Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Magyarország honvédelme és biztonsága EU, NATO, és világviszonylatban.
Minden, ami a MH helyzetét befolyásolta a közelmúltban, befolyásolja a jelenben, és befolyásolhatja a jövőben.
Aktív és inaktív katonák, rendvédelmiek, és a honvédelem iránt elkötelezett civilek klubja.
Erős az érzésem, hogy ez valahol a nemzeti hadseregek végét jelenti. Legyen minden közös, aztán majd balhé esetén eldöntik, hogy kinek milyen védelemre van szüksége. Eljen a globalizáció!!!
Erre konkrét forrásod is van? Mert ha jól tudom, kb. 20.000 katonájuk van összesen. Ha ebből még több ezret el is bocsátanak, az erős létszámcsökkenést jelent majd. Hacsak nem az aktatologatókat küldik el, bár nem tudom, milyen ezek aránya odaát.
Háát, ez a szavazás 2016-ban lesz. Reméljük, addigra megváltozik a helyzet. Ki tudja, kik ülnek akkor majd a parlamentben. Sok víz lefolyik még addig a vén Dunán.
Szia! A bátyámnak mutattam mit írtál a csontrészeg vadászpilótákról. Ő Pápán szolgált. Erősen mosolygott és kérdezte beírjon-e ide! :-) A kollegám aki szintén ott volt lokátortechnikus, röhögött és mesélte hogyan vitték arrébb a célgépet elfogás gyakorlásakor mert a pilóta rosszkor fordult rá! :-)
Szerencsés vagy, hogy jó helyen, jó emberek között voltál. Nyilván mindenhol voltak jók és rosszak, csak az arányok különböztek.
Lengyelorszagban 7 katona targyalasa kezdodik, megpedig azert mert 2 eve Afganisztanban meggyilkoltak 8 civilt, tobbet megsebesitettek. Allitolag tudtak, hogy nincsenek a megtamadott faluban ellenseges harcosok, csak civilek, es az egesz ugy torlesztes volt, mas neven bosszu. A katonakra akar eletfogytiglan is varhat. Az ugy kusza, tobb verzio is van. Ez melle terjed az a nezet, hogy a lengyel katonak szenvednek az " afgan szindromatol " - vagyis felnek barmit is tenni, tuzet nyitni esetekben, mivel attol tartanak, hogyha tevednek, otthon sulyos bortonbuntetes varja oket. Ezt termeszetesen a felsobb vezetes kategorikusan elutasitja, marmint a szindroma letet.
"Erre azonban csak abban az esetben kerülhet sor, ha az akkori Országgyűlés ehhez hozzájárulását adja egy határozat formájában. Ezt a feltételt a bérleti megállapodás is tartalmazza" - remélem, az ország érdekét fogják képviselni, és nem civakodás lesz a vége.
Erősen politikai színezetű tájékoztató a HM honlapján a gripen kérdésről:
10./ Hogyan értelmezendő a bérleti megállapodás?
Miről szól valójában a bérleti megállapodás? Repülőgépek vásárlásáról vagy 10 éves bérletéről? A 14 db repülőgép Magyarországra történő érkezésekor azok a magyar állam tulajdonát képezik-e, vagy sem? Ha akkor nem, akkor mikortól kerül át a tulajdonjog magyar kézbe?
A megállapodás 14 db repülőgép 10 éves bérletéről szól. A repülőgépek 2016 márciusáig a svéd állam tulajdonát képezik, amelyek piaci értéke a magyar pilóták által lerepült üzemórával és az eltelt naptári évekkel, évről évre folyamatosan csökken. 2016 márciusában a magyar állam a bérleti megállapodásban megjelölt összegért maradványértéken megvásárolhatja a repülőgépeket. Ez szándékunkban áll. A bérleti megállapodás fizetési feltételek címet viselő fejezetében az évenként fizetendő összeget „éves bérleti díjnak” nevezik, míg a bérleti időszak lejártakor, 2016 márciusában átutalandó összeg „a repülőgépek megvásárlása” megnevezést viseli.
11./ Miért áll érdekében a magyar államnak 2016-ban maradványértéken megvásárolni a repülőgépeket?
A válasz két oldalról adja a magyarázatot: harcászati-technikai és költséghatékonysági meggondolások alapján.
Harcászati-technikai érvek:
A Gripen EBS HU típusváltozatú repülőgép teljesen NATO-interoperabilis, vagy másképpen megfogalmazva: korlátozás nélküli műveleti együttműködésre képes a szövetség országaiban lévő legújabb és a közeljövőben rendszerbe állításra kerülő harcászati repülőgépekkel. Az alkalmazott technológiai színvonal negyedik generációs, azonos a rendszerbe állítás kezdetén álló Eurofighter (új nevén: Typhoon) és az amerikai vadászrepülőgépek technológiai színvonalával.
Költséghatékonysági érvek:
A magyarországi rendszerbe állítás egyszeri kiadásai nem a 10 éves bérleti időszakra, hanem 35 évre, a repülőgép teljes élettartamára szólnak. Az egyszeri kiadások a következők:
- befogadó repülőtéri létesítményi infrastruktúra kiépítése a Gripen típusú repülőgépekhez, a karbantartáshoz, a szimulátorokhoz és más, specifikusan a Gripenhez kötődő földi telepítésű technikai rendszerekhez;
- 30-35 évre gyárilag garantált élettartammal bíró repülőgép-fedélzeti fegyverek (rakéták, bombák, speciális függesztmények) és karbantartó eszközeik megvásárlása;
- a repülőgép-vezetők, repülőműszakiak tartós külföldi és hazai kiképzése, a repülési és karbantartási tapasztalatok megszerzése, átvétele.
Ha nem vásároljuk meg 2016 márciusában maradványértéken a Gripen típusú repülőgépeket: - 2016-tól gondoskodni kell valamilyen újabb, más típusú repülőgépek bérléséről vagy beszerzéséről;
- a befogadó létesítményi infrastruktúra jelentős része jobb esetben csak átalakításokkal lesz alkalmas az újabb repülőgépekhez;
- ki kell cserélni a teljes földi támogató rendszert (karbantartásit, kiképzésit és harcászatit);
- elveszítjük a repülőgép-vezetők és a repülőműszakiak kiképzésére és tapasztalatszerzésére fordított összegeket, mindent elölről kell kezdeni az új típuson;
- a 30-35 év élettartamra vásárolt fegyverek (rakéták stb.) egy része egészen biztosan nem lesz használható az újabb típushoz. Ha ezt mégis akarjuk, akkor a gyártó cégnél nekünk kell megrendelni és fedezni a fegyverintegráció nagyon jelentős kiadásait.
12./ A repülőgépek és a földi támogatórendszer maradványértéke benne van-e a publikált 210 Mrd Ft-ban, vagy ez azon felüli összeg?
A repülőgépek és a földi támogatórendszer maradványértéke (megvásárlása) benne van a 210 Mrd Ft-ban!
13./ Mit kell tenni annak érdekében, hogy a 10 éves bérleti időszak lejártakor magyar tulajdonba kerüljenek a repülőgépek és a teljes földi támogatórendszer?
A bérleti megállapodás erről úgy rendelkezik, hogy 2016 márciusában kell átutalni a repülőgépek maradványértékének megfelelő összeget a svéd államnak. Erre azonban csak abban az esetben kerülhet sor, ha az akkori Országgyűlés ehhez hozzájárulását adja egy határozat formájában. Ezt a feltételt a bérleti megállapodás is tartalmazza.
14./ Mit tartalmaz a 210 Mrd Ft? Milyen kiadások összeadásából jön ki ez az összeg?
- a teljes körű, korlátozás nélküli műveleti együttműködésre képes 14 db többletfeladatú harcászati repülőgép szűk (hétköznapi) értelemben vett bérleti díja 10 naptári évre és 16800 repült órányi használatra; - a kiképzési program költségei; - a 10 éves logisztikai, támogatási program kiadásai; - a teljes földi támogató rendszer (eszközök) bérleti díja és megvásárlása; - a 14 db repülőgép maradékáron történő megvásárlása; - a fizetési kötelezettségek átütemezése miatt keletkező pénzügyi költségek (kamatok).
Kiegészítő kérdés: Mondhatjuk-e azt, hogy a magyar kormány „210 Mrd Ft elosztva 14 db repülőgéppel, egyenlő 15 Mrd Ft/repülőgép áron” megvásárolja a Gripeneket?
Nem. A repülőgépeket 10 éves használat után, azok maradványértékén vásároljuk meg. (A 210 Mrd Ft-ban arányaiban a legnagyobb értéket a 10 éves használatért, fenntartásért, logisztikai csomagért fizetendő rész képviseli.)
Nem exportaljak, mivel egyelore meg csak a prototipusokat tesztelik. Abbol is a C meg nincs ilyen stadiumban sem. Ennek ellenere a fejleszteset finanszirozza kb. egy tucat allam az USA-n kivul, mivel a jovoben terveznek belole venni. Teljesen egyertelmuen az F 16 felvaltotipusanak szanjak, minden ertelemben. Tehat ha elkeszul, akkor az lesz talan a legfontosabb exportcikke az USA-nak.
Én úgy tudom, hogy a 210 milliárdos árban benne van a megvásárlás is a lízingszerződés lejárta után, és a szerződést is így kötöttük. De ennek utána kell nézni.
Ez erdekes. Nem emlekszel hol olvastad? Egyebbkent mar par eve rebesgetik, hogy a Patria AMV-t preferaljak beszerzeshez, ami logikus is lenne, elvegre a lengyel Patriakhoz - Rosomak - gyartanak nalunk alkatreszeket. Ennek ellenere nemigazan hallani arrol, hogy tender lenne ra. Ugyanugy a taktikai szallitogepekrol is evek ota beszelnek, ennek ellenere csak mostanra hirdettek gyoztest allitolag. Akivel, allitolag, meg csak most fognak kezdodni a targyalasok a konkretumokrol. Szoval nekem ugy tunik,hogy nalunk nemigen kapkodjak el a beszerzeseket, foleg a kulfoldieket nem.
Sajnálom, ha tényleg ezeket tapasztaltad, és röstelkedem is miatta. Mindazonáltal nem ez a teljes kép, pl. képzelj el egy csontrészeg vadászpilótát.
Te nyilván felülről láttad az MN-t és a javával találkoztál. Én sorkatonaként alulról.
Hát szakaszparancsnokként én se valami magasról kezdtem a sereg tanulmányozását. Csakhát az én alakulatom mindig élesben dolgozott, engem pedig mindig a szakaszom teljesítménye alapján értékeltek, és mondhatom, részrehajlás nélkül, már csak a nagy pofámat befogandó.
"volt-e valaha itthon valamilyen intézeti tesztelése, csapatpróbája, stb. az M16 családnak? Vagy egyéb Stoner tervezésűnek? Pld. Stoner 63, AR-18?" - Muhahahahhaaaaa! :-) Szerinted? Nagyon egtek a "szovetsegesek" elott a kontingensek az AK-kal! (Rinyaltak a felsobb szerveknel, hogy az mar nem modern! De annak idelyen antallek is igy adtak at a horvatoknak a kalasnyikovokat, hogy az csak a csoszoknek lesz!)
Mondjuk ez erdekes mert pl. anno Rustyban az egyik ismeros kapitany aki az iraki rendorok kulonleges alakulatait oktatta, ugy indult bevetesre, hogy behajitotta a feldiszitett M4-eset a hummer hatuljaba O meg egy AK-t hasznalt odakint (biztos nem volt tapasztalata :-) )!
Lehet hogy a kérdésemre a válasz megvan itt valahol a fórumon, de nem leltem, rákérdezek: volt-e valaha itthon valamilyen intézeti tesztelése, csapatpróbája, stb. az M16 családnak? Vagy egyéb Stoner tervezésűnek? Pld. Stoner 63, AR-18?
Ha már rendszeresítették az M4-est, volt valamilyen előzménye amire lehetett hivatkozni?
Miért kérdezem? Mert a svédek 1975-76 -ban az 5,56x45mm-re áttérés keretében tesztelték/keresték az Ak-4 ( HK-G3-as) utódját, többek között az M16-ost, Galil, Sig 540, HK-33, stb.
A tesztek győztese az FN-FNC és a hazai kísérleti FV890C-lett, ez utóbbi Galil klón. Az M16-os nem jutott be a második körbe. A második kőr ( 1979-1980 csapatpróbák) győztese az FNC lett, a mostani Ak-5 az a svédeknél gyártott FNC.
Szép új világ: a nullaközeli csapatnak minél többféle új fegyvertípus és ennél is több új típusú töltény, mindenkinél amit szeret (aki meg utánszállít találja ki mi kell).......
Csak így tovább a "rendszeresítés" rögös útján....