A kérdéseim nem találós kérdések (én sem tudom a választ), úgyhogy köszi a tippet is. Ezen a képen [A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] a Vonyolai féle "Balaton" névre hallgató csotrogány látható Tihanyban. Ennek mi az előélete? Honnan került ide?
A Beszkárt-nak az egyik hajója a Farkas motoros volt olyan, hogy orrész csak kabinok, kerékállás mögötti rész nyitot-fedett utastér. Háromszögelt a Jászai-Margitsziget casino-Szent István park között. De ettől még lehetett a Batthyány-n is.
Én arra tippelek, de csak tipp.
(a Babszem Jankó volt még csak hátul nyitott utasterű, de az sokkal kisebb volt ennél, azt biztosan tudom. És nem lehet a hét törpe egyike sem, meg a hótehén, mert azt megismerném)
Marad még az Iluska, János Vitéz, nem jut eszembe több.
A képen az Úttörő, az Ifjúgárda, a Pajtás (felborult a Balatonon egy vitorlásverseny alkalmával, amikor az utasok egy oldalra tódultak), és az LV. Ez utóbbi szvsz az egyik olyan dunai propeller, amelyikből lett az Ercsi, Zebegény, Szentendre, Tahi.
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
A Pannónia motoros jelenleg a Mohácsi révhajózási Kft. tulajdonában van, és tavaly szezon végén bevitték az újpesti-öbölbe állandó helyétől az Akadémia kikötőből, hogy felépítményén változtatva nagyobb létszámú csoportot tudjanak kiszolgálni időjárástól függetlenül. Erre vagy pénzük nem volt, vagy meggondolták magukat, de a lényeg, hogy idén egy útra sem jöttek ki az öbölből, a kikötőjük pedig üresen állt.
A Haláp motorost, mint ahogy már asszem írtam is, 98-ban vette meg az egyik (korábban BKV hajókat üzemeltető magáncég) és különjárati hajóutakra, csoportok kiszolgálására használják, átalakított felépítménnyel, és felújított utastérrel. Érdekessége, hogy két csavarosra, két gépesre alakították. Gyorsabb nem, inkább erősebb lett. Csökkent a csavarok átmérője az eredetihez képest, és sajnos a hajócorpus adottsága miatt elég közel van egymáshoz a két csavar, emiatt manővernél nem lehet jól kihasználni előnyeit.
Ma Attila névre hallgat a hajó. Kikötője a Jászai Mari tér 3-as ponton.
Ez mikori kép? Legalább vagy 5 éves, nem?
Amugy a vizibuszokra visszatérve, szerintem sem Füreden készültek, hanem a MHD Váci Gyáregységében. Tudtommal csak ott gyártottak alutestű hajót. Ez nem tudom helyileg hol van (volt), lehet, hogy dunakeszin?
Az előző képre kattintva a siófoki kikötő látható télen, befagyott, havas Balatonnal. Balról jobbra: a Lelle orra, majd egymás mellett a Bakony, a Gulács és a Haláp. Utána a Helka, a Hévíz, és a vizibuszok.
Érdekelne, hogy a Batthyány térre jelzett Jókai azonos azzal a Jókaival, amely a Balatonra szeretett volna feljutni, de az alacsony vízállás miatt Szekszárdnál vesztegelt nagyon sokáig?
Érdekelne még, hogy mi lesz a Pannóniával, és hol a Zebegény (Haláp)?
Hát, akkor ne hidd el. Én ott voltam, láttam, átéltem.
Egyébként olyan brutál hullámok voltak, el se hittem, hogy ilyen sekély vízben ekkorák lehetnek. A kotort hajózóút alját is felkavarták, csak úgy csapta az iszapot.
Köszi a Zebegényügyi pontosítást!
Vérfagyasztó volt, ahogy a hullámok és a szél egyszerűen visszadobták a hajót, többször is. Sírt a motor, de a víz meg a szél erősebb volt.
Én ezt nem hiszem el. Inkább gondolkodott, hogy kimenjen-e a viharba, s úgy döntött, hogy mégsem vág neki. Amikor nagy a szél, és a vizibuszok nem közlekednek, a katamarán még akkor is közlekedik. Igaz, hogy késéssel, de megy. Az pedig elég nagy felületű hajó. A Lelle pedig ráadásul áramvonalas.
Júliusban akartam egyet hajózni, de a nagy szél (pontosabban hullámzás) miatt nem mentek a hajók, kivéve a kompot. Az gondolom a legstabilabb. Meg elég nagy felület is, mégsem fújta vissza a szél Szántódra. Szerintem Magyarországon nincs akkora szél, hogy egy hajó ne tudna szembeszélben közlekedni. A hullámzás inkább jelenthet gondot.
Az általad említett "régi" vizibuszok, amelyek felépítménye az a klasszikus vonalvezetésű (mellesleg általam is szebbnek itélt formájú) a Balatonfüredi építésű szériából való. Azt hittem, Balatonfüreden nem épült vizibusz, csak Dunakeszin.
Soha_egyetlen_olyan_esetet_sem_áttam, hogy valaki is félerővel hajózott volna. Tudom, hogy jellemzően teherhajóról beszélsz, de a Balatonon az utóbbi időben egyre lassabbak a hajók. 5-10 perc késés sem ritka sima víztükörnél. Hallottam, hogy spórolásból néha csak az egyik motor üzemel.
Szevasztok!
Az Ercsi, Szentendre, Zebegény témához egy pár mondat:
DLala: Az első három tényleg a Balatonon nyomult. (Kicsit furcsa is volt, hogy miért vannak dunai nevűek ott, közben meg Pesten volt vízibusz, aminek balatoni neve volt)
Ercsi, Szentendre, Zebegény 1921-ben épültek. Jellegzetes, úgynevezett dunai "propellerek" (gőzösök) voltak. 1964-66 között építették át őket nagyjából, a mai formájukra, motorhajókká. '968-ban, a növekvő forgalom kielégítésére kerültek a Balatonra. Az Ercsit 1980 körül átépítették: a hátsó, korábban nyitott sétafedélzetet zárt utasteremmé alakították.
A három hajót - sok más, Duna-melléki településről elnevezett társukhoz hasonlóan - 1990 után átkeresztelték: Bakony, Haláp, Gulács nevet kaptak.
De ma már nincsenek ott, vagy legalábbis idén már nem láttam őket.
A Halápot (ex Zebegény)a Mahart Balatoni Hajózási Rt. 1994-ben selejtezte, eladta. A Bakony (ex Ercsi) és a Gulács (ex Szentendre) üzemel, főszezonban a "J" illetve a "G" járatot teljesítik.
A kérdésem akkor az, hogy a Csobánc az akkor mi? Szerintem ugyanis nem ebből a négyből származik. Mintha egy mérettel kisebb lenne.
A Csobánc és a Szigliget (ma Pannónia) motorosok 1927-ben épültek dízel motorral, kifejezetten a Balatonra (a Csongorral és a Tündével kb. egy időben). A fentebb említett három dunai eredetű hajóhoz nem hasonlíthatók, merőben más felépítésűek, bár kétség kívül mindegyik szép vonalvezetésű, értékes hajó. Az m/s Szigligetet a Mahart 1979-ben selejtezte, akkor került a Dunára, s Pannónia néven szerencsésen megmaradt. Jobb, méltóbb helyen lenne a Balatonon, hiszen nagy oldalmagasságával jellegzetes tavi hajó, nem igazán illik a Dunára.
Ez nem rossz kérdés.
Bevethetőségi szint után a B. sokáig a Balti tengeren cirkálgatott, meg lőgyakorlatozott.
Annak a müsornak nem nagyon hiszek, inkább alaposan utána próbálok nézni.
A múlt héten felbukkant egy tolóhajó Szegeden a hajóállomáson, ami egyébként sanálatosan üres mostanában. Sajnos nem volt időn közelről megnézni, csak a régi hídról láttam hazafelé menet. Áttelepített a MAHART egy tolóhajót a Tiszára?
Tegnap volt egy kérdés a leggyengébb láncszemben, mégpedig: Mi volt a világ legnagyobb csatahajója 1940-ben, az Arizona avagy a Bismarck? Szerintük a Bismarck nyert. Kérdésem, hogy hol volt ekkor a Jamato és a Muszasi? (mielőtt megdobáltok, ez a helyes magyar írásmódjuk). Mikor bocsátották őket vízre? (A Bismarck tegnapi gyors tájékozódásom szerint 1940.09.15-én érte el a bevethetőségi szintet.)
Most nézem, hogy az előző kép ráadásul tükörkép is...
:-))
No, a kerékállásban ez az állapot volt!
A pultokat, darabka 150-200, négy darab csavar tartotta. Természetesen kettő kiszakadt, a másik kettő meg félig. Piszok mázlijuk, hogy nem kapták magukra...
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]