A hajó a horgonyzási helynél az út túloldalán található San-Team cég tulajdonosáé / ha tavaly ősz óta nem adta el./ A hajót eredetileg külföldi megrendelésre építették volna át, azonban a kinti partner minőségi kifogások miatt állítólag nem vette át, legalábbis a Duna Kurir szerint ez a hír járja.
Üdv mindenkinek! Még nem írtam a fórumra.
Én is hajómániás vagyok, engem azok az ún.'szállodahajók'érdekelnek igazán.
Írnék az 1081-es hozzászóláshoz néhány vontatót:
Inota, Gyöngyös, Sopron, Komárom, Vértes, Mátra, Mecsek, Cserhát, Kaposvár/t-v/, Eger,
Bakony /lapátkerekes/.
Utóbbi 5 már biztosan nincs meg, a Komárom állóhajó a Moszkva-bázisnál Pesten. A Gyöngyösről és a Sopronról nem tudok. Tavaly még láttam mindkettőt. Mármint működőképesen.
Nemtudom volt-e itt már téma: van /vagy volt/ egy kék-fehér, orosz nevű, kissé lerobbant állapotban lévő lapátkerekes valahol Verőce környékén, egy szál horgonyon vesztegelve.
Ha jól emlékszem pár éve még a nagymarosi kikötőnél állt. Tudja valaki hogy kié, és hogy mit szándékoznak tenni vele?
Köszi a kiegészítést, biztos voltam benne, hogy a helyismeret miatt pontosabbak az adataitok.
Üdv
Trophy
Ma reggel 8 körül az AM 32-es flottillás gép húzott át Bp.-en és ment valszeg Dunaföldvárra. Annyira jó volt látni, hogy szabályosan földbe gyökerezett a lábam. Akkor érkeztünk a nemzetköire. Légkürttel üdvözölt bennünket, beleremegett a környék.
További adalék:
"Hegyalja az ex-Tihany, ami Szegedről került Tokajra, majd onnan a Dunára."
A Balatonról a Tiszára még a nyolcvanas években, vagy 5 évig Szolnokon is volt, akkor még nyitott volt, Szép volt, az a sorozat volt mint a Szemes, aztán "barmolták el".
„A Szöke Tisza sose volt Erzsébet királyné mivel
az már rég odaveszett, szerintem ez csak a szent István lehet. VAn egy könyvem amibe leirták a dunai hajók elpusztulását vagy jóvátételét ami igen érdekes.”
Mi a címe a könyvnek?
Trophy:
Nagyon örülök a hírnek, kár, hogy Dr. Zsiga Attila már nem dolgozik a szegedi Passnave kirendeltség élén, nagyon sokat küzdött egy Moszkváért.
Az Óbuda egyébként eredetileg is ezen a néven jött ki Vácról, a Hegyalja az ex-Tihany, ami Szegedről került Tokajra, majd onnan a Dunára. Nekem egy nagy bajom volt velük, a zárt fedélzet. Egyedül a Csegét alakították át félig nyitottá.
Enzo:
Nem hiszem, hogy gond lesz, Szegeden már szolgált Moszkva, sajnos azt nem tudom, hogy melyik. Szvsz én Szegedre vagy Tiszacsegére „állomásítanám”, a Tisza-tavon ideális lenne. Tokajon a sok német turista miatt lenne jó, viszont a Bodrogra már tényleg nagy lenne. Oda el tudnék képzelni egy BKV-s hajót.
Annyít fűznék hozzá Trophy-hoz, hogy sajnos nyaranta tartós igen alacsony vízállásnál Tiszabő környékén 10-13 dm körüli, 30-40 m széles gázlók is előfordulnak. Nagyon hiányzik a Tisza III. Kisköre és Tokaj között viszont a hajózóút megfelelően széles és a vízmélység is 8-12 m közötti.
Vizibusz merülésben elképzelhető, hogy igazad van, bár én kicsit keveslem a 10 dm merülést, és azon is meglepődnék, ha a 100 főkre vizsgáztatott vizibuszok merülése teljes utasszámmal csak 10 cm-rel nőne.
Elég kiles az orrvonal folytatása: (nem "vagizni" akartam a szakszöveggel, csak gondoltam a kil szó nem ismeretlen) a hajógerinc a fenékrészen egy külső a fenéksíkból kiálló élben végződik, mely az iránytartást, dőlési stabilitást hivatott erősíteni. Minél nagyobb, kiállóbb, hosszabb, annál jobban hátráltatja a fordulóképességet, de annál inkább megkönnyíti az egyenesirányú futást.
A moszkvára, ha alulról nézi az ember a nagy felületű orrész keskeny, alacsony élben végződő hajóorrot takar. Ez az él a vízfelszín alatt kiugrik a kezdődő fenéksíkból, és innen vezet el kb. az első 1/3-ig. Itt elkezd "visszaolvadni" a testbe, majd eltűnik. Ezért orrkil. Gyorsabb folyású szakaszon azért nehéz manőverezni a moszkvával, mert Pl. egy melléállásnál még ha szélcsend is van, ebbe az orrtőkébe pici ráfordulásnál is belekap a sodrás, és könnyen rávágja a hajó orrát az úszóműre, vagy a másik hajóra.
Kikötő raszterre cserélte őket: két vizibuszról van szó, amelyek a Tiszáról érkeztek, az Óbuda, és a Hegyalja m/s-ok. Talán FOMA tudja mi volt a régi nevük, hacsak nem ugyanez. A Hegyalja most Várkert névre hallgat. Ezeket a Mahart úgy adta el egy magánvállalkozónak, hogy beszámította a korábban ennek a vállalkozónak a tulajdonában lévő Parlament előtti pontonhelyet, (ez a kikötőraszter), majd később a pontont, bejáróhidat, és a sarpánokat-támgerendákat is. A fennmaradó különbözetet kellett csak fizetni.
Ehhez tudni kell, hogy Bp. frekventáltabb területein egy-egy kikötőhelynek sokkal-sokkal nagyobb értéke van, mint akár egy hajónak is. Mert nincs több szabad hely, vagy nem adnak ki az önkormányzatok városképi okokrahivatkozva. Tehát csak a már meglévő helyeken lehet osztozni. Ebben van a legnagyobb konkurenciaharc. Persze szigorúan szabályozva van, hogy melyik társasági lobogó alá tartozó hajó, melyik pontonra állhat rá, illetve milyen térítés ellenében. Az új, esetleg még szabad raszterek, amiket meg lehetne szerezni, nincsenek a turizmus szempontjából frekventált helyen, ezért azok nem minősülnek értékes kikötőnek. Ilyen szempont alapján a Parlament előtti egy kiemelt hely, és nagyon érdeke volt a Mahartnak, hogy megszerezze. A kikötőhelyek többsége Budapesten a Mahart és a BKV tulajdonában vannak, van még a KDVI-nek (Közép-Dunai Vízügyi Igazgatóság) és néhány magánvállalkozónak is csekély számú.
Én meg csak amolyan parti rajongó vagyok, úgyhogy ha volnál olyan kedves megosztani velem mit jelent a következő mondat:
"Mivel elég kiles az orrvonal folytatásában"?
És még annyi, hogy tudommal a vizibusznak 10, terheléssel 11 dm a merülése.
Mit jelent, hogy "kikötő raszterre cserélte őket"?
És még egy kérdés, azt nem tudod véletlenül hogy melyik városba kerülnek? Szeged? Szolnok? Tokaj? Stb?
Pesti vagyok onnan tudom... :)))
(meg kicsit érintett is)
Nagynak nagyok a moszkvák, mármint pl. egy vizibuszhoz képest, de elférnek. Fordulékonyságra a két gép miatt szinte csak annyival kell nagyobb hely a megfordulásához, amennyivel hosszabb, mint a busz. Mivel elég kiles az orrvonal folytatásában, elég jó iránytartó, de nagy sebességnél nagyobb a helyigénye a fordulásra. A legjobban, legkisebb helyen úgy fordul meg, ha üresben hagyja az ember "kifutni" a hajót, hogy lendületet veszítsen, kitekeri a kormányt (hidraulikus a kormánya) végpontig, a moszkváknál ez 40-es axiométer állást jelent, és csak a kitekerés után ad neki erőt, ráadásul a fordulókörív belsején lévő gépnek először, mert így ott a csavar által keltett propulziós vízmozgás a kormánylapátra hat, amelyet az klasszul megvezet, és nagyobb a fordító erő. Ha még kisebb a hely, lehet csavarni is, a belső íven lévő géppel hátrázva, a külsővel előrét kérve egy helyben saját tengelyében fordul a test. Ez sem nehezebb a moszkva esetében, mint a vizibusznál, mert arányosan amennyivel hosszabb a moszkva (37 m), annyival nagyobb a két csavar egymástól való távolsága, ezért ezek az erők jobban érvényesülnek.
A szélre ugyan érzékenyebb lenne a nagyobb felület miatt, de merülésben és killel ez kompenzálva van. A merülése teljes utasszámmal is 15 dm alatt marad max. 15,5, ez sem jelent gondot, bár nincs tiszai vonalam. A vizibuszoké 12-14 dm.
Hogy miért nem a vizibuszokat hozzák vissza?
Nos:
1.: Nem a Maharthoz kerültek, hanem egy magánvállalkozóhoz, aki megvette (kikötő raszterre cserélte) őket
2.: arra a fajta rendezvényhajózásra, catering tevékenységre, különjáratozásra, amit a mahart tervez alkalmatlanok jelenlegi formájukban.
Pl. a Matthias Rex egy tejes étteremnek berendezett utasterű moszkva. Bárpult, spotlámpasor, középen büféasztal, 4-5 személyes asztalok, padlószőnyeg, kis tálalókonyha van benne, a felső fedélzeten is asztalok és székek vannak. Ezért aztán a befogadóképessége is a korábban a hajóbizonyítványban szereplő 240 fő helyett max 110-120 fő. Nem tud többet leültetni.
Most már végleges lett, hogy a Mahart Passnave a Tiszára is terjeszkedni akar. Már biztos, hogy legkésőbb májusban minimum 1 moszkvát (a Matthias Rex nevűt) viszik a Tiszába, és tárgyalnak a BKV tulajdonában lévő 130-as típusú személyhajók megvásárlására, ebből 3 db van, és mindhámat a Tiszára akarják. Csak különjáratozni akarnak, etetni és itatni a hajókon.
A Szöke Tisza sose volt Erzsébet királyné mivel
az már rég odaveszett, szerintem ez csak a szent István lehet. VAn egy könyvem amibe leirták a dunai hajók elpusztulását vagy jóvátételét ami igen érdekes.
Eredendően a Hannoveri Világkiállításon mutatkozott volna be. Természetesen pénzhiány miatt nem készült el addig, s azóta gondolom még nehezebb pénzt szeezni.
Ja, és pestiek! Már kérdeztem, de még mindíg nem tud senki semmit arról, hogy Széchenyi Hableány nevű hajójának újraépítése miért akadt el? (Hajógyári sziget)
Böngészem a topicot visszafelé. Egy kicsit megkésve adnék infót FOMA kollégának. :O))
"FOMA válasz erre | adatok | e-mail 2000.08.30 11:37 (97)
Győrben a Rábán van egy lakóhalyó ebből az osztályból. Sajnos már kicsit lepusztult (legalábbis kívülről) Nem tudjátok, hogy honnan került oda és mi volt a neve?"
Nos a kérdéses a hajó a volt Dunaföldvár motoros, amely a 80-as évek elején Apostag és Dunavecse térségében csinált munkásjáratokat, majd 86-ban kibelezték. Gönyüre került. Bakokon állva rohadt a parton a vízparti kocsma mellett. Majd újra vízre tették, s egy építész alakította ki magának irodának. Ekként működik a Rábán.
A Kecskemét gyászos halála kapcsán megpróbáltam felidézni a közép-dunai vontató sorozat tagjait. Szeretném teljessé tenni a sort, ezért kérem, tegyétek teljessé a listát, ill. javítsátok a hibákat.
Vontatók
Vontató Megjegyzés
Dorog szegecselt testtel
Tatabánya 2001-ben még üzemelt
Szombathely ma is üzemel
Győr ma állóhajó D.földváron
Esztergom pár éve még állóhajó Uszodon
Vác
A jég elmúltával ismét van egy kis élet Szegeden. A hajóállomáson pihen egy kis testmozgás után a Jégtörő I. és még egy vendégmunkás, aminek nem, tudtam leolvasni a nevét, illetve tegnapelőtt pont elkaptam az a href="http://www.tar.hu/foma/hajozas/eniko.JPG">Enikő tolóhajó érkezését, amiről viszont semmit nem tudok, még soha nem láttam Szegeden. Akinek van infója róla, kérem, hogy ossza meg a topic-kal.