E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Ez a 9074-es számú kép, amit Yogi az 1644-es hozzászólásban fejtett meg: "...a Rákóczi út lesz, egész pontosan a Rákóczi-Rottenbiller sarok, ahol ma a Szabadság szálló áll. Az időpont talán 1936-37 tája. Az olasz király mikor járt itt?" Az olasz király 1937-ben járt itt, mint később kiderült.
Akkor még nem. A pótkocsi mindig csak hátul lehetett, a végállomásokon hurokvágány volt a legtöbb helyen. Ahol meg esetleg nem volt, de pótkocsis üzem volt, körbejáratták a motorkocsit a másik végére. Ez volt a visszafogás, mint ahogy a lóvasútnál a lovakat is visszafogták a kocsi másik végére; innen a kifejezés. Az ötvenes évektől aztán kezdtek pótkocsikat vezérlőpóttá átalakítani, az egyik végébe vezetőállás került, ekkor már nem csak hurokvégállomáson tudtak fordulni. Ld. pl. az ominózus Astoria melletti ideiglenes végállomás képét (5366), amin ilyen vezérlőpótos látható.
Az eredeti 5366 tükörkép, ezt már megtárgyaltuk! Itt is, abból is látszik, hogy a kocsi számtáblája nem a bal oldalon látszik a képen. Egyébként a pótkocsi tőlünk távolabbi végén is látható ilyen (ennél a típusnál ugyan nem kerek) tábla a tetején, ez is bizonyítja, hogy vezérlőpót.
Rendben van. A szabatos fogalmazás mindíg célra vezet. Így már semmi kétségem sincs, hogy mindkettőnknek igaza volt, ha különböző dolgokban is...:)) Gondolom ezzel erről a képről lezártuk témát.
Rágjuk a gittet. A kiindulás az volt, hogy a Gellért rakparton baloldalon megy a villamos (értsd: a bal oldali sínpáron), tehát a kép 1941 ősze előtti. A te hivatkozott képeid zömén EGY sínpár van. Ez mindegy, hogy az út melyik oldalán fekszik, a bal- vagy jobboldali közlekedés itt nem értelmezhető, mert nincs választék. A Gellért rakparti képen nem azért tűnik baloldalinak a közlekedés, mert a KÉT sínpár az út baloldalán vol an, ennek amúgy sem volna értelme, mert erről jobboldalon van, visszafelé baloldalon mind a kettő. Ám a két, egymás melletti sínpár közül a villamos a képen a baloldalin közlekedik. Nem olyan nagy dolog ez, de elbeszélünk egymás mellett.
Valóban, az előzőleg pongyolán fogalmazott szövegeket többféle módon is lehetett értelmezni, ezért a további félreértések elkerülése végett most pontosítok.
Néhány út mai menetirányának megfelelő baloldalán maradtak villamos sínek amin a villamosok a mai menetiránnyal szemben közlekedtek, még 1966-ban is.