Megtörtént a FÜRED katamaránnal is ugyanaz, ami a SOFIA kabinossal 2003-ban (csak a SOFIA sokkal szebb volt).
Az a szép főárbóc eliminálásra került, ami utasbarát megoldás, hiszen így egyrészt nem bántja/nem félemlíti meg az utasokat, másrészt a két középső üléssor közelebb kerülhetett egymáshoz. Ennek azért van nagy jelentősége, mert így megmarad továbbra is a felső utastér elején a kémlelőhely, viszont a két-két szélén további egy kémlelőnek marad szabad placc, így van hova állnia akkor is a bámészkodónak, ha a matróz meg szeretné közelíteni az orrban a munkaterületet. Arról nem beszélve, hogy a két hármas üléssor között eleve nem nagyon lehetett eddig előremenni, mert ott is útban volt a talapzat.
Mint utas, üdvözlöm a döntést, viszont mint szakmai hajóesztéta, nagyon fog hiányozni az a szép nagy főárbóc!
Annak érdekében, hogy ne legyek emiatt szomorú, kapott a FÜRED egy
a) véznább árbócutánzatot, méghozzá a felső zárt utastér elején a navigációs fényeknek, illetőleg
b) egy kisebb méretű emlékárbócot a kerékállás jobb oldalán a jelző- valamint társasági lobogóknak.
Ugyanúgy 24, mint a mostaniaké, csak éppen az autók (főleg a szolgáltatást igénybe vevők autóinak...) a méretnövekedésével 20-22 autó reális a mostani kompokra is.
Számolj egy két hajós követési időt a megadott sebességekkel, könnyen kijöhet az is, hogy az így kapott kapacitás a 77-es út kapacitásán semmilyen érdemi csökkenést nem okozna.
Érdekes lenne hozzáférni a 2012-es Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány-hoz.
A cikkek alapján egy új kompjárat a 71-es út nyugati medencés szakaszát tehermentesítené azzal, hogy az M7-esen továbbhaladva távolabb kelnek át. Azonban szerintem az a szakasz már nem olyan forgalmas mint Almádi-Füred közt. Leginkább hangulati járat lehetne hosszabb menetidővel, meg Tihany átmenő forgalmának csillapítása, mert az tényleg durva. Ha azonban az lenne a cél mint a belvárosok tehermentesítésekor, akkor egy Tihany melletti párhuzamos járat lenne talán a célravezető. Szántódról Örvényesnél rácsatlakozva a 71-es útra. Ki használná? Sokan, ha ezen járat fölé lőnék be a tihanyrévi rövid út díjszabását április és október közt. Elnézést kérek a laikus gondolatmenetért.
Azóta volt egy covid, amelynek okán, illetve az ennek köszönhető HO-nak, és az ilyen trendekkel járó nyáj-hatás következtében nagyon sok ember második otthona lett a régió.
Így az autó forgalom nagy mértékben megnőtt szezonon is. Az északi oldal településeinek lakói jórészt a túlterhelt 77-es úton járnak fel Bp-re Veszprémen át - főleg mióta (majdnem) elkészült a 8-as meg a gyűrű.
Ez (amúgy véletlenül) egybe esett az északi parti vasút részleges villamosításával, tehát a többlet forgalomból a vasút is kapott rendesen (legalább is Füredig).
A témában nyilván politikai döntés fog születni, ha a "felső vezetés", amelynek finoman szólva is vannak balatoni érdekeltségei, úgy gondolja, hogy kell ide még egy komp, akkor kiemelt nemzetgazdasági beruházás keretében lesz.
Ha nem így gondolja, akkor nem lesz.
Sajnos érdekeket mindig fog sérteni, és nádasokat is vélhetően irtani kell miatta.
Ha ezt a 2 kompot odairányítanák, ÉS magfelelő menetidőt tudnának, ÉS nem lennének megfizethetetlenek, ÉS 100% körüli kihasználtsággal mennék, (stb.) akkor főszezonban egész nap pörögve el tudnának vinni talán 400 autót, és vélhetően nagyon optimista voltam.
Nem ez fogja megmenteni a keszthelyi oldalt a dugóktól és a környezetszennyezéstől.
Alapból tehát br. 5300,- Ft egy háromgyerekes család.
Ehhez mérten a lent általam megcélzott br ~12000,- Ft egész jól be is lőhető akár. Szerencsével még olcsóbb is lehet.
A kérdés az az, hogy hány kocsi, utas, üzemóra, forduló, stb... tudná fedezni a hajó+kikötő+személyzet beruházását, amortizációját, fenntartását és üzemeltetését tokkal-vonóval.
Ez a lényeges kérdése a vonatkozó üzleti tervnek, illetve az azt megalapozó bázis számolásnak.
Annyi változás történt az elmúlt 4 évben, hogy 10 éve még csak nyáron kellett születni a 71-es másik oldalára, aztán szeptembertől jött az a klasszikus "...elmentek..." érzés.
2018-19-ben már sokan voltak szezonon kívül.
Manapság már télen, taknyos szar időben is percekig tart egy balra nagyíves kifordulás, hétköznap.
Gyakorlatilag agybaj szinten besűrűsödött a forgalom és nem csak azért mert az itt lévő 3 zalai falu + Ederics lakossága kb 20%-kal lett több, hanem azért is, mert már rég nem csak szezonban vannak itt az üdülök.
A térési falvak is vastagon gyarapodtak lélekszámban.
(Ami persze jó, csak van egy ilyen 'kellemetlen' következménye)
Jelenleg nem úgy néz ki, hogy érdemben csökkenne a közúti forgalom a jövőben... Sőt.
Most nézegettem a Bahart oldalon a Máriafürdőről induló menetrendi járatokat, és arra lettem figyelmes, hogy mára, illetve holnapra nem ír egy járatot se, sem sétahajót. Viszont Szombattól újra ír járatokat, ha jól emlékszem, szeptember 10-ig. Ezek szerint ma, és holnap egyáltalán nem mennek hajók? Csak szombattól?
Igen, tisztázni kel a MIÉRT, a HOL, a MENNYI és a MENNYIÉRT kérdést ahhoz, hogy értelmes választ kapjunk.
Én lentebb csak a MIÉRT és a HOL kérdést tettem fel, a MENNYI IDŐ, MENNYI HAJÓ és a MENNYIÉRT kérdéskörbe - tudatosan - bele se mentem.
Akkor egy kicsit a MENNYI IDŐ kérdéshez:
Emlékszem, ezt a menetidő kérdést annak idején is boncoltuk a maga összefüggéseivel, hogy el és kikötéssel együtt a menetidő 20 perc körül van, a be és kihajózás további 5-5 perc, tehát alsó hangon 30 perc az, amit az utas a menetben tölt.
Ehhez jön még a szükség szerinti várakozás és a kihajózás utáni dugó, ami további 10 percet oda tud tenni az egészhez.
Szóval ez olyan 35-40 perc.
Ezzel szemben kell felmutatni alternatívát a közúton.
Badacsonyörs-Balatonederics nem nyári hétköznapon kb 8 perc, nyári hétvégén kb negyed óra, ebben egyértelműen a badacsonyi kikötő/strand adja a fő lassítást, főleg ha megjön a vonat is.
Jelenleg egy átlag, nem nyári hétköznapon a Balatonedericsi 71/84-es csomóponttól az M7/7-es úti körforgalom kb. 35-40 perc. Egy rendes nyári napon, amikor kicsit felhősebb az ég, és mindenki hirtelen kocsiba teszi a valagát bő egy óra, ha van baleset is (több is, minden nap, ilyenkor a térség már tiszta graffiti a helyszínelők munkájából fakadóan), akkor az isten tudja mennyi...
A 7/M7 csomóponttól eljutni Fonyódig akár a parton, akár az M7-tel és onnan vissza, kb télen-nyáron ugyanaz a 15-20 perc (sokszor mentem már)
Összességében tehát kb 75 km a komp két végpontja felől közelítve a kérdést és forgalomtól függően ez olyan 70 perc egy normál napon, nyári hétvégén meg közel két óra.
Magamból indulok ki: A saját kocsim költségtáblája (minden éves költség, üzemanyag, vezetés, stb, stb...) 110 Ft/km + ÁFA.
75 km-re nézve ez ne 8250,- Ft. => 10477 Ft.
Tehát, ha 3-4 ember kb 12 e Ft-ból meg tudja úszni a kompot és nem kell rá várnia ítéletnapig (tehát max 20 percet), akkor versenyképes a történet a hajózás szemszögéből.
Szerintem lényeges szempont az is, hogy mennyit kell várni a kompra. Ha a boglári komp menetideje 4-szerese a tihanyinak, akkor sokkal-sokkal ritkábban jár - az is feltételezhető, hogy a szállítási igény alapján nem érdemes több kompot beállítani. Már csak ezért is halva született ötlet.
Nekem a komppal az a bajom, hogy nagyon szűk az a sáv, amikor megéri igénybe venni.
Tehát mondjuk Fonyód-Lelle közötti részről indulók mehetnének vele a Badacsony-Révfülöp közé.
Minden más esetben már érdemes kerülni nyugat felé, vagy igénybe venni a tihanyi kompot.
2.) Menetrendi gondolatok
De ha mégis mondjuk már egy szemesi is nyugatra fordulna, és komppal menne Szigliget felé, akkor milyen komp járna a 2 part között, milyen menetrenddel? 15-20 percnél hosszabb menetidő, és 15-20 percnél több várakozás esetén már igencsak meggondolandó a komp.
Tegyük fel, hogy 15 perc alatt átér egy komp valahol Fonyód környékén valahova Badacsony környékére. (lehet ez a déli parton Boglár és Fenyves is, az északin meg Szigliget-Révfülöp)
Akkor az a komphajó kb. 45 percenként tud indulni egy adott állomásról. Nyáron az esélyes, hogy kevés, tehát kell legalább 3 hajó is a csúcsban a 15 perces ütemhez. (A tihanyi komp, ennél csúcsban sűrűbben jár). De csúcson kívül? 1 hajóval olyan hosszú lenne a várakozás, hogy azalatt majdnem eléred az úticélodat…
És amikor szeptember 25-én már nincs hétköznap menetrendi hajózás a tavon sehol, akkor milyen kompban gondolkozunk? 15-20 éve október 23-ig naponta jártak a menetrendi hajók a 2 fő balatoni vonalon.
Annak tükrében, hogy ez az egész nyugati medencés kompkérdés kb 30 éve röpköd itt, nem árt némi áttekintés is:
1.) Mi lenne a célja bármilyen átjutásnak?
2.) Hová akartak vagy még nem akartak, de akár lehetne is kompot, milyen egyéb megoldások lehetnek még?
3.) Melyiknek mi a gondja, nehézsége?
4.) Milyen megoldás lehetséges még
Ezekről részben már beszéltünk és több pont alighanem ismerős lesz sokaknak, de talán célszerű lenne egy kicsikét összefoglaltabban nekiállni.
Azért is pontozom be, mert így ha bárki bármit is hivatkozik hozzá, vagy bővíti, akkor értelemszerűen ez megoldható.
1.)
A cél az, hogy a Balaton É és D partját úgy kössük össze, hogy ne kelljen adott esetben 40-60 km-eket kerülgetni, felesleges forgalmat generálva.
A Balaton alakja adott, akárcsak a térségben az ehhez illeszkedő fő és mellékútvonalhálózat, amit a természeti tényezők is és a beépített környezet is erősen lehatárol.
Megoldást érdemes keresni, de minden megoldási lehetőségnél adott, hogy melyik kezünket és ujjainkat harapjuk.
2.) Hol, hová (Nyugatról - Keletre)
Lesz itt olyan eset ami ismert, lesz olyan, ami alig ismert és lesz olyan, ami csak agyviharos beszélgetésen hangzott el, de legalább annyira átgondolandó és/vagy elvetendő, mint amennyire támogatandó. Minden esetben a közelben lévő forgalmokiterelés is szempont
2.1) Kompok (zárjelben a szűkebb térségek)
2.1.a) Balatongyörök (A Szent Mihály kőberakó dombi kikötőtől szembe a másik partra) - Balatonmáriafürdő/Balatonberény
2.2.a) Erről korábban már írtam, egyszer volt szerencsém néhányat látni a néhai NIF-nél gyűjtött koncepciótervekből (kb 1960-70-es évek). Érdekesség, hogy az M7 kb. ott valósult meg, ahol akkor megrajzolták. Szóval: Alagút Ederics és Balatonfenyves között, ahol az alagút valahol Nemesvita környékén kezd el leereszkedni és szemben az M7 Fenyvesi-lehajtónál jön fel.
2.2.b) M86-M76-M71 megvalósítása, ami az ÉNY-DK irányú forgalmat érdemben elviszi, ugyanakkor a helyi/térségi forgalmat kb semmiben nem befolyásolja.
3.) Nehézségek, problémák, kihívások
3.1.a) Balatongyörök/Vonyarcvashegyen a lehajtó kialakítása nem megoldható, a térség szakrális léte miatt itt kikötő semigen lesz, nemhogy kompkikötő, ráadásul az ittnei forgalom érdemben nem csökkentené a többi forgalmat.
3.1.b) Viszonylag kevés az épített környezet, Alsóbélatelepről az M7 jól elérhető, Lábdihegyen a nádas kritikus kérdés, viszont nagy a távolság
3.1.c) Tomajon a forgalom elvezetése kb megoldhatatlan, ráadásul az itt lévő és a vasútvillamosításban nélkülönözhetetlen opciót nyújtó négy vágányos pályaudvar szétbarmolás sem lehet cél. Badacsonyörs annyiban lehetne jó, hogy a forgalom érdemi részét el lehet tolni Tapolcára, illetve a 84-esre megfelelő közútfejlesztéssel, bár ehhez (is!!!) a 'ródtunóhert' be kéne fejezni a Badacsony hátától Szigliget felé, ami kb két évtizede dekkol... ( https://www.google.hu/maps/@46.8156246,17.4663537,1251m/data=!3m1!1e3?entry=ttu ), Fonyódon mindenhol fáj a kikötő, de talán itt a legkevésbé és hamar megvan az út az M7 felé is.
3.1.d) Itt csak gondba és problémába lehet beleszaladni mindkét oldalon.
3.2.a) Kicsit drága, viszont talán összességében a legkisebb műszaki kihívás, télen-nyáron üzembiztos és érdemben elhúzza a forgalmat a keszthelyi kurfliról és Tapolca felől is sokan erre jönnének és nem másfelé
3.2.b) Ez mindenképpen meglesz, a helyi/térségi forgalmon keveset segít.
4.) Arra kéne választ adni, hogy az utasokat akarom mozgatni, az árut, vagy mégis mihez is kéne a közlekedési fejlesztés?! Erre találom a legkevesebb értelmes választ. Ennek tükrében helyes választ adni elég nehéz.
Ha csak az utasokat akarom mozgatni, mert arra van a legtöbb kihívás és ezáltal csökkenteni, akkor érdemi vasúti és vízi közlekedési fejlesztést kéne végrehajtani. Ennek része a Keszthely-Ukk-Balatonfüred vonalak villamosítása, éppúgy a hajóforgalom felgyorsítása és teljes átstrukturálása és értelmessé tétele, figyelemmel az éves és a szezonális igényekre.
Az 1.2.b érdemben elviszi a térség tranzit teherforgalmát, ami most még a 84-es érinti, de ennél többet csak annyiban tud hozni, hogy azon kevés embert, aki Sopron-Györ-Szombathely felől jön és a déli partra tart, az ne a 84-es felé menjen, hanem errefelé.
Ha a Nyugat Balatoni medencében olyan kompot akarnak üzemeltetni amelyik autókat is szállíthat, az célszerű nem lakott területről indítani és nem lakott területen fogadni.
Ilyen "lakatlan" terület kevés van már a Balaton déli partján de azért van.
Mindkét helyen komoly útépítés kell megcsinálni, hogy az M7-ről a kompig és az északi parton a komptól a 71-es útig ne a most meglévő kicsi, helyi utcákon át vezessék a gépjármű forgalmat.
Nem könnyű, de megoldható.
Nem mostanában fognak ilyen beruházásba kezdeni.
Ha pedig az "olcsósítás" irányába indulnának el, azaz a most lakossági területeken lévő kicsi utcák felhasználásával, akkor igen hangos tiltakozások közé csöppennének még az építkezés megkezdése előtt.
A Halász utcában pedig sorban állnak a várakozók. https://goo.gl/maps/AjE21Dvu1Su3rpLN7 Na ez már keményebb lesz, mert a szomszéd Szepezden a kerékpárforgalmat is legszívesebben kifúrnák az ottani Halász utcából...