Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Magyarország honvédelme és biztonsága EU, NATO, és világviszonylatban.
Minden, ami a MH helyzetét befolyásolta a közelmúltban, befolyásolja a jelenben, és befolyásolhatja a jövőben.
Aktív és inaktív katonák, rendvédelmiek, és a honvédelem iránt elkötelezett civilek klubja.
Háát, ez a szavazás 2016-ban lesz. Reméljük, addigra megváltozik a helyzet. Ki tudja, kik ülnek akkor majd a parlamentben. Sok víz lefolyik még addig a vén Dunán.
Szia! A bátyámnak mutattam mit írtál a csontrészeg vadászpilótákról. Ő Pápán szolgált. Erősen mosolygott és kérdezte beírjon-e ide! :-) A kollegám aki szintén ott volt lokátortechnikus, röhögött és mesélte hogyan vitték arrébb a célgépet elfogás gyakorlásakor mert a pilóta rosszkor fordult rá! :-)
Szerencsés vagy, hogy jó helyen, jó emberek között voltál. Nyilván mindenhol voltak jók és rosszak, csak az arányok különböztek.
Lengyelorszagban 7 katona targyalasa kezdodik, megpedig azert mert 2 eve Afganisztanban meggyilkoltak 8 civilt, tobbet megsebesitettek. Allitolag tudtak, hogy nincsenek a megtamadott faluban ellenseges harcosok, csak civilek, es az egesz ugy torlesztes volt, mas neven bosszu. A katonakra akar eletfogytiglan is varhat. Az ugy kusza, tobb verzio is van. Ez melle terjed az a nezet, hogy a lengyel katonak szenvednek az " afgan szindromatol " - vagyis felnek barmit is tenni, tuzet nyitni esetekben, mivel attol tartanak, hogyha tevednek, otthon sulyos bortonbuntetes varja oket. Ezt termeszetesen a felsobb vezetes kategorikusan elutasitja, marmint a szindroma letet.
"Erre azonban csak abban az esetben kerülhet sor, ha az akkori Országgyűlés ehhez hozzájárulását adja egy határozat formájában. Ezt a feltételt a bérleti megállapodás is tartalmazza" - remélem, az ország érdekét fogják képviselni, és nem civakodás lesz a vége.
Erősen politikai színezetű tájékoztató a HM honlapján a gripen kérdésről:
10./ Hogyan értelmezendő a bérleti megállapodás?
Miről szól valójában a bérleti megállapodás? Repülőgépek vásárlásáról vagy 10 éves bérletéről? A 14 db repülőgép Magyarországra történő érkezésekor azok a magyar állam tulajdonát képezik-e, vagy sem? Ha akkor nem, akkor mikortól kerül át a tulajdonjog magyar kézbe?
A megállapodás 14 db repülőgép 10 éves bérletéről szól. A repülőgépek 2016 márciusáig a svéd állam tulajdonát képezik, amelyek piaci értéke a magyar pilóták által lerepült üzemórával és az eltelt naptári évekkel, évről évre folyamatosan csökken. 2016 márciusában a magyar állam a bérleti megállapodásban megjelölt összegért maradványértéken megvásárolhatja a repülőgépeket. Ez szándékunkban áll. A bérleti megállapodás fizetési feltételek címet viselő fejezetében az évenként fizetendő összeget „éves bérleti díjnak” nevezik, míg a bérleti időszak lejártakor, 2016 márciusában átutalandó összeg „a repülőgépek megvásárlása” megnevezést viseli.
11./ Miért áll érdekében a magyar államnak 2016-ban maradványértéken megvásárolni a repülőgépeket?
A válasz két oldalról adja a magyarázatot: harcászati-technikai és költséghatékonysági meggondolások alapján.
Harcászati-technikai érvek:
A Gripen EBS HU típusváltozatú repülőgép teljesen NATO-interoperabilis, vagy másképpen megfogalmazva: korlátozás nélküli műveleti együttműködésre képes a szövetség országaiban lévő legújabb és a közeljövőben rendszerbe állításra kerülő harcászati repülőgépekkel. Az alkalmazott technológiai színvonal negyedik generációs, azonos a rendszerbe állítás kezdetén álló Eurofighter (új nevén: Typhoon) és az amerikai vadászrepülőgépek technológiai színvonalával.
Költséghatékonysági érvek:
A magyarországi rendszerbe állítás egyszeri kiadásai nem a 10 éves bérleti időszakra, hanem 35 évre, a repülőgép teljes élettartamára szólnak. Az egyszeri kiadások a következők:
- befogadó repülőtéri létesítményi infrastruktúra kiépítése a Gripen típusú repülőgépekhez, a karbantartáshoz, a szimulátorokhoz és más, specifikusan a Gripenhez kötődő földi telepítésű technikai rendszerekhez;
- 30-35 évre gyárilag garantált élettartammal bíró repülőgép-fedélzeti fegyverek (rakéták, bombák, speciális függesztmények) és karbantartó eszközeik megvásárlása;
- a repülőgép-vezetők, repülőműszakiak tartós külföldi és hazai kiképzése, a repülési és karbantartási tapasztalatok megszerzése, átvétele.
Ha nem vásároljuk meg 2016 márciusában maradványértéken a Gripen típusú repülőgépeket: - 2016-tól gondoskodni kell valamilyen újabb, más típusú repülőgépek bérléséről vagy beszerzéséről;
- a befogadó létesítményi infrastruktúra jelentős része jobb esetben csak átalakításokkal lesz alkalmas az újabb repülőgépekhez;
- ki kell cserélni a teljes földi támogató rendszert (karbantartásit, kiképzésit és harcászatit);
- elveszítjük a repülőgép-vezetők és a repülőműszakiak kiképzésére és tapasztalatszerzésére fordított összegeket, mindent elölről kell kezdeni az új típuson;
- a 30-35 év élettartamra vásárolt fegyverek (rakéták stb.) egy része egészen biztosan nem lesz használható az újabb típushoz. Ha ezt mégis akarjuk, akkor a gyártó cégnél nekünk kell megrendelni és fedezni a fegyverintegráció nagyon jelentős kiadásait.
12./ A repülőgépek és a földi támogatórendszer maradványértéke benne van-e a publikált 210 Mrd Ft-ban, vagy ez azon felüli összeg?
A repülőgépek és a földi támogatórendszer maradványértéke (megvásárlása) benne van a 210 Mrd Ft-ban!
13./ Mit kell tenni annak érdekében, hogy a 10 éves bérleti időszak lejártakor magyar tulajdonba kerüljenek a repülőgépek és a teljes földi támogatórendszer?
A bérleti megállapodás erről úgy rendelkezik, hogy 2016 márciusában kell átutalni a repülőgépek maradványértékének megfelelő összeget a svéd államnak. Erre azonban csak abban az esetben kerülhet sor, ha az akkori Országgyűlés ehhez hozzájárulását adja egy határozat formájában. Ezt a feltételt a bérleti megállapodás is tartalmazza.
14./ Mit tartalmaz a 210 Mrd Ft? Milyen kiadások összeadásából jön ki ez az összeg?
- a teljes körű, korlátozás nélküli műveleti együttműködésre képes 14 db többletfeladatú harcászati repülőgép szűk (hétköznapi) értelemben vett bérleti díja 10 naptári évre és 16800 repült órányi használatra; - a kiképzési program költségei; - a 10 éves logisztikai, támogatási program kiadásai; - a teljes földi támogató rendszer (eszközök) bérleti díja és megvásárlása; - a 14 db repülőgép maradékáron történő megvásárlása; - a fizetési kötelezettségek átütemezése miatt keletkező pénzügyi költségek (kamatok).
Kiegészítő kérdés: Mondhatjuk-e azt, hogy a magyar kormány „210 Mrd Ft elosztva 14 db repülőgéppel, egyenlő 15 Mrd Ft/repülőgép áron” megvásárolja a Gripeneket?
Nem. A repülőgépeket 10 éves használat után, azok maradványértékén vásároljuk meg. (A 210 Mrd Ft-ban arányaiban a legnagyobb értéket a 10 éves használatért, fenntartásért, logisztikai csomagért fizetendő rész képviseli.)
Nem exportaljak, mivel egyelore meg csak a prototipusokat tesztelik. Abbol is a C meg nincs ilyen stadiumban sem. Ennek ellenere a fejleszteset finanszirozza kb. egy tucat allam az USA-n kivul, mivel a jovoben terveznek belole venni. Teljesen egyertelmuen az F 16 felvaltotipusanak szanjak, minden ertelemben. Tehat ha elkeszul, akkor az lesz talan a legfontosabb exportcikke az USA-nak.
Én úgy tudom, hogy a 210 milliárdos árban benne van a megvásárlás is a lízingszerződés lejárta után, és a szerződést is így kötöttük. De ennek utána kell nézni.
Ez erdekes. Nem emlekszel hol olvastad? Egyebbkent mar par eve rebesgetik, hogy a Patria AMV-t preferaljak beszerzeshez, ami logikus is lenne, elvegre a lengyel Patriakhoz - Rosomak - gyartanak nalunk alkatreszeket. Ennek ellenere nemigazan hallani arrol, hogy tender lenne ra. Ugyanugy a taktikai szallitogepekrol is evek ota beszelnek, ennek ellenere csak mostanra hirdettek gyoztest allitolag. Akivel, allitolag, meg csak most fognak kezdodni a targyalasok a konkretumokrol. Szoval nekem ugy tunik,hogy nalunk nemigen kapkodjak el a beszerzeseket, foleg a kulfoldieket nem.
Sajnálom, ha tényleg ezeket tapasztaltad, és röstelkedem is miatta. Mindazonáltal nem ez a teljes kép, pl. képzelj el egy csontrészeg vadászpilótát.
Te nyilván felülről láttad az MN-t és a javával találkoztál. Én sorkatonaként alulról.
Hát szakaszparancsnokként én se valami magasról kezdtem a sereg tanulmányozását. Csakhát az én alakulatom mindig élesben dolgozott, engem pedig mindig a szakaszom teljesítménye alapján értékeltek, és mondhatom, részrehajlás nélkül, már csak a nagy pofámat befogandó.
"volt-e valaha itthon valamilyen intézeti tesztelése, csapatpróbája, stb. az M16 családnak? Vagy egyéb Stoner tervezésűnek? Pld. Stoner 63, AR-18?" - Muhahahahhaaaaa! :-) Szerinted? Nagyon egtek a "szovetsegesek" elott a kontingensek az AK-kal! (Rinyaltak a felsobb szerveknel, hogy az mar nem modern! De annak idelyen antallek is igy adtak at a horvatoknak a kalasnyikovokat, hogy az csak a csoszoknek lesz!)
Mondjuk ez erdekes mert pl. anno Rustyban az egyik ismeros kapitany aki az iraki rendorok kulonleges alakulatait oktatta, ugy indult bevetesre, hogy behajitotta a feldiszitett M4-eset a hummer hatuljaba O meg egy AK-t hasznalt odakint (biztos nem volt tapasztalata :-) )!
Lehet hogy a kérdésemre a válasz megvan itt valahol a fórumon, de nem leltem, rákérdezek: volt-e valaha itthon valamilyen intézeti tesztelése, csapatpróbája, stb. az M16 családnak? Vagy egyéb Stoner tervezésűnek? Pld. Stoner 63, AR-18?
Ha már rendszeresítették az M4-est, volt valamilyen előzménye amire lehetett hivatkozni?
Miért kérdezem? Mert a svédek 1975-76 -ban az 5,56x45mm-re áttérés keretében tesztelték/keresték az Ak-4 ( HK-G3-as) utódját, többek között az M16-ost, Galil, Sig 540, HK-33, stb.
A tesztek győztese az FN-FNC és a hazai kísérleti FV890C-lett, ez utóbbi Galil klón. Az M16-os nem jutott be a második körbe. A második kőr ( 1979-1980 csapatpróbák) győztese az FNC lett, a mostani Ak-5 az a svédeknél gyártott FNC.
Szép új világ: a nullaközeli csapatnak minél többféle új fegyvertípus és ennél is több új típusú töltény, mindenkinél amit szeret (aki meg utánszállít találja ki mi kell).......
Csak így tovább a "rendszeresítés" rögös útján....
A rábákban nem tudom, hogy a futóműveken, légfékszerelvényeken és az összeszerelésen kívül kívül van-é "magyar" (inkább itthon gyártott) termék.... Tartok tőle nem van.