A Halász utcában pedig sorban állnak a várakozók. https://goo.gl/maps/AjE21Dvu1Su3rpLN7 Na ez már keményebb lesz, mert a szomszéd Szepezden a kerékpárforgalmat is legszívesebben kifúrnák az ottani Halász utcából...
Nem vagyok komp hv., csak láttam már fentről is a munkáját néhányuknak. Az egyoldalas elrendezésben a hv. munkahelye a hajó menetirányára merőleges üléshelyzetű, tehát a hajó mindkét végét látja fejfordításból. Ő a "nagyfal" tetején ül, nem középen, mint az újakon. A "nagyfal" vége úgy van letörve, hogy a hajónak az a "sarka" is látható fentről, de erre ritkán van szükség, mert rendszerint a túloldali "kisfallal" kötnek a középmólóra. Ha megnézed, az egyedüliként kereszthidasnak meghagyott KISFALUDY kormányállása egy keskeny elemen nyugszik, kb. kényelmesen körül lehet járni a kormányállást és ennyi. Így onnan is belátható a hajó négy sarka két fejmozdulatból. http://www.balatonihajok.hu/album/index.php?/category/726 Az újakon szvsz. legfeljebb kamerával lesz ez megoldható, ahogy a katamaránokra már rá is biggyesztették ezeket.
A hajót ehhez az elrendezéshez egy igen szellemes irányítópulttal látták el a két, átlósan a sarkokba tolt VSP kezeléséhez: Tom honlapjáról: http://www.balatonihajok.hu/album/galleries/hajo/komp/baross/baross-2004-b/p5312719.jpg A baloldali kar a hajó balra eső végén található VSP tolóerő irányát állítja a hajó hossztengelyéhez képest. Ha eltolod, a hajó azon vége ugyanabba az irányba mozdul és fordítva. A másik VSP hasonló irányítója a pult túlfelén. A két kar egymástól független. A rövidebbik kart menetben kézzel kezeli a hv., manőverben viszont a lábai közé kapja azt a kis fényes részt, mert a két keze a két irányítókarral van elfoglalva. Ha a térdével a hajó balra eső vége felé mozdítja a kart, a VSP balra kezd tolni, ha jobbra, akkor arra. Középállásban a VSP "üresben" forog. Ennek a karnak is van egy párja a pult túlfelén, szükség esetén onnan is irányítható a hajó. Ez a két kar viszont szinkronban mozog: olyat nem csinálhatsz, hogy az egyik VSP előre a másik hátra dolgozzon.
Egy láma kérdés: mi az előnye/hátránya a kereszhidas ill. az egyoldalas elrendezésnek? (Most nyilván az utas, mint zavaró tényező, nem játszik.) Mindkettőre rengeteg példa van.
Nem lehet, hogy ezeket a kompokat titokban Révfülöpre tervezték? Ott lenne kevésbé sürgős a kikötés, de magasabb menetsebességgel. Meg talán azért annyira zárt, hogy hosszabb utakon védettebb legyen?
Nem érted. Le van írva, hogy ezek kifejezetten a magyar tenger adottságaira tervezett járművek. Mit kell itt értetlenkedni?
Igaz, hogy a 60 éve kereszthidas felépítményű kompokat is átépítették egyoldalasra, mert úgy találták, hogy több szempontból is praktikusabb, de nehogy már egy hajós mondja meg, mitől praktikus egy felépítmény! Hát hová vezetne ez? És ez csak a látható rész, ugyi. Mert a praktikum folytatódik a vízben is. Nincs VSP? Nem baj! Teszünk alá SRP-t! Ja, hogy azzal nem lehet másodperc alatt tolóerő-vektprt változtatni? Nem baj. Majd kínlódjon vele a hajós... Az utas meg csak annyit fog észrevenni, hogy hát a régivel mintha gyorsabb lenne a kikötés.
Azoknak a régi katamaránoknak nem csak a hajózás szempontjából ormótlan az alakjuk, de a motorjaik is csapnivaló teljesítménnyel rendelkeznek.
A karcsúság ezeken az alakokon (ami létfeltétele a gyors sebességnek) értelmezhetetlen. Valahol a tömpe és a bumfordi között állnak.
A másik valóban számottevő kérdés a vízmélység.
De ahol kevés a víz a hajó alatt, még nem lehetetlen karcsú testpárral és célzott alakkal, hullámleválasztó köztes bordákkal, bulbával, stb az örvényeket és vele a megmozgatott víztömeget érdemben befolyásolni.
Ma már azért erre van bőven példa.
Halkan jegyzem meg a TCL is Pozsony-Bécs között sokszor csak 3.0...3.5 m mélységű vízen halad. Hatvannal...
A katamarán szélessége és hullámállósága, így a stabilitása meg kőkemény számítás. Aki szerint az a jó, ha két szóló testét hidalunk össze, át nem hajótervező, hanem - legalábbis nálam - a hülye és a lusta minőségjelzők között tenyészik.
Szóval:
Paraméterezés és baromi sok számítás az kellett volna.
Most olvastam egy cikkben, de az istennek se talalom ujra, h a komp(ok?) terv szerint decemberben, a katamaran(ok?) jovo marciusban (bar akkor meg minek) allnak forgalomba.
Nekem laikusként ez azért furcsa, mert arról szólt a fáma, hogy a régi katamaránok hajótesteinek nem ideális kialakítása miatt olyan lassúak (és a Füred hosszabb fara is ennek némi korrigálásáról szólna). Most akkor megint...?
Ok, ez EGY db hajo. A masik? (Egyebkent meg valtozatlanul allitom, h az utasoknak jobb lenne, ha a ket uj katamaran arabol tobb kisebb hajot vettek volna. Badacsonyban mar most is jarhatna a ket regi katamaran, surubben. De nyilvan az egyik csak muszajbol jarja a Lelle-Boglar-Badacsonyt, mert oda kisebb hajo nincs.)
A busz/vonat kozszolgaltatas, abba nyilvan mehet kozpenz. De ezek a tiszatavi luxushajok a kőgazdagoknak (mert a hetvegenkenti 800+ ezer ft-os ar nyilvan erosen szelektal) szolo luxus szorakozas. Erre 1 ft kozpenzt se lenne szabad adni, eljen meg a piacrol, ha tud. (Nyilvan nem tud.)