Keresés

Részletes keresés

siz Creative Commons License 2018.11.05 0 0 8985

Amit linkeltél az messze nem ugyanaz. Az "csak" egy pin-kompatibilis CPU kiváltás, ami az eredeti gépbe megy bele. Amit SuperCPU írt, az meg egy FPGA, amibe kompletten az egész plus/4 TED-le, CPU-val, mindennel belefér (nyilván csak a logika, köré még építeni kell egy gépet, ami a perifériákat adja)

Előzmény: MMSZoli2 (8984)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.11.05 0 0 8984

A 8501-ről azt olvastam régebben, hogy egy fejlettebb HMOS gyártástechnológiával készült.


Hogy ez a 8501 proci gyártásának idején mennyire lehetett kiforrott, nem tudom, de az R3 verziók állítólag sokkal stabilabbak és kevésbé melegednek.
Lehet hogy akkoriban még komoly gondok lehettek azzal a gyártástechnológiával vagy a wafer tisztaságával.

BTW amit írtál, azért tokkal vonóval együtt már közel sem 2500Ft
https://www.sellmyretro.com/offer/details/mos--7501~~8501-cpu-replacement-for-c16~~116~~%2B4-30475

Előzmény: SuperCPU (8983)
SuperCPU Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8983

Látom végül csak megcsináltad a TTL portkiváltót, gratula:)

 

Az 1.7Mhz akkor van, amikor kereten vagyunk, adott sorban nincsen badline, és nincs épp már ram frissítés sem.

Átlagban egy kb. 1.2MHz körüli átlagos érték adódik, amit ez a sima (nem A-s) UMC proci is a végtelenségig hibátlanul elvisel.

 

Most evvel szórakoztam nem keveset, vannak még fehér foltok, bár én a képalkotásra és nem a proci időzítésre koncentrálok most (elsősorban).

Nagyrészt már kezdem érteni mi történik, és mikor, bár vannak még homályos foltok,( és időm sem úgy van a projektre, mint szeretném)

 

Erősen túl van dimenzionálva ez a "2MHz", az biztos.

Valójában huszonpár százalék teljesitménytöbblet összesen, és nem pedig a szokásos "a pluszi 2x olyan gyors" kamu állítás a valós....... ráadásul egy csomó mindennek kb. mindegy, hogy kikapcsolom a duplaórajelet vagy sem, pont olyan jól fut,... közte játékok is.

 

Melegedni ez a modern cmos technológiás UM6502 proci sosem fog, ehhez képest az  NMOS2 8501 is egy igazi kőkori őskövület.

 

Hogy egy ritka kvázi beszerezhetetlen 5V-os CPLD-vel erőlködni mekkora értelme van igy 2020körül, mikor az egész pluszi belefér egy 2500ft-os modern fpga-ba tokkal vonóval (fpga-ted projekt) azt nem tudom.

 

Előzmény: IEC-ATA (8979)
ergoGnomik Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8982

Nyomd hosszan ezt!

Előzmény: IEC-ATA (8979)
IEC-ATA Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8981

A procikártya eddig is működött, mert a gépeket ezzel tesztelgettem, hogy ne az eredeti proci menjen tönkre véletlenül. :)

Előzmény: MMSZoli2 (8978)
siz Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8980

1,7MHz-en megy a CPU ott, ahol éppen nem frissít képernyőt a TED. Ennyit a legtöbb 6502 enged overclock-olni különösebb megerőltetés nélkül.

Előzmény: MMSZoli2 (8978)
IEC-ATA Creative Commons License 2018.11.04 0 0 8979

Az órajelet a  TED állítja elő a proci számára. A TED dönti el hogy mikor milyen frekvenciát ad a processzor bemenetére. Az hogy az 1MHz-es 6502 ezt meddig birja az egy másik kérdés. Azért próbálom megetetni vele ezt a 6502-t, mert van nálam egy másik verzió is ahol az összes ttl benne van egy cpld-ben. Viszont ez a verzió hol megy hol meg megfagy a sima 6502-vel. Most kiderült, hogy a cpld programmal lehet gond, mert röhögve megy a jiffydos is. Persze kellene egy hosszabb teszt, ami megmutatná hogy menyi az annyi. Ha raktok linket akkor ki tudom próbálni huzamosabb ideig is. A proci hőfoka eddig nem érte el a 8501-ét. A badline-ok és egyéb belső működések nekem sokszor a misztikumba vezetnek. Ez így úgy nézki működik. Hogy hosszab távon mit mutat azt majd a további tesztek megmutatják.

Előzmény: MMSZoli2 (8978)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.11.03 0 0 8978

Yepp, ez nem semmi.

Csak nem teljesen értem, hogy az 1MHz-es 6502 hogyan lesz elég az összes időzítéshez a TED badline-ok mellett?

Tudom hogy nem vagyunk tele benchmark programokkal, de azért ettől jelentősen lassabban kellene működnie a gépnek, vagy nem?

 

(ha jól rémlik a 8501 2.2MHz-re kapcsol a kereten, amikor nincs TED memória elérés.
Elvileg a 6502-t akár 5-6 MHz-en is meg lehetne hajtani, igaz melegedne mint állat. Viszont azt írod, hogy nincs melegedés.


Akkor ez most fixen 1MHz-en megy, vagy ezt is kapcsolgatja az alaplap? Merthogy saját CPU kristályt nem láttam a kis panelon.
Ha meg kapcsolgatja, ez miért nem melegszik?)

Sheme Creative Commons License 2018.11.03 0 0 8977

Készen vagyok, mint a lecke!

Előzmény: IEC-ATA (8973)
epy116 Creative Commons License 2018.11.02 0 0 8976

Nem semmi :-)

Előzmény: IEC-ATA (8973)
IEC-ATA Creative Commons License 2018.11.01 0 0 8975

Nem állat! Csak lelkes! :)

Előzmény: siz (8974)
siz Creative Commons License 2018.11.01 0 0 8974

Te egy állat vagy! :)

Előzmény: IEC-ATA (8973)
IEC-ATA Creative Commons License 2018.11.01 0 2 8973

--->>>EZT<<<--- csak úgy felteszem ide, nehogy elsüllyedjen a topik! :-D Ui:. Remélem a Jiffydos miatt nem ütöm meg a bokám! De nemes cél érdekében írtam egyet! :-/

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.10.18 0 0 8972

Letöltöttem, átlapoztam.

Jó anyag, de nem tartalmazott számomra túl sok újdonságot. Leszámítva a tényleg hasznos időzítési diagramokat, és az FLI üzemmódok pontos működését, lényegében csak az üzemmódok pontos bekapcsolása és a memóriatérképek vannak. Ezek benne vannak a Programmer's Reference Guide-ban is.

 

Ha a sprite és pár VIC-II specifikus dolgot kihagyom, akkor egy erős becsléssel kb. 50-60%-át különösebb utánajárásán és egyeztetés nélkül meg tudnám írni, az SVS Ultimate Map, és a Plus/4 fórumok olvasgatásával és a Plus/4 enciklopédiával (http://plus4world.powweb.com/plus4encyclopedia/500027)  kb 70%. Eléggé csapnivaló programozónak tartom magamat, a tudásom inkább elméleti jellegű, ha Valaki ebben benne is van mint programozó, 85-90%-ban ugyanezt meg tudná csinálni.

 

Persze baromi sok szöveget kell beírni, de nekem 2-3 oldal beírása csak ujjgyakorlat. Lehet, hogy ha lement ez az őrület a munkahelyemen, akkor belevágok a C64 doksi alapján egy TED klónba, az év végéig össze tudnék hozni valami hasonlót 60-70%-ban. (sajnos egy lyme kóros kullancscsípés óta néha felcserélem a karaktereket, emiatt a szöveg visszaellenőrzése akár még több időt is vehet igénybe, mint maga a megírás; aránylag olcsón megúsztam a dolgot)

MMSZoli2 Creative Commons License 2018.10.18 0 0 8971

OK, értem már.
 Ebben az emulátorokat fejlesztő urak a legjobbak, Gaia, IstvánV (Enterprise emut is fejlesztett); ott pontosan kell a ciklusokat emulálni, hogy az összes demo, stb kép és hangeffektjei működjenek.
 Ehhez persze nagyon sok reszelés és finomhangolás kell, nagy eséllyel nem valamilyen dokumnetáció alapján oldották meg az időzítési problémákat.

ergoGnomik Creative Commons License 2018.10.18 0 0 8970

Szerintem SuperCPU nem pont erre gondolt. Legalább is nekem nem úgy tűnik. Amit ő akar, nagyjából a híres VIC article TED-es megfelelője. Olyan meg "véletlenül" nincs senkinek.

 

A belső működés tekintetében a VIC-től valószínűleg annyi az eltérés, hogy soronként kevesebb a ciklus, nincs sprite adat fetch és kettő badline van. Esetleg még az állapotváltások pontjai esnek más ciklusra, de azt a TED dokuból kinézve és a VIC article-be behelyettesítve szerintem kiderül amit SuperCPU szeretne. Ha már azzal foglalkozik a kolléga, akkor összefésülhetné a vonatkozó részeket egy új leírásba. Meg egyszer láttam lft-nek egy táblázatát, ami szintén a működést modellezte.

Előzmény: MMSZoli2 (8969)
MMSZoli2 Creative Commons License 2018.10.17 0 0 8969

Egyrészt érdemes letölteni az SVS Ultimate map-et a plus4world.com-ról

A TED fülön szinte minden rajta van, gyakran összevetve a C64-el is.

(egy hibát találtam benne nem oly régen: a karakteres kép és annak a színmemóriáját a leírásnál felcseréli.

A Plus/4-nél a színmemória van alul, a karakteres kép utána következik, viszont a leírásban fordítva írja (color RAM is above...)

 

A címzéseknél már jól van jelölve (SVS-nek küldtem róla jelzést)

 

A C64-en pl a színmemória csak egy adott fix helyen lehet, míg a Plus/4-nél más helyen is lehet. Ami azért könnyebbség, mert ha le van tárolva, nem kell másolgatni..

SuperCPU Creative Commons License 2018.10.10 0 0 8968

Nincs véletlenül valahol egy teljes leírás a TED képfelépítéséről?

 

http://mclauchlan.site.net.au/scott/C=Hacking/C-Hacking12/gfx.html

 

http://plus4world.powweb.com/plus4encyclopedia/500027

 

https://www.pagetable.com/docs/ted/TED%207360R0%20Preliminary%20Data%20Sheet.pdf

 

Ezek nagyon töredékesek, lehet hogy minden infó szerepel vagy fejben összerakható belőle,.

....bár akkor kb. az FPGA-TED forráskód teljes visszafelé megértése (nem fehérembernek való feladat) lehet """egyszerűbb""", mint ezekből a "van 40byte valami buffer" infómorzsákból legózni.

 

 

Előzmény: tanárnéni kedvence (8966)
epy116 Creative Commons License 2018.10.10 0 0 8967

Még sincs gond a 'Pets Rescue'-val. Újra letöltöttem és nem fagyott ki, úgy tűnik hogy a D64 volt hibás.

Előzmény: epy116 (8944)
tanárnéni kedvence Creative Commons License 2018.10.06 0 0 8966

Nagyjából nálam is így néztek ki, de egyéb okból is főleg a plus4emu szokott beválni, és az szép bitzajt rajzolt.

Előzmény: SuperCPU (8965)
SuperCPU Creative Commons License 2018.10.06 0 0 8965

Hát, nem tévedtem, sem a VICE sem a YAPE emulált TED-je nem olvas video adatot, csak az első ROM lapról.

Hibának ezt nem nevezném, mert jelenleg ez sokra nem jó, pláne egy emulátorban...de a valódi gép (nyilván) nem így működik.

 

SuperCPU Creative Commons License 2018.10.05 0 0 8964

Najó, a kernal végét tényleg nem lehet lelapozni, csak meg kell nézni a rajzot, ...ez még az emultároban is jó.

De a többit nem értem miért nem akar menni, közben megpróbáltam grafikus módban is, ugyanúgy mindegy melyik ROM-ot lapozom be.

Mostmár idegesít, holnap megpróbálok valamin kompozit videójelet megjeleníteni, és kipróbálom igazi gépen.

Előzmény: siz (8962)
SuperCPU Creative Commons License 2018.10.05 0 0 8963

Én úgy okoskodtam, ha lelapozom az összes romot, nem tud IRQ végrehajtódni.

 

Mondjuk a végül ide betett példám valóban pont rossz, mert a beépített ROM-ban van IRQ...de próbáltam már SEI+JMP$ végtelen ciklussal is, FDxx-írástól függetlenül mindig a BASIC eleje van a képernyőn.

 

A yape annyival jobb(?), legalább a karaktergenerátor "eltűnik" egy fddf írás után, mert mind2 lapon külső ROM van, amiben nincs karakter adat. De a színmemória olyankor is mutatja, hogy magát a képet még mindig ugyanonnan rajzolja, ugyanazok a szines kockák vannak, mint ami a FDxx írás nélkül.

 

 

 

Előzmény: siz (8962)
siz Creative Commons License 2018.10.05 0 0 8962

A BRK kezelője szerintem visszaállítja a KERNAL ROM-t. Van a PLA-nak egy KERNAL nevű kimenete, ami akkor lesz aktív, ha $fc00-$ffff címeket szólítasz meg és ez minden ROM olvasásnál ebben a címtartományban a KERNAL kiválasztását kényszeríti. Az IRQ kezelő meg így indul:

. FCB3 48        PHA                                                       

. FCB4 8A        TXA                                                       

. FCB5 48        PHA                                                       

. FCB6 98        TYA                                                       

. FCB7 48        PHA                                                       

. FCB8 8D D0 FD  STA $FDD0                                                 

. FCBB 4C 00 CE  JMP $CE00                                                 

 

$ce00-nál megnézi, hogy BRK volt-e:

. CE00 BA        TSX                                                       

. CE01 BD 04 01  LDA $0104,X                                               

. CE04 29 10     AND #$10                                                  

. CE06 D0 03     BNE $CE0B                                                 

. CE08 6C 14 03  JMP ($0314)                                               

. CE0B 6C 16 03  JMP ($0316)

 

Most azt hirtelen nem találom, hogy mit csinál a BRK kezelő a ROM bankkal, de az IRQ vége biztosan az, hogy

. FCC9 A6 FB     LDX $FB                                                   

. FCCB 9D D0 FD  STA $FDD0,X

 

Tehát ha nem tiltod le a megszakításokat és JMP * -al fejezed be a programodat, akkor valaki később garantáltan visszaállítja a $0-s ROM bankot (BASIC+KERNAL). Ha $FB-re $05-öt írsz, akkor a megszakítás végén az visszaállítja neked a saját bankodat. Kivéve, ha a BRK rutin valahol $0-t ír a $FB-re.

 

Előzmény: SuperCPU (8960)
ergoGnomik Creative Commons License 2018.10.05 0 0 8961

Ahhoz, hogy tudjuk mit cseszel el, tudnunk kéne azt is, hogy mit vársz mi történjen.

 

Egyébként VICE felejtős. Linuxon és Macen plus4emu, Windowson YAPE vagy plus4emu.

Előzmény: SuperCPU (8960)
SuperCPU Creative Commons License 2018.10.05 0 0 8960

Szerintetek ilyenkor minek kellene a képernyőn lennie? Mit cseszek el?

 

.C:2000  A9 80       LDA #$80
.C:2002  8D 14 FF    STA $FF14
.C:2005  8D D5 FD    STA $FDD5
.C:2008  00          BRK
.C:2009  00          BRK
.C:200a  00          BRK
.C:200b  00          BRK
.C:200c  00          BRK

 

Mintha sem a vice, sem a yape nem működne helyesen, de ezt nem tudom elhinni..., tuti valamit én nézek el :(

 

siz Creative Commons License 2018.10.05 0 0 8959

Oh, tényleg bocs. A !=-t benéztem =-nek :)

Előzmény: epy116 (8958)
epy116 Creative Commons License 2018.10.05 0 0 8958

Én is azt mondtam hogy nem ő az :-)

Előzmény: siz (8957)
siz Creative Commons License 2018.10.05 0 0 8957

Szerintem nem. Visszaolvastam a hozzászólásait: ahhoz túl értelmesen ír programozási dolgokról és plus/4-es témákról is.

Előzmény: epy116 (8956)
epy116 Creative Commons License 2018.10.05 0 0 8956

Szerintem SuperCPU != SuperCPU128 / TiedLehet / C128 / AmigaFan / RetroFan

Előzmény: MMSZoli2 (8955)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!