Kell lennie otthon erről lementett diagramnak. A lényeg az, hogy mivel a Robinson csak kétlapátos és nagyon kicsi a főrotor átmérője, ezért a rotorkör tehetetlensége nem bír kiegyensúlyozó hatással a repülésre, mint más helikoptereknél és a merev rotortengely sem segít és nincs szervo sem, így nagyon könnyű túlkormányozni akár gyakorlott pilótáknak is. Autorotáció felejtős. Új-Zélandon az egész ottani R. flotta, kb. 100 gép le volt tiltva sokáig.
Egyébként a helikopteres brahizást a nácik találták fel. Hanna Reitsch az FW-66-ossal, zárt sportcsarnokban (!) pár ezer barnainges előtt, fölött repkedett a sörpuccs 15. évfordulója alkalmával. Ezek az értelmetlen dolgok valahol mindig az erőfitogtatás vágyából születnek.
1., Ez azelőtt történt, hogy H.I. kiment a frontra.
2., Nagyon dícséretes, hogy meg akart tanulni repülni, de a szervilizmus fennforgásának esetén mit sem változtat. Nem ártott volna, ha valaki meg merte volna neki mondani, hogy azért még nem megy neki annyira a repülés. (ha már magától nem tudta)
3., Amit írtam azt csak azért írtam, hogy nem csak a Kádár rendszerben fordult elő ilyesmi. Végül is a lengyel elnököt szállító gép katasztrófája is ide tartozik.
A videóval a legnagyobb baj a helikopter típusa. A Robinsonok rotor-tengely konstrukciója köztudottan hibás, bizonyos bedöntés elérése esetén a helikopter gyakorlatilag lerántja magát a földbe, sokan meghaltak már emiatt. Egy ilyen zsúfolt helyen az ütközéstől szétrepülő lapátok hány embert fejeznének le?
> Az illető grófnak olyan jól ment a repülés, hogy húsz felszállás után már műrepülni tanult.
Az illető a lezuhant Horthy István utódjának volt kiszemelve és azért tanult műrepülni, mert kötelességének érezte, hogy ő is kimenjen a keleti frontra harcolni - mivel a nyilaspártiak azzal kampányoltak, hogy országvezető csak hadviselt ember lehessen.
Azzal nem értek egyek, hogy aki odamegy nézni, tudja, mire vállalkozik és tisztában van vele, mekkora veszélyben van. Nem tudja. Főleg a kerítésbe kapaszkodó kiskölyök a pálya mellett közvetlenül. És szerintem igen nagy különbség van egy ilyen "mutatvány" és egy nagyvároshoz közeli reptér normális, jól szabályozott, a rizikófaktorokat kizárni igyekvő működése között (persze, ebben is lehet kivételt találni). Sőt, én még egy normálisan működő sportrepteret sem gondolok különösebben nagy rizikófaktornak az ottlakók szempontjából. Sőt, ha egy helikopter egy városban leszáll egy elég nagy placcra, szerintem az sem főbenjáró bűn. Ha felszáll/leszáll, vagyis azt csinálja, amire való egy ilyen helyen. De ez itt a videón szerintem egészen más...
(És ja, nálam a raliverseny sem fér bele, ha a nézők megérintik az előttük elhúzó autókat - mentségükre legyen mondva, hogy ott legalább többnyire nem marinénik és kisunokák vannak a pálya mellett, hanem jórészt ralifanatikusok)
A felfüggesztettet lehet, hogy túlzás... a bosszúság beszél belőlem, ha ilyet látok és nem vagyok jogász sem. Az olvtárs az ittas vezetős hasonlata ehhez nem rossz egyébként. MO-on is egy határ felett az nem szabálysértés, hanem bűncselekmény, jogosan (igaz, ha nem csinál balesetet, akkor le nem ültetnek érte). Pont azért, mert ha részegen vezet, akkor már nem rajta múlik, hogy egy ezerötszáz kilós dolog nem landol-e egy emberekkel teli buszmegállóban. Hanem a szerencsén. A munkavédelmisek egyik kedvenc mondata is az, hogy addig nincs baj, amíg baj nincs. De az, hogy most nem történt baj, szerintem még nem jelenti azt, hogy akkor ez jól van így. És valóban, ha megtörténik, akkor másnap mindenki, akinek kisfia/kislánya/férje/felesége odalett, az összes szervező fejét akarja majd egy lámpavasra feltűzve látni.
A tűzoltást és mentőrepülést is máshová tenném... azért ők is igyekeznek úgy repülni, hogy a baj ne legyen nagyobb annál, mint ami miatt hívják őket. Persze a kockázat nyilván nagyobb ilyen repüléseknél - de ez már filozófiai kérdés. Egyébként érdemes megnézni egy mentőhelikopter fel-leszállást pl. egy magas házak közötti szűk útkereszteződésben; kockázatos körülmények, de a pilóta és a személyzet egész ténykedése és minden mozzanata arra van kihegyezve, hogy csökkentsék az ezzel járó rizikót.
Azért én különbséget tennék egy vészhelyzeti leszállás és egy szándékos veszélyeztetés között.
Ha a bankvezér leszáll a helivel a tetőre és azon a 30x30 méteres négyzeten 333 fő banki alkalmazott áll körbe körbe várva a vezért, akkor hasonlítható ez a baromság ahhoz a hülyeséghez.
Itt egy sportesemény nézőit ijesztgeti.
Nem arról van szó, hogy leszállt a jégpályára, hozott egy korongot mert épp 111 éves a helyi mezítlábas SC és elrepült, hanem a jégpálya légterében, ijesztgette a nézőket, szórakozott, brahizott.
A részegeknek ez biztosan nagyon tetszett.
de ha ilyenkor beüt a crach akkor ugyanezeknek a hujjogató bolondoknak a szülei, rokonai, és nem a helyi hírharsona, hanem fél Európa sajtója kiállt HALÁLT RÁ jelszót.
Nem akkor kell fellépni az ilyen ökrök ellen, mint ez a pilóta, amikor van/lett 19 halott és 74 súlyos sebesült mert beléjük/közéjük ült a percenként sokat forgó lapátjaival a heli, hanem akkor amikor nem történt halálos baleset.
Mint most.
Nekem nem a szimpatikus amikor a 3 halottas közuti balesetnél egy félmondatban megemlítik, hogy :....."...jaaa, a sofőr ittas volt........." hanem az, amikor nem csinált balesetet, de a közuti ellenőrzésen megbukott és nagyon megbüntették.
Ezzel mi a baj? Körbe van kerítve, ki van találva. Focipálya? Ez majdnem az. Szerintem erdőtűznél a mindenféle medencéből merítős oltós helikopterek sokkal többször beszopnak és feldőlnek.
Volt szerencsem tobbszor helikopterrel utazni, tobbszorosen vedett emberek tarsasagaban. A sajat bankjuk kozponti epuleten , a teraszon szallt le ertunk, kb a tizede ekkora helyen. Ez a video ehhez kepest nudli. Ez egy pilotanak a rutinfeladatok legegyszerubb esete. Akik meg odamennek nezni, azok tudjak, hova mennek. Nem ertem ezt a ,,beszari" allaspontot. Ilyen erovel a budapesti lakosokat is ki kene telepiteni a repuloter 20 km-es korzetebol:-) Ez a ,,felfuggesztett, meg hasonlok, szerintem eros tulzasok..
Szó volt itt nemrég a közönség/civelek közelségéről bármilyen repülő szerkezethez. Erre most tökvéletlenül akadtam rá. Láttam sok őrültséget, de azt hiszem, ennél nagyobbat még nem:
Jókezű pilóta minden bizonnyal. Mégsem jó, hogy botkormányt kaphat a kezébe. Körben minden oldalról magas, emberekkel teli nézőtér, lámpaoszlopok, este, reflektorok, földközelség. Ez még egy focipálya-méretű stadionban is megérne néhány év felfüggesztettet a szervezőknek (ha nem történt baj). A nézőnek joga van hülyének lenni, de a szervezőnek és a pilótának nincs.
Ez is igaz, de egy apuka es egy gyerek, az nem egy hivatasos pilota es csomo utas . Nem tudom, nezitek-e a nat geon a legikatasztrofak sorozatot, de majdnem minden baleset utan gyokeres valtoztatasokat hoznak, hogy ne tortenhessen meg ujra ugyanaz. Sajnos ez is olyan, mint a sportolok es a doppingtesztek, mindig a doppingolok vannak elonyben, a doppingvadaszok pedig csak kovetik oket..
Itt is az tortent! Csomo orvosi vizsgalat megallapitotta, hogy a csavo alkalmatlan, de nem jelentettek a legitarsasagoknak. Az orvosok akkor megtehettek, azota nem, megvaltoztattak az erre vonatkozo torvenyeket Nemetorszagban.
A törvényekhez sem és a Kádár-korszakhoz sem. Hogy mást ne mondjak (írjak) annak idején Nádi is legyünk jóba alapon halt meg a rep. szöv. elnöke miatt. Az illető grófnak olyan jól ment a repülés, hogy húsz felszállás után már műrepülni tanult. Bele is álltak a Dunába Érdnél. Akit érdekel a pontos idő és név az nézzen utána. Továbbá azoknak a törvényeknek alapján nagyon sokan megtanultak repülni és semmi baj sem volt velük.
A kivételek erősítik a szabályokat. A hegynek vezetett gép inkább merénylet, mint szerencsétlenség kategória. Ahogy a rakétával lelőtt is. Simán lehet terrorakciónak nevezni.
De a szerencsétlenségek nagy része valóban igen gyakran több esemény láncolatszerű együttállásából "jön össze".
Sok olyanból ami már előfordult magában vagy más kontextusban de megúszták.
Amikor a szeletelt sajt lyukai pont egyvonalba esnek. Mondja a jenki az ilyen esetre.
Eegen, szerintem is rendesen keverve lett az a bizonyos "svájci sajt"-közhely, a tv-szakértők kedvence (mondjuk jogosan). Ott ugye alapfeltétel, hogy bármelyik hiba/esemény kiesése esetén a baleset nem következik be, itt pedig a legtöbb felsorolt dolog - kettő kivételével - nem hiba vagy cselekmény/mulasztás, pláne nem ok, csak egyszerű és kezelhető körülmény vagy állapot. Más kérdés, hogy következett-e bármilyen tényleges hiba ezekből a körülményekből, vagy sem, de önmagukban ezek nem okok.
A repülésben közhely, hogy katasztrófa egyetlen okból soha nem következik be. Mindig több ok, illetve események láncolata okozza.
öööööö
hat ezt a bloffot lehivnam... :-P
ott van pl. a Germanwings, na annak konkretan egyetlen oka volt, az, hogy a pilota nekivezette a hegynek
lehet Moricka-peldanak konstrualni persze melle tovabbi tucatnyi "okot" is (egyedul maradt a pilotafulkeben, nem szurtek ki a pszichologiai teszten, szabalyzatok ilyenek-olyanok stb.)
csak hat az a helyzet, hogy ha ezt igy elfogadjuk, akkor azt is több ok, illetve események láncolata okozta, hogy a masfel eves fiam tegnap eltaknyolt a kisbiciklijevel, pl.
- nem volt eleg szeles a jarmu hatso nyomtavja
- tul meredek a jardaszegely
- tul magas a jardaszegely
- kikepzesi hianyossagok
- tul nagy sebesseggel kozelitette meg a jardaszegelyt
- tul kemeny a jarmu rugozasa es emiatt a leerkezes utan elpattogott az asztfaltrol
- kommunikacios problemak a szulo es a kisded kozott
- a jardaszegely vizualis megkozelitese soran elterelte a gyermek figyelmet egy mokus
- az apuka epp egy arra setalo joseggu csajt bamult
satobbi :-)
tehat akkor meg ez nem csak a repulesre, hanem az elet minden, de tenyleg minden teruletere igaz
A repülésben közhely, hogy katasztrófa egyetlen okból soha nem következik be. Mindig több ok, illetve események láncolata okozza. Ebben az esetben én majdnem egy tucatot találtam:
● A személyzet képzettségi hiányosságai (lásd Dr. Fülöp András későbbi kritikája a könyvében)
● A BM-nél más eljárással repültek (külön rádiósuk volt, külön munkahellyel)
● A BM-nél más kabinkialakítású repülőgéppel repültek, mint a Malév (a navigátor mögöttük jobbra ült)
● A gépen maléves navigátor is volt (bonyolítja az együttműködést)
● Új, „direkt” megközelítést (pályát) kaptak, de itt hiányosabb volt a műszerezettség (nem volt ILS csak NDB/VOR)
● A pályaváltás miatt át kellett állítgatni a műszereket (figyelemelvonás)
● Fentihez kapcsolódóan rosszul állították be az átváltási magasságot
● A pályaváltás miatt intenzívebben kellett süllyedniük
● Esti szürkület volt, a horizont már nem látszott
● Amikor az egyik navigátor bemondta, hogy „itt a 600”, irányítói engedély nélkül elhagyták a 600 méteres magasságot (!!!!!) és tovább süllyedtek (utóbbi a legsúlyosabb, amit el lehet követni)
● Figyelmetlenek voltak
Az interceptor „kinyílása” az iho-cikkben egy nagy f-ság, egy (vagy több) dilettáns agyréme csupán. Ami „ceptor” szónak tűnt a CWR felvétel 59-ik percében, az a parancs volt az interceptorok kibocsátásának előkészítésére. A CPT baloldali kezelőpultján volt egy háromállású előkészítő kapcsoló: középen kikapcsolva, előre nyomva előkészítés, hátra pedig a kényszerbehúzás helyzet. Földetéréskor további biztonsági elemként a szarvkormányon lévő nyomógombon egy mechanikusan rögzülő fedél is volt. Nem mellesleg, a szovjetek végeztek speciális berepüléseket kibocsátott interceptorokkal, és ilyenkor még a hajtóművek névleges módja is elég volt a megfelelő süllyedés fenntartásához, nem beszélve a felszállóteljesítményről.