Na most ha te is tudod hogy a különböző fedélzeti rendszereket ki lehet kapcsolni a biztosítékok kihúzgálásával is, akkor miért írsz baltás rombolásról?!! Szerinted találsz olyan kapitányt aki a biztosíték helyett a baltát fogja választani?!!
> Valamelyik akcifilmben a főhős lement a.hatalmas elektronikai térbe és.ott.rendezkedett mint egy hajón a.főgépész. még a hajtóműveket is vezérelte.
Lehet, hogy An-124, még inkább az An-225 fedélzetén forgatták? Ott tényleg körbejárható szoba az elektronikai tér, mert a nagy szovjet számítógépek sem a helyigényük, sem a hűtési levegő igényük miatt nem voltak jobban összezsúfolhatók. Imígyen:
(Gondolom ha egyszer befejezik a második, félbemaradt Mriját, oda majd nyugati elektronika kerül és a felszabaduló helyen vihet plusz egy postakocsit négy lóval.)
> személyesen akkor se férnek hozzá repülés közben
Hozzá lehet férni a központi rekeszhez, csak elmegy a túlnyomás - de a sztyuviknak vannak hordozható légzőpalackjaik, amit a pilóta használhatna, az utasoknak meg lepotyog a poggyásztartóból a saját maszkjuk.
(Az MH370 esetén egy darabig volt olyan feltételezés, hogy a két iráni potyautas hacker lett volna, akik a műszerrekeszhez hozzáfértek és víruskóddal térítették el a gépet a semmibe - de aztán kiderült hogy csak migránsok.)
Amúgy az FBW a pilótafülkéből lebutítható a biztosítékok kihúzgálásával: 3x vezérlő csatorna van + 1 vésztartalék, ha egy számítógépnek lenyomod a kismegszakítóját, normal law helyett alternate-be vált a rendszer, ha még egyet, akkor pedig direct law-ba, ami már az analóg fly-by-wire működést emulálja, ahol nincs alpha floor protection, auto-throttle és egyéb okoskodni képes védelmek.
(Persze analóg FBW-vel is le lehet zuhanni, ahogy azt a Tu-144 és számos korai Szu-27 katasztrófája mutatja.)
Ez az baltás erőszak-módszer talán jól hangzik a kocsmában, de a repülőgépeken nem így van. Az utasszállító gépeken az elektronikai dobozok és egyéb automatikák általában nem a pilótakabinban vannak elhelyezve (ott csak a pilóták által működtethető vezérlőegységük található), hanem egy szinttel lejjebb, részben a kabin alatt, részben még hátrébb. Tehát személyesen akkor se férnek hozzá repülés közben, ha a kapten volna olyan bátor/botor, hogy baltával essen neki valamelyik automatikus működésű kütyü vagy a számára csak sok egyforma vagy hasonló elektronikai doboz valamelyikének.
SAS751: a kepton leveszi a gazt, a robot meg visszatolja, csutkara. Ez konkretan hatalomatvetel, meghozza rossz programozasbol adodoan (marmint nem rosszul volt megirva, hanem mar az elmelet nem volt jo).
Szerintem egyik sem kimondottan a robot "hatalomátvételének" volt köszönhető. A különböző működési módok és azok jelzései, jellemzői elég sok "galibát" okoztak már.
Szerintem a franciaországi bemutatózásra, ahol erdőbe szállt, mert le akart szállni, a pilóta meg nem. Tényleg találkoztam olyannal, ahol így kommunikálták (hogy felülbírálta a robot a pilótát).
>> "A NAT GEO-n néztem, most is nézem a "Légikatasztrófák" sorozatot, ahol egyik esetben az automatika nem engedte az átváltást kézire. A gép lezuhant...még a tervezőjét is felhivták, hogy mit tehetnének, de nem sikerült átállitani."
> Gondolom nem épp így történt
Biztos, hogy nem így történt, mert minden repülőn van a fülkében egy szekerce tűzvédelmi célból és nincs az az automatika, amit baltával jobb belátásra ne lehetne bírni.
"A NAT GEO-n néztem, most is nézem a "Légikatasztrófák" sorozatot, ahol egyik esetben az automatika nem engedte az átváltást kézire. A gép lezuhant...még a tervezőjét is felhivták, hogy mit tehetnének, de nem sikerült átállitani."
Gondolom nem épp így történt, de vajon melyik balesetre gondolhatott az olvtárs?
Tegnap alkalmam nyílt egy nyugalmazott Ryanair-pilótát megkérdezni. Azt mondta, hogy a gép nem tudja rendesen behúzni a futót, mert letörik valami kis vacak, amitől annak a keréknek a hidraulikájából elfolyik a folyadék. Így érthető, hogy lógó kerékkel nem repül tovább.
Nemrég hasonló balesetet szenvedett ugyan ez a gép.. :(
2017.07.15. A HA-EAB lajstromjelű, CESSNA 310 típusú légijármű Érsekcsanádközelében a futómű elektromos biztosítékának meghibásodása miatt hasra szállt. Személyi sérülés nem történt. Az eseményt a KBSZ vizsgálja.
Most tekintsünk el attól, hogy valószínűleg nem a bécsi reptérről van szó, hanem Pécs-Pogányról.
Érdekes, nálam egész nap be van kapcsolva a szkenner (LHPP frekvenciáján), de nem hallottam semmit. Viszont egy gép szokatlanul alacsonyan csinálta a megközelítést.