Keresés

Részletes keresés

tehtube Creative Commons License 2023.08.31 0 1 138708

A BAHART 2012-ben 2014-re nyilatkozta a kompok megindítását. https://compassmagazin.hu/hazai/2012/10/31/eletkepes-a-fonyod-badacsony-komp

Előzmény: tehtube (138707)
tehtube Creative Commons License 2023.08.31 -1 1 138707

Sokáig és sokat agyaltak durván 10 éve erről a nyugat-balatoni kompjáratról. 

https://www.balatontipp.hu/balatoni_hirek/masodik-komp-az-allamtitkar-szerint-hasznot-hozna/

"A komp megvalósításának lehetőségét és hatásait 2012-ben Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány vizsgálta."

Hajóbeszerzésről is írnak ennek a végén: https://www.sonline.hu/kozelet-somogy/2016/03/nemzetgazdasagi-szempontbol-indokolt-a-masodik-balatoni-komp

Még mindig él bennem a gyanú, hogy már oda meg volt tervezve, csak aztán utóhasznosították ide :-)

Előzmény: smith (138706)
smith Creative Commons License 2023.08.31 0 1 138706

:-D
Elképzelem, ahogy a régi kőrakó helyén kiköt a komp. https://fortepan.hu/hu/photos/?id=183246

A Halász utcában pedig sorban állnak a várakozók. https://goo.gl/maps/AjE21Dvu1Su3rpLN7
Na ez már keményebb lesz, mert a szomszéd Szepezden a kerékpárforgalmat is legszívesebben kifúrnák az ottani Halász utcából...

Előzmény: tehtube (138701)
trizs77 Creative Commons License 2023.08.30 -1 0 138705
gigabursch Creative Commons License 2023.08.30 0 1 138704

Ez így egy érdekes konteó...

:-)

Előzmény: tehtube (138701)
smith Creative Commons License 2023.08.30 0 5 138703

Nem vagyok komp hv., csak láttam már fentről is a munkáját néhányuknak.
Az egyoldalas elrendezésben a hv. munkahelye a hajó menetirányára merőleges üléshelyzetű, tehát a hajó mindkét végét látja fejfordításból. Ő a "nagyfal" tetején ül, nem középen, mint az újakon. A "nagyfal" vége úgy van letörve, hogy a hajónak az a "sarka" is látható fentről, de erre ritkán van szükség, mert rendszerint a túloldali "kisfallal" kötnek a középmólóra.
Ha megnézed, az egyedüliként kereszthidasnak meghagyott KISFALUDY kormányállása egy keskeny elemen nyugszik, kb. kényelmesen körül lehet járni a kormányállást és ennyi. Így onnan is belátható a hajó négy sarka két fejmozdulatból.
http://www.balatonihajok.hu/album/index.php?/category/726
Az újakon szvsz. legfeljebb kamerával lesz ez megoldható, ahogy a katamaránokra már rá is biggyesztették ezeket.

A hajót ehhez az elrendezéshez egy igen szellemes irányítópulttal látták el a két, átlósan a sarkokba tolt VSP kezeléséhez:
Tom honlapjáról: http://www.balatonihajok.hu/album/galleries/hajo/komp/baross/baross-2004-b/p5312719.jpg
A baloldali kar a hajó balra eső végén található VSP tolóerő irányát állítja a hajó hossztengelyéhez képest. Ha eltolod, a hajó azon vége ugyanabba az irányba mozdul és fordítva. A másik VSP hasonló irányítója a pult túlfelén. A két kar egymástól független.
A rövidebbik kart menetben kézzel kezeli a hv., manőverben viszont a lábai közé kapja azt a kis fényes részt, mert a két keze a két irányítókarral van elfoglalva. Ha a térdével a hajó balra eső vége felé mozdítja a kart, a VSP balra kezd tolni, ha jobbra, akkor arra. Középállásban a VSP "üresben" forog. Ennek a karnak is van egy párja a pult túlfelén, szükség esetén onnan is irányítható a hajó. Ez a két kar viszont szinkronban mozog: olyat nem csinálhatsz, hogy az egyik VSP előre a másik hátra dolgozzon.

Az újakon négy SRP (https://www.schottel.de/en/portfolio/products/product-details/srp-schottel-rudderpropeller) van a négy sarokban. Kíváncsi vagyok, sikerült-e csak közelítőleg is olyan egyszerű irányítást tervezni hozzájuk, mint a régieken van.
Mottó: csak a kezeimet figyeljétek! :-)
https://www.youtube.com/watch?v=mWM-AxDvDmU

Előzmény: RhB (138702)
RhB Creative Commons License 2023.08.30 0 0 138702

Egy láma kérdés: mi az előnye/hátránya a kereszhidas ill. az egyoldalas elrendezésnek? (Most nyilván az utas, mint zavaró tényező, nem játszik.) Mindkettőre rengeteg példa van.

Előzmény: smith (138697)
tehtube Creative Commons License 2023.08.30 0 1 138701

Nem lehet, hogy ezeket a kompokat titokban Révfülöpre tervezték? Ott lenne kevésbé sürgős a kikötés, de magasabb menetsebességgel. Meg talán azért annyira zárt, hogy hosszabb utakon védettebb legyen?

Előzmény: smith (138697)
gigabursch Creative Commons License 2023.08.30 0 2 138700

de legalább három év múlva majd jó pénzért jól át lehet építeni...

Előzmény: smith (138697)
Enzo Creative Commons License 2023.08.29 0 1 138699

Nem.

Előzmény: trizs77 (138698)
trizs77 Creative Commons License 2023.08.29 -1 1 138698

Olyan hajókat (katamaránokat) mint amilyenek most a Balatonra érkeztek, másoknak is gyártottak Komáromban?

 

Vagy csak ez a 2 db készült ilyenekből ott eddig ?

 

 

smith Creative Commons License 2023.08.29 0 3 138697

Nem érted. Le van írva, hogy ezek kifejezetten a magyar tenger adottságaira tervezett járművek. Mit kell itt értetlenkedni?

Igaz, hogy a 60 éve kereszthidas felépítményű kompokat is átépítették egyoldalasra, mert úgy találták, hogy több szempontból is praktikusabb, de nehogy már egy hajós mondja meg, mitől praktikus egy felépítmény! Hát hová vezetne ez?
És ez csak a látható rész, ugyi. Mert a praktikum folytatódik a vízben is. Nincs VSP? Nem baj! Teszünk alá SRP-t! Ja, hogy azzal nem lehet másodperc alatt tolóerő-vektprt változtatni? Nem baj. Majd kínlódjon vele a hajós... Az utas meg csak annyit fog észrevenni, hogy hát a régivel mintha gyorsabb lenne a kikötés.

Előzmény: Enzo (138688)
gigabursch Creative Commons License 2023.08.29 0 1 138696

A látást.

Jól ki vannak takarva...

Előzmény: Enzo (138695)
Enzo Creative Commons License 2023.08.29 0 0 138695

Mit nem?

Előzmény: gigabursch (138693)
gigabursch Creative Commons License 2023.08.29 0 1 138694

Igen, a Füreden valami javítottak, de azért az messze van attól a tempótól, ami élmény lenne.

Előzmény: rm40 (138683)
gigabursch Creative Commons License 2023.08.29 0 0 138693

Legalább nem befolyásolják az utasok...

Előzmény: Enzo (138688)
gigabursch Creative Commons License 2023.08.29 0 2 138692

Azoknak a régi katamaránoknak nem csak a hajózás szempontjából ormótlan az alakjuk, de a motorjaik is csapnivaló teljesítménnyel rendelkeznek.

 

A karcsúság ezeken az alakokon (ami létfeltétele a gyors sebességnek) értelmezhetetlen. Valahol a tömpe és a bumfordi között állnak.

 

A másik valóban számottevő kérdés a vízmélység.

De ahol kevés a víz a hajó alatt, még nem lehetetlen karcsú testpárral és célzott alakkal, hullámleválasztó köztes bordákkal, bulbával, stb az örvényeket és vele a megmozgatott víztömeget érdemben befolyásolni.

 

Ma már azért erre van bőven példa.

 

Halkan jegyzem meg a TCL is Pozsony-Bécs között sokszor csak 3.0...3.5 m mélységű vízen halad. Hatvannal...

 

A katamarán szélessége és hullámállósága, így a stabilitása meg kőkemény számítás. Aki szerint az a jó, ha két szóló testét hidalunk össze, át nem hajótervező, hanem - legalábbis nálam - a hülye és a lusta minőségjelzők között tenyészik.

 

Szóval:

Paraméterezés és baromi sok számítás az kellett volna.

Ezt a jelek szerint kihagyták.

Előzmény: rm40 (138683)
trizs77 Creative Commons License 2023.08.29 0 0 138691
HG. Creative Commons License 2023.08.29 0 1 138690

Gondolom az utasokat majd úgyis lezavarják fentről. Bár nem arról volt szó, hogy részleges autopilot lesz...?

 

Meg aztán mi ez az irdatlan mennyiségű "födém" ezen...?

Ne essen az eső és ne süssön a nap az autókra?

Meg az utasokra, akiket úgyis le fognak zavarni a kormányállás elől...

 

Előzmény: Enzo (138688)
trizs77 Creative Commons License 2023.08.29 0 0 138689

RTL Híradóban most van szó az új balatoni hajók építéséről/szereléséről.

 

 

Enzo Creative Commons License 2023.08.29 0 0 138688

Milyen klassz lesz a hajóvezető kilátása abból a kormányállásból... Zseniális formaterv.

 

Hátsóbakos matróznak is álom lesz az élete:

Előzmény: tehtube (138686)
Enzo Creative Commons License 2023.08.29 0 2 138687

A vízmélység azért egy elég jelentős tényező, a svájci tavak gondolom lényegesen mélyebbek a Balaton 3-4 méterénél.

Előzmény: tehtube (138686)
tehtube Creative Commons License 2023.08.29 0 0 138686

Hasonló cikkel találkoztam. Szóval a 18km/csasz elképesztően jó sebesség manapság. 

https://index.hu/belfold/2023/08/29/bahart-hajok-komp-flotta-rev-balaton/

Továbbra sem értem a svájci gőzhajók 25-30 km-es sebességét.

Előzmény: HG. (138677)
zjakabfi Creative Commons License 2023.08.29 0 1 138685

Gondolom húsvetkor bemutatják őket, aztán pihennek májusig.

Előzmény: Adamis Gusztáv (138684)
Adamis Gusztáv Creative Commons License 2023.08.29 0 1 138684

Most olvastam egy cikkben, de az istennek se talalom ujra, h a komp(ok?) terv szerint decemberben, a katamaran(ok?) jovo marciusban (bar akkor meg minek) allnak forgalomba.

Előzmény: söröm (138676)
rm40 Creative Commons License 2023.08.29 0 1 138683

Nekem laikusként ez azért furcsa, mert arról szólt a fáma, hogy a régi katamaránok hajótesteinek nem ideális kialakítása miatt olyan lassúak (és a Füred hosszabb fara is ennek némi korrigálásáról szólna). Most akkor megint...?

Előzmény: gigabursch (138682)
gigabursch Creative Commons License 2023.08.29 0 1 138682

Tehát a hajók tekintetében ismét sikerült beszerezni két "birodalmi lépegetőt". Mert azok se gyorsabbak...

 

No mindegy...

Majd, ha egyszer bahart-vezér leszek...

:-/

Előzmény: HG. (138678)
Adamis Gusztáv Creative Commons License 2023.08.29 0 2 138681

Ok, ez EGY db hajo. A masik? (Egyebkent meg valtozatlanul allitom, h az utasoknak jobb lenne, ha a ket uj katamaran arabol tobb kisebb hajot vettek volna. Badacsonyban mar most is jarhatna a ket regi katamaran, surubben. De nyilvan az egyik csak muszajbol jarja a Lelle-Boglar-Badacsonyt, mert oda kisebb hajo nincs.)

Előzmény: eixu_ms (138579)
Adamis Gusztáv Creative Commons License 2023.08.29 -1 2 138680

A busz/vonat kozszolgaltatas, abba nyilvan mehet kozpenz. De ezek a tiszatavi luxushajok a kőgazdagoknak (mert a hetvegenkenti 800+ ezer ft-os ar nyilvan erosen szelektal) szolo luxus szorakozas. Erre 1 ft kozpenzt se lenne szabad adni, eljen meg a piacrol, ha tud. (Nyilvan nem tud.)

Előzmény: manhattani (138568)
söröm Creative Commons License 2023.08.29 0 0 138679

Köszi az infot.

Előzmény: HG. (138677)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!