Akkor nagy kár, hogy nem szálltunk le arról a villamosról, és nem mentünk közelebb! A gyerekeim is lehet, hogy jobban élvezték volna ezt a manővert, mint a születésnapi zsúrt, amibe igyekeztünk. Fotó nem készült? Esetleg újabb hajó Komáromból a tengerre... :-))?
Üdv hajófigyelők!
Régóta olvasom a topicot, jól nyomjátok.
Zoltika!
Amit szombaton láttál, az a Komárno-i hajógyárban készült tengerjáró (nem folyam-tengerjáró) volt (kb. 3000 gt). Feltehetően átadásra vitték le az Al-Dunára. A hajó völgymenetben jött, majd a Parlament előtt megrundózott és beállt folyással szembe és így ereszkedett át farral előre lassan a Lánchíd alatt. A manőverre azért volt szükség mert a Lánchíd hídnyílása a legalacsonyabb Budapesten és a hajó felépítménye a taton található, így szükség esetén előre menetben könyebben elkerülhette volna a híd alsó részével történő ütközést. A kormányállás egyébként még le volt szerelve és a hombártetőre volt rögzítve a kinyúló részek pedig (pl. árbocok, antennák, stb)le voltak döntve. Gondolom, majd az átadás előtt az Al-Dunán szerelik fel őket. Szerintem így sem volt több mint 10 cm a legfelső pontja és a híd alsó éle között. Amint átért a szállodák előtt ismét megfordult, és völgymenetben folytatta útját. Egyébként tényleg kék volt, Eidler volt a neve és többet a Közép-Dunán bizonyosan nem látjuk.
A színek alapján azt akartam írni, hogy talált, süllyedt :)))), de ez hajósok között alighanem igen rossz viccnek számít. A feketét messziről inkább sötétkéknek véltem. Mit csinál ez a hajó errefelé, amikor igencsak olyannak látszik, mint amit tengerre (is) építettek?
gigabursch:
Annak idején amikor Meyer úr volt olyan kedves és befalta a Bajor LLoydot és a DDSG-t, Ausztriában a hajósok szakszervezete felhívta a figyelmet egy olyan kis apróságra, hogy az osztrák lobogó alatti hajónak (ugyanis törvény írj(t?)a elő, mint nálunk) csak osztrák állampolgár lehet a vezetője. Erre visszavették a pk-kat. Hogy mi lesz az "alja néppel", nem törődik azzal senki.
Mondjuk hőn szeretett politikusainknak csak egy tollvonás - és máris dugdoshatják a pénzt a zsebükbe - , a hajós kollegák meg mehetnek "nyugatra" munkát koldulni. (Esetleg NAVROM :))
Szerintem ami várható: Mahart megvesz, elás hátul a kertben, saját hajók elvisz icipici fuvarkák. :)
Zebegény ->> Haláp ->> Attila (Dunán)
Szentendre ->> Gulács (Balatonon)
Ercsi ->> Bakony (Balatonon)
Tahi ->> Hunnia (MHSZKI)
Remélem jól írtam.
Gigabursch!
Majdnem, csak Erste Donau Dampfschiffahrts Gesellschafts, bár az essek lehet, hogy nem jó helyen vannak, úgyhogy inkább mondjuk csak simán, hogy DDSG!
Zoltika!
Ha fekete volt az oldala, és piros a vízvonal alatt, akor szerintem a Fair Floriana-t láttad. Az utóbbi időszakban ő kavar sokat errefelé...
És elég nagy benga hajó.
Matilaci!
Igen, én a Gyöngyöshöz hivatkoztam,
egyébként ezerbocs! Remélem nincs harag.:))
Valóban: az Ercsi volt a negyedik. És a Szentendrét szétvágták??? A Dunán a Tahi járt. Bár gondolom (neveikből), hogy eredetileg mind a Dunán dolgozott.
A Balaton (Beloianisz) egy fura hajó. Fából van a felépítménye. Eredetileg magasabb volt, de nemsokkal elkészülte utánátalakították, mert instabil volt.
A Bakony az Ercsiből lett, ez volt a negyedik ebből a hajóosztályból. Forrás: a hajó matróza, amikor nyáron a tihanyi kikötőben lefotóztam. Mármint a hajót. A Beloianisz az 50-es évek elején készült egyedi építésű hajó, jelenlegi nevét nem tudom. A Balatonon sokáig a legnagyobb volt, a Badacsony (katamarán) osztály azt hiszem nagyobb nála. A Zebegény-Ercsi-Szentendre-Tahi osztály ezeknél kisebb, azt hiszem max. 400 személyes. Nem a Zebegény volt a Dunán (zöld tető), a többi három meg okkerszín tetővel a Balatonon?
MAHART-válság:
Sok elgondolkodtató dolgot írtatok, ti akik ott dolgoz(ta)tok a cégnél, s közben valami elkezdte birizgálni a csőrömet.
A '90-es évek közepén ment tönkre a DDSG, (Ersten Donau Dammschiff Geselschaft) (ha jól írtam), és több dologra nem emlkészem ezzel kapcsolatban a csődön kívül. Nem emlékszem, hogy az osztrák állam egy kanyi fillért is betettek volna, hogy a Duna legrégebbi folyamatosan működő hajóstársaságát megmentsék-fejlesszék. Nem emlékszem, rá, hogy a dunai hajóstársadalom két kézzel próbált volna a helyzeten segíteni.
Lehet, hogy nem így volt, de ha igen, akkor erősen párhuzamot látok a dologban ott, hogy az állami/banki vezetőknek ez a csődhelyzet inkább (magán)üzlet volt, és jó gyorsan elsimították utána vízet, nehogy valaki egy kis hullámkától elkezdjen köhögni. Szerintem azt is szétverték...
Kérdezem a régieket, ez így volt? Van okom ilyen jellegű párhuzam észrevételére? Lehet-e annak az esetnek a eredményeiböl, történéseiből okulni, ill profitálni a MAHART-nál?
más:
A Zebegény és a Tahi az elág hasonló felépítésű volt vagy pedig testvérhajó?
A Zebegény balatoni testvérhajóinak egyike úgy tudom a Belloannisz.
Ez a bizonyos Attila motoros szerintem az egyik legszebb hajó. Ilyen volt a Zebegény, a Szentendre és a Tahi. Lehet, hogy volt még egy, de azt nem tudom hogy hívják. A Tahi a Dunán járt Bp-Esztergom vonalon, Valamikor a 90-es években selejtezték. Kb. egy éve láttam még az újpesti öbölben alapozóval lekenve.
Van a Dunán működő Attila, talán ez a korábbi, balatoni Zebegény. Ha így van, akkor a Szentendre lett átkeresztelve Bakonyra, s még tavaly is járta a Balatont.
Úszik. (talán?) :-))))))))
Van egyébként több ilyen építésű, amiket néha látni lehet. Üresen markánsaban kiadja a régi építési vonalait. Hacsak nem támadt fel a "Hunor", vagy az "Etele", mert azok voltak még hasonló formájúak, de azok hátsó-felépítményes hajók voltak, önjáró-vontatók (önjártak is, mert volt rakterük, két, vagy három hombár elől, de vontathattak is, mert volt vontatócsörlőjük is), raksúlyban egyébként nem nagyon maradtak el a kissebb DETERT-es hajók mögött.
Én még láttam őket menetben a 70-es évek végén, a Flottila kisgítő-ellátóhajói voltak 275-001 és 275-002 oldalszámmal. Mostani sorsukról nem tudok. Másik két testvérükből a régi iskola hajó, a "Buda" ma állóhajó a sirálystégnél, a "Magyar"-t meg szétvágták.
muggli
Bocs, azt a képet tényleg láttam (meg már máskor eredetiben is), csak átfutottam rajta, mert nagyon nem hasonlít arra, amit szombaton láttam a Dunán. A meglepő éppen az volt, hogy egy nagyon nem folyami-formájú hajó állt (mozgott észrevehetetlenül lassan) a Duna közepén.
Akkor a moszkva a "Sződliget". Olvasd el a zárójelet is! :-))))))))
Freeport az 1898-as hozzászólásba tette be a fényképet. Ha kell, akkor elküldöm Neked is, csak itt nálam brutál méretű.
muggli
A "Szigliget"-szerű hajó nagyon más volt, mint a meseflotta, vagy a Moszkva-típus, viszont nagyon olyan, mint a Szigliget. Freeport nevű felhasználót nekem nem adott ki az index kerseője, és visszakeresve a képet sem találtam. Az a nagy hajó olyan volt, mint egy nagy tengeri teherszállító, hátsó felépítménnyel. Az orra nagyon kiállt a vízből, tehát valószínűleg nem volt rakva, és a a gépház hátul lehet. Hegymenetben ment (állt), tehát a Szabadkikötőben nem rakhatták meg.
A "Meseflottát" eladták, vagy bérbe, vagy ... , szóval át lettek keresztelve, de erről többet Trophy sporttárs tud többet mondani, ha előkerül. Amit láthattál, mint "Szigliget"-et, az, ha minden igaz, akkor egy Moszkva-tipus (vagy az "Sződliget" lenne? lehet.)
Az a Duna-tengerjáró szerű jószág pedig valamelyik öreg önjáró lehetett (lásd: ha visszakeresel, Freeport feltett két képet a topicra egy "Brigita" nevű német hajóról, amit én csináltam Csepelen) Ezek még közép-felépítményes, ezért méretesebbek is a szokásosnál, mert elég sok teret elvesz a géptér és a lakórész. Elől van neki két hombárja, hátul egy. Gabonát hordanak tőlünk, északra.
Üdv a fedélzeten: muggli
Én is csak alkalmi olvasótok vagyok, most viszont volna néhány kérdésem.
1. Szombaton (február 1. ) délelőtt a Duna közepén láttam állni, vagy rendkívül lassan haladni egy Duna-tengerjáró szerű, dunai léptékben igen nagy hajót, a Parlamenttel szemben, a Batthyány tér felőli oldalon. 1/2 2 körül már nem állt ott. Mi volt ez, és mit csinált ott?
2. Mi lett a sorsa a 70-es évek végén a Dunán még közlekedő "Délibáb" nevű hajónak?
3. A dunai "Zebegény" nevű hajóból "Attila" lett. Tudomásom szerint volt három testvérhajója a Balatonon, ezeknek mi lett a sorsa?
4. Mi lett a sorsa a balatoni "Szigliget" és "Csobánc", illetve "Csongor" és "Tünde" nevű testvérhajó-párosoknak? A Dunán néha látok egy "Szigliget"-szerű hajót, most nem emlékszem, milyen néven; ez belőlük lett, vagy valami más? Pár éve Révfülöp felett a hegyről távcsővel láttam egy hajót, ami olyan volt, mint amilyenné a "Szigliget" lehetett volna egy brutális átépítés után. Ez mi lehetett?
(Bocs a sok kérdésért, vagy ha olyat kérdeztem, amire a válasz korábban itt volt már a topicban.)
Tanuló-kormányos volt felső és al-Dunán egyaránt, csak azért nem tudott levizsgázni, mert a Kissóderos azt mondta, hogy amíg ő a HF vezetője, Józsiból nem lesz kormányos. :))
Kis apró szépséghiba a Mahart Passnave honlapján: az egyik 250 fős kirándulóhajónknak Horány a neve. Bár én örülnék neki a legjobban, ő azért mégiscsak BOGDÁNY! Engem aztán nemzavar, sőt! De azért mégis...
A Gyöngyöst megnézem közelebbről majd én is, mindíg csak kutyafuttában látom, amikor átsuhanok a hídon.