Keresés

Részletes keresés

jakyg Creative Commons License 2003.03.24 0 0 2418
Azt olvasom, hogy az ÁPV Rt. döntött új tengeri hajóink eladásáról.
Igaz ez?
Ennyi volt az újraindult magyar tengerhajózás?
muggli Creative Commons License 2003.03.23 0 0 2417
off
mdbz!
Szépek a képeid, kár, hogy a vasutas képtáraid jelszavasak, de meg tudom érteni, lopnak az emberek! :-((
muggli, aki a vonatokat is kedveli és most gyűjt anyagot egy terepasztalhoz
on
Előzmény: mdbz (2416)
mdbz Creative Commons License 2003.03.23 0 0 2416
A hajóról sajnos semmit nem tudok, a képet Prágában a Károly hídról készítettem 2001 szeptemberében.

Igyekezni fogok minden képhez odaírni amit tudok róla

mdbz

Előzmény: trophy (2415)
trophy Creative Commons License 2003.03.23 0 0 2415
A 4. lap utolsó képjén lévő hajó nekem moszkva típus gyanús. Tudnál mondani valami bővebbet róla. Hol készült Pl? Esetleg valaki más?

A Dörgicse m/s-ról a kép nagyon szuper, olyan ennek a vizibusznak az orrkiképzése, hogy nagyobb erőnél vastag, széles "vízbajsza" van a hajónak, és az nekem nagyon tetszik. :)

Előzmény: mdbz (2413)
trophy Creative Commons License 2003.03.23 0 0 2414
Szia mdbz!

Hosszú és szar nap után hazaérve néztem végig nagyszerű válogatásod, és teljesen rendbejöttem tőle. Igazi ínyenccsemege! :)))
Köszönjük szépen!

Megj.: Én a víz felé húztam el, de nagyon sokáig a sín is vonzott, és ez máig sem múlt el teljesen, persze csak szimpatizáns, és érdeklődő szinten. Csendes megfigyelője vagyok a vasúttal foglalkozó topicoknak :))

Előzmény: mdbz (2413)
mdbz Creative Commons License 2003.03.22 0 0 2413
Sziasztok!

Összeszedtem azokat a képeimet amin hajó is látható. semmi különös, csak egy vasutas (aki biztos hajós lett volna ha a víz mellett születik)képei a Dráván, a Balatonon, a Dunán, a Bodeni-tavon és a Vltaván látott hajókról:


mdbz

muggli Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2412
Trophy!
Pedig Te sem ma mentél először a Duna-partra!
Jó lenne egyszer személyesen is összefutnunk, lehet, hogy ismerjük is egymást. :-)))
muggli
Előzmény: trophy (2406)
trophy Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2411
Vágatásnak hívják ezt a manővert. A sodrást és egy derékban kiadott kötelet használnak fel szűk helyről kiállásara. (két gépes hajónál már jóval könnyebb)
Előzmény: Zoltika (2410)
Zoltika Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2410
Nem csak az ilyen havaria-szerű történetek érdekelnének (bár ezek is érdekesek)! Inkább az apró bennfentes érdekességek, amit utasként az ember nem is mindig lát, vagy ért meg. Pl. egyszer még a Petőfin láttam, hogyan állnak ki a Bem térről, amikor csak pár-pár méter hely volt a fölötte és alatta több sorban egymás mellé kötött vizibuszok mögött és előtt. Nehezen tudnám rekonstruálni pontosan, mi is történt: a lapátkerekekkel lassan megindult felfelé, és aztán úgy fordították ki az orrát, hogy elől nem akadtak fel. Mindeközben egy kötelet fokozatosan feszítve tartották a hajót, hogy hátra se csússzanak, mert ott sem volt több néhány méternél. Amikor viszont kint volt az orra és eloldották a kötelet, akkor iszkolni kellett. Tüneményes volt, ahogy a személyzet (matróz, bootsmann, kapitány, kormányos, és nyilván a gépészek is) együtt dolgoztak.
Előzmény: trophy (2409)
trophy Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2409
Ezekre nem annyira büszke az ember, bár előfordul egy egy elhibázott manőver mindig, főleg olyan hajókon, ahol nagyobb arányban van manőverezés. Boxer, rendező stb... Igaz, ott meg sokkal nagyobb a rutin. Más mértékű hibázást lehet megengedni magunknak teherhajón, mint személyhajón. Egyrészt a bárkának kicsit jobban nekicsapodni, na bumm a vasérc nem fog panaszkodni, de a Batthyány térre bevágódni a 350 fős tariffjárattal kicsit snassz. Nem kell szakértőnek lenni, hogy lássa az utas, hogy ez egy elbénázott odaállás. A matrózok meg viszik a hírt, ha sokat bénázik az ember. :)
Egy storym van még azt elmesélem, aztán nem égetem magam a többivel: :)))

Egy nyári este megkértek, hogy vigyek le egy moszkvát a Csepeli Csőgyárhoz a tankeruszályhoz nyálat vételezni. Leértünk, és láttam, hogy a tanker úgy állt hogy sréhen orral partot tűzve, majdnem merőlegesen a folyásra. Tudtam, hogy ott bőven van víz, így elkezdtem melléállni. Annyira nagy a folyás ott, hogy először szálában hagyva a hajót a farát nekitámasztottam a tankernek, és a két gépet ellentétesen járatva csavarva kezdtem melléereszteni. Annyira nyomott a víz, hogy igen nagy erőkkel dolgoztam. Már már egész jól haladtam, amikor annak a gépnek az irányváltója, amit hátrában járattam elszakadt (bóvdenes áttételezésű), kiesett az irányom hátrából, a hajó megindult előre (jó nagy gázzal) a partra és irgalmatlan módon rá is vágott a tankerre. Olyan erővel vágódtam oda, hogy szabályosan bedőltem alá a 110 Tonnával. Ezzel egyidőben az orrommal meg megcsókoltam a partot, mert az előréből kivett irányváltóval mire kivártam, hogy megjöjjön a hátra, már ki is estem. Azt hittem vége a meglepetéseknek, de nem. Nagy vörös fejjel megyek le, és vesztemre ez pont egy repi hajó volt, tele vendéglátó felszereléssel, 150 főre tányér, pohár, bárpult italokkal. Háááát... a konyha és a pult környékén bokáig gázoltunk a szilánkokban. Még akkor is söpörtünk, amikor a tartalékos moszkva lejött értünk, hogy visszavontasson a bázisra, mert eljönni egy üzemképes irányváltóval meg sem próbáltam. Érdekes, utána hónapokig csak a petrol öbölbe küldtek tankolni...ott áll a víz:)

Előzmény: Zoltika (2408)
Zoltika Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2408
Pedig mesélhetnél ilyeneket (a hozzám hasonló szárazföldi patkányok érdeklődésére számítva)!
Előzmény: trophy (2405)
gigabursch Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2407
No, akkor még egy kérdés:
Ezt jópár éve olvastam valami hadászati cikkben, és régi dunai monitorokhoz kapcsolódik, meg a gőzgépekhez.
Azt írták, hogy a gőzhajtású monitorok sokkal hallkabbak voltak a dízel hajtásúaknál és más volt a füstjük, ezért sokkal nehezebben voltak észrevehetők, ill meghallhatók. Gyakorlatilag ködben "láthatatlanná" vált egy gőzhajtású monitor. Lehetséges ez?
Az írás szerint (jó lenne, ha eszembe jutna mikor hol miben, ki írta --- gondolkodom) még a sebességük se nagyon különbözött (hisz csavarhajtásúak voltak), pusztán csak a hatótávolságuk.
trophy Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2406
Irigyellek Muggli, hogy mindezt átélhetted. Sajnos nekem még/már nem adatott meg.
Előzmény: muggli (2402)
trophy Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2405
Nem akartam mesélni, mert büszke nem vagyok rá, de sikerült egyszer úgy odaállnom, hogy a stéges nem maradt állva a pontonon... :)))
Előzmény: Csónakos (2401)
Zoltika Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2404
Jó ezeket olvasni, ha már a velük való hajózás élményében nem részesülhetünk. Gyönyörűek voltak ezek a gőzösök - még a Dunaföldvár is a nagy lepattantságában. Egy moszkván való utazás élménye nem is hasonlítható a Petőfi-éhez. A gyerekeimnek meg csak mesélhetem; és ha összejön a nyáron, talán kipróbálhatják a Vierwaldsaetter-See-n.
Előzmény: muggli (2402)
rezgaras Creative Commons License 2003.03.21 0 0 2403
muggli írta:

> A gyönyörű gőzösflottánkból ... egy működőképes hajót nem hagytak meg!

Igen, ez nagyon szomorú. Mikor járt az utolsó. Én utóljára - ha jól emlékszem - 1978-ban ültem gôzösön. Ha jól emlékszem, a Petôfi volt, és sétahajózott a Szentendrei sziget alsó csücskéig...

A Genfi tavon 4 gôzös jár jelenleg. Az a vicces, hogy a négybôl 3-nak "S" betűvel kezdôdik a neve: "Simplon", "Savoya" és "la Suisse". Nyáron rendes forgalomban vannak, de 10 (?) km-nél hosszabb utazásra gôzös pótjegyet kell venni. Ha jól tudom, többet is dízelbôl építettek vissza gôzösre. Több régi lapátkerekes hajó is van, de azok dízel-elektromosak. Sajnos az összeset egyformára építették át, emiatt tkp. egy kicsit unalmas látvány.

Előzmény: muggli (2402)
muggli Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2402
Sziasztok!
No, akkor, mint "tapasztalt" gőzös marinár, én is elmondom a véleményemet. Leányfalu nem volt olyan problémás anno, mint Dömös! Nem tudom most hol van a hajóállomás, de azt hiszem áthelyezték. A régi a visszaforgó kellős közepén volt! Oda csak dobóval lehetett kiadni az első kötelet és nagyon kellett ügyelni a nippernél, nehogy megússzon a hajó. A kihajózás szintén nem volt kispályás dolog (szegény "Petőfi"-t ott dobta át a sodrás a túloldalba egy elhibázott manőver miatt)
A rundót helyesen írta Trophy. Valóban hátramenetben ellenkező irányba kihajtott kormánylapáttal kezdtük a rundó, aztán, amikor a folyás már elkezdte beforgatni a hajót, akkor hajtottuk ki a helyes irányba a kormány lapátot és váltott irányt a gép (ami gőzgépnél nem is olyan egyszerű dolog). Menetben nem okozott különös gondot a kormányzás, hiszen kissebb ugyan a sebesség, de jóval nagyobb a kormányfelület. Az viszont igaz, hogy hiányzott a géppel való kormányzási lehetőség, mivel a két lapátkerék egy tengelyen van.
Maga a hajótest csak látszik széles, ormótlan darabnak, a lapátkerekek miatt, de a fedélzet (szélességében) majdnem fele galériára van építve (ez a galéria mentette meg a "Petőfit" a régebben már leírt havariánál, mert a galéria megfogta a jugó uszályt, és nem szakította be a hajó oldalát. Külön szerencse, hogy nem a lapátkereket találta el az uszály.) A gőzgép miatt a hajótest kissebb igénybevételnek volt kitéve, mint az állandóan rezonáló dízeleknél és (szerintem) valamivel vastagabb anyagból is készültek. A régiek mind erős vasbordázatra készültek, szegecselt kivitelben, később lettek hegesztettre átépítve (volt is elég fenékvíz mindig, de egész jók voltak a kis gőzüzemű szivattyúk). Érdekes egyébként, hogy a "Petőfi"-n MINDEN gőzzel ment. A kormánymű, a horgony, a csörlők, a szivattyúk, minden! Egészen kis méretű gőzgépek voltak rajta! Amikor keréken voltam, ,indig élveztem, hogy minden manővert a hátam mögött, a kerékálláson kívül elhelyezett kis gőzgép szuszogása kísért!
Mégegy érdekesség: A kabinokban az ágyak a hajó hossztengelyére keresztben voltak elhelyezve. Élmény volt menetközben aludni a hajón! A gépek ütemes előre-hátra mozgásukkal, ahogy a lapátkereket körbeforgatták, szinte elringatták az embert! Ma is, több mint 20 év távlatából, nosztalgikusan emlékszem vissza erre a hajóra. Szomorú élmény, hogy az utolsó gőzös matrózok egyike vagyok. Sajnálom őket, mert egy olyan időszak tanúi voltak, amit csak hőskornak említhetünk. A gyönyörű gőzösflottánkból (fehér és kereskedelmi) egy működőképes hajót nem hagytak meg!
Mégegy dolog: Én úgy tudtam, hogy a "Petőfi" volt az öregebb, 1912-es építésű, a "Kossuth" a régi bootsmanom, Bayer Frici bácsi szerint, 1914-es évjáratú.
muggli, akit a gőzös füstje megcsapott
Előzmény: trophy (2399)
Csónakos Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2401
A Leányfalusi pontont mi is letéptük a Táncsiccsal 80valahányban.Az összes kapitány útálta.
Előzmény: trophy (2398)
Csónakos Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2400
Egy cseppet visszatérve a Szoc.Forhoz.
A 80-as években hetente szakszervezeti jutalomutakat csinált Bécsbe.A bécsi kikötés előtt a kapitány bejelentkezett rádión a kikötőkapitányságon:" A Nagy Októberi Szocialista Forradalom megérkezett Bécsbe...A röhögéstől majd meghaltak a bécsi kollégák.
trophy Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2399
Igen csavarossal, főleg a két csavarossal sokkal egyszerűbb, hát még az orrsugárkormányossal...
De ne felejtsd el, hogy ha a lapátkerekes hajó a gépét hátramenetben működteti, és ugyan még csurog a folyással megegyező irányba, de már lassabban, mint a vízfolyás, vagy a parthoz viszonyított sebessége 0, akkor már van kormányképessége!
Előzmény: rezgaras (2397)
trophy Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2398
Leányfalu az egyik legextrémebb példa a dologra. Nemhogy limány, hanem forgó alakult ott ki. Ez okozza azt, hogy a vízmozgás a ponton mellett felett alatt pár méterre ellentétes, vagy álló, és nem sokkal (kevesebb, mint egy hajó szélességre) már rendes irányú. Manőver szempontból utálatos hely, mert könnyű rávágódni a pontonra.
Kikötésnél a legkisebb vízmozgás is megváltoztatja a menettulajdonságot. A szél ugyanilyen. Pedig párszáz tonnáról van szó...

Azt, hogy hol-milyen vízmozgás van senki nem méri. Ez tapasztalatból, és a mederszerkezet, illetve a műtárgyak ismeretéből kiszámolható. A mederváltozást nézik-mérik, esetleg kotornak, és a kitűzők ezeknek a változásoknak függvényében alakítják, jelölik ki a hajóutat. A limányok, forgók, nem pár évre alakulnak ki, azok hosszú évtizedek, évszázadok alatt sem nagyon változnak, hacsak mesterségesen nem változtatják meg. (sarkantyú, kőszórás, párhuzammű, gát, folyóelterelés) A profi térképeken ez mind jelölve van. Nem nehéz ezek átlátása: Pl. kanyarulatban a külső íven gyorsabb a víz folyása, oda dolgozik, emiatt kisebb a hordaléklerakódás, ergo ott a mélyebb víz, az a hajóút. Viszont hegymenetben ha haladni akar az ember próbálja ezt a lehető legjobb, legszűkebb ívben meghajózni, mert a belső ívnél kisebb az ellenállás, csak figyelni kell az adott szakaszon érvényes találkozási oldalra, illetve a vízállás függvényében a mélységre. Legjobb példa a Kecske zátony a Szentendrei-Dunaágban Tahi fölött.
A kitűző hajók folyamatosan egész évben járják a szakaszukat, és az adott területen végzik el a kitűzések ellenőrzését, ha kell méréseket. A szabályok állandók. Az utolsó teljes hajóforgalmat érintő változtatás 1997-ben volt, amikor az 1632 fkm-az 1662 fkm-ig elrendelték a hajók jobbra tartási kötelezettségét. Tehát ezen a szakaszon csak oldalán engedélyezett a találkozás.

Előzmény: stein (2396)
rezgaras Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2397
trophy írta:

> nem lehet ugyanezt megcsinálni akár a Vigadó térnél is

Én kifejezetten gôzhajóra gondoltam. Azok ugye, amikor együtt csorognak a vízzel, teljesen kormányozhatatlanok. Úgy képzelem, motorossal, különösen két csavarossal ez sokkal egyszerűbb.

> Ezek a limányos helyek

Na igen. Régen gyakran eveztem. Sajnos kb. 20 éve utóljára :-((((

Előzmény: trophy (2395)
stein Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2396
hello, bocsánat h közbeszólók, általában csak kivülről követem a fórumot, de leányfalu az home territory :)

szóval számít az a kis partmenti limány a kikötésnél? szerintem (csak leányfaluról tudok) ott ahová a hajóállomás stégje benyúl már alig- alig van limány és egy nagyhajó belső oldalán, de már a középvonalában is, egyértelműen lefele folyik a víz (méghozzás elég erősen).

amugy hogy van ez, minden évben végigmennek a folyóm felmérni a meder, folyás, stb állapotát, vagy valaki jelzi h ez meg ez megváltozott és akkor igazítanak a szabályzaton?

Előzmény: trophy (2395)
trophy Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2395
Vannak a vonalon olyan helyek, ahol medermorfológiai adottságok miatt megfordul, vagy megáll a vízmozgás, és annak iránya. Ezek a limányos helyek. Ezeken a helyeken a mai napig bármelyik irányba lehet kezelni a pontont, ezt a hajó vezetője dönti el. A szabályzat szerint orral hegymenetben kell melléállni, de a hegymenet mindig a folyó vízfolyásával ellentétes irányt jelenti. Ilyen hely: Leányfalu, Tahi, Bogdány, Nagymaros, Zebegény (de ott szar beejteni völgymenetben, meg van is hely megfordulni, úgyhogy nem jellemző), Surány.

Fentiek nem jelentik azt, hogy nem lehet ugyanezt megcsinálni akár a Vigadó térnél is. Pl. hajófestésnél szoktuk megcsinálni, hogy ha nem megyünk öbölbe, hogy megfordulunk a hajóval, és úgy állunk a ponton mellé, hogy a másik oldal is festhető legyen kényelmesen. A tarifjáratnál mindig azon múlnak a dolgok, hogy ki mennyire bevállalós, vagy mennyire van lemaradva a menetrendhez képest. 10 perceket lehet a forgolódás kihagyásával megspórolni. A matrózok utálják általában, mert a hajó farán kell olyankor kötni, és körülményesebb nekik előre-hátra mászkálni.

Előzmény: rezgaras (2394)
rezgaras Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2394
trophy írta:

> Ugye orral hegymenetben állunk a pnton mellé.

A gôzhajózás korszakának vége felé állítólag álltak meg völgymenetben is. Egy barátom mesélte, hogy Nagymaroson az orra elôtt vitte el az egyik gôzhajó a pontont (házastul :-)))). Amikor együtt csorgott a vízzel, persze nem tudott kormányozni... Gondolom, Nagymaros különösen vonzó hely lehetett a völgymeneti megálláshoz, hogy aztán ne kelljen az S-kanyart megtenni Visegrádhoz!

Ez tilos volt, vagy a kapitány eldönthette, hogy áll meg?

Előzmény: trophy (2393)
trophy Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2393
Én nem vezettem annak idején lapátkerekes hajót, bár egyszer a Passaut volt szerencsém kipróbálni, de azt tudom, hogy mivel egy tengelyen van a két oldali lapátkerék nyilván azonos fordulattal forog=azonos erő hat mindkét oldalra jó az iránytartó képesség. A hajó testek jó formájúak voltak, keskeny, alacsony orral indultak, és felhúzott elkeskenyedő farban értek véget. A kormánylapátjuk a maiaknál a test vízbe merülő részéhez viszonyítva arányaiban nagyobb felületőek voltak, sokszor ez volt a hajó legnagyobb merülési pontja. Biztos előttetek van, hogy ezeknek a típusoknak a kormánylapát felső harmada kilátszott a vízből. Ezek mind egylapátos kormányúak voltak és a keréktől az erőt láncos áttételezéssel továbbították a kormányszektorhoz. Nagy erő nem kellett a kormány mozgatásához, viszont emiatt akár 20-as fordulókör tartomány is lehetett irányonként a keréknél. A kormányzás technikájára fokozottan igaz, hogy nagyobb erő, nagyobb fordulóképesség. Vannak hajótípusok, ahol a leghatásosabb fordítóerőt akkor lehet elérni, ha alacsony sebességgel kezdem meg a fordulást, és már kitekert keréknél adom rá először a fordulókör külső ívén lévő gép erőt, utána a belső íven lévőét. A lapátkerekes esetében ez felesleges, hiszen a kormánylapátra nem hat a csavaráramlás, így a kormánylapátot nem éri a hajtás által felgyorsított vízmozgás. A fordítóerőt a víz és a kormánylapát közötti sebességkülönbség fogja képezni. Azt mondják, hogy a kitérített lapátfelület "megvezeti a vizet". Ehhez viszont lendület-sebesség kell. Azonban ha van lendület és sebesség nagyobb a fordulási ív.
Összefoglalva: iránytartásuk jó volt, de nagy íven fordultak. A nehezebb mindig a völgymenetből hegymenetbe fordulás. Hegymenetből völgybe "borítani" mindig könnyebb manőver. Kikötésnél sokat segített a lapátkerekeseknél a víz folyása. Ugye orral hegymenetben állunk a pnton mellé. Ha a hajó hossztengelye egybe esik a víz folyási irányával nincs fordító erő, ha attól eltér, akár egy picivel is, már a vízáramlás nagyobb felületre érkezik, annak irányát a hajótest befolyásolja, így valamely rányú fordítóerő képződik. Ha a hajó bal oldalára esik, akkor balra dől, ha a jobbra akkor jobbra. Folyóvízben ezzel nagyon jól lehet játszani, és azt kihasználva lehet helyezni a hajót. Amikor nagyon meglódul egyik irányba, géperővel, és ellentétes irányba állított kormánnyal lehet korigálni. Állóvízben, vagy limányban a hajó orrát tették először a kikötni kívánt területhez, és ott megakasztva már kötélerő segítségével zártak mellé.

A személyzet: Régebben sokkal nemesebb, hierarchikusabb szakma volt a hajózás, melynek azért maradtak meg nyomai a mai napig, de akkoriban sokkal jobban ügyeltek a személyzet meglétére, és az egyes funkciók, pozíciók betöltésére, mint ma. Akkor nem volt összevont ellátás. Nem volt olyan, hogy gépkezelő-matróz. Vagy gépházi, vagy fedélzeti szolgálatos volt valaki. Nyilván a kevésbé automatizáltság miatt is több emberre volt szükség. Ma már spórolás van a munkaerőn, és csak a hajóbizonyítványban megszabott minimumlétszámmal közlekedünk.
Előzmény: gigabursch (2391)
trophy Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2392
Szia Robcsy!
Megkaptam már a mailedet, csak nem nagyon voltam én sem, mert a pontonhíd miatt minden nap vizen voltam.

Hajós szempontból azon kívül, hogy kuriózumnak számított számomra nem volt semmi különös a híddal kapcsolatban. Rengeteg embert vonzott, a budai oldalon majdnem a Lánchídig állt a sor, pesten a Margit-híd felett volt a vége.

Előzmény: Robcsy (2389)
gigabursch Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2391
Az lenne a kérdésem a régi hajósokhoz, hogy mennyivel volt nehezebb/könnyebb egy ilyen lapátkerekes hajónak a kormányzása, ill. mennyivel kellett mondjuk ugyanannyi utas szállításához több/kevesebb személyzet?

Egy ilyen hajótest mennyi idő alatt öregszik el átlagos dunai használatban, mikorra válik tényleg selejtezésre valónak, ill. mennyire újítható fel?
Vezettetek ilyent?
Egy régi ismerősöm mesélte, hogy a kémény mellett volt jó fenn feküdni nyári éjszakákon. Meleg volt a tető, szépek a csillagok, és romantikusan dohogott a gőzös. Irigyeltem érte. Biztos "el lehetett ott romantikázni". :-)

A radar berendezések használata a MAHART-nál és a nemzetközi dunai forgalomban mikor jelent meg?

Zoltika Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2390
Utoljára a 2180-as hozzászólás idején nézegettem ezt a képtárat, de látom, azóta frissült. Most még jobb! Az xx-et egyértelműen a Petőfinek tippeltem, amiben muggli is megerősített (2186), de a számomra új kép a Visegrád kikötéséről xx=Visegrádot látszik megerősíteni. gyönyörű a kép a Kőrösről is! Van otthon képem a Petőfiről a 70-es évekből, megpróbálom megkeresni. A Leányfalu a.jpg képen a háttérben kikötött hajók vajon a Tahi-osztály tagjai, egykori állapotukban?
Előzmény: gumidani (2388)
Robcsy Creative Commons License 2003.03.20 0 0 2389
Sziasztok!

Trophy! Küldtem mailt :-)

Nagyon pangott hét elején a fórum. Én nem tudtam kimenni hétvégén a pontonhídhoz. Valakinek van valami élménye, vagy tényleg ennyire nem volt nagy durranás?

Robcsy

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!