Keresés

Részletes keresés

Carina_S Creative Commons License 2021.10.22 -2 0 30172

Ezekről az elektromos tolókocsik, elektromos kerékpárok, és a hagyományos kerékpárok kategóriáiról jutott eszembe az, hogy sokuk úgy közlekednek ezekkel mifelénk, mintha nekik egy külön, Marsra vagy Holdra íródott "Űrgalaktkus KRESZ"-t írtak volna a hatályos Magyar KRESZ jogszabályalkotói.

 

A következő hibák jellemzőek rájuk:

* szembeközlekedés az egyirányú forgalommal a kerékpársávval vagy kerékpáros nyommal nem rendelkező úttesteken;

* forgalommal szemben behajtás egyik utcából a másik utcába;

* kijelölt gyalogos átkelőhelyen először int a gyalogosnak hogy elengedi, aztán változatlan sebességgel hajt a gyalogos felé úgy, hogy az alig ér át előtte(!!!) az úttest túloldalára;

* sötétben világítás és prizma nélkül közlekedik;

* a kerékpár biztonsági felszereltségéből hiányoznak vagy működőképtelen állapotúak a csengő, a lámpák, a dinamó, visszapillantó tükör, a sárvédők, a láncvédők valamelyike, vagy mindegyike, és így közlekedik a kerékpárjával;

* hibás hajtólánccal közlekedik, a hajtólánc egy vagy több lánckerékfogat átugrik, leesésveszélyes, és főképpen azt a veszélyt hozza az előtérbe, hogy az egy vagy több lánckerékfogat is átugró láncú kerékpáron a kerékpáros lába a pedállal együtt megugrik, emiatt megrázkódik, és egyensúlyát veszítve(!!!!!) elesik;

* kanyarodáskor, kikerüléskor, előzéskor irányjelzést, irányjelző karjelzést -- rendszeresen! -- nem használ;

* kijelölt gyalogos átkelőhelyet útkereszteződésnek tekint és ekként használ, azaz ezen leszállás nélkül áthajt rajta, vagy ezt lekanyarodásra használja vagy a járda---> úttest, vagy pedig az úttest---> járda "útirányban", és az utóbbi esetben autós legyen a talpán, aki aztán időben(!!!) le is tud fékezni mögötte;.

 

Ja, és hogy "még szebb" legyen a helyzet: Ez a lista távolról sem teljes... ... .. !

 

Fentiek miatt ideje lenne a rendőrség részéről egy, a FÖLDI KRESZ-nek kerékpáros közlekedésben történő hathatós ellenőrzésnek ami a szabályok szigorú betartását követeli meg, másfelől pedig nem ártana a kerékpárosokat bevonni egy nem kötelező, de részvétel esetén egy közlekedési ajándékcsomaggal (lámpa, csengő, dinamó, foszforeszkáló fényprizmák, visszapillantó tükör, láthatósági mellény) honorált, széles körű kerékpáros KRESZ-ismeretterjesztő tanfolyamra, amelyet rendőrtisztek szervezhetnének meg.

Előzmény: Pikker (30166)
Pikker Creative Commons License 2021.10.19 0 0 30171

Kösz!

Előzmény: tanárnéni kedvence (30168)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.10.18 0 0 30170

az éjszaka szó lemaradt -- tehát esti szürkület kezdetétől reggeli szürkület végéig.

Előzmény: ÁsítóSárkány (30169)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.10.17 0 0 30169

Mondjuk a 21. § (4) alkalmazandó -- ha az úttest jobb szélán szalad, mert a kerekes szék a többi gyalogost túlságosan zavarná, akkor messziről jól észlelhető lámpával ki kell világítva legyen.

Előzmény: tanárnéni kedvence (30168)
tanárnéni kedvence Creative Commons License 2021.10.17 0 2 30168

Ez nem jármű. Gyalogosnak számít a benne ülő személy, ezért e témában ez vonatkozik rá:

A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek - ide nem értve a gyalogosok zárt csoportban történő közlekedését - éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

 

Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.

Előzmény: Pikker (30166)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.17 0 1 30167

Az teljesen oké, sőt eleve olyanra kellene a széke gyártni, nem koromfeketére.

A helyükben felvennék mellényt is.

Előzmény: Pikker (30166)
Pikker Creative Commons License 2021.10.17 0 0 30166

Itt, ahol lakom, az összes elektromos mopedes (idősek, mozgássérültek) a moped háttámlájára akaszt láthatósági mellényt. Nyilván nem tiltja a kresz, de ha jól sejtem, nincs ilyen kötelezettség. Egyébként is furcsa lenne, mert ha felveszi a mellényt, akkor nem igazán látszik, pláne hátulról nem, olyan szabályt meg nehezen tudok elképzelni, hogy a háttámlára akasztást irnák elő, ill. ebben az esetben meg előlről nem látszik a mellény. Egyébként az ilyen járműveken szokott lenni fényvisszaverő prizma.

 

Szóval ha jól gondolom, itt arról van szó, hogy valaki elkezdte így hordani a mellényt, aztán követőkre talált, de a kreszben nincs elektromos mopedesekre vonatkozó láthatósági mellény viselésre vonatkozó kötelezettség?

 

Az egyértelműség kedvéért az elektromos moped alatt a képen látható (ill. ehhez hasonló) járművekre gondolok. A moped elnevezés is tágabb fogalom, de ebbe ne menjünk bele.

 

 

Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2021.10.13 0 1 30165

Szabály szerint nem kerülheted ki, hacsak nem bizonyosodsz meg affelől, hogy pl. műszaki hiba miatt/ tartósan ácsorog ott a busz. Egyúttal szerintem ez jelenti a szabály "gumi" jellegét. Nyilván nem kell megvárni a szervizkocsit, vagy, ha útfelbontás van, akkor azt amíg megcsinálják.

Szóval kérdés, hogy mit/ mennyi időt jelent(sen) az a várakozás, amit még ésszerű (és életszerű) a megálló(ban tartózkodó) busz mögött eltölteni. Ez önmagában is sok mindentől függ... Sűrű, torlódó forgalomban - a haladás érdekében - nyilván kevesebb.

Én - ha nincs rendőr* és persze aktuálisan szembe forgalom, - simán kikerülném.  Hasonlóan ahhoz (amit nemrégen írtam), amikor a balra kanyarodó "járműosztályozó" sáv túl rövid az aktuális kocsisorhoz képest... és "meg lehet toldani" azzal, hogy igénybe veszi az ember a forgalom elől (egyébként tök feleslegesen!) elzárt területet. Mindennapos dolog..., mindenki normális közlekedő így csinálja, vsz. nagyon helyesen. 

 

*Ha lesből ezért lemeszelne a rendőr, arra hivatkoznék, hogy "műszaki hibásnak ítéltem" a buszt. "Füstölt, vagy - úgy érzékeltem - nem járt a motorja", bármi... Ennek érdekében azért célszerű ebben a helyzetben nem "lendületből" kikerülni. Megvárnék még egy-két szembejövőt és utána... :)

 

Ahol nem volt helyismeretem, ott azért már - előfordult hogy - én is battyogtam ilyen busz mögött, szopóálarcban.

 

Még annyit: azt azért el tudom képzelni, hogy valóban nem szerette volna a forgalom szervezője, hogy minden megállónál újabb-és-újabb kocsisor kerüljön a busz elé. Tehát "virtuális buszsáv"-ot hoztak létre. Megáll a busz/ feltart/ induláskor szabad a pályája, ... stb.

Előzmény: RJancsi (30156)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.10.12 0 0 30164

Visszatérve a fotóhoz, most ezt a rendet vagy tényleg szándékosan forgalomcsillapítási céllal, mondhatni szivatásból rakták oda, vagy nem sokkal nagyobb útszélesítéssel elfért volna sáv is a buszmegálló mellett...

Előzmény: RJancsi (30156)
RJancsi Creative Commons License 2021.10.12 -2 0 30163

Ez a kisebbik gond, eléggé elől van a buszmegálló ahhoz, hogy még egy csuklós busznál is szabályosan tudom a szigetet  kerülni. A busz mögül lehetne (elvben/gyakorlatban) a járművek elől elzárt területen keresztül kerülni. 

Előzmény: ÁsítóSárkány (30161)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.10.12 0 0 30162

Meg persze az elzárt területtel is, ami elvileg busztól független dettó... Ez a kettő kapcsán életszerűtlen, hogy megvárd a szerelőt, ha a busz lerobbant.

De az utascsere forgalmi ok, elvileg kb. úgy kellene viselkedj, mintha piros lámpánál állna.

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (30161)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.10.12 0 0 30161

szerintem ezzel kerülsz elsősorban gondba:

13. § (1) bekezdés b) pont: „Kikerülési irány” (20–22. ábra); a tábla azt jelzi, hogy a táblát – illetőleg azt az akadályt vagy egyéb tárgyat, amelyen a táblát elhelyezték – a táblán levő nyíl által jelzett irányban kell kikerülni;

 

Előzmény: RJancsi (30160)
RJancsi Creative Commons License 2021.10.12 -2 0 30160

Nem is meghatni szeretném, hanem a KRESZT értelmezni. És nem az a lényeg, hogy mire gondolt a költő akarom mondani szabályalkotó.

Álló járművet (még ha forgalmi vagy más okból is áll) nem lehet megelőzni, mert a KRESZ egyértelműen haladó (mozgó) járművekről ír.

"Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás."

A kikerülés szabályai pedig finoman szólva elég gyéren vannak megfogalmazva. 

"Kikerülés

35. § (1) Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladásra (kikerülés) a 34. § (1)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell - értelemszerűen - alkalmazni."

 

Ebben az a szép, hogy a 34. § az előzésről szól, de benne van az "értelemszerűen". Azaz ki hogy értelmezi. Nyilván a remd őrével szemben alulmaradnék.  

Előzmény: ÁsítóSárkány (30159)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.10.12 0 0 30159

A kötelező kikerülés táblával még konfliktusba kerülsz.

Ha a busz elakad, akkor persze az is életszerűtlen, hogy megvárod mögötte a szerelőt, de szimpla utascsere esetén lehet hogy nem fogod meghatni a rend őreit..

Előzmény: RJancsi (30156)
RJancsi Creative Commons License 2021.10.12 -1 0 30158

Ott nem kaptam rá választ, azért tettem fel ide is, hátha...

Előzmény: Törölt nick (30157)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.12 0 0 30157

Mazsolázd csak végig: http://kreszforum.hu/a-2014-szeptemberi-kresz-modositas/2/

Nem pont a te kérdésedre válaszol, de kapcsolódik

Nem kaptál itt választ? :)

https://kreszklub.hu/kreszforum/elozes-vagy-kikerules-/

Előzmény: RJancsi (30156)
RJancsi Creative Commons License 2021.10.12 -2 1 30156

Sziasztok! Egy kis szabályértelmezéshez kérem a segítségeteket. Nálunk (Érden) sok buszmegállót kifejezetten az autósók "szívatására" alakítottak ki. Mint az alábbi fotón látjátok, a buszmegálló közvetlenül a gyalogátkelő hely után lett kialakítva, előtte előzni tilos tábla, középen záróvonal és a járművek elől elzárt terület. 

A kérdésem: ha a busz percekig rostokol a megállóban, mert a sofőr jegyeket ad el, mennyire szabályos ha balról kikerülöm. Eközben természetesen átmegyek a záróvonalon és a járművek elől elzárt területen is.

A dilemmám az, hogy a KRESZ szerint az előzés az azonos irányban HALADÓ lassabb jármű melletti elhaladás. De ha a busz áll a megállóban akkor szó sincs előzésről, hanem kikerülésről. A kikerülésre pedig nem vonatkozik sem a záróvonal sem az előzni tilos tábla. Ha történetesen egy útfelbontásból származó gödör van a buszmegállónál, nyilván nem kell megvárni amíg leaszfaltozzák, simán ki lehet kerülni ha ezzel a szembe jövőt nem akadályozom. Vélemény?

 

_Nyuszi Creative Commons License 2021.10.11 0 0 30155

Maraggy!!

:)

Előzmény: ÁsítóSárkány (30154)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.10.07 0 0 30154

Van egy olyan rossz hírem, hogy egy közéleti topic miatt hamarosan jó eséllyel elhagyom a teljes index fórumot.

Nincs értelme ilyen moderáció mellett a fórumon maradni, a gyakorlatban politikai vélemény alapú cenzúrának tűnik nekem a dolog.

Viszlát, és kösz a halakat!

ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30153

Persze tanúk vagy felvétel nélkül baromira a tesztvizsga kérdés szerint elsőbbséggel rendelkező felé hajlik az ügy, az nem kérdés.

De fontos megjegyezni, hogy a konkrét körülmények függvénye, és tanúk vagy felvétel meg tudja fordítani a dolgot, mert ez szabhat gátat a kis magyar balkáni közlekedési kultúra terjedésének, amikor kövér gázzal akarják kicsikarni az elsőbbséget attól is, akit gázelvétellel simán átférne keresztbe.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (30152)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30152

Kisarkítva, ilyen alapon, ha a pirosból eléd hajtanak, akkor is "megosztott" a felelősség (?), mert erre számítani/ figyelni kell (?) ... Nem gondolnám. 

Lehet, hogy meg tudnék állni, kp. intenzív, vagy akár enyhe fékezéssel, ha erre számítok. Ha más köti le a figyelmemet, pl. a kátyúk kerülgetése, vagy a szűk sávokban szembejövők, vagy akár a mögöttem nyomuló autós, akkor lehet meglepetés egy totál váratlan kicsorgás is.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (30151)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30151

Az a baj (és jómagam erre hivatkoznék), hogy a bizalmi elv alaján, akitől elsőbbségadást vársz(el), arra hivatalosan már figyelned sem kellene akár egy "bonyi" kereszteződésben. Én azt mondanám "sértettként", hogy:

- biztos voltam benne, hogy a balra kanyarodó tudja/ismeri a KRESZ-t és megadja az elsőbbséget

- időközben, az oldalirányú forgalmat figyeltem mert azok részére nekem kellett előnyt adnom és nagy sebességgel közlekedtek.

Ennyi. Mint a viccben:

 Csengettek, kimegyek. Nyitom az ajtót: nézek jobbra: senki, nézek balra: sehol senki. Hát nem középen állt a postás?! ;))

Előzmény: ÁsítóSárkány (30149)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30150

Természetesen az "annak van elsőbbsége, akinek megadják" elv - örökérvényű... Továbbá azt is tudom, hogy a jól ismert, rajzos KRESZ-(vizsga) tesztképek néha sokszor nem életszerűek. Ennek ellenére ezen az alapon a vizsgán az összes ilyen "kinek van elsőbbsége/ mi az áthaladási sorrend?" kérdésre, akkor be lehetne írni, hogy annak aki a leggyorsabb, mert az elslisszol addig, míg a többiek a váltóhoz/ meg a gázpedálhoz érnek. Így ugyebár senkit nem kényszerítenek hirtelen irányváltásra és/vagy fékezésre. Tudjuk, hogy ez nem így van, illetve nem jó válasz. A mindennapi élet (és ezt írtam az előbb) az más, de ha pitty-putty van a fittipaldiskodásból, akkor a szabály az érvényes: ki mehetett volna előbb. Nem a kanyarodó. Pont.

Előzmény: ÁsítóSárkány (30149)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30149

Konkrétan az erős forgalomban a legfeljebb enyhe sebességváltoztatásra kényszerítés nem szabálytalan. Csak ha nincs felvétel az esetről, nem könnyű bizonyítani.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (30148)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30148

Bevallom, jómagam naponta követek el - tucatszámra - hasonló szabálytalanságokat, csaknem kizárólag annak érdekében, hogy haladjon a forgalom / beleértve a mögöttem haladókat is. Pl. használom a forgalom elől elzárt területet, ha a balra kanyarodó járműosztályozó egyébként már megtelt és elállnám az egyenesen haladók sávját... Vagy én is beslisszolok balra nagyívben a szemből érkező elé, ha látom, hogy pl. - még eléggé messze tartó - pótkocsis oktató-teherautó, vagy lomha busz jön, mert tudom, hogy nem fog fénysebességre kapcsolni / én meg már otthon kávézok, mire a kereszteződés "ütközési pontjára" ér. Ha viszont csoda történik és ott belém jön, akkor - jól tudom, - nincs / nem lenne mivel védekeznem.

Előzmény: ÁsítóSárkány (30147)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30147

Egyszerre írtunk...

A magam részéről nem jelenteném ki, hogy nem fog játszani, hogy nem kényszerítetted hirtelen fékezésre.

Ez nagyon a konkrét forgalmi helyzet kérdése, amit kellő óvatossággal helyzetről helyzetre lehet értékelni. A helyes értékelés persze az illető járművezető saját felelőssége.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (30146)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30146

Bezony!


Amit te írsz, az pontosan annak lenne a kikényszerítése (ellenben azzal, amit alább írtam), hogy a "legyen mégis erősebb tilalom a STOP tábla, hiszen amíg ott tökölnek a lúzerek, addig én már beslisszolok a kereszteződésbe/ problem solved". De neeem! Az elsőbbség-adási kötelezettség akkor kezdődik (sőt szerintem már előtte is!), amikor a táblához érsz és felméred a helyzetet. Ott kell megállapítani, hogy az egyenesen haladót bizony el kell majd engednem.

Továbbá lehet, hogy a STOP mögött egy Lamborghini Aventador vagy egy Fittipaldi érkezik (ami/aki kibaxott gyorsan tud megállni , de elindulni is), te pedig Daewoo Matizzal kanyarodsz. Tehát az sem fog játszani, hogy nem kényszerítetted hirtelen fékezésre, mert de.....

Előzmény: Mr Reacher (30144)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30145

Az előző kommentem arra is vonatkozik, amikor a balra kanyarodó rég benn van a kereszteződésben, mire a szemből jövő feltűnik a horizonton...

Amúgy az elsőbbségadásnál az a kérdés, ki honnan érkezve merre tart. Nem csak annak kell elsőbbséget adni, aki betartja a STOP tábla utasítását.
Szóval a sebesség meg haladási irány hirtelen megváltoztatására kényszerítés lesz a fő kérdés, a szokásos Ptk. / Btk. szerinti károsulti/sértetti közrehatás (pl. megtévesztő sebesség) vizsgálata mellett, de a STOP tábla mögül érkező azon szabálytalansága, hogy nem áll meg, nem menti fel a vele szemből balra kanyarodót az elsőbbségadás alól.

Ugyanakkor, ha aki onnan jön, kicsit is komolyan veszi a STOP táblát és komolyabbat fékez, és a többi forgalom is épp megengedi, akkor van egy rövid időintervallum, amikor lehet esély a balra kanyarra elsőbbségadás elmulasztása nélkül. Az ezzel való élés persze nem tanácsos a rutin hiánya, bármi miatt megnövekedett reflexidő, kifogásolható műszaki állapotú jármű, hidegben nyári gumi, vontatmány stb. esetén...

Előzmény: Mr Reacher (30135)
Mr Reacher Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30144

Ha emellett két pillanattal hamarább ért a kereszteződéshez?

Előzmény: Hattori Hanzo69 (30140)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2021.09.15 0 0 30143

Most olvasom el mégegyszer... Nagyon nagy tévedés, amit írsz: a macisajt mögött a forgalmi szituáció alapján akár meg is kezdheti a balra kanyarodást

 

NEEEM!!!! Nincs ilyen jog. Szépen várnia kell, amíg a STOP mögül egyenesen kihajtanak. 

Előzmény: Mr Reacher (30135)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!