Gondolj bele: Egy kamiont egy 120km/h-s széllökés letol az útról pedig az stabilabb az úton mint ez a bálna, amibe jóval nagyobb felületen kapaszkodik a szél és szinte a megállásig nincs a teljes súlya a kerekeken. Beérkezik vagy 150kts-al keresztben, és van előtte kb 35 méter hogy korrigáljon, nah ez kurvára gyorsan elfogy ám, csak biztosra mehet. Amennyiben "alulkormányozza" esélye sincs korrigálni, míg így azért van. Nem kergette ez a kígyót, a balra állt keresztbe, erősen visszahúzta és a jobbos keresztbeállásból már gyönyörűen egyenesbe is tette, itt már gondolom fogyott a sebesség is és a futókra is több súly nehezedett. Pont az első képeden látszik hogy mikor balra keresztbe áll,az orrfutó még a talaj közelében sincsen.
Én úgy vélem, hogy a pilóta túlreagálta, de végül megoldotta. Az oldalszél nyilván határon belül volt, különben kitérőre kellett volna menni. A földet érés előtt már eleve be van lépve balra és már jelentősen átfordult, mire belépte jobbra. Valószínűleg nem lehet egyszerű egy ekkora dögöt mindig szépen letenni.
Én a lassításból azt látom, hogy onnantól tör ki a gép erőteljesen balra, hogy az oldalkormány koppig be lett lépve balra... aztán rájön, hogy ez sok volt és koppig belépi ezúttal jobbra. Persze a gép egyből elindul jobbra. Klasszikus kígyókergetés.
Ha kevésbé lépi be, akkor pont a leszállóirányra fordul a gép a földetéréskor, ahogy azt kell.
Illetve a lassításnál látszik hogy a főfutó leérésénél teljesen keresztbe fordította a szél, az orrfutón még nem volt súly, így kénytelen volt maximálisan belépni, az orrfutó leérkezése és a ránehezedő súly miatt ekkor a másik irányba állt keresztbe, ennyi... ebből már gyönyörűen hozta ki.
Nem értem, miért lépte be ennyire durván mindkét irányba, sokan dicshimnuszokat zengenek erről a leszállásról, de szerintem teljesen el lett bénázva...
Nem értem ponotsan, vagy csak átsiklottam rajt, hogy tulajdonképpen miért kezdett emelkedni a gép, és főleg miért nem tudták lenyomni az orrát az átesés előtt?
Olyan lehet, mint a motorcsonaknal. Nagyobb sebessegnel par cm-es kormanymozdulatokkal nagyon konnyu iranyitani, kis sebessegnel, pl kikotesnel tekerni kell nagyon, hogy egy kicsit is reagaljon. Remelem nem nagyon off itt!:-)
"igen, érdekes lett volna látni, hogy mit csinál közben a pilóta a kormánnyal. teljesen normális (nem szélcsendes, de átlagos időjárású napon is) meglepően nagy kormánymozdulatokkal szállnak le (kézzel)"
Mert kis sebességnél nagyon gyenge a kormánylapok hatásossága is, ezeknek a gépeknek a besiklási sebessége pedig csak negyede-ötöde az utazósebességnek. Ebből valamennyit kompenzál az hogy földközelben sűrűbb a levegő (az utazósebességet ilyen magasságon talán el se tudnák érni a nagyobb légellenállás miatt), de azért még nagy kormány-kitérésekkel kell dolgozni a pilótáknak hogy legyen hatása is a kormányzásnak. A nagyobb gépeken (pl. Jumbo Jet) vannak külön kis-sebességű spoilerek is amik nagyobb sebességnél már nem működnek, de kis sebességnél még szükség van ezekre is.
igen, érdekes lett volna látni, hogy mit csinál közben a pilóta a kormánnyal. teljesen normális (nem szélcsendes, de átlagos időjárású napon is) meglepően nagy kormánymozdulatokkal szállnak le (kézzel)
ezen en is nagyon meglepodtem, amikor eloszor lattam ilyet, youtube-on rengeteg sok ilyen video van fent
Elsősorban nem a differenciál nyomaték miatt nyílnak ki, hanem miattuk leválik a szányról az áramlás, így azon az oldalon csökken a felhatjóerő, így csűrő hatás keletkezik.
igen, érdekes lett volna látni, hogy mit csinál közben a pilóta a kormánnyal. teljesen normális (nem szélcsendes, de átlagos időjárású napon is) meglepően nagy kormánymozdulatokkal szállnak le (kézzel), 737-esen hiénáztam egyszer. ilyen vad időben gondolom még erőteljesebb.
A felfelé kitérő csűrő oldalán, a kitérés miatt csökken az állásszög, a másikon pedig nő. Ebből következik, hogy a bal oldalon csökken a légellenállás, a jobbon pedig nő. Így fordulóban keletkezik egy olyan nyomaték, ami a gépet a fordulóval ellentétes irányban akarja kiforgatni. Kisebb gépeken ezért van differenciált csűrő : felfelé kisebb a kitérés, mint lefelé. Valószínűleg utasgépeken ez nem lenne elég, ezért a felfelé kitérő csűrő oldalán kinyílnak a spoilerek is.
Örülök, hogy egyik első aviatikai megfigyelésemet más is osztja :)
Gyakorlatilag nem is tudtam azonosítani a (767 külső) csűrőket, sokszor csak a spoilerek paskolták a szárnyat, lustán leffegve, kicsit rendezetlenül (látszólag).
"Boeing's line of jet airliners and Tupolev Tu-154 have fast-acting spoilers. They double as spoilerons that assist the ailerons when the pilot commands a high roll rate. These can be readily seen in operation when the pilot is fighting gusting crosswinds when landing."
A belső felvételen is jól átszik, hogy a csűrőlapok alig mozognak, a spoilerek meg rendesen nyitódnak. Létezik az, hogy a spoilrek is besegítenek a kormányzásba, ha nagyot ránt a kormányon a pilóta?
Kemény élet a pilótáké. Szerintem az utolsó széllökés miatt már annyira elsodródtak a pályatengelytől, hogy nem kockáztatott egy fűre gurulást a hozzávalókkal együtt. A környező hegyek sem alakítják laminárissá a szelet éppen.