Az simán elképzelhető hogy az ókorban gyártott borok gyengébbek voltak mint a mostaniak.
Az élesztő törzsek is változtathattak, meg a készítési technológia is.
De az az elképzelés hogy az ókorban a must erjedetlen állapotban maradt, eszelős ostobaság, ezt az adventisták találták ki és itt a topikon is pár adventista felkarolja ezt a téveszmét. Hogy lehessen min nevetni.
régen én azt olvastam hogy akkoriban épphogy alacsonyabb alkoholtartalma volt a boroknak, persze nem olyan értelemben ahogy itt ebben a hülye topikban írják egyesek.
volt valami érvelés hogy sokat kellett meginni belőle hogy lerészegedjen az ember, amit korabeli írásokra alapoztak.
Húsvétkor rendszeresen előkerül az a kérdés is, hogy milyen bort ihatott Jézus. A kutatókat régóta foglalkoztatja a téma, ám bizonyíték híján csak a feltételezések maradnak.
Abban az időben a borokat általában ízesítették, nem volt jellemző, hogy – a mai szóhasználattal élve – tisztán igyák. Legtöbbször
MÉZZEL ÉDESÍTETTÉK, ÉS KÜLÖNFÉLE FŰSZEREKET KEVERTEK BELE.
Ha nagyon szemléltetni szeretnénk, akkor a napjainkban népszerű forralt borok ízvilágához, vagy a nagymamáink korában kedvelt ürmös borokhoz hasonlíthatnánk. Más bibliakutató történészek feltételezéséből kiindulva azonban Jézus borát inkább úgy kellene elképzelnünk, mint
AZ ÉSZAK-OLASZORSZÁGI VALPOLICELLA BORVIDÉK HÍRES FAJTÁJÁT, AZ AMARONÉT.
Ehhez a borhoz a fürtöket szüret után még három hónapig szárítják, aszalják, és csak utána préselik, erjesztik.
Az eredmény egy nagyon testes, sötét, magas alkoholtartalmú, csokoládéra, szederre, konyakmeggyre emlékeztető vörösbor. Egyes kutatók azért gondolják, hogy inkább erre a fajtára hasonlított az utolsó vacsora bora, mert aRÉGÉSZETI ÁSATÁSOK SORÁN NAPVILÁGRA KERÜLTEK OLYAN BOROS EDÉNYEK, AMELYEKBEN ASZALT GYÜMÖLCSÖK NYOMAIRA BUKKANTAK.
Egy mindenesetre biztos: Jézus vörösbort ivott, hiszen fehérborral a kezében valószínűleg nem mondta volna, hogy
"Ez az én vérem, a szövetség vére, mely sokakért kiontatik a bűnök bocsánatára."
"pár óráig volt is alkoholmentes szőlőlé, ez később megerjedt, és megszűnt must lenni"
Jewish Encyclopedia:
According to the synoptic Gospels, it would appear that on the Thursday evening of the last week of his life Jesus with his disciples entered Jerusalem in order to eat the Passover meal with them in the sacred city; if so, the wafer and the wine of the mass or the communion service then instituted by him as a memorial would be the unleavened bread and the unfermented wine of the Seder service (see Bickell, "Messe und Pascha," Leipsic, 1872).
Viszont ó bort tudtak csinálni, csak nézni nem nézhették, tehát nem is ihatták, troll. Akkor kizárásos alapon marad, hogy mégis volt egész évben szőlőlé, troll...