Ez azért ennyire nem egyszerű. A készen kapható zsalugáteres ajtóknak már eleve fixen van bemarva a zsaluk helyei. (ennek elég kicsik a rései, ezért nagy a veszteségük is) Ezen már változtatni elég bajos volna. Mivel az én ötletem eléggé le lett szavazva, ezért Trambi kipróbált megoldásához nem tudok érdemben hozzászólni. Javasolni viszont tudom, hogy hallgasd meg az ő elkészített zsalus lezlijét, aztán el tudod dönteni, hogy tetszik-e vagy sem. Szerintem minden kísérlet dolga, még a kompromisszumoké is.....
Az állítható zsalugáter szerintem zörögne, és elég bonyolult megoldás. Trambi megoldása is fix. Ma láttam ilyen zsalugáteres szekrényajtókat készen több méretben megfizethető áron. Nagy-nagy barkácsboltokban keresd! Lehet, hogy még diffúzor sem kell a tölcsér végére, ha minden oldalán zsalugáterrel zárod le a nyílásokat. De ez is végül ízlés dolga lesz.
A zsalu az esetemben talán azért használhatóbb, mert lehetne hangolni az állításával, de még diffúzor sincs a tölcsérem előtt, azonban erre a legegyszerűbbtől a normál esetig minden ki lett vesézve a fórumon. Egyébként valóban ez a fórum nekem már annyi pluszt adott, amit máshonnét össze sem tudtam volna gyűjteni. Köszönöm a segítségeteket! Apropó! Mikor az egyik pesti színházban dolgoztam, ott egy Eminent Grand Theatre jószágot birtokoltam, abban az időben(1983-85) ez 380.000 Ft volt, ami ma nem is tudom hol állna meg, abban is úgy oldották meg a Leslie-t, hogy körbe volt rakva hangszórókkal, és elektronikusan futtatták a jelet körbe, érdekes hangzást adott, de nekem vhogy nem jutott eszembe róla a rotoros hatás.
Ez valóban egy fórum. Érvek, ellenérvek ütköztetése szerintem sem tilos. A kipróbált, és fikciós megjegyzésedre csak annyit jegyeznék meg, hogy tetszik, és nagyra értékelem a megoldásodat! Nekem végül is teljesen mindegy, hogy ki melyik megoldást választja. Mindenki más hangzást keres. Nem gondolom, hogy van etalon ebben a probléma kőrben, mivel két hangszóró sem szól teljesen egyformán, főleg két különböző karakterisztikájú tölcsérrel megtámogatva. A csatolt üreg méretéről nem is beszélve...
Bár már volt róla szó , a hangszorós mü lezli egy korszak/ 80as évek/ teremtménye elég volt a mechanikus sz@rakodásból, a jövö a elektronikáé.. vagy nem???
Roland, REVO néven forgalmazta, volt szerncsém hozzá, szerettem nagyon jól becsapta fület.
Összehasonliva a 145-öttel, nem csak hangi, hanem méretbeli hasonlóságot mutatott.
Nincs "bizonyitási kényszerem" feléd, mivel ez egy forum én a saját "fejlesztéseimet"azért próbálom ismertetni, mert szerintem ez igy dialektikus, és hátha valakinek még jobb ötletei lesznek.
A tölcsérre csak egy mondatig, az eredeti USA 72 grammal nehezebb mint a az olasz
/diffuzorokkal együtt/
A légterelésre hangdobozon a legegyszerübb megoldás nekem , a különbözö
méretben kapható nyitott lamellás zsalu, mely készen kapható a 14 kerben
Én az általam kipróbált , kikisérletezett megoldásokat szoktam ajánlgatni, de fikciok is jók lehetnek...
Itt a ma reggel a "fényezés" alatt álló ezen megoldásu doboz
Viszonylagosan kis mérete 55x40x80 cm ellenére egyenragu ellenfele a 145-ös lezlinek.
Ez a függőleges metszet. De szerintem a vízszintes is lehetne. Az X77-es Hammondokhoz csináltak sugárirányú terelő lapos lezliket a Japánok. Ott biztos volt az irányított doppler effektus:-) Az én elgondolásomnak az a lényege, hogy a tölcsér hangjának egy nagy része visszaverődik az üregbe, és az alumínium profilok között kilépő hang sebessége lelassul. Ez által a hang magassága is csökken, és egy kicsit "döglötté" teszi a hangot. Viszont a visszaverődő hangok miatt szinte gömb karakterisztikája lesz a hangfalnak, így csak akkor van hangmagasság/hangerő emelkedés, ha épp a mikrofonnal szemben van a tölcsér. Emiatt nem lesz "billegős" a hangja a sztereó hangképnek. Még egy előnyét látom ennek az elgondolásnak. Mégpedig azt, hogy a közös kilépő nyílásoknál intenzívebb lesz a hangerő, de a nagy hullámelhajlás miatt mégis diffúzabb. Én a gyári "kopoltyús" rést venném alapul. Az 9-10mm körül van. Ez az elmélet semmilyen teszten nem esett át. Egy biztos, hogy valami hasonló, vagy ez a megoldás lesz az új lezlieimben megvalósítva!
Leslie 101 Isomonic, de a Roland is csinált ilyet. Kell az a suhogás, mechanikai zörej, jót tesz a hangnak. Anélkül inkább billeg, nem forog.
A negyvenes évek végétől bevált a hagyományos kétrotoros lezli. Lehetőleg maradnék a bevált konstrukcióknál. Ha mégis kompromisszum, egy 760-822... szerintem még vállalható. Ugyanazon szekrényben ugyanazon alkatrészek, legfeljebb az erősítő tranyós, árban ellenben lényegesen kevésbé fájdalmas.
Bocs, hogy beleszólok, de támadt egy ötletem, ami persze nem biztos, hogy jó.
Elkerülendő a Leslie-k mechanikai problémáit, a forgó hangot négy (hat) hangszóróval is elő lehetne állítai, ezek ezek a vízszintes síkban egy kör mentén lennének elhelyezve, hangszórónként külön erősítővel. A hangjelet pedig folyamatosan keverni kellene körbe-körbe.
A Doppler-effektet persze elektronikusan kellene megoldani.
Gyanúm, hogy a mélysugárzóknál ez egy túl nagy és mozdíthatatlan dobozt eredményezne.
Megoldás lehetne esetleg a színpad négy sarkán levő hangfalakat hasonlóképp vezérelni.
Tehát, a végeredmény talán csak kicsit lenne drágább az eredeti megoldásnál, nem is ugyanazt a hangzást produkálná, viszont mindenképpen sokkal helyigényesebb. :)
Nekem is van belőle néhány, gamma művek feliratú, de mivel egy komplett mechanikám volt, egyelőre idő hiányában örültem annak is, hogy beépítettem kis fúrás faragással a helyére, csak a vezérlést csináltam szilárdtest relékkel.
Be kell vallanom, hogy kevés tapasztalatom van az olasz meghajtású lezlikkel kapcsolatban. Fejet is hajtok a tanársegéd Úr bizonyító modellezése előtt. Ennek ellenére én nem terhelném a tölcsér csapágyát semmilyen plusz teherrel. Egyet értek Zsolttal, hogy egy kis csúszással elég jó eredményeket lehet elérni. Én erre a célra egy mágnes kuplungot fogok készíteni, aminek tetszés szerint tudom majd állítani a "csúszását".
Más. A nagy lyukak betakarásához már javasoltam valakinek ezt a variációt. Viszonylag kis költséggel megvalósítható. Persze jó helyen kell megvenni hozzá a megfelelő alumínium profilt, és egy kis munkát kell hozzáadni. Íme.
A negyediken a hang fog kijönni. És kevésbé pulzálóan, ízlésesebben, mert nem megy ki a fenébe minden irányban. A pokrócpróba igazán olcsó és gyors megoldás.
Régen, amikor VK7+Allsound összeállítással játszottam, mindig kölcsön kellett kérnem a gitárosok tokjait, amivel körülbástyáztam a lezlit. Szabadtéren nélkülözhetetlen volt.
Ágyneműtartó: A 122-es eredeti kiszerelésében szinte teljesen zárt. Fent a tölcsérnél is van egy fallap becsavarozva, ill. lent a dobrotor bzokniba van húzva, plusz oda is van csavarozva egy háromréses falap. Ezzel mind a négy oldalról igen zárt a szekrény és még így is jól szól.
Persze a dög érdekében én azonnal leszedem a hátlapjait és kicsomagolom a fadobot, hadd suhogjan.
Köszi, megtekertetem a puha membránú mélyemet, aztán jöhet a próba. FBT-ből van egy szép 50W-os jószág, de az egy számmal kisebb, mint a lyuk, legfeljebb a próba erejéig kap egy szűkítőt. Nagyon furcsa amúgy is az alsó dobozom. Elég kicsi a mérete alig fér bele a 15"-os hangszóró, mégis gyárilag valamikor az lehetett benne, sajnos csak a dob és a motorok voltak meg, mikor megkaptam.
Hangszórók... , igen az a probléma hogy az uj fejlesztésü hangszorók a nagy teljesitményre , és a minnél nagyobb RMS számokra hajtanak. Ezek a kis teljesitményt nem nagyon szeretik, mert a tölcsér jóformán meg sem mozdul
/Mayer sound 15ös hangszoró 40watt alatt el sem indul, viszont 800wattal terhelhetö/ A régebbi tipusu 40-50w-os hangszorók már kis teljesitménynél is nagy intenzitással dolgoznak és ezért van hogy sokkal dinamikusabb hangzást biztositanak , szerintem .
A 800 hertz keresztezési frekvencia az azért viszonylagos, mert nem minden méretü
doboz szereti És ha nagyon "brummog", a hangolható bass reflex csövet is próbáld ki az is sokat segit.
Eléggé csúszáshatáron van a tölcsér, mégsem csúszik meg, vagy ha még lazább, akkor pedig nem indul el, ezzel már játszottam. A motorok és a dörzskerék is a jóérzés határán dörgölődik. Már felvetődött többször is, hogy le kell zárni a nem kopoltyús lezlik 3 oldalát, de mi jön ki a negyediken. A pokróc próba jó ötlet, egyből kiderül. Én ezt mindig furcsának tartottam, mert be tehetem a tölcsért az ágyneműtartóba is, az abszolút zárt, de akkor hogyan szól? Biztosan igazad van, próba cseresznye. Szóval erőt adtál a további próbákhoz, nincs veszve semmi. Most félre van tolva az egész a próbaterem raktárába. Kár lenne érte!
Szerintem nem érdemes a tölcsér fürgeségén bosszankodni. A 122-esnél is kb. a 2-3. fordulatra eléris a teljes vagy minimális sebességét, ellenben a dobrotor -mint írtam- 7-8 fordulatot igényel. Pont ez a vitamin benne. Ehhez szükséges, hogy a dobrotor hangját kellő intenzitással halljuk.
A sok modern lezliszimulációt is pont ennek a kettősgégnek állítják szolgálatába.
Ha a motorod vízszintes építésű anconai, akkor a motorok picit odébbhelyezésével egész jó csúszást lehet a motortengely és meghajtott tárcsa közt elérni. Lehet az éxíjon is lazítani. Előbb ezt javasolnám mint a további terhelést.
A 800 Hz-et mindenképp érdemes szem előtt tartani. A Motion Sound is 800-ra van szerkesztve.
Továbbá javaslom a kopoltyús hangzáshoz való közelítéshez 3 oldalon a nyílások minimálisra szűkítését pl. egy betett falappal. Gyors tesztként javaslom a lezli pokróccal való letakarását 3 oldalon.
Köszi a tanácsot, bár már sok anyag felhalmozódott itt a fórumon, csak borzasztó nehéz megtalálni, pedig már több éve napi szinten olvasgatom, oda is vissza is, így például egy csúnya merev mélysugárzó került a leslie-mbe, gyanús is volt, de azt gondoltam majd durvábban hajtom, hát nem jött be. Elég nehéz manapság 15"-os lágy hangszórót szerezni, bár nekem van egy kis mágnesű papírperemes jószágom, de meg kell tekertetni, mert súrlódik valahol, az lesz a következő áldozat. A 800 Hz eléggé összecseng sok véleménnyel, az valahol ott is van, bár még nem mértem ki szkópon. A tölcsér hirtelen megállása engem nagyon zavar. Ezek szerint adjak neki egy-egy kis súlyocskát szépen kiegyensúlyozva, hogy ne legyen olyan, mint a centrifuga, amikor a bugyi beékelődik az egyik szélre és körbejárja a szobát. Más! Hihetetlenül változatos orgonák születtek anno NDK-s testvéreink műhelyeiben. Lehet, hogy sorozatot nem is gyártottak? :))
Ha bekukucskálsz odahaza a leslidbe, akkor azt fogod tapasztalni/ha nem akkor gebasz van/ hogy autentikus lesli motorok /egymásra épitett motorosok/ bár különbözö fordulatszámmal /más áttételezés miatt/ de kb azonos intenzitással
indulnak , illetve állnak le igy ,a tölcsér is, és a dob is. Hogy ez mért jó ezt alkotóktól kellene megkérdezni, de ez vált etalonná. No a "lemezjátszó" mechanikás olasz motorok ezt nem tudják és ezért érdemes trükközni velük. Az öntést nem ott csinálták, ahol a "centirozást" , és a probléma abból adodott hogy mekkora legyen az az ideális suly ami nem terheli nagyon a motort de azért funkcionáljon.
A kiegyensulyozás meg azért kell hogy a lesli dobozod a gyors fordulatnál , ne járkálja körbe a helységet / bár ha ki is takarit közben ??/
Én is hiszek abba hogy minnél egyszerübb valami annál jobb, de itt egy kicsit összetettebb a dolog. Tanársegéd ismerösöm le is modellezte számitógépen
hogy hányféle erö hat a tölcsérre inditásnál, leállásnál ebbe nem bonyolodnék bele,
"No hát ép most kisérletezgetem én is mint Pavlov a diabéteszes kutyával,hogy tehát öntenek aluminiumból nekem a felsötölcsérbe hangterelöt, és mivel ez jóval súlyosabb mint a müanyag igy a tehetetlensége is nagyobb, igy megállásnál is és a felfutásnál is...."
Nem kérdőjelezném meg a Műszaki Egyetem T.M.K. -jának hozzáértését, és elhivatottságát a jó eredmény elérésében. Főleg, hogy képesek voltak emiatt egy elég bonyolult öntőmintát készíteni Neked. Mondjuk én egy mefelelően kúposra esztergált M6-os anyával elrendeztem volna a dolgot mindkét oldalon a diffuzor kúpra felragasztva, amit tetszőlegesen lehet tovább terhelni mindkét oldalon kicentirozva. Egyébként nem értem, hogy miért jó, ha egyformán gyorsul, illetve lassul a dobrotor és a tölcsér. Szerintem pont az a buli benne, hogy különböző sebességgel pörögnek fel, és lassulnak le.
Persze én nem vagyok zenész, csak lelkes hallgató!
Közvetlenül ugyan nem kapcsolódik a Hammondhoz, de szerintem sokunk fantáziáját megmozgatja... Most még csak midi rögzítésre és lejátszásra alkalmas, de kíváncsi vagyok mi sül ki belőle később :)
Fö a kreativitás , emlösök vagyunk lételemünk a szivás /direkt nem szopást irtam az félreérthető/No hát ép most kisérletezgetem én is mint Pavlov a diabéteszes kutyával,hogy tehát öntenek aluminiumból nekem a felsötölcsérbe hangterelöt, és mivel ez jóval súlyosabb mint a müanyag igy a tehetetlensége is nagyobb, igy megállásnál is és a felfutásnál is Megcsinálható hogy olyan legyen mint mint a dob rotor. A müegyetem mechanika tanszék tmk-jában elszórakoztunk kétnapot de megvan az ideális súly /szerintem/ A gumi dörzskerék sem kopik jobban mint dobnál Gyors lassu átátlásnál "nyekken" egyet, de ezt a 147 lesli is produkálja. A kétrészes soltonból /vaterán vetted anó azt hiszem/ pedig nagyon jó hangot lehet kicsikarni. Szerintem az alap az hogy legyen alsó 15 ös hangszoró melynek "lágy" felfüggesztésü tölcsére van / már 10w-os teljesitménynél is a a tölcsér 2-3 cm -t mozogjon / ez ugy müküdik mint egy kompresszor, a felsö driveot pedig rc elemekkel finomitani lehet hogy ne "visitson", és a frekiváltást 800 hertz környékére levinni / ez azért a doboz méretétól is függ/ , Csillapitást bele ,oszt had szóljon