Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Átnéztem a Classic Trains-eket, de útátjáróról továbbra sem találtam fotót, viszont a tájról nem mondhatni el, hogy utakkal sűrűn átszőtt, és ami a vasút mellett látható, az is csak földút...
Ez az Alaska RR még perverzebb, mint az én CPRail-om. :-))))
Nemrégen a Lángban árultak Alaska-t, volt mozdony is meg személykocsik. A Walthers honlapon van egy-két modell, de már az újabb festéssel. A 2. fotón lévő mozdonyról szerintem még rézmodell sem létezik, de az 1. is érdekesnek tűnik, ezt is neked kellene másik mozdonyból átfaragnod... (Mintha valami átépített GP7 szerű dolog lenne ALCO forgóvázzal???)
Ezeket találtam: GP9M, GP40, SD70 (meg volt egy F7-es is, de fotó nélkül)
További kérdés, hogy a ezek a modellek mennyire korrektek, pl. a CPRail modellek 90%-ánál van bütykölnivaló, még a KATO SD40-esen is.)
Mivel mostanában szedtem elő megint az amcsi témát, az utóbbi két hónapban alaposan körbejártam a különböző gyártók kínálatát. Ez alapján én az UP/SF arányt kb. 15-20 %-ra tenném, ugyanis egy-egy típust 6-8 vagy akár 10-12 festéssel is csinálnak, amiből max. 3-4 az UP ill.SF/BNSF. Az más kérdés, hogy ezekből esetleg nagyobb darabszámban gyártanak és esetleg gyakrabban szedik elő újra.
A Brummi-hoz visszatérve: szerintem az SP, D&RGW, CSX, BN, NS, CONRAIL stb. legalább hasonló arányban kellene, hogy előforduljon, a boltban viszon volt 1 db D&RGW mozdony (az is a gagyibb fajtából), 1 db SP GP9 Black Widow festéssel (ez már nálam van), 1 db BN, de már az új festésű SD70-es (nem a zöld/fekete), CONRAIL, NS és CSX egy darab se. Szinte csak az F.../E... sorozatban volt egy-két egyéb, meg 3 féle AMTRAK Genesis... Lehet, hogy volt még 2-3 egyéb, de ez most nem ugrik be. Volt néhány villanymozdony is, értelemszerűen nem UP és nem SF, a gőzösöket nem figyeltem. (Én még GP60M/GP60B-t vettem BNSF-ben.)
Nézd ha a gyárak produkciojának a 60-80% UP meg SF, akkor a Brummi sem tud igen mást árulni. Ha itt ott megjelenik nála valami más (sajnos még a boltos sem tudja teljesen kézben tartani a szállitásokat) akkor azt hozzád hasonlo modellezök pillanatok alatt elkapkodják. Ez sajnos igy vam Amerikában is - egyszer én is fejembe vettem egy bizonyos modellt (festésüt), gyenge 2 év alatt meg is érkezett.
Útátjárónál szerintem csak az András-kereszt helyi megfelelője van.
Akkor annak már egy igen jelentös utnak kell lennie, mert még a mai modern világban sincs ezeken a vasutakon semmilyen jelzö (amugy a végtelenségig tulzott amerikai biztonsági elöirások ellenére sem...).
A RR XINGot inkább csak a nagy vasutaknál kényszerültek bevezetni - az erdei- meg a bányavasutak azonban más elbirálási katalogusba estek, igy nem voltak kötelesek kirakni ilyen meg hasonlo táblákat.
Átnéztem az éppen kezem ügyébe kerülő könyveket és újságokat, de persze ilyenkor pont nincsen semmi a keresett témával kapcsolatban*. Egy kis türelem, apránként átnézem a többi újságot is. A TV-m működésképtelensége folytán a néhány órányi videó egyelőre kiesik.
Emlékezetem szerint - és ahogy tanult kollegám is jelezte itt a topikon - nem nagyon tudok jelzőkről. Útátjárónál szerintem csak az András-kereszt helyi megfelelője van.
Csak nem H0n3-as asztalt akarsz építeni? :-))) (Esetleg 0n3 vagy Nn3 ?) Nekem is tetszene a téma, csak a modellek túlságosan "rézbőrűek", ami kihatással van az árukra.
*Egyelőre csak egy fotót találtam útátjáróról, de a jelzők nem látszanak. A háttérben egy indulásra váró szerelvény, az előtérben a seriff áll a sínek közepén, hogy majd biztosítsa azt, itt még a vonat útját állja el.
A Brummit ismerem, de sajnos nincs veblapjuk és nem örülök annak, hogy Bécsbe kellene kimennem...
Most a két ünnep között voltam a Brumminál, lenyúltam egy nagy qpac mozdonyt és teherkocsit, persze H0-ban. Az N-eseket nem nagyon figyeltem, de igencsak visszafogottnak tűnt a kínálat...
Úgy tűnik, a kínálatával nem nagyon mer kockáztatni, pl. H0-ban a dieselmozdonyok kb. 80%-a UP és Santa Fe/BNSF, itt-ott egy-két Amtrak, Rio Grande vagy Southern Pacific. Nekem a fő területem a kanadai, azon belül is a CPRail, erre egy gúnyos mosoly volt a válasz meg a rendelési lehetőségre utalás. Gondolom N-ben még rosszabb a helyzet, tehát ha a fentitől eltérő az érdeklődési területed, akkor ne várjál sokat. Ha legközelebb arra járok, jobban megnézem az N-es kínálatot is (csak a te két szép szemed kedvéért).
Nos ezek csak öntvények egy darab fém pl. kulcstartodisznek, vagy a polcra (kaphato 1:120-ban ha igaz, mert a LIONEL webjén ilyen nincs - lehet hogy az e-bay ismét zagyválja a dolgokat), meg 1:160-ban (ami viszont ott van a weben). Hasonlo a BRIO gyerekjátékhoz, csak fémböl van és nem kell hozzá sin sem.....
Ilyen, meg hasonlo mozdonyokat (kb. 1:100-ban) most egy sereg europai könyvkiado ingyen osztogat az ilyent értékelö kuncsaftnak, de ama modelleknek még sajnos a kerekük sem forog, a Lionelé állitólag igen.....
Az egyetlen amerikai TT az a HP volt, egyetlen (gyakorlatilag soha el nem készült) kis 2 tengelyes saddle tankeren kivül más vonojármüre nem igen futotta (kivétel a katalogus volt).
A vagonokbol már egy kicsit többet tudott összehozni (nyomott papiroldalakkal, fábol meg egy kis fémöntvényböl barkácsolva.
A Brummi nagyon konzervativ, de konzekvens - örülni kell hogy még van abban a nem éppen barátságos környezetben ami körülveszi. Rádásul talán az egyetlen a tradicionális boltok közül, ahol elfogadják a plastic moneyt (Bécsben).
Nekem a Minitrix, az Athearn, az Atlas, a Con-Cor és persze a Kato és a hibái ellenére még a Bachmann is rokonszenves. Jól tudom, hogy az Arnoldot már elég régen megvette a Rivarossi, aki aztán nemrég maga is csődbe ment? Ezen nem is csodálkoznék. Igaz, hogy Minitrix sincs már, de érzelmi okokból döntenék mellette. A Mehano nem számított soha a minőségi modellek közé, én még emlékszem a régi dobozos készletekre, amelyek jóval alulmúlták a Piko minőséget. De a hobby kategóriás LRT villamos egyátalán nem rossz. Az új Tibidabo N modelljeik is szépek. Én nem ragaszkodom, a Mehanohoz, csak gondoltam könnyebb hozzájutni.
Az N - et azért választottam, mert az amerikai vonatok hossza miatt elég sok modell van N - ben is és nincs TT. Illetve talán van, a Lionelnek TT modellje, de ilyet még soha nem láttam.
A Brummit ismerem, de sajnos nincs veblapjuk és nem örülök annak, hogy Bécsbe kellene kimennem, a kétszeres áraknak ennél is kevésbé örülök. De ez van.
Az amerikai témájú Mechano modelleket tessék elfelejteni, legalábbis mozdonyszinten. A kocsik jók, a mozdonyok nem a legjobak.... Itthon néha a börzén, de inkább külföldön. Bécsben a Brummi-nál érdemes nézelődni, illetve on-line az e-bay egy jó forrás még...
Az N méretü amerikai modellek még odakinn sem mindennaposak (a legnagyobb választék a www.walthers.com -on van, de beszerezni máshol érdemesebb).
A minöség viszont általában egységesebb mint a H0 modellek esetében, azaz nem igen vesz az ember zsákbamacskát. A modellek jelentös hányada nem amerikai eredetü (rengeted készül Europában, - Trix, olasz gyárak meg a Mehano - valamivel kevesebb Kinában - nacsak azota nem hordták oda az Arnold gépeit meg formáit).
Az USA-n kivül azonban elég bonyolult hozzájutni, mert a modellek nagy része az ottani márkák kizárolagos megrendelésére készül, igy a gyárto máshol nem árulhatja. (Csupán az a néhány USA modellekre specializált bolt terjesztheti - hivatlosan, akik modelljeik nagyobbik részét az USA-ból importálják - Old Pulman, Faether Products, USA trains, Brummi, Victor's stb.)
Arra gondoltam, hogy egy kisebb, kb a képen látható amerikai terepasztalt építek majd. Lehet itthon N - es amerikai vasútmodelleket kapni? Szoktam látni ilyet a börzén, de az áruk sem tűnik kedvezőnek és a gyártmányukat sem ismerem. Elég sok N - es modell van, sajnos az IHC N - es oldala nem jött be, a de a többit megnéztem, ott az áruk is OK. De az ottani ár mennyire felel meg az itteni árnak? A Mehano gyárt N - ben amerikai modelleket? Sajnos nekik sem jön be rendesen a veblapjuk.
Szerintem hátulról a harmadik képen egy ún. transfer caboose van, amit a két társaság közötti átadóvágányoknál használtak a tolatószemélyzet számára. Ez rendszerint valami kiszuperált teherkocsi alvázára biggyesztett kuckó volt.
Nálam az utolsó kép egy mozdony. Én arra a hárommal visszábbra gondoltam, az "Interesting piece of likely home made equipment, a transfer van if you will :)." Azon van létra elöl-hátul. Az sztem nem caboose, ilyet egy társaság sem mert volna használni. Talán valami rakománykisérő lakóládája lehet.
A caboose-ok nagyon rendben voltak tartva, szinte mint a lakások. Állandó személyzettel mentek, és ha a tehervonat menetideje meghaladta a személyzet munkaidejét, nem új személyzet szállt be a caboose-ba, hanem leakasztották a vonat végéről, és a másik személyzet saját caboose-át kapcsolták rá. Szép caboose látható a 9. képen. A narancs Pennsy, tán az első is az, nem látszik jó. Caboose-ra nem kell elöl-hátul létra, mert mindig a vonat végén volt, bár ezeken speciel van.
etwg: Sacrament!! óóó... :-))
(Vagy egy órát bámultam azt a mozdonyt. Tükröt tettek alá, a hasi berendezkedését is jól lehet látni. Nem is értem, hogy tud ott a képen valaki háttal ülni neki! :-)) Arra, ha jól emléxem, az SD90Mac (Big Boy mac) szerkezeti rajzát láthatja.)