Jaj, dehogyis autópálya járt a fejemben, csak egy olyan főútvonal-hálózat, amely minden települést elkerülve teszi könnyen elérhetővé Keszthelyt és környékét.
És itt főleg a 71-esről van szó, mert az mostani állapotában egy tipikusan "gyöngyfűzős" út, ami úgy fűzi fel a falvakat, mint a nyaklánc damilja a gyöngyöket. Ennek pedig az az átka, hogy a menetidő borzalmasan megnő rajta, mert sosem tudod a sebességet 50 km/h felé vinni, mert falu falu hátán jön egymás után. (Az az úthálózat-kiegészítés kellene, amit a narancs/bordó vonalszín ábrázol.)
Ja, és attól hogy egy úthálózat a nemzeti park területén vagy annak közelében vezet át, attól az ilyen égetően súlyos megközelíthetőségi problémákat meg kell tudni oldani. Nem egyszerű, tudom, de meg kell, és meg is lehet oldani!
Ha felcsapsz egy domborzati térképet, műholdképet, láthatod, hogy vagy rengeteg erdőt kellene kivágni nehéz terepen, vagy a fél borvidéket leaszfaltozni ahhoz, hogy a 71-esnek központokat elkerülő szakaszai legyenek. És mit is nyernénk ezzel? Már így is nagyon nagy az ingatlan fejlesztői nyomás a környéken, mindenhol nőnek ki a lakóparkok, "gyümölcstárolók", "tüzivíztározók" a nádasból, szőlőből. Plusz útkapacitásokkal (M8 még meg sem épült) ez csak még inkább fokozódna, senki nem vágyik nagyobb zsúfoltságra a környéken, másrészt csak a strandszezonban lenne kihasználva a pluszkapacitás.
Azóta van fejlemény, amit közölt az ex-miniszter, ex-polgármester a Karcagi Hírmondóban:
Örvendetes, hogy a karcagi elkerülő számára sikerült olyan nyomvonalat találni, amely a közlekedési, természetvédelmi és mezőgazdasági, belvízvédelmi szempontoknak egyaránt megfelel.
A Hegyesbor doksi-ban
A kommunikáció címzettjei 1. aHegyesborNatura 2000 területtel érintett település (Karcag) képviselői, 2. jelentősebb helyi gazdálkodók, 3. a kjTT területén működő vadásztársaságok(Karcag-Apavári Földtulajdonosi Közösség és NagykunVadásztársaság) képviselői, 4. falugazdász, 5. Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság, 6. Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, 7. Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság.
A tájékoztatásuk ellenére történt a nyomvonal módosító javaslat..
Ha a Hegyesbor-ra hivatkozva elutasíthatják, akkor bebizonyosodik, hogy csak zavarkeltés (politikai blöff) volt.
De ne feledd: "Karcagnak fejlődni kell!"
Amire lezárul az engedélyezés, már rég túl leszünk a választásokon...
Valóban nem kell autópálya, gyorsforgalmi út a Balatontól északra. A nemzetközi tranzit szempontjából jelentéktelen.
Az, hogy valaki Budapestről indulva 15 perccel hamarabb érkezzen a Nivegy-völgybe, vagy 25 perccel hamarabb a Káli-medencébe nem indokolja, hogy az adófizetők ezt megfizessék. Keszthely pedig hamarosan elérhető lesz, végig autópályán.
Már bocsi és elnézést, de nem azt írtad az (55270)-ben, hogy "[...] Keszthelyre a déli parton 1,5 óra alatt lehet leérni, az északi járhatatlan."??? -- Ha egy egykori jó főúton [a 71-es főúton] (feltűnően nyilvánvalóan szembeszökő forgalmi túlterheltségi okok miatt!!!) nem lehet egy fontos várost -- bocs, kettőt, mert Keszthely mellett ott van a nemzetközi hírű gyógyfürdőhely(!!!), Hévíz is! -- kellőképpen gyorsan sehogyan sem megközelíteni, akkor ezt a problémát mindenképpen meg kell valahogyan oldani!!!
Ehhez pedig arra van szükség, hogy a 71-es és a 77-es főutakat minden település mellett végig elkerülőzzék, és hogy félúton a két főút kapjon egy "X"-átkötést (Ny.---> K.-i irányban: Zánka -- Mencshely -- Nagyvázsony; +K.---> Ny.-i irányban: Balatonakali -- Mencshely -- Kapolcs;), melyeket a meglévő utak felújításával és elkerülőzésével, plusz egy rövidke földút (a Kapolcs -- Mencshely közötti nyomvonal) leaszfaltozásával el lehet érni.
Ez az egész még kiegészülne keleten a Balatonfűzfő -- Polgárdi (M7 Lepsény/Polgárdi csp.) átkötéssel (nyomvonalrövidítés céljából!), ill. nyugaton a Tapolca -- Lesencetomaj -- Lesencefalu -- Várvölgy -- Keszthely nyomvonal teljes körű korszerűsítő felújításával és minden településénél annak teljes elkerülőzésével, abból a célból, hogy a 77-es út folytatása -- (a 71-es út túlterhelés-csökkentő alternatívájaként[!]) -- a Tapolca -- Keszthely kapcsolat jobb biztosítása érdekében korszerű, gyorsan és jól járható úton végig meglegyen.
"Másrészt a Balatonfelvidéki nemzeti parkon nem fognak utakat építeni.Vannak átkötések a 77 es és a 71 es közt,de a terep nem olyan hogy túl egyszerűen lehetne rövídíteni."
Nem olyan drasztikus változtatásokra kell itt gondolni. Mindössze a szükséges elkerülő szakaszok megépítése, és a középső "X" átkötés megvalósíthatóságához a Kapolcs -- Mencshely közötti (kb. 8-9 km hosszúságú) földúti nyomvonal 8m széles 2×1 sávos korszerű úttá történő leaszfaltozására lenne ehhez szükség. A régi utak korszerűsítését biztosan engedélyeznék, az elkerülőzéseket a falvak nyugalma érdekében szintén, azt az egy út utat meg Kapolcs és Mencshely között csak jóváhagynák, mint a 71-es és a 77-es utak közötti "X"-átkötés egy szintén nagyon szükséges részelemét.
Ez a "X" átkötés egyébként arra szolgálna, hogyha az egyik főúton váratlanul bedugulna a forgalom, akkor legalább félúton át lehessen váltani a két egymást kisegítő főút között az egyikről a másikra.
Lenne még pluszban egy-két segédrákötés (itt is végig az elkerülőzéssel!) Tapolca és Badacsonytomaj, ill. Balatonalmádi és Nemesvámos között, szintén átváltási céllal a két főút két végéhez közelebb is, ill. mert Tapolca és Balatonalmádi is megérdemlik a könnyebb megközelíthetőséget.
Ennek egész komplett ötletnek a térképvázlata itt látható lent!: >>
Másrészt a Balatonfelvidéki nemzeti parkon nem fognak utakat építeni.Vannak átkötések a 77 es és a 71 es közt,de a terep nem olyan hogy túl egyszerűen lehetne rövídíteni.
Jó úgy ahogy van hogy Keszthely határáig megy csak majd a 4 sávos út.
Bocsánat, egy dolgot benéztem egy online térképen: nem a halastavakra, a Téglagyári-tavakra meg még inkább a közelükben fekvő pár tóra gondoltam. Köszönöm a kérdést!
Jav.,:Első mondatrész így akart kinézni: A 71-est és a 77-est végig elkerülőzni kell, minden város és falu mellett, ... és a kettőt 15 km-enként össze kell kötni É-D-i irányú átkötő főutakkal,
"[...] Keszthelyre a déli parton 1,5 óra alatt lehet leérni, az északi járhatatlan."
A 71-est és a 77-est végig elkerülőzni kell, és a kettőt 15 km-enként össze kell kötni É-D-i irányú átkötő főutakkal, minden város és falu mellett, a 77-es és a 8-as Veszprém melletti csomópontját pedig egy átkötő főúttal össze kell kötni a 71-es Balatonfűzfő melletti pontjával, és a 71-es keleti végétől kell még egy rákötés az M7-es Lepsényí/Polgárdi csp.-jára, hogy a BP.-ről lejövő forgalom az M7-es Lepsény/Polgárdi csp.-járól korlátlanul elérhesse a 71-est és a 77-est egyaránt, ill. hogy a 71-es és a 77-es egymást kiváltó/segítő két párhuzamos főútként funkcionálhasson, és ezt az egész útrendszert itt mindenhol végig minden településen elkerülőzni kell, az (lenne) erre a megoldás!!!
Az északi 2 nyomvonalváltozat esetében 21,5 km lenne az elkerülőn.
A Lila nyomvonal átvezetne a halastavak között, nehezíti, hogy 5 db távvezeték oszlopot kb. 1,2 km hosszban
át kell helyezni. De nem megoldhatatlan.
A kb. 1 km-es összekötés a 4. főút M4 között haszontalan, mertnincs időnyereség, ellenben 1,5 km-rel lenne hosszabb.
Sokkal aggasztóbb a 4206. út M4 csomópontihoz csatlakoztatása. Ha megszűnne a jelenlegi 4. elkerülő,
Karcag-kelet elkerülő csomópontján felhajtani +6-7 km, ellenben a Gyarmati útnál a felhagyott 4. főútszakaszról (Toyota szalontól nyugat felé) alkalmas csomópont lehetne.
Ha az M4 elkészül, a 34103. utat visszanevezik 4. főútnak? (ezesetben a 3401. út helyett a Vasút-Széchenyi- Szent László utakról az új elkerülőn kellene visszavezetni a régi 4. útba.)
Szia ! Mióta feltettem a képet azóta az SSC - n nagyon jól körbejárták a témát sőt azóta kiderült egy érdekes fordulat is az eddig favoritnak tartott nyomvonal esetében...na de ez a karcagi történet már csak ilyen tele van Natura 2000 el meg természetvédelmi területtel , tavakkal , nyomvonal melletti vasúttal , távvezetékkel......de nem akarom lelőni a poent....
Amennyiben sima ügy lenne akkor csak mellé húztak volna még 2 sávot mint a többi elkerülő esetén és nem menne immár 20 éve a kínlódás.
A 71 ES mellett lesz valami 4 sávos Keszthelyre vagy a 71 es lesz 4 sávos?Amúgy Keszthelyre a déli parton 1,5 óra alatt lehet leérni,az északi járhatatlan.
Akkor most melyik nyomvonal is lesz a befutó, ami Észak-Békés közlekedési helyzetét javítja? Bár nekünk majdnem mindegy, pár km az eltérés, csak ne felejtsenek el fel-lehajtót tervezni a 4206-os úthoz. Mindazonáltal a legdélebbi nyomvonal lenne ideális. A legészakibb a legrosszabb, hiszen majdnem egészen a jelenlegi 4-esig fel kell menni, hogy aztán egy hatalmas déli kunkort tegyünk visszakanyarodva észak felé a Kisújszállási elkerülőig. Ez is mindegy volna már, csak azt a rohadt első kapavágást ejtené már meg valaki. Hozzáteszem, a 4-es út minősége ezen a szakaszon meglehetősen gyatra is. Gondolom, a tknyoláson kívül komolyabban nem is óhajtanak vele foglalkozni. Pedig mire itt az M4 megépül, az az út alighanem megérik egy alapos felújításra.
Ráéreztél a prioritásaimra, de sajnos nem "kedvencem" az M4, sokkal inkább szívfájdalmam.
Figyelemmel kísérem azt is, ami Karcag környékén történik.
Az általad említett Karcagi Hírmondóból idézet:
A négyes út fejlesztéséről
A jövőt illetően örvendetes tény, hogy 2021 folyamán részletes egyeztetések történtek a megyei, a helyi önkormányzati vezetőkkel,
a helybeli mezőgazdasági termelők és az országgyűlési képviselők bevonásával a Törökszentmiklós-Karcag-Püspökladány szakasz végleges vonaláról, így a szolnoki elkerülőt követően itt is megkezdődhetnek a munkák. Örvendetes, hogy a karcagi elkerülő számára sikerült olyan nyomvonalat találni, amely a közlekedési, természetvédelmi és mezőgazdasági, belvízvédelmi szempontoknak egyaránt megfelel.
Az M4-es ezen szakasza lényegesen javítja Észak-Békés, Dévaványa, Ecsegfalva, Bucsa, Füzesgyarmat közlekedési helyzetét. Komoly előrelépést hoz Dél-Hajdú-Bihar, Püspökladány, továbbá Báránd, Földes és a Sárréti kistelepülések számára. Mindezekre figyelemmel kiemelt célunk, hogy az autóút fejlesztése a lehető legjobb ütemben történjen, hiszen vidékfejlesztési, munkahelyteremtési pozitív hatásai annál hamarabb érvényesülhetnek.
Elismerés illeti a Kormány és a szaktárca, a hatóságok és a kivitelezők kiváló munkáját. Mi, a térség lakosai, a társadalmi és gazdasági élet szereplőivel együtt felfokozott várakozással tekintünk az autóút-építés folytatására és bízunk abban, hogy a beruházás következő, a karcagi szakaszt is magában foglaló üteme hamarosan megkezdődik.
Tudom, hogy Karcagon ez a szólás: "A négyes", amely abból ered, hogy több, mint 50 éve épült Karcagnál a 4. főút elkerülő szakasza, ezért a karcagiaknak 50 évvel ezelőtt megoldódott
az átmenő forgalommal kapcsolatos problémájuk - ellentétben Kisújszállással, ahol még csak 10 éve van elkerülő, vagy Püspökladánnyal, ahol nem délről kerülték el a várost, azáltal
tehermentesítve a 4. és 42. utak forgalmától, hanem észak felől, ezért a román kamionok még ma is keresztülhajtanak a belterületen.
De ott fenn,- akiknek csak "térkép e táj"- ezek nem számítanak, a gyakorlatban.
2003-ban az első Autópályatörvényben rögzítették, hogy 2015-re elkészül az M4 (is).
De helyette kitört a Simicska-balhé...
Ezért az addig semmi előre haladást nem mutató Tisza-híd szakasz 2016 helyett csak 2022-ben készül el.
Közben jött a megvilágosodás: "Karcagnak fejlődni kell"...
MINTHA addig amíg 2 minisztere volt, ez nem lett volna fontos...némák voltak amikor 2014-ben volt már tervezői egyeztetés a nyomvonalakról,
de hirtelen felébredtek 2020-ban, amikor már megvolt az M4 engedélye.
2022. májusig tart az áttervezés. Ha engedélyt kap, még 2 év mire megkezdődhet a kivitelezés. (hamarosan?)
Amikor a Tiszán, Szamoson átúszó szennyezés miatt a románokat, ukránokat okolhatjuk,
akkor a kamionáradat autópályára terelésének megakasztása miatt lehet Karcagot okolni, mert nekik nem veszélyes, de előtte-utána nagyon is az.
"A Balatontól délre 10-20 kilométernként É-D domb vonulatok és bevágódott patakok vannak.
Na oda autópályát építeni nem lenne olcsó."
Tudom, de a köröshegyi viaduktra sem sajnálták a pénzt, és én is azt mondtam, hogy ahová viadukt kell, oda viadukt kell és kész.
Régen nem sajnálták a pénzt a mecseknádasdi viaduktra sem a 6-os főút esetében, pedig az majd 100 m-es szakadék felett ível át! A két legnagyobb viadukt Magyarországon a kőröshegyi és a mecseknádasdi; a leghosszabb a kőröshegyi, de ahhoz a szakadékhoz ami felett a mecseknádasdi ível át, ahhoz képest a kőröshegyi csak egy gyermekcipőben járó lágy lanka (ami persze az autóknak így is nagyon megerőltető!).
Hát akármelyikünk vázlatát is nézed, nagyjából mindkettő ugyanazokat a területeket jelzi Külső,- és Belső-Somogynak, csak az ellipszis formája más. A kettő közötti határterület épp Kaposvár térségébe esik.
Épp emiatt Kaposvárt a legnehezebb hová tenni. De akármelyik vázlatot nézem is, Kaposvár földrajzi pontja mindkét térképvázlaton a Belső-Somogyot bekeretező ellipszisbe került bele... .. .
Ami lényegesebb: Az hogy a lila vonalhoz hasonló nyomvonalat tervez-"getik", az az "elvi" tervezgetés a helyieknek még kevés. A jobb megközelíthetőséghez ui. nem képzeletbeli, hanem valóságos utak kellenek! Ez az egyik.
Ami a másik problémát illeti: Keszthely bekötését sokkal inkább az R76-os megtervezésekor és megépítésekor kellett volna figyelembe venni, mert arról csak egy nyúlfarknyi 10-15 km-es kiágazás kellett volna kelet felé. Keszthely különben is az Észak-Balatonpart városa, nem pedig a délié! Keszthely sokkal jobban kötődik a 71-es, 84-es, 75-ös, 76-os utak közelségéhez, mint a déli parton futó M-eshez, és az M84-es déli szakaszának a megtervezésébe kellene a bekötését belevenni (egy Jánosháza -- Sümeg -- Keszthely -- Marcali nyomvonallal, ami dél felé a 68-as útban folytatódik Barcs felé!). Ehhez persze az M84-est a régi 84-estől eltérően nem a Keszthelyi-hegység keleti, hanem annak nyugati oldalán kellene elvezetni, Zalaszántó és Rezi mellett, hogy a régi 84-es út Balatonederics felé írt fölöslegesen nagy kerülős vargabetűje egészen kivágható legyen!!
Szia ! Csupán olvasója vagyok ennek a fórumnak és nem aktív résztvevője de mivel látom , hogy az M4 es út a kedvenc "szakaszod" ( ezt egyáltalán nem sértésnek szántam ) a fórum társaink szerint is , ezért megosztanék veletek 1 dokumentumot. A projektorról készült kép 2021 augusztusi ami egyébként nem titkos. Sajnos a minősége kívánni valót hagy maga után. A karcagi hírmondó egy 2021 novemberi cikkében pedig az is kiderül mely szerint már eldőlt , hogy melyik nyomvonal lesz a nyerő de ezt még el is kell fogadtatni az arra illetékesekkel és ha sikerrel járnak csak akkor jöhet a tervezés...
A polgármester szavai szerint a végleges nyomvonalat csak akkor fogják közzétenni.
Akkor az eltérő értelmezésünket az okozza, hogy te ebből az idehozott Wikipédiás skiccvázlat-"térképből" indulsz ki.
Nézd meg bármelyik komolyabb középiskolai földrajzi atlaszt vagy földrajzi világatlaszt: mindegyikben ott van a "Magyarország domborzata és vizei" c. térkép, középiskolai atlaszokban 1:1250000 léptékben, világatlaszokban pedig 1:1100000 léptékben ábrázolva.
Ez a térkép pedig Külső-Somogy területe alatt a Balaton-partvidéktől délre eső, és onnan 30-40 km mélységig húzódó Észak-Somogy megyei területsáv, benne Marcali, Lengyeltóti, Somogybabod, Tab, és a Dél-Balaton parti összes településekkel; míg ezzel szemben Belső-Somogy területe alatt a Marcali -- Lengyeltóti -- Somogybabod -- Tab vonaltól 15-20 km-re délre húzódó képzeletbeli határvonaltól délre eső, összes többi, Közép,- és Dél-Somogy megyei területeket érti a térkép (Kaposvár, Böhönye, Nagybajom, Nagyatád, Segesd, Csurgó, Gyékényes, Barcs, Zselic-vidék).
De ne ezen lovagoljál, hanem arra adj választ (miután itt az út és az útépítés a lényeges témakörök, hogy jónak tartanád-e azt, ha az általam berajzolt lila vonalon futna a 2×2 sávos M7-es, ebből futnának ki a Balaton és Kaposvár felé menő 2×2 sávos rákötések, kiegészítésképp pedig a régi 7-es utat tehermentesíteni lehetne a Balaton-parti forgalom számára egy 2×1 sávos, mindenhol település-elkerülőzött, vadonatúj 70-es főútvonallal? -- Így egyszerre nyerne előnyöket a Balaton-partvidék is, és a tőle délre eső Külső-Somogyi területsáv is (Marcali, Lengyeltóti, Somogybabod, Tab, és a környékbeli kisfalvak).