Keresés

Részletes keresés

Racilaci Creative Commons License 2014.12.09 0 0 27658

Vlsz. egy ponton túl minden beszélgetés megakad azon, hogy a durván veszteséges "üzemeket" (iskola, orvosi ellátás stb.) ki fizesse. Néhány ponton keresztül el lehet jutni oda, hogy minden veszteséges üzemnek vannak rentábilis szegmensei, amelyek színvonalának biztosítása érdekében nem érdemes erőltetni a keresztfinanszírozást. És oda is el lehet jutni, hogy a legtöbb veszteséges szegmens ugyanazokon az elöregedő-elszegényedő körzetekre, településtípusokra koncentrálódik minden esetben. Ergo a minimum rentábilisan üzemeltethető szegmensek szakpolitikai alapú finanszírozásáról egyszerűen le kellene választani minden veszteséges szegmenst, s az összes ilyet körzeti-járási (regionális) alapú felzárkóztatási feladatként kellene kezelni.

 

 

Magyarán a Böhögödepuszta - Körzetilovász közötti közlekedési szolgáltatásnak még csak költségvetési tétel szerűen is el kellene válnia a Körzetilovász-Nagymegyer-Budapest országos járattól. (Legyen az vonat vagy busz, mindegy.) 

 

El kell fogadni, hogy a szegény körzetek életben tartása pénzbe kerül. Hogy mennyibe, az akkor derülne ki, ha ezt megcsinálnák.

Racilaci Creative Commons License 2014.12.09 0 0 27657

"Nem hibás, csak félig igaz."

 

Vagyis igaz. :)

 

 

A féligazság rosszabb a hazugságnál-:)))) (Általában ez így van, bár most épp nem.)

Előzmény: setra415HD (27651)
archlinux Creative Commons License 2014.12.09 0 0 27656

Ha a nagy közösből fizetik, akkor valamennyi adófizető egyenlő mértékben veszi ki a részét az érintett járatok finanszírozásából - köztük azok is akik nyereséges járaton utaznak és adót fizetnek, vagyis az nem helytálló, hogy csak azok fizetik akik nem tömegközlekednek -

 

Ez igaz, pontatlanul írtam, valami olyasmit akartam mondani, hogy a veszteségfinanszírozás döntő része azoktól az adófizetőktől jön (összességében), akik nem tömegközlekednek. (Ha bele lehetne javítani a hozzászólásba, akkor átírtam volna, de ezért nem akartam új hozzászólást írni.)

 

De azt továbbra sem tudom, hogy mi itt a jó megoldás; mondjuk a "nagy közös" nem igazán szokott sok jóra vezetni (lásd felsőoktatás, egészségügy). Bár nem a "ki fizesse a számlát" kérdésre válasz, de az biztos, hogy a legtisztább az lenne, ha piaci díjszabás lenne mindenhol (a Csörgős vonaton és a zsákfalujáró midibuszon is), és az utast "veszteségtérítenénk", de úgy, hogy neki is a gazdaságosabb eszközt legyen érdeke igénybe venni (pl. Kiss Pistának mindig X%-ot térít az állam, akármennyibe is kerül a jegye). Ekkor legalább lenne "hatékonyságra törekvés" ösztönző építve a rendszerbe. Azt egyébként nem tudom, hogy ha veszek egy WizzAir repjegyet, akkor ott mennyi a "keresztfinanszírozás" a különböző járatok között, mert nyilván ott is van valamennyi.

Előzmény: setra415HD (27655)
setra415HD Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27655

"Itt csak az a kérdés, hogy ki fizesse a veszteséges járatok közlekedtetését. Miért lenne "igazságosabb" rendszer az, ahol ezt a terhet kizárólag azokra az adófizetőkre hárítjuk, akik nem is tömegközlekednek egyáltalán."

 

Ha a nagy közösből fizetik, akkor valamennyi adófizető egyenlő mértékben veszi ki a részét az érintett járatok finanszírozásából - köztük azok is akik nyereséges járaton utaznak és adót fizetnek, vagyis az nem helytálló, hogy csak azok fizetik akik nem tömegközlekednek -, viszont ha a nyereséges járatok eredményének terhére történik a kompenzáció, akkor tényleg csak egy viszonylag szűk réteg, azok az utasok fizetik ezt a kompenzációt, akik az eredményt termelő járatokon jegyet váltanak.

 

 

Előzmény: archlinux (27653)
setra415HD Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27654

"Ha monopolhelyzet van, akkor felnyomhatja az árat annyira, amennyivel még éppen versenyképes a többi közlekedési ággal, és jobb híján még megfizetnek az utasok"

Ez ok, de jelen esetben az volt a kiinduló pont, hogy van egy távolsági szolgáltatónk, aki a "nyakába kap" pár veszteséges vonalat. Viszont ha az adott távolsági szolgáltató eleve kizárólagos joggal rendelkezik, akkor attól, hogy veszteséges vonalakat is kell üzemeltetnie, nem tudja felnyomni az árakat az általad említett szintig, mivel eleve olyan árakon kell, hogy dolgozzon a veszteséges vonalak üzemeltetését megelőzően is, hiszen ezzel maximalizálhatja az adott körülmények között az eredményét. Vagyis a keresztfinanszírozás - elméletileg - mindenképpen a korábbi eredmény mértékének terhére történik, amit nyilván a fejlesztések visszafogásával, lebutításával tud kompenzálni.

"Azt is nehezen tudom elképzelni, hogy a volánok üzleti eredménye jobb lenne, ha drasztikusan csökkentetnék a távolsági jegyek árát, pedig abból, amit írsz, ez következne."

Nem egészen. Én csak arra próbálok utalni, hogy nagyobb utasforgalmú vonalakon, ha szabadjára engednék a tarifát mindenféle állami kompenzáció nélkül, akkor a piac miképpen árazná be a szolgáltatás díját.

 

Előzmény: archlinux (27652)
archlinux Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27653

Magyarán ebből a logikából egyenesen következik, hogy a nyereséges és veszteséges vonalak / üzletágak szétválasztása (akár cégen belül, akár cégek között) nemhogy káros, hanem egyenesen kívánatos volna.

 

Itt csak az a kérdés, hogy ki fizesse a veszteséges járatok közlekedtetését. Miért lenne "igazságosabb" rendszer az, ahol ezt a terhet kizárólag azokra az adófizetőkre hárítjuk, akik nem is tömegközlekednek egyáltalán. Na jó, én is tömegközlekedéspárti vagyok (be lehet dobni környezetvédelmi szempontokat is), de azért az objektivitáshoz ezt a kérdést is fel kell tenni.

 

OFF Egyébként mi itt szépen elbeszélgetünk a buszközlekedés költségeiről, de a végén úgyis mindig az jön ki, hogy a magyar vasút a világ összes pénzét felszippantja. ON

Előzmény: Racilaci (27649)
archlinux Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27652

Egy olyan távolsági vonalon ahol kizárólagos jogot biztosítanak egy szolgáltatónak, jó eséllyel viszont azt történne amit írsz, viszont ez is csak ideig óráig segítené a veszteséges vonalak kompenzálását.

 

Szerintem nagyon nem mindegy, hogy monopolhelyzet van, vagy nem...

 

Ha nincs monopolhelyzet, akkor a szolgáltatás árát kénytelen lenyomni az üzemeltetési költségekhez közel, ergó olyan nagyon sok nyeresége nem lesz a cégnek. Ha monopolhelyzet van, akkor felnyomhatja az árat annyira, amennyivel még éppen versenyképes a többi közlekedési ággal, és jobb híján még megfizetnek az utasok (persze ez nem egzakt dolog, csak nagy vonalakban valami ilyesmi történik szerintem).

 

Azt is nehezen tudom elképzelni, hogy a volánok üzleti eredménye jobb lenne, ha drasztikusan csökkentetnék a távolsági jegyek árát, pedig abból, amit írsz, ez következne. (Igaz, nálunk nagyon bőkezűek az utazási kedvezmények, így nem igazán lehet összehasonlítani a kinti példákkal.)

Előzmény: setra415HD (27651)
setra415HD Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27651

"Nem hibás, csak félig igaz."

 

Vagyis igaz. :)

 

"Ergo a nyereséges és veszteséges vonalak egy cégen belüli, kevert üzemeltetése szükségszerűen rontja a nyereséges vonalakon a szolgáltatás színvonalát,

 

Abban az esetben, ha a veszteséges vonalakat nem kompenzálják.

Viszont ez a "modell" piaci körülmények között üzemelő távolsági közlekedésnél működésképtelen, mivel ha jelentősen romlik a szolgáltatás színvonala, akkor az adott szolgáltató jó eséllyel elvérezik a távolsági járataival, mivel más szolgáltató valószínűleg betöltené a kialakuló "piaci rést", így idővel nem lesz miből keresztfinanszírozni.

 

Egy olyan távolsági vonalon ahol kizárólagos jogot biztosítanak egy szolgáltatónak, jó eséllyel viszont azt történne amit írsz, viszont ez is csak ideig óráig segítené a veszteséges vonalak kompenzálását.

Előzmény: Racilaci (27649)
setra415HD Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27650

És egy ilyen modellben nagyobb eredményt tudnának elérni, mint a tegnap említettben?

Nyilván nem. Akkor viszont teljesen logikátlan lépés lenne, mivel ezáltal a keresztfinanszírozás lehetősége is korlátosabbá válna, esetleg meg is szűnne.

 

Előzmény: Racilaci (27647)
Racilaci Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27649

Nem hibás, csak félig igaz. Az ugyanis igaz, hogy sokkal magasabbra a jegyárat a más vonalakon bekövetkező veszteségek miatt sem lehet emelni, hiszen akkor nem eléggé versenyképes alternatíva a busszal, vonattal szemben. Tehát vlsz. a jegyár nagyon nem emelkedne attól, hogy a Red Bus Reisennek a távolsági mellett falujáró feladatai is lennének.

 

Viszont a falujárók veszteségét másként nem tudná kompenzálni, csak a távolsági szolgáltatás lebutításával.

 

 

Ergo a nyereséges és veszteséges vonalak egy cégen belüli, kevert üzemeltetése szükségszerűen rontja a nyereséges vonalakon a szolgáltatás színvonalát, amely egyúttal rontja az egyébként elérhető üzleti eredményt is - miközben ez a romlás természetesen semmilyen módon nem kompenzálódik a veszteséges vonalakon.

 

 

Magyarán ebből a logikából egyenesen következik, hogy a nyereséges és veszteséges vonalak / üzletágak szétválasztása (akár cégen belül, akár cégek között) nemhogy káros, hanem egyenesen kívánatos volna. Ez nem jelenti azt, hogy a szociális alapú, veszteséges kötelezettségeket fel kell adni. Ellenkezőleg: ezt is el kell látni, de ebben az esetben legalább pontosan lehet látni, hogy mi mennyibe kerül.

Előzmény: trizs77 (27645)
JLW-470 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27648

Van még mindig egy jó pár járat,amelyet a sofőrökön és a törzsutasokon kívül nem ismerhet más.Mondjuk az is igaz,ha ezek közül meghirdetnek párat,akkor abban nincs köszönet az utasoknak(lásd Mohács példáját)

Előzmény: W007W (27643)
Racilaci Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27647

Hát mondjuk egy ilyen üzleti modellben vlsz. a fedélzeti kiszolgálás, a bőrülés, a vadiúj háromtengelyes távolsági Setra gyorsan kikopna a kínálatból, viszont megjelennének a SOR-ok a Brno-Praha vonalon-:))))

Előzmény: setra415HD (27641)
setra415HD Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27646

Konkrétabban?

Előzmény: trizs77 (27645)
trizs77 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27645

Hibás.

Előzmény: setra415HD (27641)
W007W Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27644

"az 1560 Pécs–Szászvár–Bonyhád–Szekszárd autóbuszvonalon
– a 7 (Pécs, aut. áll. ind.: 12.40 órakor, Szekszárd, aut. áll. érk.: 14.45 órakor), 10 (Szekszárd,
aut. áll. ind.: 17.20 órakor, Pécs, aut. áll. érk.: 19.20 órakor) számú járatok Pécs(Hird),
kenderfonó megállóhelyen 12.59, illetve 19.01 órakor menetrend szerint nem állnak meg."

 

Ennek a létjogosultságát épp ma kérdőjeleztem meg, de ezek szerint más is :)

W007W Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27643

és akkor miért nem szerepel (úgy) a menetrendben?

Előzmény: htibor (27625)
JLW-470 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27642

Átböngésztem:kicsit javítanak a vasárnapin Mohács felé(amiről itt is volt szó),meg kb. az összes Harkány-Görcsöny-Pécs Siklóstól/ig közlekedik majd,meg a veszprémi később megy majd(valószínűleg így már nem kell rá a hosszú busz).Nem lesz nagy változás.Az viszont jó járat lehet,amelyik 16:00-kor indul Pécsről Orfűre,és 14:47-re ér oda. :)))

Előzmény: BPV-093 (27640)
setra415HD Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27641

"Ha ugyanezen cégek vinnék a zsákfalu napi három járatpárját havi 1200 utassal, akkor nem ennyibe kerülne az a távolsági jegy."

 

Szerintem ezek között semmi összefüggés sincs, valószínűleg ugyanannyiba kerülne a távolsági jegy, hiszen az általam említett, és az általad említett körülmények között is a bevételmaximalizálás a célja az adott szolgáltatónak.

 

Előzmény: hungeri (27626)
BPV-093 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27640

 

ÉS CSODÁK CSODÁJÁRA MEGJELENT, FENT VAN A PANNON MÓDOSÍTÁSA!!!

http://www.pannonvolan.hu/pdf/PV12-2013-2014.pdf

Előzmény: BPV-093 (27639)
BPV-093 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27639

Kellene... előbb lesz dec 14., mint, hogy megjelenik a hirdetmény.

Előzmény: JLW-470 (27636)
bendeguz90 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27638

Mindig elfelejtem a "Start-ot" hozzátenni.

 

 

"A 65-ös vonalra akkor kerülhetnek újabb járművek - van is ilyen elképzelés - ha az esztergomi vonal villamosításra kerül. "

 

Az sem mostanában se lesz kész :)  

 

(amúgy pontosan milyen vasúti járművekről lenne szó?)

Előzmény: FOMA (27635)
FOMA Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27637

Ezt most csak azért nem veszem szexuális tartalmú, ízléstelen viccnek, mert tényleg van állami francia nyelvvizsgám.:-))) És még csak nem is kellett miatta a múlt héten bíróság elé állnom.:-) 

 

Persze ha magamra venném, és tényleg ilyesmire akarnék vetemedni, akkor kb. így nézne ki a dolog érkezés után, a 24 perc tartózkodás ideje alatt:

 

1. SZIG-ellenőrzés a horvát rendőrség részéről 1 perc

2. lassú futás a pékségbe 5 perc

3. burek kikérése, elfogyasztása 10 perc

4. lassú futás a bz-hez 5 perc

 

Francia nyelvlecke mindösszesen 3 perc, és ebben már az elköszönés is benne van: bilo je dobro moja ružica?

 

Ez még ifjú koromban is gyors lett volna.:-))

Előzmény: JLW-470 (27634)
JLW-470 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27636

Ha így haladunk visszafelé az időben,akkor a következő bejegyzésnek már a decemberi menetrendváltásról kell majd szólnia. :)

Előzmény: HSW-930 (27627)
FOMA Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27635

A MÁV már biztosan nem fog újakat beszerezni, ha kifutnak a meglévő járműveik hitelei, mit kezdjenek velük?

 

Viszont a START által bérelt MÁV-os NPV motorvonatok jövő hét végétől már Dombóvárig is járnak, azért az már nem agglomeráció. A 65-ös vonalra akkor kerülhetnek újabb járművek - van is ilyen elképzelés - ha az esztergomi vonal villamosításra kerül. Új beszerzésű dízel motorvonat viszont még nagyon sokáig nem lesz.

 

Előzmény: bendeguz90 (27633)
JLW-470 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27634

Akkor azért megy oda Foma,hogy francia nyelvleckéket adjon. :)))

Előzmény: hungeri (27632)
bendeguz90 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27633

Ideje lenne a Bz-k helyett valami korszerűbb (újat nem is merten írni) motorvonatokat beszerezni a MÁV-nak. De hát náluk is Budapestből  és az agglomerációból áll az ország.

Előzmény: FOMA (27629)
hungeri Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27632

Mi másra gondolhatnánk, hiszen a franciát elég kevesen beszélik arrafelé :-P

Előzmény: FOMA (27631)
FOMA Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27631

A pécsi vezér urak, a keletis időszakomban a 9. bakhoz szokták rendelni a kávét érkezésre.:-)

 

A pékséget kár kihagyni a kedves hölgyek miatt, bár az udvarlásra sem marad sok idő, pedig kiváló alkalom a nyelvgyakorlásra. Már a horvátra, mielőtt még valaki rosszra gondol.:-)

Előzmény: trizs77 (27630)
trizs77 Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27630

Ott nem viszik ki a vezér úrnak azt a bureket ha telefonon odarendeli ?

 

Egyszer egy vezér úrnak és vendégeinek Komáromot elhagva rendeltem pizzát a Győri vasútállomás I-es vágányhoz.

 

Mire megérkeztünk ott állt a pizzás fiú.

rendben kiszállított mindent.

 

 

Előzmény: FOMA (27629)
FOMA Creative Commons License 2014.12.08 0 0 27629

Jön a konkurencia, és elviszi azt a rengeteg utast a busz elől.:-) (Lehetne egy picit több tartózkodása a Bz-nek, mert elég szűken lehet majd megfordulni a pékségből, a bureket már hazaúton kell megenni.)

Előzmény: trizs77 (27628)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!