autópálya finanszírozáshoz:
a letenyei határ horvát oldalán kocsinként 400 kunára levesznek mondvacsinált indokokkal, jellemzően éjjel, amikor nincs sok tanú. (Nálunk például a szalámiba kötött bele az önkéntes vámszedő, de a csak horvát nyelvű bizonylatra már alkoholt írt.) Balkán.
valahol igazad van, de ha _csak_ azt nézzük,hogy milyen ütemben csinálják a pályaszakaszokat... anyagitól függetlenül.
idén 10 napot voltam lent, amikor mentünk le, kb féluton volt egy kisebb dombon, sziklán áthaladó szakasz, pont egy fizetőkapu mellett.
amire a 10 nap után hazafelé mentünk, lebontották a dombot! úgy allesz! A domb alatt egy kisebb hegyet érthetünk, ha tudok, keresek róla képet!
A horvátok hosszú lejáratú hitelből fedezik az autópályaépítéseket. De jól csinálják: Az állami beruházásoknak van eredménye (járható út). Sok munkaerő vesz részt az építkezésekben. A kivitelezők adóznak. A munkások is, és a keresetüket is elköltik (áfa!). Az idegenforgalom olyan ütemben fejlődik, hogy hosszú távon megtérül a befektetés (GDP 5 százaléka évente autópályákra!). Stb.
10 éves terve van a horvát kormánynak az autópályákra (pedig talán nem is kellett rá törvény...). 1500 Km-t építenek meg!
Nem hiszem, hogy jobb lenne koncesszióba adni az autópályatémát (Ld M5 AKA ügy...).
1 hónap múlva a horvát parlamenti választásokon kiderül, hogy tényleg olyan sok horvátnak nem tetszik-e a kormányuk programja.
Én örülök neki, hogy Zágráb még 100 Km-re sincs Letenyétől, és végig autópálya van. A tengerig (Reijekáig) meg 2004 juniúsára épül meg a pálya, és akkor szinte csak két óra autókázás lesz a határtól jó tempóban.
"Hihetetlen, de igaz.. ezek a horvátok nagyon tudnak!!! Nálunk miért nem működik így?"
Világbanki hitelből építik az autópályákat -- örülnél, ha azt hallanád, hogy a mi államunk is fölvett hasonlót? (Én biztosan nem.) Sok horvát eléggé aggódik, hogy mi lesz a visszafizetéssel; az autópályák ugyan kétségtelenül növelik a turizmusból származó bevételt, de ennek a pénznek állítólag igen szerény hányadát sikerül adóként beszednie az államkasszának.
Hihetetlen, de igaz.. ezek a horvátok nagyon tudnak!!! Nálunk miért nem működik így?
Lassan kb 2 óra alatt a tengerparton lehet lenni a határtól.
November 15-én adják át a forgalomnak Horvátországban a Magyarországgal összekötő Zágráb-Letenye autópálya még hiányzó Varasd (Varazdin)-Novi Marof 13,6 kilométeres szakaszát - mondta Stanko Kovac, a horvát autópályák igazgatója Splitben. Idén újabb 150, jövőre perig 192 kilométernyi sztráda készül el déli szomszédunknál.
Ez egy igen jó honlap, amelyik teli van horvát linkekkel, úgy mint városok, természetvédelmi övezetek, politika, történelem, háború (II.világháború, Honvédő háború 1991-'95).
Ha valaki tud még hasonlókat, akkor rajta.
http://www.lnqs.com/kroatiehrvatska/
Horvát bankautomatából vettem ki pénzt, 35,40 Ft-ra jött ki 1 kuna. Bankban láttam forint-kuna átváltást, de szörnyű árfolyamon, több mint 40 Ft volt egy kuna. Nem tudom, hogy miért ilyen nagy a különbség a két dolog közt.
Eurot jól váltják, kb. 7,5 kuna 1 euro, de volt olyan vendéglő is, ahol euroval fizetve 1 eurot 8 kunának számoltak.
Sziasztok!
Meg tudja valaki mondani, hogy mennyiert adjak a kunat mostansag Horvatorszagban? A hataron erdemes valtani, vagy a tengerparton? Tenyleg, hany fokos szokott ilyenkor lenni a tenger (Isztria)?
Kossz:
Nostromo
Havazik Horvátországban a Plitvicei-tavak környékén és a Velebit-hegységben. A HINA horvát hírügynökség és a horvát autóklub jelentése szerint a Plitvicei-tavak mentén még elolvad az úttestre hulló hó, Korenica és Gracac között azonban szerda délben már 2-3 centiméter vastagságú volt. A Velebit-hegység északi részén mínusz 2 Celsius fok a nappali legmagasabb hőmérséklet, a tenger felőli oldalon pedig erős széllökések nehezítik a közúti forgalmat.
Dubrovnikban van egy kísértetszálloda, egy volt szálloda vasbeton váza, meg amit nem találtak ellopásra érdemesnek. A sz**t is kiijesztette belőlem a hely.
Viszont legalább nem volt tömeg.
Havazik Horvátországban a Plitvicei-tavak környékén és a Velebit-hegységben. A HINA horvát hírügynökség és a horvát autóklub jelentése szerint a Plitvicei-tavak mentén még elolvad az úttestre hulló hó, Korenica és Gracac között azonban szerda délben már 2-3 centiméter vastagságú volt. A Velebit-hegység északi részén mínusz 2 Celsius fok a nappali legmagasabb hőmérséklet, a tenger felőli oldalon pedig erős széllökések nehezítik a közúti forgalmat.
Isztria ilyenkor is gyönyörű (eddig tavasszal és nyáron volt hozzá szerencsém), mindig meglep, 6 órányi autóútra Pesttől hova kerülhet az ember.
Szerintem ha nem fürödni megy az ember, hanem várost/természetet/kultúrát nézni, nem szabad nyáron menni, mert tömegben/árakban nagyon nagy a különbség és még hőgutát sem lehet kapni.
Az árak érzésem szerint jócskán a Bp. belvárosi alatt mozognak nagy átlagban.
Viszont feltűnt, hogy a horvát idegenforgalmat még mindig nem veti föl a pénz, sok bárt, éttermet, szállodát láttam, amik gyakorlatilag a 80-as évek állapotában leledzenek, viszont azóta nyilván még kopottabbak is kissé. Gondolom délebbre ez még jellemzőbb.
Összefoglalva: amint lehet megyünk vissza, a következő célpont valószínűleg Krk lesz, már régóta kinéztem.