Marjai Imre: Nagy hajoskonyv,
Valamilyen csehszlovak szerzo: A vitorlas hajok tortenete
A NH-nak ket valtozata van: egy 80-as evek kozeperol, enyhen "herelt" verze (Mora K), valamint a 70-es evekbol egy kemenykotesu, zold konyv (Kossuth-Mora?). Itt vot egy szerzotars is, meg elmeletileg 5-6. hajojellegrajz is vagyon ajandekba a konyvhoz.
Ezen kivul Marjainak van egy igenyes vitorlas makettek epitesevel foglalkozo konyve is...
Egy munkámhoz keresek grafikákat a következő típusú hajókról;
karavella, karakk, gallion, korvett, klipper, fregatt.
Igazándiból könyv címekre lenne szükségem, ahonnan nem fotókat, hanem grafikákat tudnék beszkennelni.
Ha még könyvesbolt címet is tudtok adni, ahol biztosan lehet kapni, az lenne csak a hűha. :)
Újra vízen, és közterületen a SZOT-Budapest üdülőhajó!
Szabó Tibor nevű magánvállalkozó vásárolta meg a már gépek nélkül évek óta rohadó Druzba testvérhajót, és felújításba kezdett az Újpesti-öbölben. Volt úgy, hogy a DVRK-Bp-i örs is kap helyet majd benne, de ez meghiusult, amikor elkészültek az engedélyek a hajóra, és szállodává minősítették.
Akit érdekel, (kívülről eredeti formáját őrizte meg) a Jászai Mari téri hajóállomáson a BKV bázis felett az 1849-es fkm-nél van kikötve. Ez lesz a stabil helye.
Üdv mindenkinek
(nemsokára újabb konferenciahajó készül el, új neve még nem publikus, de a régi neve Zakrutykin m/s volt) Hárosi-öböl, most az Újpesti.)
Egy hajo van, a "HERMES ISLAND" [Gross Tonnage ~40 000, Deadweight ~75 600], aztan a lentebb emlitett motorrol, Te ez a motor tobb emelet magas!
Aztan van meg mindenfele egyeb kep, nem erdekes itt.
Ezek a gombostutol kezdve a szemetegetoig a vilagon mindent gyartanak, mint a pelda mutatja.
Ha akarsz irhatsz a PR-nak:
prdept@mes.co.jp
Hogy ujabb dolgokrol is szo essek, itt van elottem a MES Bulletin aug-i szama, miben arrol irnak, hogy kinai megrendelesre 8 set [keszlet? egyseg?] Mitsui-MAN B&W 12K90MC dizel motorra kaptak megrendelest melyet kontenerszallito hajokba fognak beepiten, Kinaban.
A Lusitania eseteben nem szabad megfeledkezni a tetemes mennyiségü hadianyagról, amit szallított.
Simpson szerint az UBoot által kilött egy torpedó eros dölést eredményezett volna, de a hajó a felszínen marad.
A találat következtében azonban berobbant a rakományban szállított logyapot, és ez betett a hajónak.
Az hosszirányú keresztfalalak miatt a hajó erösen megdolve süllyedt, amely következtében egyik oldalon eltávolodtak a hajóoldaltól a mentocsónakok, azért nem lehetett használni öket. A másik oldalon viszont a hajó falának döltek a csónakok, ezért nem lehetett leereszteni azokat.
Mellesleg a briteknek kifejezetten jól jött a hajó pusztulása. Az ö céljuk ugyanis az volt, hogy az Egyesült Államokat belerángassák a háborúba, akár jó sok amerikai halála árán is.
A Lusitania elsüllyedésére vert emlékérmet sem a németek verték, hanem az angolok.
A Titanic-ról: újabb kutatások szerint nem egy hosszú léket vágott a jéghegy a hajó oldalán, hanem hat kisebbet. Egyébként erre a következtetésre jutott a katasztrófát követo vizsgálat is, tekintve, hogy a rekeszek nem azonos mértékben és idö alatt teltek meg vízzel.
Lusitania:
A hajo pusztulasat nagymertekben annak koszonhette, hogy SZENET taroltak a vizzaro rekeszekben!!!
Titanic:
A vizzaro rekeszek meg a vizvonal alatt veget ertek. Ez alol csak a hajo orra volt a kivetel. A katasztrofat koveto vizsgalat soran a hajo tervezoje kijelentette, hogy frontalis utkozes eseten a hajo vizen maradt volna...
Mindket esetben "helyhiany" miatt kerult sor a kevesbe szerencses rekeszelhelyezesre...
Sorry, de volt keresztiranyu oldalfal a Szt.Istvanon!
Csak sajna a Radetzky-osztalyhoz hasonlo kettos feneke volt a gyereknek. Anno a tervezok hozzakezdtek egy fenekrobbantasos vizsgalatnak egy 1:10 aranyu maketten, csak az eredmenyek ertekelhetetlenek voltak.
1909-ben Alfred von Koudelka kapitanyt Berlinbe kuldtek, hogy tanulmanyozza a nemet csatahajokat.
A nemetek tobb javaslatot is tettek:
1. Vizkiszoritas novelese 21.000 t-ra
2. A neheztuzerseg csokkentese 12-rol 10 lovegre (lasd Monarch 2-osztaly)
3. Vizalatti vedelem megerositese.
Ebben tobbek kozott ket fontos javaslat volt:
a, A vizvonal alatti vizzaro falon nincs ajto
b, A rekeszfalak nem parhuzamosak sem a hajo oldalaval, sem a hajo fenekevel, hanem szoget zarnak be. Ez utobbi reszletet bovebben nem tudom kifejteni, mert a Warship international tegetthoffos cikket sajna csak magyar forditasban tudtam megszerezni, abrak nelkul!!!