A kincsekről jut eszembe: tavaly ősszel anyámnál a padláson megnéztem, vajon mi maradt meg gyerekkori kedvenc motoromból? Összeszedtem mindent, ami volt és elhoztam.Egy blokkot össze lehet rakni, úgy láttam, meg van még sok plusz alkatrész.Középsulis éveimben használtam egy Jawa 90-est, meg volt egy másik "donornak". Mivel eléggé érdekes motor (forgótárcsás szívás, 5 fokozatú váltó), ha sorra kerül, összerakom a blokkot. Váz, kerekek sajnos már nincsenek, elég ritka típus, aligha lehet már találni, de a kis pörgős motor még életre kelhet...
Gyűrű-véghézagokat mértem, új gyűrűvel a hengert is, de az is jó még, ereje van könnyen indul, a haver addig nem igényel mást, amíg így megy, én meg minek erősködjek. Ez tényleg egy sokat használt gép, rengeteget megy horgászni, többnyire nem könyyű terepeken, de megy, nincs gond. Persze, az valószínű, hogy az illesztés már nem annyi, mint fúrás után, plusz a kopások...
Számomra az volt, bár később rájöttem, hogy jó régen volt egyszer ilyen problémával gondom (LZ radiaxiális csapágyazású gépen). Szóval, azzal kaptam meg a 207-et, hogy teljesen nagyjavítva volt, megbízható ember csinálta, többször szétszedte, a jelenség maradt. Minden működött, indult, húzott, ment. 3-5 km. után gyengülni kezdett, a végén lassult, nem volt ereje, meg is állt. Gázadásra csak a karbi hangja válaszolt. 10-15 perc után minden kezdődött elölről, megy, majd gyengül, vége. Hogy rövid legyek: a főtengelyt felújították egy műhelyben, a szélességi mérete nagyobb lett (sajtoláskor), mint a blokk befogadó mérete.A tömítéssel összerakva az történt, hogy a blokkcsavarokat neghúzva éppen nulla lett a hézag.Csakhogy, üzemmeleg állapotban a főtengely szorulni kezdett, a csapágyak oldalain futottak a golyók, szép lila lett, forgácsolódott is lassan, tele volt a karter reszelékkel. Összesajtoltam a főtengelyt méretre, új csapágyak, azóta hibátlan. Szóval, ha a főtengelyt felújították, akkor mindenképpen ellenőrizni kell a szélességét (mint ahogy a kezelési/szerelési könyvben említik), mert ki tudja, milyen méretre sajtolták össze.Előfordul ilyen, ezzel számolni kell.
Igen, az a gyanúm, hogy alapjáraton a nagy szögsebesség-változás "lengeti", zörgeti az erőátvitel alkatrészeit.A henger/dugó is ment kb. 5-6 ezret, de ott nem látszik gond, belenéztem nemrégen.Körrugús utángyártott alupofás kuplung van benne, félek, az sem zajtalan teljesen.Mindenesetre, 31 éves a gép és egészségesen húz, remélem még egy jó ideig.
A Manet 90et még kevesebben ismerik. Érdekes volt a motorja: 2dugattyú, egy égéstér. Ha nekem legalább egy ilyenem lenne ... De veteránok terén be kell érnem a Stadion S 11-gyel, meg a Jawa 555tel, Ez van, ezt kell szeretni.
Köszi a szakszerü felvilágositást! Asszem ha kitapétáztam a lakást hozzá is fogok a javitásához.Elmegyek a motoros boltos haveromhoz,mregnézem milyen alkatrészei vannak.
1948-tól 51-ig gyártották a Manet 90-est is,évi kb. 10.000 darabot,az utolsó évben 5 ezret. Egy régi fészerben abból is van kettőnk, romos állapotban, de fognak még futni egyszer.
Nehéz. Én is néztem az oldalakat, nem titkolt céllal hogy egyszer öreg koromban majd veszek egy új 350-es Jawat. De a legfrisebb oldal is fél éve be van fagyva.
Szóval ahogy írtam: a Motoscoot gyártja (gyártatja) hivatalosan tovább a JAWA motorkerékpárokat. Egy másik cég, a JRM JAWA Diviov pedig metanol üzemű erőforrásokat és salakmotorokat gyárt. És ott van az általad említett JAWA Moto spol. Mely gyártja a teljes termékpalettát. Az Újpesti Motorcenter is forgalmazza őket. Elvileg. De ár az aztán sehol sincs. 2009-ben mintha már nem is léteztek volna... Remélem tévedek.
Nehéz manapság kiszamárodni ezeken a cégeken. Ez szerint az oldal szerint: http://www.jawa.eu/?lang=en < a Jawa él és virul, gyártja a mocikat. Mégcsak rá se lehet fogni az oldalra, hogy ezer éve nem volt újítva. Mindegy. Visszatérve a Manetre - valamikor a hatvanas években a Jawától "függetlenül", robogókat gyártott /Manet 100, Tatran 125/. De ezzel le is zárom az okoskodásom.
Fúha.... Én egy 210-es ért a lelkemet is eladnám,csakhogy az enyém legyen! Számomra azok többet érnek mint bármelyik nagymotor:) Csak egy baj van itten amiért nem tudtam 210-est venni: Mégpedig az hogy errefelé nagyon kevés van belőlük:S
Alkatrész mindegyikhez van egyformán. Sajnos utángyártott is egyben az összes.
Az ár,az viszont olyan dolog,mint a használtautóknál. Jó drágán is vehetsz sz@rt, ha jól megmalmoz valamelyik nepper. Babettára vetítve: 30 ezerért is kaphatsz iszonyatot (lásd origo-s csapat), míg ha van hozzá szemed és műszaki érzéked, akkor a feléért is megkaphatod a jót. Én mind a két jelenlegi 210-esemet 15 ezerért vettem,és néhány ráfordított munkaórával működésre bírtam. Ráadásul szép gyári fényezésű gépek, az egyikben 4600, a másikban 6500 km.-el. Persze ehhez türelem kell amíg levadássza az ember.
Végül is az elmondható,hogy 30 és 40 ezer közt várhatod el,hogy azonnal használható és szép esztétikai állapotú gépet kapj. (persze szigorúan ellenőrizni a műszaki állapotot ajánlott)
Köszi. Mégis,ha válsztani kell,melyiket ajánljátok? Mennyit szabad értük adni,illetve mi az az ár amiért szemét van csak? Melyikhez van jobban alkatrész?
"a korai példányokra írták h voltak a váltónak gyenge részei amit a később igen jól átterveztek és a későbbieknél már nincs ilyen gond."
Urban legend!! Még,hogy igen jól áttervezték...haha! Az igazság ezzel szemben az,hogy két darab surlodó pofa más, a koncepció pedig pontosan ugyanaz maradt. A két megoldásnak ugyanaz az ellensége a működés szempontjából: az olaj a hajtómű felöl. A tömítéseken pedig semmit nem változtattak,így egy kis szimmering kopás, és máris semmivel sem megbízhatóbbak azok a "nagyon áttervezett" későbbi típusok sem.
Természetesen egy rendszeresen ellenőrzött és ha kell karbantartott 210-es esetében nem fogsz találkozni váltási gonddal.
Gondolom te is a váltója miatt nem kedveled a 210-eseket. Ha jól működik, akkor hidd el: nagyon jól működik! Viszont szereltem mindkettőt (mindhármat? Jó, a 28-ast még csak szétfelé pakoltam): a legpocsékabb a lemezvázast szerelni, aztán jön a jóféle 207-es és a 210-es megoldásai már nagyon felhasználóbarátak voltak. A hírnevével azonban vannak gondok...
Ha tényleg motor restaurátor rakná össze,akkor 6 számjegyű lenne a végösszeg. Így viszont..., szóval egy csilli-villi 207-est lehet venni akár 30 ezerért is,ha hibátlan múszakilag is. De a képen nem ilyen pipec 207-es látható. Én sem adnék érte 10-nél többet,kiváltképp,hogy a net tele van eladó 207-esekkel.
A 210-es ha jó a motorja,és hibátlanul vált is, akkor ha kicsit lelakott is a külseje,akkor meg kell próbálni alkudni a 25-ből, és az a jobb választás.
"a 207 egyszerüsége talán kevessebb hibaforrást nyújthat" Na ezt nagyon jól láttod. Én személyszerint (senki neharagudjon meg) 10eft-ot se adnék egy 210es ért.De persze ez csak az én véleményem.
Tettem is rá egy ajánlatot, majd meglátjuk mi lesz belőle. 45-öt sokallom pénzben érte, sokmindent meg nem nagyon tudok cserébe felajánlani. Lesz ami lesz.
A külső rugó megjelenésének évszámát nem tudom pontosan, de úgy emlékszem hogy egy 92-es cikk még csak említette hogy készülőben van, tehát valamikor azután jöhetett. Bármit vehetsz egyébként mert ami a legutolsó (sz.r) szériából való volt az már rég nem rója a köröket. Az a lényeg hogy próbáld ki és ne csak azt lásd hogy beindítják és megy alapjáraton, hanem tessék vele menni is egy kört vagy az eladót megkérni hogy kerüljön egyet. Ha nem gurul vagy nem vált akkor csak akkor vedd meg ha nem idegenkedsz a szereléstől!
nem néz ki olyan rosszul azért, lánc védő is van hozzá, csak akkor csináltuk a képet, amikor le lett véve...megmondom őszintén - és köszönöm az eddig válaszokat is - a 207 egyszerűsége talán kevesebb hibaforrást nyújthat...még alkudozok, aztán meglátjuk melyiknek mennyi lenne a vége. 25-öt én is kicsit sokallom...mondjuk motor restaurátor rakná össze és úgy kért a tulaj 25-öt...de átmegyek piaci kofába ;) Üdv:Les