy nyergén át vezet az új, az előzőnél kissé rövidebb (1400 m) nyomvonal."
v.
"A Kéktúra útvonalát sem a megyei bizottságok/szövetségek, sem egyéb szervezetek, illetve egyének nem változtathatják meg. Az esetleges ilyen irányú javaslatokat vagy igényeket az MTSZ Kéktúra Szakbizottságához kell eljuttatni."
Hogy is van ez? A nyúl viszi a puskát és a befőtt teszi el a nagymamát? Szerintem ezt az utolsó gondolatot nyugodtan ki lehet majd hagyni az új OKT kiírásból! Mert közröhej.