csak feltételezéseim vannak, hogy ki honnan dolgozott, de valami régi öreg autósújságírótól hallottam/olvastam (jó rég), hogy akkoriban, aki hozzájutott egy-két nyugati autós prospektushoz, az kiadhatott belőle egy könyvet, mert megvolt hozzá a képanyaga.
szerintem a Lienerben, meg a korabeli Autó-motorban is voltak bőven prospektusképek - nem vagyok benne biztos, hogy a nyugati gyártók felénk is terítették a sajtóanyagaikat akkoriban. és ugye a sajtófotó az nem azt jelentette, mint ma, hogy van egy modellről 50-100 kép digitálisan, aminél nem számít hányan töltik le, hanem kőkemény papír/negatív anyagot.
aztán, hogy ki honnan, hova másolt, amikor tulajdonképpen minden kiadó, újság könyv a dolgozó nép (állam) tulajdonában volt... ki tudja
sok autót én is felismertem Liener-könyvekben, és arra is emlékszem, hogy apám fekete-fehér Autó-motorjaban is voltak képanyagbeli átfedések, bár azokból talán egy évfolyam ha megmaradt a gyerekkoromra, és sajnos azóta az is elkallódott...
A képek igen nagy része megtalálható a könyvben, ezért gondolom, hogy ebből dolgozott a rajzoló. Pontatlan voltam, az Impala is benne van, csak a másik három amerikai autó nincs.
Bárhonnan, csak épp nem volt internet, egyetlen kéthetente megjelenő autós újság volt, és szinte nem jött be semmi nyugatról, de ha mégis, akkor sem rajzolhatott volna belőle, mert megkérdezték volna, honnan rajzolta, és arra nem tudott volna politikailag korrekt választ adni.
Elég valószínű, hogy különösen a különlegesebb autókról csak egy két legálisan hozzáférhető kép volt az egész országban, amit mondjuk egy Liener könyvhöz vagy épp autó-motor számhoz átvettek egy külföldi hírügynökségtől.
De egyébként is, akkoriban nem tömegeltek a sajtófotók, főleg nem magánfotók, amik simán az autókról készültek. Senki se állt le körbefényképezni egy autót, és elkölteni félhavi fizetését a tekercs filmre és előhívására.
A versenyautók színeinek problémája is innen származik, hogy újságok fekete-fehér képeiből dolgoztak, és egyszerűen elképzelték, milyen lehetett, sőt sokszor biztosan nem is volt elég nagy a kép.
1965-ös Autó kvartettem van, gyerekkorunkban nagyon sokat játszottunk vele. Sok évvel később ismertem fel, hogy a rajzoló Liener György Autótípusok 1964 című könyvéből másolta az autókat, az amerikai autók, a teherautók és a buszok kivételével. Pl.
Sziasztok ! Itt új vagyok és örülök, hogy van ez a topik. Gyerekkoromban voltak kártyáim, ki tudja, hová lettek, most próbálgatok beszerezgetni. Három pakliig jutottam, van egy szép dobozos kékhátúm a 60-as évekből, egy piros és egy kék hátú a 70-es évekből, ezek doboz nélkül, de szép állapotban.
Azon én is gondolkodtam már, hogy az autó színek, különösen a versenyautók, miért nem stimmelnek. Szerintem viszonylag egyszerű a magyarázat, fekete-fehér, és ráadásul nem túl nagy képekből dolgoztak, így a színt a rajzoló fantáziája szabta meg, nem tudtak semmit a nemzetek versenyszíneiről, sem a szponzorok színeiről, sőt az ominózus 73-ason, amin a kék Ferrari is van, a rajzolónak jól láthatóan a rajtszámokról sem volt fogalma. Egyik versenyautó sem stimmel ott. A Lola T163-as a valóságban narancssárga volt, ahogy a mclaren is, és a rajtszáma természetsen nem 'A' hanem 4 volt, a Ferrari piros volt, a Lotus meg fekete-arany.
neked megvan ez a kifestő?!? fantasztikus. nekem is megvolt, ki is színeztem, de az még óvodáskoromban volt... el kellett voűlna tenni belőle egy szűz példányt
az új kifestő tervbe van véve, sőt, sok minden más is ;)