A Balatoni Hajózási RT az ideiglenesen Lelle 2 nevet viselő hajóra pályazatot ír(t) ki. Aki letesz 5 millát az lesz a keresztanya. (elsősorban part menti településekre gondolnak, de szóba jöhet más cég magánszemély stb). A hajó egyébként fullrebuilden esett át, két új motor, belsőépítészet, füstszínű ablakok stb. Majd meglátjuk.
Addig is üdv mindenkinek.
gv
Lentebb írtam én is hogy van Boglár, annak idején még vezettem is... egyedül hoztam át Révfülöpről Lellére (persze felügyelet mellett) nagy élmény volt nekem a Viking Star előtt. Nagyon rendes kapitánya volt, asszem ma már más személyzete van.
Ja, legyen a neve valami szép part menti település, vagy tájnév, azok passzolnak a sorozatba. Bár nehéz a névválasztás, mert van már sok belőlük :)
Sziasztok!
Van egy képem,"Először kötött ki tengerjáró hajó Szegeden"(MTI) a címe.A képen a HAZÁM hajó látható a szegedi Tisza-parton, valamikor a 60-as években.Érdekel valakit?Emilben szívesen elküldöm.
Agá!
Na ez már hihetőbben hangzik, a Moszkva durva lenne...
Ha már lehet szavazni, legyen Boglár, olyan talán még nem volt. De bármelyik másik parti település neve jó.
Elnézést, hogy szkennerversenybe bonyolódok veled :), de rémlett nekem is ez a kép, legalábbis ahogy felvázoltad, így előkeresetem az egyik hajózástörténeti könyvből. A leírásod alapján talán erre gondoltál (?):
Nem tudom ki olvasta hétvégén e Nemzetőr c. hetilapot, de van benne egy érdekes és jó nagy fénykép. Egy hajó fordul a Parlament előtt (A Parlament 100 éves és ehhez kapcsolódik egy cikk).
Jó apám állítása szerint vagy ez a Dunára hozott Pajtás, vagy pedig annak (mert szerinte volt) egy testvérhajója.
Ha lesz időm leszkennelem...
Tudtommal a Moszkva típusú hajók azok a ronda "papucsok", amelyek ilyenkor is tömegével állnak pl. a Margit híd budai hídfőjénél; az "új" balatoni hajó viszont a Lelle édestestvére, ősszel pedig azt mondták a BH-nál, bárki tehet javaslatot a nevére. Lehet, hogy még nem döntöttek ez ügyben.
M.S.
Naná, hogy minden Rejtőt olvastam. De mellette a legtöbb hajózástörténeti könyvet is, a magyarokon kívül elég sok angolt meg németet is. És bizony a Great Eastern-nél erről szól a legenda. Persze a véletlennek tulajdonítják; a sólyán folyt a kettős fenék lezárása, miközben valaki elaludhatott odabennt (fáradtság, whisky, esetleg alacsony vérnyomás?).
Egyébként magam sem hiszem olyan nagyon el, de annyi szakmának vannak ilyen legendái, miért pont nekünk ne legyen?
Annyi igaz muggli, hogy volt "Great Eastern" is, de később épült (1857) és valóban a kor óriása (211 m hosszú, 27.384 t). 5 kémény + 6 árboc, elég férfias lehetett. Állítólag egy munkást véletlenül be is szegecseltek a kettős fenékbe és még hetekig hallatszott kopogás lentről, kibontani viszont túl drága lett volna... (Akkor még nem volt nagyon erős a szakszervezet.) Nem volt szerencsés hajó, mert sokkal megelőzte a korát és ezt sosem nézik jó szemmel. Gazdaságtalan volt az utasszállításban, azután valóban kábelfektetésre használták, végül - 1888-ban - lebontották. Nagyjából ennyi.
Ebből én Fulton elvtársat tudtam volna biztosan! :-)))
De! Ez a "Great Western" ez nem inkább a "Great Eastern" lenne, amit később méretei miatt nem tudtak kihasználni (túl nagy volt) és később az Atlanti-óceáni kábelfektetésnél használták, ha minden igaz először és utoljára?
muggli, a kötekedő
Hirtelenjében ennyi jött össze Marjai Imre és Pataky Dénes „A hajó története” c. könyvéből:
1783 – Claude Francois Jouffroy d’Albans sikeres utakat tesz a Saone folyón 46 m hosszú gőzhajójával.
1797 – Robert Fulton gőzhajója sikeres utat tesz a Szajnán.
1807 – R. Fulton „Clermont”(eredetileg „North River”) nevű gőzhajója a Hudson folyón New York – Albany. A hajózástörténet ezt tekinti az első valódi gőzhajónak.
1816 – A La Manche csatornán először kel át gőzhajó, az angol építésű, de francia tulajdonban levő „L’Élise”.
1819 – A „Savannah” gőzhajó elsőként kel át az Atlanti-óceánon Savannah – Liverpool útvonalon. A Savannah azonban nagyrészt vitorlázott, gőzgépét csak akkor használta, ha sebessége 4 csomó alá sűllyedt.
1838 – A „Syrius” kizárólag gőzhajtást alkalmazva átkel az Atlanti-óceánon, de a hajózástörténetben inkább
a „Great Western”-t tartják számon, amelyik pedig egy nappal később érkezett Bristol-ból New York-ba.
1843 – A „Great Britain” az első gőzös, amelyik csavarhajtással kel át az Atlanti-óceánon.
Tisztelt Topictársak!
Egy Eu-s vetélkedőben veszek részt, s az egyik téma közlekedéstörténeti. Kérlek Benneteket segítsetek! A forrás is kellene (könyv, Internet).
Ime a kérdések:
Ki tervezett először lapátkerekes hajót?
Mi volt a neve és mikor épült az első hajó, amely kizárólag gőzgéppel hajtva szelte át az Atlanti-óceánt?
Mikor és melyik országban bocsátották vízre a világ első vastestű, hajócsavaros gőzhajóját?
Mi volt a neve?
Melyik volt az első csavarhajtású hajó, amely átkelt az Atlanti-óceánon?
Mikor kelt át először a La Manche Csatornán gőzhajó?
Ki és mikor szereltetett fel először belső égésű motorral hajót?
Ne mán, az a füstokádó bűzös és hangos doboz?
Pont ez kell a Balatonra? Tisztára, mint a hattyúk, Betelepítették, azt azóta kiver mindent, ami őshonos...
Nos kérem, beigazolódott számomra az, amit valahol dilettánsként amúgy is sejtettem. Öreg és okos folyami rókák alaposabban szemrevételezték a hajómmal kapcsolatos kérdést, és amikor meghallották, mennyiért kínáltam eladásra, éppen csak nem vágták a szemembe, hogy nem vagyok normális.
Ma állítólag ilyen családi kirándulóhajót keveset lehet látni, és ahhoz, hogy valaki hasonló elképzeléssel vásároljon magának valamelyik vizes cégtől pl. selejtezés révén, hogy átalakítsa magának, arra igen kicsi az esély. Lényegében arról van szó, hogy én egy manapság hiánycikknek tekinthető eszközt birtokolok, amitől nem szokás, de semmiképpen sem ésszerű megválni. Különösen nem elkótyavetyélni. Mondják mások, de a szükség nagy úr :((... Megfogadván a tanácsokat, más úton-módon próbálom megoldani a problémáimat, ez meg nem kér enni címszó alatt, marad egyelőre szerénységemnek. Mindenesetre kezdek egyre jobban beleszerelmesedni :).