Egy ismerősöm kishajót szeretne vásárolni az alábbi paraméterekkel:
20 - 25 m hossz
5 - 6 m széles
1 - 1,5 m merüléssel
15 - 20 fő szállitására, horgásztóra, állóvizbe.
Sziasztok!
Szakértőket, irodalmat, bármilyen okosodási forrást keresek a következő nemkicsi témaban:
Folyami és tengeri (vegyes igénybevételnek kitett, ha létezik ilyen megfogalmazás)hajók korrózióvédelme. Különbségek és hasonlóságok. Újdonságok és régiségek. Érdekességek.
Lenn jártam a Vaskapunál. A hajó forgalom továbbra is nagyon gyér. A zsilipnél csak két ukrán tolatmány (egy "kapitan-mechanik típusú" toló-önjáró és egy óbudai toló-vontató) várakozott. Felfelé egészen Ómoldováig csak egy bolgár tolót láttam. A román oldalon teljes felújítás folyik az erőműben. Még a turbinákat is kicserélik, jelentős teljesítménynövekedéssel számolnak. Zsilipelés a szerb oldalon.
A korábban az orsovai öbölben horgonyzó Decebal gőzöst felvontatták Ieselnitához (Dunaorbágyhoz), úgy tűnik kezdenek vele valamit.
Az orsovai kikötőben áll egy uszály, amely nagyon úgy néz ki, mint egy magyar 1000-es uszály, a felépítmény festése is fehér volt. A száma át van festve valamilyen román állóhajós számra. Lehet, hogy régi MAHART-os uszály??
Más: Úlmoldova térségében van a román oldalon a "Baross tábla". A románok szélesítik, javítják az utat, több helyen lenyesve, lebontva a sziklafalat. Félek, nehogy áldozatul essen a több mint 100 éve ott álló, magyar nyelvű, a zuhatagi szakasz XIX. század végi szabályozásának emléket állító tábla.
Kérek minden hajóst: ha a táblával kapcsolatban bármilyen veszélyt, rongálást, eltávolítást tapasztal, azonnal jelezze itt a topicban. Hajózástörténetünk szép emlékéről van szó, amely a legvadabb időkben is megmaradt.
A Sellő is már a Tiszán van, ott is marad most már biztos.
A Jókait levitték Dunaújvárosba, hétfőtől kezdik vágni a felépítményt, magasság, szélesség csökkentés, levágják a teljes kerékkállást, és miután szállíthatóbb állapotba hozták, különleges szállítmányként útzár mellett elindulnak vele Balatonkilitibe, ott rakják vízre, és onnan egy vízszintszabályozott csatornán hajózik be a Balatonba. Úgy hallottam az RTL Fókusz forgatja a teljes szállítást és átépítést.
Ne félj, úszunk még egy darabig.:-) Igazságos Mátyásunk valóban a Tisza-tó és környéke attrakciója. Elég sűrűn megy, előzetesen telefonon érdemes egyeztetni. A Sellő Szegeden van, pénteken este ment sétahajóként, szombaton sajnos állt, nem jutottunk ki vele a Tiszára. Menetrendszerinti járat továbbra sincs Szegedről sem Csongrádra, sem Jugoszláviába.
Köszi! Ha Kiss László, akkor valszeg Tiszacsege. A Tiszacsegéről induló utak 90 %-a Kiskörére irányul a Tisza-tavon, de a német csoportok imádják a tiszalöki zsilipelést, így néha felfelé is mennek. Délután felhívom Kiss Lászlót és pontosítom az infót.
:)
Sajnos (nem sajnos) ez nem úgy megy, hogy elvégzel egy tanfolyamot, és holnaptól "kapitány" vagy.
Hoszzú kivárásos, ranglétrát végigjárok típusú képzés ez, és csak, ha bizonyos időket eltöltöttél bizonyos hajós képzettségi szinteken, aktív (behajózott) munkával, csak akkor mehetsz egyáltalán suliba, ami legrövidebb min. 3 hónap, aztán elméleti, gyakorlati vizsgák, összesen több, mint 10. És ha mindez megvan, az biztos, hogy te nem hajóvezetőként fogod rögtön továbbfolytatni friss papírral.
Pl.
tanuló matróz
hajós szolgálati könyv elkészülte
matróz - gépkezelő (sport és kedvtelési célú kisgéphajó vez.)
fedélzetmester
kormányos - uszálykormányos
géphajókormányos
hivatásos kisgéphajó vezető
hajóvezető "B"
hajóvezető "A"
hajóskapitány
Itt is egy egy szint között bizonyos időnek kell eltelni, és legalább egy meghatározott útszámot kell leigazolni azon az útvonalon, ahová később a képesítés fog szólni ahhoz, hogy egy szinttel feljebb léphess. Természetesen a szintek között vizsgák vannak, illetve a hajóvezetői szint előtt kötelező képzés.
Hajóvezetői vizsgatárgyak: (szinte hihetetlen)
Hajózási Szabályzat
Hajóvezetéstan V. szint
ADN veszélyes áruszállítás
Kereskedelmi és Rakodástechnikai ismeretek
Hajózási és fuvarozási Jogtan
Hajószerkezet és építéselmélet
Géptan
Földrajz, vízrajz, meteorológia, medermorfológia
Radarelmélet, radarhajós ismeretek
Vonalismeret (a behajózni kívánt teljes szakaszra)
Képesítési rendeletek
URH rádió elmélet és kezelés
Idegen nyelv szakmai vizsga (német, vagy orosz választás szerint)
Környezetvédelem
Tűzvédelem, munkavédelem
Elsősegélynyújtás
Ezekből írásbeli-szóbeli.
És a gyakorlati vizsgák.
Ja és egy HV tanfolyam ára kb. 170-200e HUF. Képzés évente, vagy kétévente indul, olyan 15-20 fős létszámokkal.
Ister a Duna régi latin neve. Ha minden igaz.
Fejből, nem könyvből...
Bocs, hogy belepofázok itt, most jöttem haza a Balatonról, nagyon alacsony a víz, de nagy a hajóforgalom. Most éppen a Kékszalag megy...
Az ott is volt már majd egy hónapja, és kb. ebben a kibelezett állapotában ott is lesz egy darabig, viszont a Millenium II. üzembe állt, és elkészült a harmadik nemrég megérkezett moszkva, Ister névre hallgat, és a Jászain áll.
Ápropó: pirospont annak aki megmondja mit jelent az Ister szó!
(hallom a lexikonok lapjainak suhogását...)
Ja, ilyenek előfordulnak, még a 'nagyobbaknál' is. Egyszer a Kossuth tér környékén voltam, mikor az Amadeus szépen hasított felfelé, majd a Lánchídnál megállt, és tolatva visszacsorgott. Tíz perc után újra felfele...
Tavaly a Viking Starral is megtörtént majdnem hasonló, épp Pozsonyból indultunk volna felfele, mikor szóltak, hogy az Esmeralda utasai kolbászolnak odalenn, az alsó fedélzeten. Kabinjukat keresték, eltévesztvén a hajót. Mókás lett volna, mi felfelé indulunk, az Esmeralda lefelé, a túristák meg csak néznek...
a hullámmal én szombaton futottam össze, különjáratban vitt minket egom-bpest vonalon.
nagyon jó fej volt a kapitány, köszönet neki az útért! :))
ja, és volt egy aranyos jelenet is: elindulunk visegrádról, majd néhány perc múlva elhúz mellettünk valamelyik szárnyashajó (vagy a bíbic, vagy a vöcsök, már nem emléxem). épp eltűnne a kanyarban, amikor hirtelen lelassít, és egy diszkrét hátra arcot produkál, majd gőzerővel irány vissza visegrádra. aztán megint lehagyott minket.. :))
mi volt, lemaradtak az utasok? ;))))))
K.
A Matthias Rex moszkva tip. szem. hajó a Tiszán van. Járja a Tiszát elsősorban csoportoknak különjáratként. Kiss László hajóvezető került rá, ha ez valakinek mond valamit. (nekem semmit)
Szerveznek helyi természetjárást a hajóval, erre a jegyár 2.100.- Ft / fő. Azt olvastam, hogy ahová befér a moszkva oda be is megy. :)
Nagyon megnézném a jó öreg Mátyást azon a vidéken....
FOMA ha van infod ne tartsd vissza magad megosztani velünk! :)
Jó persze, nagy külömbségek nincsenek, egy család, azért nem teljesen egyformák. Tegnap lefirkantottam őket, nem hagyott nyugodni a dolog. http://www.ingyennet.hu/~vhajo Az első 'példány' a cég honlapján is megtalálható, más formában. Az adatok viszont nem pontosak.