Keresés

Részletes keresés

MTU-890 Creative Commons License 2007.06.23 0 0 574

Biztos voltam benne, hogy a cirill betűs szöveg Neked nem fog gondot okozni:-))

 

4-es: öntöttvas tuskó 120 N/cm2 fajlagos nyomóerővel. (Viszont akkor az 1-es nem 20, hanem 200, gondolom én...)

Az 1-es görbéhez a 20N/cm2 tuskónyomás jól van feltüntetve. Így jól látható, hogy az öntöttvas féktuskó súrlódási tényezője erősen függ a fajlagos tuskóerőtől is. A fajlagos tuskóerő növelése a súrlódási tényezőt csökkenti.

 

 

Üdv.: MTU-890

 

Előzmény: hmsoft (570)
MTU-890 Creative Commons License 2007.06.23 0 0 573

Miért kell ez az LL jelű tuskó?

Az LL típusú műanyag féktuskó alacsony súrlódási tényezővel rendelkezik (0,17-0,1 között). Előnye az, hogy éppen ebből adódóan az öntöttvas féktuskót helyettesíti, így annak helyére a fékrendszer változtatása nélkül beépíthető (nem kell csökkenteni a fékrudazat áttételét vagy a fékhenger méretét).

Az öntöttvas féktuskó LL műanyag tuskóra történő cseréjét az esetleg szóba kerülő járműtípusokon minden esetben kísérletek előzik meg, hiszen a műanyag féktuskók pontos anyagösszetétele nem ismert, így ugyanazon típusú műanyag féktuskó az egyik járműsorozaton megfelelhet, míg a másikon nem.

 

 

A K jelű műanyag féktuskó magasabb súrlódási tényezővel rendelkezik (0,3-0,22 között). Ezeket inkább új gyártású járműveken használják. Ha régebbi, eddig öntöttvas tuskóval üzemelő járműveket akarnak ilyen tuskóval felszerelni, akkor a fékrendszert minden esetben át kell alakítani (pl. fékhenger átmérő csökkentése vagy/és fékrudazat áttételének csökkentése) a túlzott megfékezettség (kerékcsúszás) elkerülésére.

 

A 4-essel jelölt görbe milyen tuskó? vmilyen öntött vas?)

 

Az is öntöttvas féktuskó, csak az 1-jelű görbéhez képest magasabb (120N/cm2) fajlagos nyomóerővel.

 

 

Üdv.: MTU-890

 

Előzmény: daniel81 (569)
MTU-890 Creative Commons License 2007.06.23 0 0 572

Úgy látszik, hogy az LL típusú műanyag féktuskóról a megadott link nem működik, ezért inkább így kell megpróbálni:

 

http://www.uic.asso.fr/technique/article.php3?id_article=134

 

innen a pdf már letölthető v. megnyitható.

 

 

Üdv.: MTU-890

 

Előzmény: MTU-890 (568)
ROCOman Creative Commons License 2007.06.22 0 0 571
Üdv Mindenkinek!

Készítettem ma pár fotót csak érdekesség képpen. A tartálykocsi persze nem melasszal van tele. :-)
hmsoft Creative Commons License 2007.06.22 0 0 570
4-es: öntöttvas tuskó 120 N/cm2 fajlagos nyomóerővel. (Viszont akkor az 1-es nem 20, hanem 200, gondolom én...)

hm
Előzmény: daniel81 (569)
daniel81 Creative Commons License 2007.06.22 0 0 569
Miért kell ez az LL jelű tuskó?
Az orosz nyelvű lapon lévő táblázat szerint rosszabb surlódási tényezővel rendelkezik az egész sebességtartományban, mint a K jelű, v az öntött vas tuskó.
(persze, ha jól értelmeztem a táblázatot...
A 4-essel jelölt görbe milyen tuskó? vmilyen öntött vas?)
Előzmény: MTU-890 (568)
MTU-890 Creative Commons License 2007.06.21 0 0 568

Egy német szaklap 1999. évi egyik számában található cikk a fékek súrlódó anyagairól, melynek egy orosz nyelvű fordítása megtalálható az alábbi címen:

 

http://www.css-rzd.ru/ZDM/07-2003/02138.htm

 

 

Egy frissebb anyag franciául a K-típusú műanyag féktuskóról:

 

http://www.uic.asso.fr/download.php/technique/TZF82160_Baurichtlinie_fr.pdf

 

(826 kB).

 

 

Egy szintén állandóan frissülő anyag angolul ugyanúgy az UIC honlapjáról az LL típusú műanyag tuskóról:

 

http://www.uic.asso.fr/download.php/technique/vbks-II_en.pdf

 

(74 kB).

 

Itt érdekesség, hogy az LL műanyag tuskó megjelölésére már nem a bekeretezett K, hanem a bekeretezett LL jelet fogják használni(?)

 

 

Üdv.: MTU-890

 

 

1047 005-2 Creative Commons License 2007.06.19 0 0 567
"Sokkal kevesebb por termelődik, (ha 3-5x nagyobb a futásteljesítmény, akkor ennyiszer kevesebb)"

A V46-ossal végzett kísérleteknél ez csak a tuskóporra volt igaz,az abroncsok jobban koptak.
Előzmény: _misi (566)
_misi Creative Commons License 2007.06.18 0 0 566

Az IP-vel egy befejezett oldási folyamat után kisebb sebességről (30-40km/h) "katasztrófa" volt ezekkel megállni. E sebesség felett nem sok gond volt a fékhatással.

Biztos hogy másképp kell(ett) vele fékezni. Lényegében jóval később is elég oldani a féket, hiszen a megállás előtt nem "keményedik fel" a lassulás.

(Tehát mondjuk 100ról fékezve egy normál személyvonattal, teljes üzemi fékből kb 50-40km/ónál megkezdve az oldást áll meg szépen zökkenés nélkül a vonat. (ekkor a megállás pillanatában szinte már nincsen fékhengernyomás. Műanyagnál ha 20 körül kezdesz oldani, akkor is szépen áll meg a szerelvény, ekkor /nem nyomásmódosítós fékrendszer esetében/ akár 1,5-2 bar is lehet még a fékhengerben a megállás pillanatában)

 

80 ill. ennél nagyobb sebesség esetén a fékút megegyezik, vagy rövidebbre adódik mint öntöttvasnál.

 


Előnyei: kisebb zaj, tisztább, ...

Környezetkímélőbb is? Nagyon nem vagyok benne biztos!

 

Sokkal halkabb.

 

Sokkal kevesebb por termelődik, (ha 3-5x nagyobb a futásteljesítmény, akkor ennyiszer kevesebb) ami ha porát tekintve esetleg kevésbé környezetbarát akkor is azért sokkal jobb, mert a kocsi oldalába, az ablakokba nem ég bele a vaspor, így sokkal gyengébb vegyszerekkel is tisztán tartható a kocsi.

 

(Az öntöttvas esetében -talán a magas hőmérséjlet miatt- ózon (is) termelődik a vaspor mellett. Nos tudvalevő az alacsonylégköri ózon nem épp egészséges.)

 

A műanyagok összetétele eléggé üzleti titok, ezért nem lehet tudni mi is van banne.

Aztbeszt már nincs, tehát a legveszélyesebb összetevő lilőve.

 

A szaga pedig hasonló a tárcsafék szagához.

(Igaz jelenleg a tárcsafékes kocsik többségén az ablakokat nem lehet lehúzni, ezért az utasok kevesebbet éreznek belőle) A BDV ami elg sokat fékez is azért kicsit szagos.

A műanyag tuskó szaga esetleg picit azért érezhető jobban, mert az jobban kiáramlik a kocsi alól, mert a menetszél miatt könnyebben kerül ki oldalra, mint a tárcsafék esetén...


Előzmény: Törölt nick (565)
Törölt nick Creative Commons License 2007.06.18 0 0 565

Passz. (Tél?)

Nem kimondottan. Nagyon felpolírozták a futófelületet. Csúszásra még hajlamosabbak lettek a könnyű kocsik és motorkocsik.

Az IP-vel egy befejezett oldási folyamat után kisebb sebességről (30-40km/h) "katasztrófa" volt ezekkel megállni. E sebesség felett nem sok gond volt a fékhatással.

 

 

Előnyei: kisebb zaj, tisztább, ...

Környezetkímélőbb is? Nagyon nem vagyok benne biztos!

Előzmény: MTU-890 (564)
MTU-890 Creative Commons License 2007.06.18 0 0 564

Műanyag féktuskós ... kis sebességeknél gyengébb fékhatás érhető el velük, mint az öntöttvas tuskókkal.

Igen. 30-40 km/h alatt kisebb, afölött viszont nagyobb a fékhatás, mint az öntöttvas tuskókkal.

 

 

A Bz-ken is volt műanyag tuskó, de visszacserélték őket... miért?

Passz. (Tél?)

 

 

Miért alkalmaznak műanyag tuskókat?
(A zajterhelés csökkentésére pl. jók, ezt tudom.)

 

Előnyei: kisebb zaj, tisztább, 3-5-szörös élettartam, stb.

Hátrány: nagyobb hőterhelés a keréken, drágább, téli üzemre érzékenyebb, nem univerzális, stb.

 

 

Üdv.: MTU-890

 

Előzmény: daniel81 (563)
daniel81 Creative Commons License 2007.06.15 0 0 563
Műanyag féktuskós ismeretem nincs túl sok, de úgy tudom, h kis sebességeknél gyengébb fékhatás érhető el velük, mint az öntöttvas tuskókkal.
A Bz-ken is volt műanyag tuskó, de visszacserélték őket... miért?

Miért alkalmaznak műanyag tuskókat?
(A zajterhelés csökkentésére pl. jók, ezt tudom.)
Előzmény: MTU-890 (562)
MTU-890 Creative Commons License 2007.06.15 0 0 562

Műanyag féktuskóról készült képek, ill. a fékfelirat egy Shimms sorozatú teherkocsin.

A kocsiszám: 31 56 476 9100-7. Y25-ös forgóváz.

Érdekesség, hogy a kerekek jelen esetben csak az egyik oldalról vannak fékezve (mint a Diamond forgóváznál).

 

Üdv.: MTU-890

 

 

 

 

 

 

MTU-890 Creative Commons License 2007.06.12 0 0 561

Csanádi Sándor: A Szász kisvasutakon alkalmazott fékberendezések

 

http://www.kisvasut.hu/kbkfuzetek/kbk-fuzetek-200502.pdf

 

(1,5MB)

 

12-15. oldal

 

 

Üdv.: MTU-890

 

MTU-890 Creative Commons License 2007.06.07 0 0 560

Az R rombuszban nem gyorsvonati fékre utal?

 

Az R rombuszban nagyteljesítményű fékre utal.

120 km/h-ig elég a személyvonati fékberendezés, amivel a fékszázalék értéke kb. 100-125%.

120 km/h-nál nagyobb sebességű személykocsikon nagyteljesítményű fékberendezést kell alkalmazni, hogy a fékút betartható legyen.

Ez lehet:

 

> tuskós fékezés esetén gyorsvonati fék, melynél 55-70 km/h sebesség felett a fékhengernyomást kb. megduplázzák, annak ellensúlyozására, hogy az öntöttvas tuskó és a kerék közötti súrlódási tényező a sebesség növekedésekor lecsökken. (Pl. KEs féknél a pcmax 1,7 bar ill. az átkapcsolási sebesség felett 3,8 bar.) Ezeken a kocsikon általában van vonatnemváltó (kivétel pl. az Oerlikon rapidfékes /O-R fékfeliratú/ kocsik, ahol azt egy kisautomata helyettesíti). Ha a vonatnemváltó "R" állásban van, akkor az előzőekben említett fékműködés valósul meg. Amikor a jármű sebessége kb. 55 km/h alá csökken a fékezés során, akkor a fékhengernyomás kb. a felére esik vissza.

 

> másik lehetőség a tárcsafék ill. a műanyag féktuskó alkalmazása, melyeknél a súrlódási tényező a sebesség növelésekor nem, vagy csak kismértékben csökken. Itt tehát az előző pontban említett, sebesség függvényében történő fékhengernyomás változtatást nem kell alkalmazni. (120 km/h feletti tárcsafékes kocsikon van vonatnemváltó, de itt más a funkciója, mint az előző pontban ismertetett tuskós rapid fékes kocsiknál. Személyvonati állásban pcmax 3-3,1 bar, rapid állásban pedig 3,8 bar, a sebességtől függetlenül.)

 

> harmadik lehetőség a mágneses sínfék (de ez csak kiegészítő fék), általában a tárcsafékkel együtt alkalmazzák. Csak gyorsfékezéskor és csak 50 km/h sebesség felett működik (a vonatnemváltó R+Mg állása mellett).

 

 

A hosszúra nyúlt bevezetővel arra akartam utalni, hogy a kérdéses kocsin a jel a nagyteljesítményű fékberendezésre utal, ami magasabb fékszázalékot (nem néztem, hogy mennyit, de kb. 140% felettit), jobb megfékezettséget jelent, de amihez jelen esetben nem társul "R" állású vonatnemváltó, ill. nyomásmódosítós kormányszelep.

 

Persze, tévedhetek.

"Alapítónk" tudná a helyes választ megadni, de nem szólal meg.

 

Üdv.: MTU-890

 

Előzmény: daniel81 (559)
daniel81 Creative Commons License 2007.06.07 0 0 559
Üdv!

Megnéztem azt a képet és nemigen értem, h hogyan lehet ez!
Az R rombuszban nem gyorsvonati fékre utal?
Előzmény: MTU-890 (557)
cs1014 Creative Commons License 2007.06.06 0 0 558
Ó jessz!
M42 sor mozdony levegőspaneljén van műanyag/öntöttvas tuskó váltó, előbbi esetben 3, utóbbiban négy a pécémax.
Előzmény: MTU-890 (557)
MTU-890 Creative Commons License 2007.06.06 0 0 557

Szervusztok!

 

Az "Utazás nemzetközi vonatokon" topikba HUnter27 kolléga (06.04. 1586 hsz.) tett fel képeket a 61 81 08-70 011-2 psz. étkező(?)kocsiról. A kocsi max. sebessége 160km/h.

 

A fékfeliratok az alábbi érdekességeket rejtik:

A kocsin Charmilles típusú személyvonati kormányszelep található (nincs rapid állása). A féksúly 77 tonna (kb. 150% fékszázalék).

A jármű műanyag féktuskókkal van felszerelve. Mivel a műanyag féktuskó és a kerék között a súrlódási tényező a sebesség növekedésével csak kismértékben csökken (ellentétben az öntöttvas tuskóval), ezért a rapid állás szükségtelenné vált (nem kell nagyobb sebességnél a fékhengernyomást megnövelni).

 

Üdv.: MTU-890

 

rg7 Creative Commons License 2007.05.29 0 0 556
Ez kincsesbánya! Köszi.

(Áldva legyenek a balfék rendszergazdák:)))
Előzmény: MTU-890 (555)
MTU-890 Creative Commons License 2007.05.29 0 0 555
daniel81 Creative Commons License 2007.05.26 0 0 554
Köszönöm a részletes választ!
Megnéztem az ajánlott linkeket, de sajnos az idegen nyelvekkel nem állok nagy barátságban. Az EU-s pdf-et megnéztem anno, de az első oldal után bezártam. Hiba volt! Most megnéztem újra és vannak benne érdekes dolgok, nyáron majd elolvasom:)
Előzmény: MTU-890 (553)
MTU-890 Creative Commons License 2007.05.26 0 0 553

Szervusz daniel81!

 

MH - Ez milyen típusú kormányszelepet jelent? Horvát Lgnss-z kocsin pl. ilyen van.

Ez az MZT HEPOS nevezetű kormányszelepet jelöli. UIC által engedélyezett típus, jugoszláv (ill. már macedón) gyártású. Ha az alábbi linken megnézed az általuk gyártott fékberendezéseket, akkor láthatod, hogy a kormányszelepek és a fékezőszelepek az Oerlikon Est3 ill. Fv4, stb. licensze alapján készülnek. Tehát ez a kormányszelep tulajdonképpen Oerlikon. 

 

http://www.hepos.com.mk/dolu.htm

 

 

A különböző kormányszelepek mennyire befolyásolják a fékezést? Ilyenre gondolok, h van egy teherkocsi O-GP-A max 72t és egy másik KE-GP-A max 72t fékkel felszerelve. Egyformán fékeznek?

Gyorsfékezésnél (és teljes üzemi fékezésnél) elvileg egyformán fékeznek, kb. azonos fékutat biztosítanak. Kisebb fékhatás alkalmazásánál szerintem már lehetnek eltérések.

 

 

Teherkocsik (4 tengelyes, P, tuskós fékezés) esetében miért 72t a legnagyobb féksúly?

Azért, mert csak 18 tonna tengelyterhelésig kell biztosítani a 100% fékszázalékot. Oka: a kerekek védelme. Ha 18 t felett is 100% megfékezettség lenne, akkor a fékezés során a kerekek károsodnának.

 

 

A féksúlyt hogyan állapítják meg?

 

Fékútméréssel, majd a nyert eredmények alapján diagramból a fékszázalékot, és onnan már számítható a féksúly. De van tisztán számítási módszer is.

 

 

Ezek a kérdések most eléggé foglalkoztatnak.

 

Itt a fékes fórumon már megadtam néhány hasznos linket (pl. legutóbb az 535, 536 hsz-ben, de volt régebben is).

 

Az itt felmerült kérdéseidre a válaszok jó része megtalálható a teherkocsis topik 3384 hsz-ben megadott pdf-ben (volt már ezen a fórumon is). A fordítás nem a legjobb, a kormányszelepet elosztónak vagy elosztószelepnek nevezik.

 

Ha a válaszokban tévedtem, akkor majd kijavítanak a többiek.

 

 

Üdv.: MTU-890

 

 


Előzmény: daniel81 (552)
daniel81 Creative Commons License 2007.05.25 0 0 552
MH - Ez milyen típusú kormányszelepet jelent? Horvát Lgnss-z kocsin pl. ilyen van.

A különböző kormányszelepek mennyire befolyásolják a fékezést? Ilyenre gondolok, h van egy teherkocsi O-GP-A max 72t és egy másik KE-GP-A max 72t fékkel felszerelve. Egyformán fékeznek?

Teherkocsik (4 tengelyes, P, tuskós fékezés) esetében miért 72t a legnagyobb féksúly?

A féksúlyt hogyan állapítják meg?


Ezek a kérdések most eléggé foglalkoztatnak. Remélem, h valakinek lesz kedve a kormányszelepekről mesélni! :)
Törölt nick Creative Commons License 2007.05.15 0 0 551

Egy magyarnyelvű korrekt fordítás

Előzmény: cs1014 (539)
Törölt nick Creative Commons License 2007.05.03 0 0 550

Más típusról nem írtam ilyesmit, keress vissza bátran!

Állított ilyet valaki? Keress vissza bátran!

A hiábavaló fáradozás nem tiltott, csak értelmetlen. ;-)

Egyesek szerint cs1014 létezése is értelmetlen. :-))))

Tehát nézőpont kérdése.

Előzmény: cs1014 (543)
MTU-890 Creative Commons License 2007.05.03 0 0 549

4 db kormányszelep ábra egy 1983-as kiadású cseh(szlovák) fékkönyvből:

 

- Knorr KE2b-AL  (KE"b" kormányszelepről nemigen lehet hallani)

- Oerlikon Est 3d/AL (ez is automatikus raksúlyfékezéshez, mint az előbbi)

- Oerlikon Est 4c/R (tuskós fékes gyorsvonati kocsikhoz)

- DAKO CV-1 (cseh kormányszelep).

 

Üdv.: MTU-890

 

 

KE2b-AL

 

 

Oerlikon Est 3d/AL

 

 

Oerlikon Est 4c/R

 

 

DAKO CV-1

 

MTU-890 Creative Commons License 2007.05.03 0 0 548

Szervusz cs1014!

 

... milyen ótómata fékezőszelep van?

 

Balkezes D12:-))).

 

Üdv.: MTU-890

 

Előzmény: cs1014 (547)
cs1014 Creative Commons License 2007.05.03 0 0 547
Megdőlni látszik egy elképzelés?

Ezen a gépen milyen ótómata fékezőszelep van?
MTU-890 Creative Commons License 2007.05.03 0 0 546

:-)))

 

Előzmény: Törölt nick (542)
MTU-890 Creative Commons License 2007.05.03 0 0 545

Szervusz 1116282!

 

Köszi a bemutatót.

 

Üdv.: MTU-890

 

Előzmény: Törölt nick (537)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!