Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Kiváncsi lettem, és http://www.sdrm.org/roster/diesel/emd/history/ alapján kiszámoltam három elterjedt GM-EMD gyártmányú mozdony motorjának löktérfogatát. ( A furat-löket méretek a táblázatban coll-ban vannak megadva!)
OK. A gépednek mielőbbi felépülést kívánok. Amúgy közben haladtam a 14D40-üggyel, a Vasútgépész topicba tegnap este beírtam a fejleményeket. Szóval a II. Világháborúig sikerült visszavezetni a D40-est, az "ős", ami most látszik, egy 30D jelű motor, és ezt kolomnai fejlesztésnek írják. A metrikus rendszerben kerek furat/löket értékek azt sejtetik, hogy ebben a formájában valóban orosz fejlesztés, tehát egy az egyben talán nem érdemes hozzá amcsi elődöt keresni. Max. valami hasonlót. A "hasonlóba" viszont pl. a Winton 201 megintcsak belefér... De egy lend-lease járművel átkerült modell továbbra sem zárható ki.
Nem tudom, hogy odaadtam-e Akkó' majd legközelebb ha találkozunk, megnézném azt is. Hátha a sok-sok hattyúnyakas és ágytok-felett-primerrugós megoldás között akad valami egyéb érdekesség.
Úgyhogy itt két lépcsős csatolás történt Na meg a Junkers - 38D8 1/2" - D100 is két lépcső. Apropó, nincs véletlenül ábrád,vagy valami általad ismert webhely II. Világháború környéki GM motorokról, mondjuk az 50-es évek közepéig bezárólag? Ugyanis folytatom a "14D40 miből származik" című kutakodást, és van egy halvány remény, hogy Lend Lease keretében SzU-ba került pár olyan hajó, GM motorral, amelyek valamennyire emlékeztetnek a D40/D45-re.
Nem is kell a témám kakukktojásként becsempészni más fész... izé, topikokba Az a valaki, aki leírja a mondat második felével kapcsolatosakat, nem "MÁV-os topic" című topicba írja. Továbbá nem is ilyen kontextusban. Szerintem az európai vasutakat úgy általában véve nehéz (és talán felesleges) összehasonlítani amerikai vagy orosz vagy ausztrál vagy japán vasutakkal. Mások a követelmények, tehát mások a műszaki megoldások is. Ha összehasonlítgatáson kapsz, légyszives, szólj. :) Én a magam részéről az európai és nem-európai vasutakat szeretném egymástól függetlenül kezelni. Persze megeshet, hogy ez nem jön össze, főleg olyan esetben, ha pl. olyan hozzászólásra reagálok, amely hasonlítgatásból indul ki.
>Ha odaadtad, amikor végignéztem Nem tudom, hogy odaadtam-e, eddig nem tudtam róla, hogy amerikai (hogy ne OFFoljak :-)) ) forgóvázgyűjtemény van benne, most láttam meg, amikor a legszélesebb mozdonyt kerestem.
(Közben rájöttem, hogy tán expresszvonati személykocsik szélesebbek lehetnek, mint a mozdony, megnéztem egy, a New York Central ilyen kocsijairól szóló könyvet, hát egy nyamvadt méret adat nincs benne...)
>Nem rossz, de az utánzás egy idő után vissza szokott csatolódni az utánzotthoz. :))) Az amcsik kb. 1999-ben vettek egy új gyártású, echte kínai gőzmozdonyt, és otthon meglepődve látták, hogy nagyon sok amerikai pótalkatrész jó hozzá! De a kínaiak állítólag nem is az amerikaiaktól loptak! Úgyhogy itt két lépcsős csatolás történt :-))
>Nekem nem szokásom topicokat nyitni. :P Nekem sem szokásom, bár egyszer már tettem. Nem is kell a témám kakukktojásként becsempészni más fész... izé, topikokba, oly módon, hogy ha valaki leírja, hogy "a MÁV ma nagyon rossz", akkor "erről jut eszembe, hogy az orosz vasút pedig ..." :-)))
Több társaság megvette a Conrailt, és annak egyes tehervonati mozdonyain nem volt WC (hallatlan!! ilyen is csak Amerikában lehet...) A dolgozók. látva az ugyanannál a cégnél lévő szerencsésebb kollégáikat, tiltakoztak. Ezeknek a Norfolk Southern megfelelő méretű zsákocskákat osztott ki. Mivel a nehéz tehermozdonyok egy vezetőállásosak, kényelmetlen volt ott tárolni a tele zsákot, a mozdonyszemélyzet simán kidobálta azokat a pálya mellé. A farmerek meg panaszkodtak, hogy tele vannak a vágányok melletti útjaik másodlagos nyersanyagokat tartalmazó zsákokkal. A Norfolk Southern megszámozta a zsákokat, és el kellett velük számolni, akár üresen, akár tele.
A szakszervezeti kőnyomatos cikkének a címe erről: "A Norfolk Southern fasisztái akcióba lendültek" :-)))
Azzal a GP30-cal akkor kis keresgélés után sikerült megtalálnom az abban a kiadványban szereplő legszélesebb mozdonyt, amit a mostani végiglapozásom bizonyított. (Láttad te akkor abbban a puhafedelű, nagy, piros borítójú kiadványban a Trucks című fejezetben kb. négy oldalon vagy ötven forgóváz fényképét?)
Lapozgatva az idő előrehaladtával a mozdonyok szélessége majdnem monoton módon növekedett. Extrapolálva a trendből lehet, hogy az SD90AC MAC még szélesebb, bár erre bizonyítékot még nem találtam.
>Jut eszembe ezekről az RK-król, bár nem amcsi téma, hanem keletebbi. :) Semmi baj. Lélekben máris átfogalmaztam e topic témáját, Amerikai és az azt utánozni próbáló vasutak. :-))))) Írj ide ilyeneket is nyugodtan, inkább, mint hogy te is új topikot nyiss! :-)))
Ezt oroszországban meg tudták oldani hasonló szerkesztési szelvény mellett.
Azért nem ilyen egyszerű. Oroszországban a drót miatt az 5300 mm-es magasság sajnos be lett betonozva jó időre. A forgalom növekedésével a vonatok hossza megint kezd problémás méreteket ölteni, és az állomási vágányokat ugyebár nem lehet a végtelenségig hosszabbítgatni. Igaz, nem kell minden állomásra beférniük a hosszú vonatoknak, de ahova nem férnek be, ott meg külön eljárási rendeket kell kialakítani arra az esetre, ha netán az a vonat hivatlan vendégként mégiscsak meg kell hogy álljon azon a helyen.
A hosszak minden határon túl való növelése ellen elindult a tengelyterhelések emelése. Igen ám, de a rakomány mérete is nő, ha a tengelyterhelést növeled. A magasságot nem hághatod meg, csak drót nélküli helyeken (ott is csak addig, amíg a különféle műtárgyak engedik). Tehát marad a széltében való terjeszkedés. Már készülnek pár éve "túlszéles" kocsik, amelyekhez az egyes vonalakon alkalmazható rakszelvényekkel folyamatosan idomulnak. Na ja, csakhogy ez az idomulás óhatatlanul oda fog vezetni, hogy az 1520 mm-es hálózaton alkalmazható tengelyterhelések, rakszelvények és egyebek menthetetlenül eltávolodnak egymástól, Oroszország és a környező államok tekintetében. Ez a tendencia már most is erőteljesen megmutatkozik, és egyre csak mélyül a "szakadék".
RK, ami túlér a rakszelvényen. Egyébként a harckocsik tervezésekor valóban szempont szokott lenni a vasúti szállítás lehetősége (szélesség, tömeg, kocsiról kocsira való mozgás lehetősége, miegymás). De végülis nem feltétlenül. Valaki vehet egy nagy levegőt és mondhatja, hogy márpedig ezentúl nem szállítunk vasúton, csak tréleren és annyi.
a GP30, meglehetősen öregecske mozdony szélessége 10' 21/2", vagyis kb. 3317,5 mm OK, de épp azon a pár milliméteren szokott múlni: GP30 befér, Abrams nem mindenhova fér be.
Jut eszembe ezekről az RK-król, bár nem amcsi téma, hanem keletebbi. :) A Transsziben, már Vlagyivosztokhoz közel, van egy alagút, amelyik felett a hegy egyszercsak fogta magát és elmozdult, nem is olyan rég. Tovább nem terjedt a dolog, megvizsgálták, a mozgás megállt. Csakhogy deformálódott maga az alagút, a szelvénye szűkebb lett, és az RK-s vonatok már nem fértek át. Farigcsálni nem lehetett a hegyet két vonat között, mert ahhoz a forgalom túl nagy. Inkább fúrtak egy másik, de egyvágányú alagutat, azt most adták át. Az elmúlt időszakban az RK-s vonatokat azon a részen körbeküldték a BAM keleti szakaszán. Most lezárták a régi alagutat alaposabb farigcsálás céljából (és ha eközben ne adj isten, beszakad, nem a vonatokra szakad). Tehát lett a Transszib-en egy palacknyak, de a BAM keleti szakasza most is kisegíti őket, ha muszáj. 1 év múlva remélik újból átadni a régi alagutat, felújított állapotában.
"Szerintem az Abrams tank tervezésénél szempont volt a vasúti (és közúti) űrszelvény."
Azért döbbenet! Magyarországon egy Abrams tank tömegénél, és szélességénél fogva vasúton nem igazán szállítható, a karcsúbb T-72-es páncélos is necces, ahogy a hattengelys kocsira farol. Jellemzően az Abramsokat közúti tréllereken cipelték magyarországon a délszláv háború idején a "rendfentartók". Biztos emlékeztek, hogy mennyi panasz érkezett akkoriban a tréllerek által megrongált útak, és házak miatt. Az USA-ban meg egy vasúti kocsin kettőt szállítanak... COOL! :-)
Nagyon tetszik, az utóbbi ~15 évben elterjedt kétszintes konténer, és csereszekrényszállítás is, illetve az autók három szinten szállítása is meghökkentő. Egyedül a vasútvonalaiknak csekély arányú villamosítása zavar. Ezt oroszországban meg tudták oldani hasonló szerkesztési szelvény mellett.
Hogy az RK mi vasútul, azt nem tudom, de ez a rakomány biztos nem minősül nagyon szélesnek, mert a GP30, meglehetősen öregecske mozdony szélessége 10' 21/2", vagyis kb. 3317,5 mm. Szerintem az Abrams tank tervezésénél szempont volt a vasúti (és közúti) űrszelvény.
Jó masszív gerinctartója van a pőrekocsinak. Egyébként az M1 szélessége 3,66 m (12 láb), a T-72 viszont alig keskenyebb, 3,58 m. Láthatóan a pőrekocsi itt is valamivel keskenyebb a harckocsinál. Vajon az adott vonalon a 3,66 méteres szélesség RK-nak minősül, vagy sem?
Itt látható, hogy az Abrams tankokat hattengelyes kocsikon párosával szállítják az USA-ban. (Korábban egy hasonló fotónál a kocsik tengelyszáma nem volt látható, így vita tárgya lett)
Egy Abrams tank 63 tonna, miközben magyarországon a 41 tonnás T-72-es tankjainkat is csak egyesével szállítják a hattengelyes kocsikon. Ennyit számit az 300-320KN megengedett tengelyterhelés... :-)
Lesz Balatonalmádiban Július 9.-én Érem és Képeslapbörze a pannónia Kultúrális központban. Ez a Vasutállomással szemben van.Elképzalhető,hogy lesz Amerikai Vasuttal kapcsolatostémájú képeslap,újság. Akit érdekel jöjjön el és aki árulni akar:Asztalfoglalás Balog Pál 0688413493 vagy 0670339-6347. 9-15 óráig tart.
Igy van az egyes ujabb modellekhez félkész állapotban szállitják a kuplungot. Azért nyégyszögletes a drot, hogy az ne tudjon elfordulni összerakás után, hiszen ez lehetetlenné tenné a müködést.
A Frateschi modellek nagyon egyszerüek, de voszont olyanok, amit más nem igen gyárt.
Nem akarok a vitátokba beleszólni,de amit most vettem Gépet annak a Kadee kuplungjához attak drótot,méghozzá nem is kőr hanem téglalp keresztmetszetűt.Természetesen fémdrótot.Lehet ,hogy van műanyag drót is? Még azt szeretném megkérderzni,hogy mi a véleményetek a Frateschi modellekről?
A KATO-nak vannak ilyenjei, de annak mégsincs drótja...rosszul emlékeztem...bocs. Na szal a KATO-ba nem is lehet rakni drótot. Az az élethűség jegyében készült és műanyag.