Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Nokérem, p'89 újfent tett rá utalást, hogy rühelli nyitogatni a linkeket, ezért megpróbálkozok (az engem annyira nem érdeklő) képek letöltésével és ideteremtésével. Közben remélem a mobileszköz támogatni fog ebben.
Rossz képszámra válaszoltál,én meg utálom a linkelést nézegetni. Ezt egyébként már említettem D 20 Barátunknak is. Bocsi,furcsa volt,gondoltam ennyit nem romolhatott a szemed még.
"Azért érdekes a piros szín mert az idehaza futott kb. 1140 példányból gyárilag talán egy se volt piros"
Megpróbálok magamra haragítani néhány embert. Sok példát látok arra, hogy régi autót drága pénzen újjávarázsolnak. De menet közben nem veszik a fáradságot arra, hogy alaposan tájékozódjanak arról, hogy az adott típus hogyan is nézett ki akkor, amikor általánosan használatban volt. Így sikerül olyan megoldásokat alkalmazni rajtuk, ami nem odavaló. (ide nem értve azokat, amelyek a mai elvárások miatt kell felszerelni) A színezés esetében pedig sokan éreznek késztetést arra, hogy minél csiricsárébb legyen az alkotásuk. Szándékosan nem említek példákat, aki körülnéz megtalálhatja őket.
Azért érdekes a piros szín mert az idehaza futott kb. 1140 példányból gyárilag talán egy se volt piros.
(egy-két kivétel azért volt)
Az Ik-30-k második életében, amikor a MÁVAUT-tól már elkerültek és ilyen-olyan TSz-nél szolgáltak, valószínűleg pár db-t átfestettek és azok között lehetett akár piros is.
Nem lehetett sok ebből idehaza, 1-2 talán. A korai filmhíradókban nem nagyon látni a rendszámokat, noha már az '59-es Hruscsov-látogatáskor feltűnik egy Zil-111 a repülőtéren (az elvtársak akkor még ZISz-110B-vel utaztak).
Korábban azt mondta valaki, hogy ez trolibusz-belső, de most meg lett cáfolva.
A belsőről készült képen is látszik, hogy az ajtón lévő ablakok téglalap alakúak, ami a 2 prototípus sajátossága volt. (Az első szériában már félkörben végződött.)
Nemcsak Ik60-asok, hanem 601-esek között is voltak hátsó-ajtósok - eddig Mávautos 601-esekről láttam ilyen képet.
Ez a kép duplán szenzációs, mert nemcsak azt mutatja, hogy Pécsen voltak hátsóajtós 601-esek (2 is látszik), hanem azt is, hogy Budapesten is volt(ak).
GA2622 < GK253 < GF274, Budapesten egyike volt az 1954-ben beszerzett 6 db Ik601-esnek.
Leszögezhetjük,hogy ez a bizonyos tanácselnök a nép egyszerű gyermeke volt!:)))))
Aztán jött a Csajkák harmadvirágzása,a Röppentyű utcai telepen,a sarokban.Míg egy zöldséges vagy kőműves meg nem vette pár ezer forintért,hogy a kis idő múlva bedöglő gombos automata váltója miatt kitolja a kert végébe tyúkólnak.
Ha tudná a fiatalember aki kukucskál az ablakon befelé,hogy a csillogó luxus pár év múlva hogy végzi...
Kb. 1970-re a Csajka már nemszeretem autóvá vált a politikai felső vezetésben.
A kimondott protokoll flotta (Kárpát utca) kivétel a párt vezetői addig se igen jártak ilyen autókkal, de az állami vezetők kb. 1959-1970 között bizony harcoltak azért, hogy kinek jut Csajka?
1970 körül jött a Mercedes őrület a sok impala és egyéb, soxor egyedi ámérikai csodabogár után.
Mentek a különlegességek a III. vonalba szakszervezeti vezetőknek és hasonló állású személyeknek.
Mi legyen a Csajkákkal?
A Filmgyár kapott 4-5 db-t, meg ide-oda is elsóztak párat.
A távolabbi megyei tanácsok elnökei is kaptak 1-1 db-t.
Zalaegerszeg, Szombathely, Nyíregyháza, Debrecen, Békéscsaba, Pécs, stb.
A Vas megyei Tanácsot vezető kádernek nem tetszett a Csajka.
Amúgy is útálta a protokollt.
A megyei tanács gépjármű előadójának*** kiadta parancsba, hogy vegye át a kb. 8-10 éves autót és dugja el.
Ha jön vmi nagy főnök (igen nagy főnök) Budapestről akkor majd előveszik, de különben Ő továbbra is a Volgájával jár.
( világoskék volgája volt)
Így is lett.
A megyében új, valójában már kb. 8-10 éves Csajka a szombathelyi tűzoltóság fedett garázsának sarkában élte következő 4-5 évét.
Lejjebb meglett említve, a mini taxi. Egy saját emlék: 500-as Fiatom volt, még az előrőlnyíló ajtós. A munkahelyemen, a kollégák szigetelőszalagból egy hevenyészett "MINI" feliratot ragasztottak a jobboldali ajtóra, viccből. Piros lámpánál álltam az Alagút utca- Atilla u. sarkánál, amikor valaki kinyitotta az ajtót, és azt kérdezte: szabad-e? Meglepődtem, majd mondtam, hogy ez nem taxi! Bevágta az ajtót, és azt mondta: akkor mi a büdös l.f.-ért írta ki rá, hogy mini? Az 500-ast összetévesztette a Zastava750-essel.
Hát én wartbiról sem tudtam. Persze hitvány volt a fűtése. Nekünk 1988as kétütemű volt. Olyan volt mintha csak akkor fűtene amikor már ténylegesen bekapcsolja a termosztát a teljes vízkört.
Hiába nyomtam én a meleget a szélvédőre nem ért az semmit.
A fehértrikósnak senki sem mutatta meg, hogy kell egy függőleges létrán lemászni? Vagy netán ennek a pasinak szellemi rokona? Róla láttam egyszer egy fényképet, amelyen egy gőzmozdony konyhájából próbált így a földre lejutni.
Szerintem ez is a fekete-fehér (sötét-világos) átmenetek nem túl pontos észleléséből/színezéséből eredhet - az árnyékosabb (sötétebb) helyen a fekete rendszámtábla kijjebb fog végződni, a fekete alapon fehér számjegy meg beljebb kezdődik.
Valószínűleg egyébként az árnyékolt jobb oldali rész áll közelebb a valósághoz.
Időnként szó esik a rendszámokon látható betű- és számtípusokról, hogy mikor milyen volt. Ezen a fényképen viszont kétfélét lehet látni egyszerre egyetlen rendszámon, egy kövéret és egy soványat.
Mivel az nem valószínű, hogy ez valójában így is volt, ezért csak a fényviszonyok különbözősége miatt látszódhat így a képen. Az árnyék határa éppen ott húzódik, ahol változik a vastagság. (A lengyel népviseletbe öltözött úriember ebből a szempontból éppen jó helyen áll.) Viszont, ha ez így van, akkor ezt a jelenséget esetleg figyelembe lehetne venni a többi rendszám értékelésekor is.
Életem egy szakaszában, 1966-72-ig érdekelt voltam egy NSU Sport Pinz -el kapcsolatban. Ez a Prinz 4L-nek a sportosított, más karosszériájú változata volt, 2 hengeres 4 ütemű 600 cm3. Indultunk vele a Rába Rallye -n, győri starttal. Szégyen, de a farkasgyepüi zárt szakaszon, az épített Trabantok csúnyán elvertek bennünket. Amiért megemlítem az, hogy a Zsaporozsec karosszériája valóban nagy utánérzést ad a kis NSU-ra. A különbség a V4-es motor volt, hogy más műszaki finomságról, ne beszéljek.
A budapesti Röppentyű utcában volt sokáig egy használtautó-üzlet. Egyik alkalommal láttam, hogy a dolgozók finom gúnyból egymás mellé állítottak két Zaporozsecet és egy NSU Prinzet. Nem tudom, hogy az arra járók hány százaléka értette meg az üzenetet.
Klassz amit küldtél. Nagyon régen 90 es évek elején túraversenyeztünk trabival.
Nagyon szeretem a régi autokat. Az AM is 67 től elég sokáig megvan. Pedig én 71 es vagyok. De mindemellett hasonlóan gondolkodom mint Te. Nem vagyok egy száguldozós típus. Ha vki tol és látom mehet, index jobbos oszt szaladj. Megköszi azt annyi. Munka 5o km oda 5o vissza. Oda kell érni meg haza.
Úgy legyen. Valamiért soha nem vonzott az autósport, max ha 75-el megy előttem egy ráérős kamionos. Akkor sűrű tükörbenézéssel felmérem a hátam mögötti forgalmat,és figyelek arra hogy ne legyen felüljáró vagy benzinkút a közelben
hogy nehogy adjanak 6 pontot a réérős szerb miatt. Ő nem fog hazaérni,de én szeretek otthon aludni a saját ágyamban,és nem a kocsiban.
Igen. Valószínű. Érdekes hogy csak a 6o as evek végén hoztak be ilyeneket hazánkba. De régen volt egy magyar prospektusom amiben szerepeltek. Ez kb a 8o as évek elején volt.
Wartburg 353 az első szériást ( azt hiszem azon még Wartburg 1000 felirat volt) lehetett kívánságra kérni más színű tetővel, és azt átfényezték.
Szomorú történet. Azt még valahogy feldolgozza az ember, hogy a dolgukat többé-kevésbé rendesen tevő emberek egy váratlan helyzetben balesetet szenvednek. De az borzasztó, amikor ostobaságból, hülye kivagyiságból öli meg magát valaki. Egy 15 éves gyereket már nem lehet mindenhol kézenfogva vezetni.
Csepelen az egyik megállóban eltaposta egy kamasz lábát az autóbusz. A helyszínen volt felnőttek elmondták, hogy a hülyegyerekek azzal szórakoztak, hogy a megállóba beérkező busz jobb hátsó kereke elé betették a lábukat és közvetlen a kerék odaérte előtt húzták vissza. Az egyik asszony rájuk szólt. Mire elküldték a p..-ba. Aztán a következő busznál megtörtént a baleset.
Kb. 1960-tól kb. 1967-ig , a KN közlekedés kísérleti bevezetéséig küzdött a FAÜ az ellen, hogy hátsó ajtó nyitva és ott 4-5 utas a kocsi oldal síkjából kilógva, a kocsitesten kívül, de a hátsó ajtó 3 db kapaszkodóján csüngve utazzon.
Először valóban az Ik-66 kocsikon tiltották meg.
Addig nem indult a busz míg nem záródott a három ajtó.
Ebből sok konfliktus származott.
Egy ügyes pszichológia trükk lett a megoldás.
Másodiknak az Ik-31-es típusú buszokon tiltották be.
Harmadikként a FAÜ csuklósok nem indultak el nyitott ajtóval, majd az Ik-180 buszok sem.
Legtovább az Ik-620 és az Ik-556 buszok jártak nyitott hátsó ajtókkal, rajtuk/kivül csüngő utasokkal.....................:-(((
Mi a XII.kerület Márvány utcából a 4-es busszal jártunk a VI.kerület több középiskolájába 1966/67-ben.
Csüngtünk.
Mert fiatalok voltunk, kb. 15 évesek.
Mert ezt vagány dolognak tartottuk.
Azt hittük - tévesen - hogy e "hősies" cselekedeteink okán felnéznek ránk a lányok és a felnőttek.
Nem néztek fel.
Amikor az IK-620 a Lánchídon ment át, a kint csüngő testünk, vagy nagykabátunk és a híd alkatrésze között 5-15 cm ha volt.
A busz meg kb. 30-35 km/h-val ment át.
Járt velünk egy fiú, aki a Németvölgyi útról a Népköztársaság útjára (ma Andrássy út) járt középiskolába a Pesti Barnabás Élelmiszeripari Szakközépiskolába (pék technikum).
1967 március elején bekövetkezett a crach.
Akkor én éppen bent ültem a buszban és hevesen, de eredménytelenül udvaroltam egy kamasz lánynak.
Mentünk át a hídon, mikor Péter lengő téli kabátja (nem volt begombolva) beleakadt a híd egyik alkatrészébe.
Az Ik-620 akkor is kb. 30-35 km-val ment.
Egy pillanat alatt lerántotta a kabát Pétert a busz hátsó lépcsőjéről.
A busz lépcsőn hátul /kívül kapaszkodó másik 3 fő neki állt kiabálni.
De a buszvezető nem hallotta.
A Roseewelt téren már többen nyomták a vészcsengőt.
Végül a Nádor téren a busz megállóban álltunk meg.
Péter ahogy aszfaltra esett, elgázolta egy minket követő személyautó is.
Meghalt.
15 éves volt.
Később kiderült nem a személyautó gázolásba halt bele, hanem a feje még esés közben kb. 30 km/h-val nekicsapódott a Lánchíd vas traverzének, s ez okozta halálát.
Nem ez a tragédia miatt szűnt meg a lépcsőn utazás.
De mivel ez az ügy elég nagy sajtó nyilvánosságot kapott felgyorsította a nyitott ajtóval való autóbusz közlekedés betiltását.
Ha jól emlékszem, az Ikarus 66-osok FAÜ-s szereplésekor az autóbuszok már csak csukott ajtókkal indultak el a megállókból. De a villamosok még sokáig jártak a lépcsőn fürtökben utazókkal.
Sok prototípusa volt az AVIA-Livíának amit nem nagyon ismerhettünk,illetve nem került be a sorozatgyártásba.(Mondjuk melyik mennyire szép azt most hagyjuk is.)
Sokáig gondolkoztam,hogy ez esetleg egy "harci"T-813... ám a jellegzetes helyen lévő sebváltó kar hiánya elbizonytalanított..tehát a többit meg jól láttam...
Ez egyedi jármű volt?Látom,független felfüggesztésű,de nem csővázas a gép,meg mintha a torziót is látnám... mi van,a gombócevő sokat nézte a mi Cs 566-gépűnket?Vagy forditva?
Azok a kis kapcsolók szerintem a tanktól a repülőig mindenhol ott voltak Ivánéknál.. a testvéri államok meg sok mindent gyártottak szovjet minta alapján..
Anno ilyenek is voltak a Praga V3S kocsikban is.. de láttam a lengyel Star 266-ban is..
Sokadjára bebizonyosodott, hogy bölcs voltam, amikor csöndben maradtam és nem böffentettem be elsőre, hogy ikszikszes Skoda márpedig sosem volt, pedig tényleg soha nem láttam ilyet és lám...
Nem ez az első ilyen meglepetés nekem ezen a fórumon és gondolom, nem is az utolsó.
Volt egy kollégánk,azt mondta ráférne a RÁBA motorra egy turbó csere mert nem hallja hogy működne. Kicseréltük,jobb lett kérdeztem? Nem,de legalább már hallom hogy fütyül.
Itt a kerületben volt régen egy baromfifedolgozó üzem. Gyerekkoromban minden napra több élőállatos ketreces IFA jutott, valahogy hozzátartozott a mindennapi utcaképhez. Az egyik öreg sofőr később elmesélte a nagy trükköt. Berakodáskor megkenték egy gázolajos ecsettel a tojó kijáratot és mire célhoz értek a maró kíntól mindig volt friss tojás. Egy fuvarból több tálca is.
:))) Gyanítom akkor nem esett le mekkora moslékok voltak!
Azért nem tetszett anno(nekem sem),mert még a neve is vicces volt,a hangja béna,a szüleink sosem azt mondták,hogy de jó lenne egy Zaporozsec!Valahogy lerítt róla,hogy nem komoly autó.
Nem akarom elviccelni,de szerintem a jó szerencse,és a jó Isten. Ez nem rakományrögzítés. Egy nagyobb fékezés után az egész szállított klozett a fülkén landolt volna.
Nekem azok a vékony madzagok elégtelennek tűnnek a ketrecek rögzítésére. Mi akadályozza meg azt, hogy menet közben egymáson szép lassan elcsússzanak valamelyik irányban? (előre, vagy oldalra)
1980-ban anyuék kaptak egy új lakást,vagy inkább vették,mindegy. Az egész lakótelepen egy autó volt sokáig,az Apám Robur tehertaxija. Aztán fejlődött mindenki anyagilag és kezdtek megjelenni a személyautók is. A lépcsőházunkban mindjárt kettő Zapi is lett,ami nekem azért nem igazán tetszett mert mindkét tulaj a hétvégét az autó mellett töltötte,pedig annyira nem voltak rossz csajok a feleségek. Vagy én voltam q-va fiatal,és nem a Zaporozsec vonzott elsősorban. :)
Egy kicsit még a próbákról . Ez a képen egy érdekes pár , mert nullával kezdődik , tehát korai , viszont az utolsó betű tipus , szinterezett , az ó betűn az ékezet már külön van . Lehet , hogy újra gyártották . Ami még biztos , hogy 4 - el kezdődött az utolsó kiadott széria , ha jól tudom az 5 -el kezdődő sorozatig nem jutottak . Az viszont nem igaz , hogy csak a koraiakon volt piros szám , erről idáig senki nem tudott biztosat mondani .
Igazából egy eredeti színes képet találtam a GN-356-ról. Elől a tetőn lévő 10(!) lámpa színei zöld-fehér-vörös-vörös-fehér-fehér-vörös-vörös-fehér-zöld. Ebből a két szélső színét a kresz határozta meg, közforgalmú távolsági buszon zöld, egyebekben fehér.
Sajnos azt kell mondanom - az árnyékok iránya alapján -, hogy a Keleti órája a pontos. Az Órások Szövetkezetének pedig ez egy rosszul sikerült reklám volt aznapra, hogy még a saját óráikat sem tudják beállítani! ;-)
A korai 55-ösök fotó nem semmi! A kb. 55-59 es "majompofa" szériák előtt, hogyan volt megoldva a farosok hátsó világítása? A fektetett téglalap alakú lámpa akkoriban jelent meg de előtte csak a tatőlámpák látszanak, meg a motorsátor két oldalán felül a csepp alakú lámpatest. Ha jól sejtem azokban volt a fék-index-helyzetjelző, egy bilux izzóval. A rendszám az ablak alatt középen még független volt. Az elöl a tetőre szerelt "csillag v. taréjlámpa" színek, ha jól tudom: Zöld-piros-zöld-piros-zöld voltak. Köszönöm az infót, sajnos kevés színes fotó van a korszakból!
A Keleti órája szerintem nem jár jól , legalább is ha hihetünk az Órások Szövetkezete óráinak . Ez alapján a pontos órát tudhatjuk , de az évet majd a BKV-s szekció módja meg ! Mikor járt a piros 73E vonalán a 99-19 (rend)számú jármű ?
Én úgy tudom, a PRÓBA felirat mindig piros volt, s eleinte a számok is pirosak voltak, később váltottak csak fekete számokra. Megkülönböztető jelentősége nincs, csak egy idő után így adták ki.
A Próbarendszámot NEM autóra hanem felhasználóknak adták ki.
Példa:
Az IKARUS kért és kapott mondjuk 50 db Próbarendszámot.
Ezek közül 40 db-t a végpróbázók használtak akik a REPASZ (Újszász utca) és a 3102-es út (Nagytarcsa Pesti út 22) közötti 2x5 km-n, naponta 5-5 új autóbuszra tették fel azt a rendszámot.
Ugyanazt.
Egy év alatt (250 munkanappal számolva) kb. 1200 új buszra került fel ugyanaz a Próba rendszám.
---------------------------------------------
Hasonló volt a helyzet a javító műhelyeknél is.
Csak ott nem 1200 más-más kocsira került fel egy év alatt ugyanaz a Próbarendszám hanem csak kb. 200-300 járműre.
Buszosoknak ajánlom a Totalcar legújabb cikkét.Valami roncstemetőt talált valaki,és van ott egy Ikarus 30-ból épített(gyári)bútorszállító.Azt írják 1 db készült belőle.Egy 1966-os filmben is felbukkant.Mindenesetre érdekes lelet.
A próbarendszámokat pont tegnap nézegettem, volt ugyanaz a rendszám kétféle színkombinációban is, de nem minden ff fotóról lehet megállapítani, hogy piros-fekete, vagy piros a karakter szín.
Tök jó kezdeményezés. Ez a fórum meg a fortepan ma már szinte végtelen tárháza az idevágó infónak.
Talán annyit csak, hogy jelzitek, hogy fehér alapon fekete vagy fehér alapon fehér? Vagy piros, kék vagy fekete betűk, számok?
Azt hiszem arra volt már példa, hogy egy próbarendszámot piros alapon egyik, fekete alapon egy másik kocsira adták ki. Azt nem tudom, hogy arra volt-e példa, hogy u azt a próbarendszámot egy későbbi időben kiadták-e egy másik autóra is.
Nem tudom volt-e már,de Zsiguli fanként örültem,hogy megtaláltam,és megoszthatom
A legelső magyar Zsiguli IH-s volt,ez a példány is a legelsők közül való.Kicsit már a hazai tuning utolérte,de hihetetlen,hogy maradt fent fotó róla...:))
Üdv! Nemcsak innen, hanem nagyon-nagyon sok helyről gyűjtjük a képeket. Magánemberektől, veterános csoportokból, szervezetektől (Postamúzeum, Policecars.hu, stb)
Akiktől csak tudunk, illetve ahol nem egyértelmű a forrás, ott engedélyt, illetve információt kérünk, bár sok esetben szvsz felesleges, mivel az eredeti forrás, és a forráshoz vezető link a legtöbb esetben rendelkezésre áll. Szerencsére eddig 1-2 kivételt eltekintve mindenhol pozitív fogadtatásban részesült az oldal, hál'istennek senki nem hiszi adathalász, meg visszaélésekkel teli oldalnak, mert nyilván nem az. Egyedül az MTVA oldalán található képek nem engedélyezettek újrafeltöltésre, ott csak a képhez tartozó linket illesztjük be. Az is igaz, hogy ha kapunk engedélyt egy forrástól, vagy akár ha fel van tűntetve egy forrásnál, hogy szabadon felhasználhatóak a képek forrásmegjelöléssel (mint jelen esetben a regifotok.hu-nál), akkor először azon futunk végig, és csak utána keresünk újabb képeket, mert az oda-vissza ugrálásba csak belebonyolodnánk. Ezért van az, hogy mondjuk 50-60 képen keresztül csak az adott forrás képeivel lehet találkozni, de nem azt kell nézni, hanem az adott rendszám kombinációt ami felkerült.
Az is igaz, hogy az első kb. 100 kép ebből a fórumból lett feltöltve, forrásmegjelöléssel, illetve hozzászólásra mutató linkkel, de sok esetben volt az hogy nem a fórumozó volt a szerző, hanem egy Facebookon talált kép, Autó-Motorban talált kép, vagy bármi más volt a hozzászólásban, ennek ellenére ezt a fórumtopicot írtuk be forrásnak, és ha meglett az eredeti forrás, akkor javítottuk.
És igen, jópár fotónak nem ismert az eredeti szerző, de ezeknél is igyekszünk kideríteni, hogy kitől származhat, ki lehetett az eredeti forrás. Nyilván ha megtaláljuk, de nem egyezik bele hogy fent legyen a fényképe, levesszük, erre eddig mindössze egyszer volt példa. Van ilyen, mi is megértjük, nem szoktunk vitát generálni belőle.
Egyébként, mi erre a gyűjtésre egy hobbiként tekintünk. Mi is dolgozunk, családunk van, magánéletünk, más hobbink, így az oldalra nem sok idő jut (sok helyen azért is olyan, amilyen, még), de amikor tudunk vele foglalkozni, akkor azt örömmel tesszük. Lényegében ezt a cuccot a covid szülte, mert most többünk (4-en csináljuk az oldalt) home officeban van, vagy épp szünetelteti a vállalkozását, és jut ideje az oldalra, illetve a gyűjtésre, források keresésére, engedélyek kérésére, meg hasonlók. És mi mit élvezünk ebben? Például most azt tök jó látni, hogy lassan az összes állami versenyautóról lesz kép a gyűjteményben, vagy hogy még tavaly az oldalnak köszönhetően visszajuttattunk egy plakettet annak első tulajdonosához 40 év után, vagy mondjuk találtunk egy fotót valakinek a Skodájáról, ami még akkor készült amikor nem náluk volt az autó. Ilyenkor megy a sztorizás, egekben a nosztalgiafaktor. Imádjuk.
Nem túl jó a kereső, de ez azért van, mert a feltöltők nem nagyon írnak a képekhez címszavakat. Ennél a képnél emlékezetem szerint konkrétan csak a feltöltő neve szerepel. Böngészni kell, előbb - utóbb feldobja a rendszer.
Zalaegerszeg,16 sz. Volán. Skoda 706 MTC 5,ami ritka típus volt nálunk.
Emlékeztem hogy volt a Hungarocamionnál is,amire más már nem nagyon,de a H.C. műszaki főnöke írt hogy bizony-bizony volt ebből náluk vagy 10 darab YD-46-XX rendszámmal. Aztán eladták őket nemsokára.
---------------
Ahogy Trizs főnök írta annak idején,annak aki ilyet vezetett annak csókólommal köszöntek a kollégáik.
Igen. Nagyon szerettem. 2o évesen királyság volt. Lada volt, de még kördudás szürke műszerfalas pumpás ablakmosós. Persze később kapott hátra Zsiguli feliratot. De a km órát ki tudtam cserélni egy 0 km es feketére ami full volt a visszajelző ábrákkal.
Súlyosan fertőzött kisfiú voltam (vagyok). Folyamatosan figyeltem a rendszámokat és a különbségeket-- már amit egy gyerkőc láthat-- mindig néztem az első ajtó melletti típustáblát stb....
Borzasztóó:). Tudtam naggyábul melyik busz volt óbudai.
Máig fülemben az 1985 előtti még trilex 26o 28o asok motor váltó, és bubu hangja.
Régóta olvasgatok itt. Szeretem a régi járműveket 5o évesen hiszen a gyermekorom. A Bu 08 59 volt a kedvenc buszom, mert úgy emléxem hogy ezen láttam először csengő visszajelzőt az ajtó felett persze még a fehér dobozon. Óbudán nőttem fel és vszinű odatartozott.
Emlékszem egy olyan esetre, amikor a 630-assal valahonnan messziről hazaértem és utána a délutáni csúcsforgalomban sétáltam hazafele a Teréz körúton, elcsodálkoztam azon, hogy ott milyen csend van.
Azért halknak nem nevezhető. De gondolom a Ti 620-as gépeitekben is volt ilyen erős hang. 1989-ben mikor a 22-es ÁÉV munkásszállójában selejtezték a dolgozókat",és a munkásszálló holmijait én is vettem pokrócokat takarónak az Ifa motorház tetejére. Nem szaroztam,mindjárt hármat egy százasért. :)
Ez a járgány később kicsit megroppant, gondolom ezután építették újra az eggyel újabb sorozatra jellemző homlokfallal, hogy így nézzen ki (habár ezt a többiek idővel baleset nélkül is megkapták).
A második világháború idején visszacsatolt területekre kiadott rendszámok közül sajnos csak egyetlen betűkombinációt ismerek: FT, ugyancsak fekete alapon fehér, ami egy kolozsvári buszon volt.
Ezek szerint NX-et is valamely visszacsatolt területre adtak ki, sajnos nem tudom, hogy hol.
(NA-tól NO-ig soproni rendszámok voltak az eredeti kiosztás szerint, a folytatásról nincs adatom.)
GA-13-92, Ik55/1958., eredetileg még régi rendszámos (GO 324).
Ez az első felső-fényszórós széria, az ahhoz kialakított rövidebb csillaggal. (A régebbiekre utólag szereltek felső fényszórót, de a csillagot nem cserélték, csak levágták a fényszóró mellett.)
Ez így inkorrekt,volt már itt Szabados Ferenctől több fotó. Ami érdekesség hogy huszonpárévesen már Rába nyergesvontatóval járta a Magyarország-Törökország útvonalat a Hungarocamion színeiben. Ha a nevét beütöd a keresőbe a határőrségi Warsója is volt már itt.
Amennyire emlékszem így fejből: a 61-62-esen a 60-as évek legelején pótkocsis Ik60-asok jártak, de a 62-esen 1962 végétől, a 61-esen 1963-tól már FAÜ-csuklósok, mind a Kiliánból. Csuklósításkor a 62-es a 8430-8444 kocsikat kapta, majd a 61-es 8445-től.
A 97-es tudomásom szerint Ik31-essel (!) indult, majd utána valószínűleg Ik60-Ik620-FAÜcsuklós-Ik180 sorrendben váltották rajta egymást a típusok, mind a Kiliánból.
Az úgy volt , hogy '61 október -november folyamán nagyon sok Skodát helyeztek forgalomba , ezek a CE - 64 - , 65- , 66 - rendszám tartományokat kapták . Octaviák és Feliciák vegyesen , de azért kapott más típus is ebből a számtartományból .
Az enyém a CE-66-06 , ezt november elsején , szerdán helyezték forgalomba .
Az általad berakott CE-66-15 közvetlen testvére fent van a Fortepanon is :
CE-66-14 . A típust jól ismerők még egy turpisságot is felfedezhetnek a képen ! ;)
Üdv .Az lenne a kérdésem,hogy a 61-62-es és a 97-es Rákoskeresztúri járatokat melyik garázs adta ki és a FAÜ-n kívül milyen típusok jártak a Cinkota Üe1975-ös megnyítása előtt .
Igen, voltak Kiliánba áthelyezett 180-asok, és a 72-ben érkezett utolsó széria utolsó 15 db-ja már új korában odakerült.
Ezek darabszáma viszont nem közelítette meg a Kilián által üzemeltetett csuklósokét, így sok csuklós vonalon valóban FAÜ-csuklósról ültek át a sofőrök 280-asra.
556-os viszont, amint a Mezőben nem volt, úgy a Kiliánban sem, tehát a szóló vonalakon mind 620-asról ültek át 260-asra.
Hát még ami mögötte van! GA-14-02, az Ik-66 prototípusa a Mávautnál, ha jól emlékszem 57-es gyártású. Érdekessége, hogy homlok-táblatartó nincs, de a szélvédő fölött a bedöntött homlokfal egy keskenyebb sávban végigfut.
Tényleg. Ezt már jól el is felejtettem. A régi Kiliánban csak akkor jártam, amikor már kész volt az új és ott a belszolgálati járművek tárolása, javítása folyt.
Szóba került, hogy a mentőszolgálatnak milyen színű gépkocsijai voltak. Annyit tudok hozzátenni, (hogy ez se merüljön teljesen a feledés homályába), hogy volt egy sötétkék színű Nysa-ja is. Ez a 80-as években, a 90-es évek elejéig rendszeresen járt Ferihegyre. Akkor, amikor az OMSz budapesti légi részlege már átköltözött Budaörsről Ferihegyre, és még fehér Mi-2-esekkel, egy An-2-essel, néha L-410-es gépekkel repült.
Ez a Nysa ugyanolyan feliratokkal és címerekkel volt ellátva, mint a fehér társai, csak éppen kék volt. Beteget hozni vagy vinni soha sem láttam; mindig akkor jelent meg, amikor valamelyik légi járművet elő kellett készíteni repülésre. Ebből gondolom, hogy a műszaki kiszolgálók kocsija lehetett. Átböngésztem a ferihegyi képeimet, hogy valahol feltűnik-e, de csak ezt az egyet találtam, ezen is csak a messzi háttérben:
Tudom, ez egy rendszámos fórum, de sajnos nem írtam fel a rendszámát. (Mentségemre szóljon, Pelikán elvtárs után szabadon, hogy: Akkor még nem tudtam, hogy még mit kellene majd egyszer tudnom...)
Érdekes dolog volt ez a Mező garázzsal. Oda csuklósok soha sem kerültek a műhelycsarnok kialakítása miatt. (más garázsok csuklós járművei a két csúcsforgalom között várakoztak ott) Ikarus 556-osok sem voltak ott. Aztán az első 260-asok zöme oda került. Tehát az ottaniak a 620-asokról a 260-asokra ültek át. Más garázsokban 620->556->260, illetve FAÜ csuklós->180->280 volt a sorrend.
--------------
AC 00-34 és AC 17-25, Sztálinváros, 1960 Állami rendszámú koda 1200-at most látok először.
Nem, feltéve, ha első rendszámról van szó. Eldugott rendőrségeken, átrendszámozáskor valóban oszthattak PU-t akár még 1981-ben is, de a Merkur jóval gyorsabban pörgette, ott mindenképp '79 vége vagy '80 eleje, csak akkor már komoly elcsúszások voltak a telepek között. Az említett PU 60-53 például győri átadású volt 1980 februárjában, de Budapesten már '79 novemberében a PU 97-nél tartottak.
2-es villamospótló a Kossuth Lajos tér és a Szent István krt. között. Oda-vissza kb. 1,4 km. Egy műszakban kb. 60 menetet kellett teljesíteni. (azzal a kivételes meghatározással, hogy a teljes kör egy menetnek számított) Tehát, a garázsmenettel együtt lehetett kb. 100 km a napi teljesítmény.
Mondjuk lehetett ezt inverz sablonnal is megcsinálni,ha ügyes volt a sablonvágó fényező. 18 sz. AKÖV Tata. Már csak egy bácsi él,Bálint bácsi,aki a plató és fülke között áll.
Akkor viszont lehet, hogy vittél, mert a Bartók Béla lakótelepre költöztünk és 71-től másodikosként a nagytétényi általánosba jártam naponta, az Angeli utcáig és még voltak 620-asok, de nem sokáig, ott szerencsére elég hamar jöttek az 556-osok.
Innen tudom, Ti sofőrök nem szerettétek az új típust, de gyerekként nekem nagyon tetszett, az öreghez képest ezek, pláne néhány fiatal sofőrrel úgy mentek, mint a távirat. :-)
Mikor jártál a hármason, mert lehet, vittél engem.72-től napi szinten utaztam a járattal, régebben csak a 836. utcáig járt a, sorompónál fordult vissza, asszem a piros hármassal kezdtek lemenni a Chinoinig.
A budapesti tömegközlekedésben a közúti járművek keringési sebessége kb. 15 km/h. Vagyis egy 9 órás műszakban kb. 135 km-t tehet meg. (ha nem volna kocsiátvétel, műszaki pihenő)
A korai 500-as Trabi kombikon is alkalmazták ezt. A könnyebb tisztíthatóság lehetett az egyik indok. A plexilapot picivel egyszerűbb lemosni, mint a rendszámot és a megvilágítását külön külön. Kb. két mozdulattal egyszerűbb! Tüchtig német szakemberek ugyebár! De még valami bugyuta becézést is akasztottak rá anno: Ha jól emlékszem "panoráma rendszámosként" emlegette egy öreg haverom. Tudom, értelmetlen kifejezés de azért jópofa. Amúgy ezt a rendszámvilágítás témakört nem kicsit misztifikálták túl a precíz keletnémet barátaink! A korai szériás Trabant 601-eseknek 5(!)db sofita izzójuk volt e célra beépítve! Később azért már a három is elégnek bizonyult.