Ebből én Fulton elvtársat tudtam volna biztosan! :-)))
De! Ez a "Great Western" ez nem inkább a "Great Eastern" lenne, amit később méretei miatt nem tudtak kihasználni (túl nagy volt) és később az Atlanti-óceáni kábelfektetésnél használták, ha minden igaz először és utoljára?
muggli, a kötekedő
Hirtelenjében ennyi jött össze Marjai Imre és Pataky Dénes A hajó története c. könyvéből:
1783 Claude Francois Jouffroy dAlbans sikeres utakat tesz a Saone folyón 46 m hosszú gőzhajójával.
1797 Robert Fulton gőzhajója sikeres utat tesz a Szajnán.
1807 R. Fulton Clermont(eredetileg North River) nevű gőzhajója a Hudson folyón New York Albany. A hajózástörténet ezt tekinti az első valódi gőzhajónak.
1816 A La Manche csatornán először kel át gőzhajó, az angol építésű, de francia tulajdonban levő LÉlise.
1819 A Savannah gőzhajó elsőként kel át az Atlanti-óceánon Savannah Liverpool útvonalon. A Savannah azonban nagyrészt vitorlázott, gőzgépét csak akkor használta, ha sebessége 4 csomó alá sűllyedt.
1838 A Syrius kizárólag gőzhajtást alkalmazva átkel az Atlanti-óceánon, de a hajózástörténetben inkább
a Great Western-t tartják számon, amelyik pedig egy nappal később érkezett Bristol-ból New York-ba.
1843 A Great Britain az első gőzös, amelyik csavarhajtással kel át az Atlanti-óceánon.
Tisztelt Topictársak!
Egy Eu-s vetélkedőben veszek részt, s az egyik téma közlekedéstörténeti. Kérlek Benneteket segítsetek! A forrás is kellene (könyv, Internet).
Ime a kérdések:
Ki tervezett először lapátkerekes hajót?
Mi volt a neve és mikor épült az első hajó, amely kizárólag gőzgéppel hajtva szelte át az Atlanti-óceánt?
Mikor és melyik országban bocsátották vízre a világ első vastestű, hajócsavaros gőzhajóját?
Mi volt a neve?
Melyik volt az első csavarhajtású hajó, amely átkelt az Atlanti-óceánon?
Mikor kelt át először a La Manche Csatornán gőzhajó?
Ki és mikor szereltetett fel először belső égésű motorral hajót?
Ne mán, az a füstokádó bűzös és hangos doboz?
Pont ez kell a Balatonra? Tisztára, mint a hattyúk, Betelepítették, azt azóta kiver mindent, ami őshonos...
Nos kérem, beigazolódott számomra az, amit valahol dilettánsként amúgy is sejtettem. Öreg és okos folyami rókák alaposabban szemrevételezték a hajómmal kapcsolatos kérdést, és amikor meghallották, mennyiért kínáltam eladásra, éppen csak nem vágták a szemembe, hogy nem vagyok normális.
Ma állítólag ilyen családi kirándulóhajót keveset lehet látni, és ahhoz, hogy valaki hasonló elképzeléssel vásároljon magának valamelyik vizes cégtől pl. selejtezés révén, hogy átalakítsa magának, arra igen kicsi az esély. Lényegében arról van szó, hogy én egy manapság hiánycikknek tekinthető eszközt birtokolok, amitől nem szokás, de semmiképpen sem ésszerű megválni. Különösen nem elkótyavetyélni. Mondják mások, de a szükség nagy úr :((... Megfogadván a tanácsokat, más úton-módon próbálom megoldani a problémáimat, ez meg nem kér enni címszó alatt, marad egyelőre szerénységemnek. Mindenesetre kezdek egyre jobban beleszerelmesedni :).
Tényleg senki nem tud semmit aról az öreg hajóról, ami a Kvassay-nál a "Gyöngyös" mellé van kötve? Trophy! Freeport! Somebody! Everybody! Anybody!
a muggli
Pannon Sun:
Azért ez a svájci szaklap kissé gonosz, de ha egy darab tengeri hajónk van, akkor ez igaz. Az ilyenekről mindig eszembe jut kedvenc középiskolai tanárom (töri-filó-föci) egy mondata:"...mert ugye a világ leggyorsabb fejlődését bemutató ország az az Albán Világbirodalom, hisz egy kecske meg egy kecske az 100%-os GDP növekedést okoz..."
Mijo:
Én nem ismerem azt az embert személyesen, akiről lentebb említést tettem, pusztán csak a kinézetét tudtam szo-szo megadni. Ha utoléred akkor biztos többet tudsz meg a dologról. Viszont a hajója tök' olyan építésű mint amilyen azon a Siós fényképen van pár hozzászólással lejjebb.
Végre ismét egy jó hír: 2003. február 8-án, helyi idő szerint 10 órakor, az ororszországi Temryuk-ban felvonták a magyar lobogót a MAHART második tengeri hajójára, az MV "Pannon Sun"-ra. Az új hajó február 11-én, 21 órakor elindult első útjára.
Szerencsés hajózást Pannon Sun!
Egy svájci hajózási szaklap írja: "Most legalább egy hónapig elmondhatjuk, hogy Magyarország rendelkezik a világ legkorszerűbb tengeri flottájával."
Üdv Minden Levelezőnek egy "újfelvételes"-től.
Hahó Urak!
Itt a "Csepeli Hírmondó"!
Ma láttam bent a "Szombathely"-et, a "Csongrád"-ot, a "Kőrös"-t és a bejárat felőli oldalon egy másik boxert, aminek nem láttam a nevét. Természetesen az igásló is az istállóban volt, a "Sajó". Ezen kívül önjárók a Gabonatárháznál.
Ha már hajófelújítás, akkor talán meg kellene vizsgálni a "Gyöngyös" mellé kötött öreg hajót, amit már kérdeztem Trophytól, de éppen szabin volt, most meg nem ír (gondolom olvas). Ma megint megnéztem őket. A "Gyöngyös"-ön sok alapozóval lekent részt láttam, mintha valamilyen renováláson esne át. Remélem nem állóhajót akarnak csinálni belőle, bár a kerékállás nagyon üresnek tünik. :-((
A mellé kötött öreg darab meg valami csavargőzös lehetett valamikor, mindenesetre erre utal a kormánylapát és a far érdekes kiképzése. Olyan fél "Gyöngyös" hosszú, ha jól láttam az oldalán a merülési jelzést, akkor olyan 8-10 deci körüli a merülése. Nem lehet valami jó a feneke, mert a múltkorihoz képest kissé a baloldalára dől. Egész jó formájú hajócska. Legközelebb lefényképezem, majd valaki felteszi ide, ha szépen megkérem, ugye?
Na, mára ennyit a mugglitól.
Megtisztelő és kedves ez az ajánlat tőled, amit semmiképpen sem szeretnék kategórikusan elhárítani, sosem lehet tudni, mit hoz a sors.
Momentán olyan konkrét aspiránsokkal szembeni "elkötelezettségem" van, akik az általam itt-ott publikáltakra figyeltek fel. Ilyen többek között a hajó adminisztratív gatyába rázása, és az eddigieknél alaposabb megismerése ahhoz, hogy senkit se verjek át közlendőimmel. Holnap kapok kézhez egy rakás olyan dokumentumot, melyek komoly ismeretanyagot jelentenek a gép objektív megítéléséhez. Régóta várok erre, már nem is nagyon reméltem, hogy felbukkan bármi is, nem véletlenül érdeklődtem ebben a topikban is.
Hidd el, én is szeretném megtartani, hiszen jól tudom milyen élménnyel jár, az általam már említett Tomka Gyuri, OSSIAN nevű hajójával a dunai csatangolás :)). Az enyém 12.5 méter, az övé 15.5 méter hosszú. Ő ma az övét nyolc millióra tartja ... De ha vevő jönne rá, lehet hogy mégis meggondolná magát .... Víziember :))!
Én beszállnék egy hajófelújítási üzletbe.
Nincs konkrét elképzelésem, de valamit korvonalazhatnánk:
Alapítsunk egy céget a hajó birtoklására, felújítására és üzemeltetésére.
A cél elsősorban a tulajdonosok hajózási kedvtelése, de adott esetben a hajó bérelhető is term. kapitánnyal együtt. Hajózás elsősorban Magyaro. vizein. stb.
Üdv
A sajnálatos tragédiával kapcsolatban: lehet, hogy ügyetlenkedem, de én az említett úr nevével kapcsolatban semmit sem találok egyik kereső segítségével sem. Se a múlt, se az újságolt hír vonatkozásában. A hajókról igen. Ha esetleg valakitől valami bővebbet szabadna.
Drága Gáborkám, az a megkurvult sors, csupán csak az az oka időnként, hogy olyan lépésekre kényszerülünk, amit később szánunk-bánunk :((... Némi klasszikus átkurjantás bukovárit okozott, de hajt a továbblépési kényszer. Ha más egyéb téren előbb oldódnak meg a gondok - remélem így lészen -, azonnal elállok a "cirkáló" eladási szándékától :)!
Akkor Ordason csak egy hasonlót láttam (az is bakon volt :)).
Miért kéne megválnod tőle?
Ez hajó nekem is kedvencem lenne. Most is egy ilyenre vágyok. Csak azért nem próbálok venni egyet, mert nem tudnám fenntartani. Ezt mégse lehet behúzni a kertbe.
Tudsz esetleg bővebbet, Európa?
ismertem személyesen is a Kornélt...
Más, az Inota tegnap ott kavart a Szabadság-hídnál völgymenetben. Ezek szerint nem vágták össze?
A segítségeteket szeretném kérni! A magyar csónakmotorgyártás, sport- és túrahajó építés történetét kutatom. Ha valakinek közületek vannak a birtokában erre vonatkozó képek, prospektusok, rajzok vagy bármilyen információs anyag, és hajlandó lenne nekem kölcsön adni egy másolás erejéig, az kérem keressen meg email-ben: boatmania@chello.hu
Előre is nagyon köszönöm!
Üdv minden hajózást szerető topiclakónak!
Nem, nem, az kizárt, hiszen legkevesebb két éve áll felbakolva Komáromban.
Viszont sikerült képet varázsolni arról a diáról, amit Szekszárdon kaptam jóságos Kapitány Ferenc bátyámtól, aki "Kupa" név alatt vette meg anno Mohácson, és "Kalóz" néven jegyezve volt a gazdája különböző vizeken.
Sejtéseim szerint alább, éppen a Sió-csatornán pöfög családja kedvencévelvel :).... Nekem tetszik .... Ha meg kell válnom tőle, lehet hogy életem végéig bánni fogom :((..
Márhogy a Tomka Gyurka? Az könnyen lehet, mintha többször is hallottam volna tőle Kisoroszit emlegetni ....., ez a fazon az összes önmagához hasonló vízigazembert ismeri :))...
A Macit nem ismerem.
A vesztis jól van megcsinálva, csak éppen nem odavaló, hanem a Missisipire. Egy dunai lapátkerekes, vagy csavargőzös utánzat szép lenne. De a Dunán egy pizzát áruló amerikai hajó-utánzat... Szóval egy nagy adag sznobizmus, ízléstelenség és stílustalanság. A benne lévő fényképekről (pl. Lousitánia-szerű óceánjárók) nem is beszélve. Mintha nem lett volna a Dunán elég szép hajó. Mintha nem lett volna valaha élénk kikötői élet ugyanott, a győri rakparton. S mintha nem lenne ezekről is elég megmaradt fotó. De említhetném a Győrben keresztelt Győr nevű őrnaszádot is, amely szintén formás darab volt.
nekem a vesztis hajo kifejezetten tetszik :)
A masik tenyleg eleg ocsmany. Nyaron talalkoztunk egy Maci nevu lapos feneku, marha ksi merulesu szerkezettel, talan ismered. Annak mi lenne a helyes besorolasa?