Voltam a barlangban, cca 30-40 perc oda, vissza edzettségtől függ, mert ugyebár fölfelé caplatsz a hegyre 40 fokban, szél sem rezdül a szúrós bozótosban. Az időalapján 2-3 km-nél nem lehet több...
Szia, már nem emlékszem, mert régen volt, és a google nem adja ki valamiért, de az óvárosban, a palota környékén sétáltunk, és a szag lett "feltűnő", az alapján vagy 50 méterről rátalálni :)
Sajnos most nem férek hozzá a saját képeimhez, így idegen tollakat linkelek:
A palotától indulva a tengerrel és a parti sétánnyal párhuzamosan bőven lehet bolyongani az óvárosban, esetleg kicsit tovább menni, mint a tömeg, érdekes házak vannak ott is.
Ha érdekel benneteket, akkor a kikötő is megér egy sétát, hatalmas hajók is előfordulnak ott.
Az eredeti kérdés/összehasonlítás Drveniken keresztül Hvar volt.
Igazatok lehet, talán pont ez a megye az akiknek mindegy merre indul, bár...
Autópályán ki lehet hozni a 110 km/órás átlagot, közúton 70-es átlag már száguldás, sebesség korlátozás rendszeres átlépésével, a "mégkifizethető büntetés határok" kicentizésével. Nyilván emiatt veszélyesebb is, főleg kisgyermekkel.
8 óra alatt ez 900 km vs. 560 km.
8 óra közúti vezetés után még 1-2 órát ráhúzni közúton horrorr, tehát szerintem nem mindegy, hogy relatív pihenten érkezel a tengerpartra, vagy már ki vagy nyúvasztva. Ugye az okfejtésem Hvar megközelítéséről szólt, bár szerintem a makarskai riviéránál is kérdéses.
Aki ráérősen autózik, ténykérdés, hogy nézelődni is lehet, bár szerintem ez csak önáltatás. Kizárt, hogy 8 órát koncentrálva, 70-es átlagot kihozva, ismeretlen terepen bármit is élvezni lehet a vezető ülésből, + érdemi élménnyel teli megállások is kérdésesek. Évi 40 ekm-el rutinos vezetőnek tartom magam, kevesebb tapasztalattal méginkább az autópályát javasolnám.
Ennek ellenére nyilván elfogadható érv lehet az autópálya ellen:
Békés megye észak-keleti, Baranya megyei indulás, különösen épp az itt komentelők által megnevezett Pécs-Szekszárd-Baja háromszög, hiszen az autópályák lassan érhetők el.
kiszámolt, jelentős utiköltség különbség, ha az utazási idő nem korlátozott (szabi, vezetési gyakorlat, egyéb miatt)
utközbeni nézelődés elvárás, (autópályán az élmény index 0-ához közelít),
szombati odafelé utazás,
szombati, vasárnapi vissza utazás
Egyébként nyílván nőben, borban nem nyitunk vitát.... Itt is csak az én gondolatmenetemet, és 1-2 évtizedes tapasztalatomat osztottam meg, ki-ki szabad mérlegelésére.
7-8 éve az volt a tapasztalatom, hogy a kora reggeli kompokra kevesebben startolnak. Szerintem a szokások nem változtak.
A kis vezetési rutinnal rendelkezők illetve az észki népek 12 előtt elindulnak (és 3-4 óra körül a vége is átszuszakolódik a szárazföldre), az éjszakások, utolsó pillanatot is kihasználók meg 18 óra körül csoportosultak.
Elég nehéz szerintem jól eltalálni, hogy keveset várj szombaton...
Én inkább vittem "kutya" sátrat, ha turnusra befizetett szállásunk volt akkor is, és turnus előtt, illetve után 1-2 napot inkább sátraztam (legkésőbb péntek reggel indultam oda, leghamarabb vasárnap reggel vissza). Ha összehasonlítom az egész napos őrülettel, dugókban aszalódással,még mindig sokkal kényelmesebb sátoban, mint autópályán, kocsiban hunyni.
A vasárnappal is óvatosan, délután-este a horvátok is húznak haza, Zágrábig biztos a tömeg.
Nem Split, de csak kb. 5km-re van tőle Klis vára. Gps a várfalig visz, jól helyreállított, pazar kilátással. Belépő valami 15-20 kuna volt felnőtteknek, gyereknek talán fele. Nekünk tetszett!
(A tömegközlekedési lehetőségek közül még a vonat a legolcsóbb, a Zágráb-Spezial jegy. Annyit tudok ehhez még hozzátenni, hogy ha MÁV pénztárban veszi meg valaki a horvát belföldi jegyet, mondjuk Zágráb-Fiume között, akkor x %-kal kedvezményesebb. Hogy pontosan mennyivel, a MÁV honlapján van valahol ez részletezve, a két ország vasútjai közötti megállapodásban.)
_Pisti én is erre teszem le a voksomat! Mi Szekszárdról - az idén immár 7-szer - Gradacba járunk. Négy éve tudtam rávenni a barátaimat a Boszniai útra. Azóta ők sem változtatnak. Időben ugyanaz, kilométerben -200-250, pénzben plusz két vacsora (a tengerparton), látványban fenomenális. :) "Fel Boszniára!" - Svejk után szabadon. :)
Van esetleg tapasztalata valakinek, hogy szombaton Rabròl hazafelè, mikor èrdemes elindulni, hogy a kb. 3 òrás kompra várò sort elkerüljük? Mondjuk reggel 8, ès dèlután 4 között. Vagy tök mindegy? Először vagyunk kompos szigeten szombati turnusváltásnál, de utoljára az biztos!
A közút vs. autópálya témához néhány szó... A 137413-as hsz.-emben korábban írtam, hogy a Vidocéből Karlovacig közúton jöttünk haza, ami pont 4 óra út volt. Ezzel kikerültük az alagutak előtti dugókat, és megspóroltunk 120 kunát. Szép vidékeken, kiváló úton jöttünk végig. Demerjénél a NOCASH sávon jöttünk át a kapuhoz, 19 kuna volt Karovactól, a bankom 800 forintot vont le mindösszesen ezért, olcsóbb volt, mint a pénzt kiváltani. Ami érthetetlen, hogy a fizetős sávra átnézve kilométeres torlódás volt, előttem pedig a NOCASH kapuban mindössze két autó volt, 3 perc alatt átjöttünk. Mindenkinek ajánlom, hogy ezt a lehetőséget. Pécsi lévén odafelé sem Kutinának - a baranyaiak megszokott útvonalán - mentem, hanem Durdevac, Bjelovár felé kiváló minőségű közúton, majd Dugo Selo-nál mentem le az E70-esre, ami azon a szakaszon már ingyenes Luckoig. Az Adria felé tehát közút + végig autópályán (Sveti Rok előtt 20 km-es dugó, lépésben haladás) összesen 9 óra volt, hazafelé az említett 1-es úton Karlovacig + autópálya az E12 autóútra lehajtva, majd Bjelovár Durdevac, Virovotica, Barcs, Pécs összesen 8 óra. Rövidebb idő alatt hazaértünk, mint az Adria felé majdnem végig az autópályán.
"A közúti közlekedést én nem preferálom, még a déli megyékből is "csak" 2-300 km-t lehet spórolni az autópálya kihagyásával, ami időben és fáradságban bőven megtérül egy 10 órás útnál szerintem"
Ez nem ilyen egyszerű.
Utóbbi időben mindig Bosznián keresztül megyünk, 773 helyett így 531 km a Szekszárd Brela távolság, közel harmadával rövidebb.
Mivel boxot viszünk, a pályán sem tudunk (lehet) 130 felett menni, az átlagfogyasztásban kb 3 liter különbség van (pályán több).
Kisgyerekkel megyünk, sürgős dolgok miatt időnként meg kell állni hamar, nem tudok várni a következő autópálya pihenőig. :)
Lehet nézelődni! Bosznia még így útközben is szép és érdekes.
A navi mindkét irányba 8-8 órával tervezi.
Tavaly lefelé valamivel több mint 10 óra volt (ebben volt 1 órás várakozás a határon), hazafelé 8 (szombaton).
És anyagilag is beljebb vagyok kb 45e forinttal (persze Boszniában igyekszem betartani a szabályokat, eddig sikerült).
adriafun, semmi baj jogos a kérdés :-) először is az ár. nagy lakás 30ért, 2 háló plusz egy nappali, konyha, kádas fürdő, erkély. tengert is láttuk kicsit. szállásra csak aludni megyünk, miért jobb egy 3x ennyibe kerülő apartmantelepen vagy hotelben? autóval mindig máshol pihentünk mindennap, jobbra balra stb. és most közeli helyet szerettünk volna, plusz Rijeka eddig csak futólag volt meg, most jobban megismertük. szerettük, jó volt :-) 1 hét crikvenica vagy lovran drágább is lett volna és úgysem tudtunk volna ott sem egy helyben maradni. oké egy max két nap amikor nem kell autóba ülni az kényelmes lett volna, de így is nagyon jó volt! :-)
Sőt Eurolines (Volánbusz) busszal is Bp-ről sok tengerparti városba, pl. Dalmáciaexpresszel Zadarba, Primosten, Trogir, Split, Omis, Makarska végállomás. Ez a járat péntek este indul, szombat reggel érkezik, visszafelé pedig szombat este jön. (a fiam most ezzel jött haza Makarskáról). :)
Az autopályáról szerintem is igazad van (habár ebből most vita lehet ) , a hegyekbe is szép . Mi álltalában Šestanovacnál jövünk le a pályáról , mikor kiérünk a partra le állunk a parkoloba és gyönyörködünk. Idén Dugopoljenél (Split) jövünk ki a pályárol mert fell akarok menni Klis várába , ideji szabadság Augusztus 28 – Szeptember 12 .