A vasúti hídon lévő sebességkorlátozásnak semmi köze a pillérütközéshez. Egyszerűen a hídszerkezet és a pálya van annyira elöregedve, hogy maximalizálták a sebességet.
Egyébként a híd alatt áthajózva gyakran "öszedudálunk" a fejünk felett szintén "száguldó" kis pirossal. Nagyot néznek a környéken, mikor a két légkürt egymásba szól... :))
A Pannónia köszöni szépen él és virul, és Pannónia néven szeli a habokat! :)
Új fa felépítményt kapott, és szinte teljesen zárt lett. Európa topictársunk tud több részlettel szolgálni, de eredeti géppel, és formával azonos névvel közlekedik. Jelen pillanatban a Batthyány téren áll, de csak Pest felől látható, mert az Európa m/s takarja. (azon áll)
Kicsit OFF:
Az Északi Összekötőn az 5 km/h-s sebességkorlátozáshoz igen sok köze van még a vasúti pálya moslék állapotának, attól függetlenül, hogy nekimentek-e a pillérnek, vagy sem. A Vasútmániás topicban van pár "szakértő", akik erről bővebben is tudnak mesélni.
A lényeg: ha kenuval megyek át a híd alatt, szeretem "elcsípni" a fölöttem zötykölődő vonatot, amolyan kellemes halálfélelem érzése van az embernek :-))))
Üdv Bócman!
Te aztán adtál szundikáló topicunknak :))
A Pannónia megvan, Budapesten szaladgál valami általam még nem megjegyzett néven. Előző neve nyilván nem volt korszerű sznob világunkban. :))
Egy Robinsont én is ismertem. Magas, vékony, fekete figura volt, s nagyon sokat tintázott. Ő lenne az?? Valódi nevére nem emlékszem.
Az imént hallottam egy ismerősömtől a topikok létezéséről, nosza, be is kukkantottam.
Megvallom, könnyes szemmel olvasgatom a hajóneveket, hiszen a legtöbbön én is utaztam.
Az Inota lenne ma a legerősebb??
Hol a Sopron, a Szombathely??
Csak nem ezeket is szétvágták már??
Azt hallottam, hogy a Kaposvár meg a Szob már jobb létre szenderült...
Hejj, amikor még Ogluval és Robinzonnal Tulcsán a pontonos feleségét a matrózkabinban...
Nem csúszóra, keresztben ráestünk.
Ez mondjuk lényegtelen. Szerintem ott nem számoltak azzal, hogy egyszer véletlenül vki letarolja, vagy azt mondták: ettől tekintsünk el, sokba kerülne úgy megépíteni, hogy ilyesminek is ellent tudjon állni. (Nekem úgy tűnik ez folyik manapság az élet minden területén M.o.-n.)
Ha már itt tartunk...
1993-94 körül két érccel teli bárka nekiszaladt egy árviz idején szántó horgyony miatt az Északi összekötő hídnak és egy napig rajta lógott a baloldali második pilléren. Azóta a vonat csak 5 km/h-val mehet át rajta. Állítólag ha valaki a pesti oldalon áll, látszik, hogy megnyekkent a pillér. (megjegyzem sose álltam még ott megnézni)
Akik ott laktak, azok azt mondják, hogy jó nagyot szólt...
Én is gondolkodtam, de én akövetkezőkkel magyaráztam meg magamnak a dolgot. (ne értsetek félre nem vagyok mérnök-vagy fizikus, csak így gondolkodtam):
Tegyük fel, hogy a tolt karaván a két üres bárkával kis jóindulattal 1000 T. (az RTL hiradóban látott képek alapján nem kisdarabok voltak éppenséggel), tegyük fel, hogy (azt tudjuk, hogy völgymenetben haladt) a folyó az adott szakaszon 5-6 km/h-s sebességgel folyik, ehhez jön még hozzá a géperő által kifejtett sebesség, amit tudunk, hogy nem mérsékelt a parancsnok, mert állítólag szívrohamot kapott. A gépekben is gondolom dolgozik néhány ezer paci. A pillért telibe, szemből kapta el, ez látszott a bárkaorr csúnya eldeformálódásán, tehát nem csúszóra vette, mint amikor macilaci által említett rozsdafoltok keletkeznek a hídlábon. (ilyen van egyébként több is a Margit-híd völgymenő nyílás bal pillérén, és a Lágymányosi-híd völgymenő mindkettőn)
Szóval a fentiek ismeretében nem látom lehetetlennek, hogy akkora erővel történhetett az ütközés, ami még egy jó alapú, megerősített pillért is kimozdít a helyéről.
Egyébként amikor a Bayern önjáró-Lánchíd-Szabadság-híd "csata" volt, akkor is a hid egész éjszaka zárva volt statikai vizsgálatok miatt. Pedig terheletlenül, géperő nélkül, vízfolyás sebességgel, keresztbe esett rá a hídlábra.
Ezt en sem ertettem. Emlekeim szerint (BME - Epitomernoki Kar) a pillert erre is meretezni kell. Ez meg allitolag tobb pillert is elvitt. Ugyan a ma.hu ugy irta, hogy egy "meg nem erositett resznek utkozott", de hat az is gaz, ha csak a hajozoutban levo pillereket meretezik erre a teherre. Mondjuk nem ez az egyetlen ilyen huzasa az amiknak. A WTC is tovabb allhatott volna(sot tan allhatna ma is), ha az acelszerkezet megfelelo (eu-i szabvanynak megfelelo) tuzvedelmet kapott volna. Na, de ez mar off.
Nem egészen értem ezt a balesetet. Két üressel tarolta le a hídlábat, ugye? Nem lehetett túl jól megépítve az a híd. Csak azért gondolom, mert volt szerencsém átélni hasonlót. Bécsben, még amikor nem volt a freudenaui zsilip, ráfordítás közben oldalt kaptuk az egyik hidat, Dorog m/s+egy üres 1300-as uszály. A hídon lett két rozsdafolt, a Dorogon szétszakadtak a vascsövek, kő kövön nem maradt, az 1300-as oldala 25 m hosszan beszakadt. Szóval két ürestől (mégha jóval nagyobbak is) nem lett volna szabad kidőlnie a hídlábnak. Vagy vmit nem jól értettem?
Azert ennyire nem gaz.
16. melléklet - Kishajóra, csónakra vonatkozó előírások
1.Általános előírások
[...]
c) Csónakban az úszni nem tudó, illetve munkát végző személyek részére személyenként egy darab mentőmellényt kell elhelyezni. Tehat ha kedvtelesi celra veszed igenybe, akkor csak az uszni nem tudoknak kell melleny. Legalabbis en igy ertelmeznem, bar latvhatoan üti a trophy altal betett Kishajó, csónak, vízi sporteszköz kötelező felszerelése [...] 2.Csónak pontot. Azert agyon valoszinuleg nem utnek a rendorok, ha mentomelleny es elsosegely csomag nelkul horgaszol. :-)
Sziasztok!
Érdekesség: egy "igazi" tengeri hajó áll a csepeli Szabadkikötőben. A neve: Tisza Királynője III.
Azért az idézőjel mert (bár ez biztosan volt már tengeren)kb 7-800 tonnás.
Üdv
Mp
Erre a Hajozasi Szabalyzat a mervado. Amire szukseged van, az a 9. fejezet, a Mo.-ra vonatkozo altalanos rendelkezesek.
f) csónak olyan vízijármű, amelynek testhossza a 6,2 m-t vagy motorteljesítménye a 4 kW-ot (motorcsónak) vagy névleges vitorlafelülete a 10 m5-t (vitorláscsónak) nem éri el. Csónaknak minősül továbbá az a nem gépi berendezéssel vagy nem szélerővel hajtott vízijármű is, amelynek testhosszúsága legalább 6,2 m, de az a 20 m-t nem éri el, és tömege a 2 tonnát nem haladja meg;
(Nem minősül csónaknak a fürdés céljából igénybe vett úszóeszköz.)
[...]
i) vízi sporteszköz sport vagy kedvtelési céllal üzemeltetett, vitorlával, gépi berendezéssel vagy más módon meghajtott, nagy- vagy kishajónak, kompnak, illetve csónaknak nem minősülő vízijármű, amely a vízen való közlekedésre alkalmas, továbbá rendeltetésszerű használat esetén úszóképes és kormányozható. Fajtái:
vitorlás amelynek névleges vitorlafelülete legalább 3 m2 ,
motoros amelynek motorteljesítménye legalább 4 kW,
egyéb.
[...]
1.Csónakot és vízi sporteszközt a 2., illetve 4. pontban foglalt kivétellel az vezethet, aki:
a) 14. életévét betöltötte,
b) úszni tud,
c) a vezetésben kellő gyakorlattal rendelkezik,
d) ismeri a Szabályzat rendelkezéseit és az igénybe vett vízterület sajátosságait. Es akkor meg itt van a felszereles, stb. De azert azt lathatod, hogy csonakokra nem nagyon szigoruak a szabalyok, pl. nincs hatosagi vizsgaja. (Evezo, mentomelleny, tulajdonos nevtablaja azert legyen.)
Hajós szagértő szaktársak :)
Tudja valamelyikőtök hogy mi ez a nagy nyüzsi az uszájokkal az elmúlt hoszúhétvégén,a kis-dunán?
Ahogy elnéztem az Adony motoros is ment a célja felé.
Meg az Érd is, Tass felé üresen, viszafelé tele.
Hova és mit visznek ilyen ütemben naponta 2X,még ünnepnapon (pünkösd) is?
Ja a megfigyeléseket a szigethalmi hídnál végeztem talán a 38-as folyamkilométer van arra?
Nemrég feltámadt bennem a gondolat, hogy vegyek egy 4-személyes csónakot testedzés céljaira, a Velencei-tóra, ill. a Balatonra.
Egyrészt a hatósági oldalról tájékozottakat kérdezném, hogy ehhez milyen engedély, dokumentáció, képzettség, felszerelés, tartozékok stb. szükséges, kötelező, ajánlott. Szabad-e elektromos segédmotort ráépíteni? Mennyivel "komolyabb" a megítélése egy ilyen teknőnek, mint egy "krokodilfejű" snookynak, amellyel nem szabad a parttól x méternél jobban eltávolodni?
Másrészt pedig a hasonló járgányok boldog tulajdonosait kérdezném: ebből a kategóriából műanyagot vagy fémet jó-e választani? Mire kell figyelni a vásárlásnál? Mennyire hangsúlyos az új/használt kérdése? A teknőt valószínűleg sokat kell majd személyautó tetején szállítani, ezért sem akarok túlságosan nagy és nehéz darabot.
A "Tehénke" volt mindig is a leggyorsabb, a karcsú, áramvonalas teste miatt.
Ezek a mostani BKV ún. 100-as típusok (Morgó-Várhegy PL.) nem a legelsők ugyanezen a név alatt. Ezek a mostaniak kikötői tengeri boxer (rendező) hajónak készültek külföldi megrendelésre a Balatonfüredi hajógyárban. Eredetileg két gépesre tervezték őket, azért is ilyen széles, rövid, tözsi a formájuk, de mikor az első darabot a prototípust leszállították, közölték, hogy nem kell nekik. Ezután a BKV megvette őket, úgy, hogy az akkor futó Meseflottát elvitték teljes felújításra, ennek címén eltűntették azokat a hajókat, és felhozták a Sión ezeket az újakat. Majd megkapták ugyanazokat a neveket. (hét törpe) A tehénke maradt a régi, + János Vitéz, Farkas, Babszem Jankó, Iluska és társai is maradtak. Csak így tudtak pénzt szerezni anno korszerűsítésre. Állam bácsi nem akart költeni a fővárosi és helyi kishajózásra. Az akkori Pest Megyei Révhajózási Vállalat (PRHV) olyan szutyok hajókkal járt, hogy életveszély volt beszállni. Engedéllyel csak a "korszerű" vizibuszokat vehették meg, abból is 4-et.
Ezért van az, hogy ezek a hajók, már jóval újabbak 80-as évek elején készültek, de mivel a két gép helyett csak egyet kaptak, lassúak, nem iránytartóak, de piszok jól, szinte egy helyben megfordulnak, és jó a manőverképességük. De a szélre érzékenyek. Ami állami engedéllyel lett a BKV-hoz megvásárolva, azok a különjáratra készült 100-as típusok a Kék-Duna, és a Tabán, valamint a repihajó 130-as típusok, már két géppel, elkészülési sorrendben Pest-Buda, Halászbástya, Dunaföldvár. (emlékeim szerint az Általad kérdezett Morgó 82-es, ő az első szériából való) onnan ismerni meg az első szériás 100-asokat, hogy a kerékállás ablakuk előre döntött, és nem a tetőn van a kémény, hanem a farrészen (fartükrön) kipufogó valamint némelyiken még a rendezőhajókon látható ütköző gumihengerek is rajta vannak elől oldalt hátul. PL. Szent Kristóf(Tudor) Várhegy(Morgó). Ezek nem turbó feltöltésű Rábával mennek, ezért még lassabbak. Kivétel ez alól a Szentendre (korábban Vidor) nevű, ebben pár hónapja gépcsere volt, azóta szinte repül.
„Hófehérke (…) gerincét 107 éve fektették le csavargőzösként kezdte”
Tyű a mindenit, ezt nem gondoltam volna róla. Egyszer az egész sulink (a Vizafogó, akkor még Vágó Béla általános) hajóval kirándult Visegrádra. A mi hajónk fekve maradt már a Margitsziget mellett (Jászairól indultunk), ekkor a Hófehérkéhez kötötték a hajónkat, az meg húzott minket, mint az ááállat! Marha gyors, erős volt, legalábbis az általam mexokott BKV-szerűekhez képest.