április 29-én tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
kranführer
Csónakos
muggli
+ Zoltika, ha időben hazaér
május 6-ára tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
gigabursch
muggli
+ Zoltika
Az én hajós emlékeim főleg 1974 - 78 és 79 - 84 közöttiek. Az első időszakban a 2-es villamossal jártam a gimibe, a másodikban a BME-re. A kettő között volt egy kalocsai kényszerszünet, ahol hajósokkal együtt is kergettem fókát.
74-78 között a Kossuth volt a sétahajó, a Dunaföldvár járt Surányba ("irány Horány - Surány!"), meg szedte össze a pontonokat a szezon előtt és után. Nem emlékszem, mikor tűnt el, utána a Petőfi járt a pontonok után. Akkoriban a Petőfi gyakorlatilag az egész szezonban az esztergomi járatot csinálta. A Táncsics ment 10-kor Visegrádra. Jártak ezen kívül még a Tahi és a Délibáb, kis forgalmú időben Esztergomba ill. Surányba, meg köztes járatokat csináltak. Voltak ezen kívül a vízibuszok. A Táncsics állítólag Bécsben, a Rákóczi Passauban volt sétahajó, a szezonban nem is igen lehetett látni őket. A "Szocialista Forradalom" és a Budapest üdülőhajók voltak, az első felfelé, a Budapest a Vaskapuhoz járt. Apám emlékei szerint a "Szocialista Forradalom" eredeti neve "A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója" volt. Gyerekkoromban a felnőttek azon nevetgéltek, hogy nem is a "Na mi újság, Wágner úr?" a leghosszabb hajónév. Belőle lett a Fortuna, amikor a SzocForr. már nem volt politicaly correct. Testvárhajója a csehszlovák "Druzsba" volt, mindig csütörtök reggel jött Pozsonyból, és egész héten a Vigadó téren állt az Intercontinentál (ma: Mariott?) előtt. A Deák Ferenc állt sokáig ott, ahol most a Kossuth. A "Felszabadulás" nevű hajót egyszer láttam, lefelé jött a Dunán a Lánchídnál. Emlékeimben üdülőhajóként rémlik, és valami olyanra emlékszem, mint a Deák Ferenc. Kisgyerek koromban a "Szabadság" volt a sétahajó, szüleim és nagyszüleim mesélték, hogy ennek eredeti neve "Zsófia (főhercegnő?)" volt. A Visegrádra mint örökké a Sportuszodánál álló hajóra emlékezem.
Rémlik még két nagyon szakadt bolgár üdülőhajó, ezek nagyon hasonlítottak a "Katalin(?)" nevű hajóra, ami pár éve a Várbazár előtt, aztán Budafokon állt. A Theodor Körner-ből is látszik a lapátkerekes múlt, de én már csak anélkül láttam.
Ennyivel tudtam kiegészíteni a korábban elhangzottakat.
Kérdés, hogy hány éves vagy! :-)))
'78 után már csak a "Petőfi", a "Kossuth", a "Budapest" (SZOT) és a "Szoc. Forr." üzemelt. Előtte azonban, de ezt gDani sokkal jobban leírta, mint én.
Más: Látom, kezd kialakulni a topictali mezőnye!
április 29-én tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
kranführer
Csónakos
muggli
május 6-ára tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
gigabursch
muggli
Ez eddig 6:5 arányban a 29-e felé tendál. Aki jönne még, az kérem, írja meg. Nyugodtan copyzza ki ezt a listát és a nevével kiegészítve tegye ide, a topicra. Így mindenki láthatja, hogy alakul az időpont.
muggli
muggli
> Később a Kossuth, és végül a Petőfi szolgált ebben a szerepben.
Igen, gyerekkoromban a "Kossuth" volt a sétahajó.
Érdekes, hogy kilyukad az ember emlékezete. A gôzösök közűl emlékszem a Körösre, a Dunaföldvárra, a Kossuthra, a Petôfire és a Felszabadulásra. Na és persze a kis csúnya SzOT-Visegrádra a Sziget oldalánál. Az elsô néggyel utaztam is, de persze a Felszabadulással nem, a Visegrád pedig nem is tudom, hogy mozgóképes volt-e. Ahogy most írjátok, valami dereng a Deák Ferencrôl is. De egyáltalán nem emlékszem sem a Szabadságra sem pedig a Leányfalura. :-((( Volt még más is?
Az Erzsébet Királynéról van egy amatör filmem,amit a kapitány Andásovics készitett 1943-ban a tv-ből vettem fel sok másik hajó is látszik rajta rövid ideig. A filmet akkor vették fel amikor a hajót a zsidó hitkőzségek kibérelték egy mentő utra. Sulináig kiment a tengerre, mert ott tudták felvenni tengerjáró hajóra a népet.Ugyanis a románok még kikötni sem engedtéka hajót.Ezt a hajót én se láttam sohase.
A Gumidani képtárában nem a Kossuth látható hanem a Táncsics /régebben Szent Gellért/. Ez a hajó is Szegedi Szőke Tisza volt.Majd felteszek róla képet a képtáramba.
Dani!
Akkor Te többet tudsz erről mint én. Mondom, nekem már csak a régi bootsmanom mesélt, én ezeket menetben nem láttam. Arra még emlékszem, hogy a "Szőke Tisza" nevű intézményt akkoriban cserélték, mert a régi hajótest teljesen KO lett. (Mintha ott is valami tűz lett volna talán, vagy csak a rozsda, már nem tudom.) A SZOT "Budapest"-je még aktív volt 1978-ban, állóhajó a "Visegrád" volt, a Sziget oldalában. A "Budapest" valahol a pesti oldalon állt, ha itthon volt, a nemzetközi körül valahol. A Lénchíd körül (fölötte talán) valóban volt valami úszó kocsma, de nem emlékszem mi volt az. Arra a hajóra, ami a Margit híd fölött állt, határozottan emlékszem, azt mondták az öregek, hogy az a "Deák Ferenc", de még a neve is meg volt a kerékházon. Hamstert kellene megkérdezni, nincs-e véletlenül Tim Borictól, vagy mástól fényképe. Sokáig ott állt a Margithíd felett ez a hajó.
A "Budapest"-re visszatérve, valóban, talán még a 60-as években is készültek gőzösök szovjet "megrendelésre", csakúgy, mint a nagyfolyami tolók és a "Budapest" ennek a szériának egyik darabja volt. Nem tudom a "Szoc. Forr."-t hova tenni, már nem rémlik semmi róla, pedig ebben az időben ő is szolgált még, SZOT-hajó volt, ha jól csalódom.
Kazánügyben nem sokat tudok Neked többet mondani, én fedélzeti marinár voltam, csak azt tudtam, hogy a fűtést hol kellett megnyitni, ha már nagyon hideg volt!:-))) (A fűtőnk, Jegenye volt a beceneve, mert volt vagy 160cm az egész ember, a gőzvezetékek kattogásaira ébredve káromkodva rohant ki a kabinjából, mert ha elment éjjel a gőz, akkor kelhetett fél öt körül felfűteni a kazánt!:-))) ) Szétszedve soha nem láttam a kazánt, mert, mivel én debreceni vagyok, akkoriban otthon is laktam, szüleimmel, így amikor kormoltunk én hazamentem szabira, a fedélzeti ügyeletet pestiek adták. Én max a pakurázásnál voltam ott, de az kazánon kívüli dolog. (Útáltuk, ha mellé ment, mert ha lehűlt, rohadt nehéz volt feltakarítani, a fűtök meg soha nem akartak forróvizet adni a takarításhoz.)
Az előző két dologhoz nem tudok mit mondani ("Felszab."-"Szt István"-"Erzsébet Királyné") én ezt hallottam olyanoktól, akik akkor voltak vagy 30 éve a Dunán, amikor én még csak közelébe mehettem a sváblernek.
Hozzátartozik, hogy én akkor kerültem Budapestre, amikor a MAHART-hoz felszereltem, 1978-ban. Nekem régebbi emlékeim nincsennek, csak amit az öregektől tudok, márha emlékszem és pontosan elékszem, úgy több mint 20 év távlatából.
muggli
Nagyon hosszú ideig a Szabadság volt a sétahajó. Később a Kossuth, és végül a Petőfi szolgált ebben a szerepben.
A Kossuthról ilyen alkalommal csináltam ezt a képet. http://kep.tar.hu/gumidani/index.phtml?aid=27552949&pid=1891852
(Neked majd elküldöm)
Csak olvasmányaim alapján: Az Erzsébet királyné hányatott sorsa szovjet zsákmányként ért véget.
A Felszabadulás és a Szent István két külön hajó volt. Mindkettőt láttam néhányszor, de nem jutottam fel egyikre sem. A Szent Istvánt 1965-ben szétvágták. A Felszabadulást 1976-ban selejtezték.
A Deák Ferencet 1954-ben alakították át egykéményessé. A gyerekkoromban aldunai kirándulóutakra járt. Így ezt is csak kívülről láttam. Úgy rémlik, hogy aktív pályafutása után a Lánchíd alatti partszakasz mellett ácsorgott különféle vendéglátóipari feladatokat végezvén.
Az a hajó, amelyiknek két egymás melletti kéménye volt, az a SZOT Budapest nevű hajója volt. Ezt a típust a ruszkiknak csinálták sorozatban. Ez a darab az építés közben kissé megégett, ezért mint "exportból visszamaradt", került a SZOT birtokába.
A kazánról írottakat még emésztgetem. Lehet, hogy még fogok kérdezősködni.
Ugye a Petôfi volt az utolsó magyar kerekes gôzös aktív forgalomban. Úgy emlékszem, 1978-ban még sétahajóztam vele, és akkor mintha már más gôzhajó nem járt volna... (vagy már az sem a Petôfi volt???)
T. Muggli.
Természetesen azt nem gondoltam hogy rendbe lehet tenni a Petőfit, de a kinézetén sokat lehetne javitani, mert jelenleg felismerhetelen egy idegen számára, A fiam kissé kiröhögött amikor elmeséltem hogy többször utaztan 1955 és 58 között ezen a hajón. Mohács és Baja , Mohács és Paks között minden évben legalább három négyszer elmentünk anyámmal és nővéremmel.No persze az régen volt, abban az időben én is hajós akartam lenni mindenáron, de anyám Mohácsi volt és nem engedte meg ezt a pályaválasztást,ennek ellenére ha nyáron vagy bármikor Mohácson volta akkor éngem a Dunáról csak veréssel tudtak eltávolitani.
Csodálatos volt látni dolgozni a gőzgépet a hajók gyomrában akkor még több gőzvontató is müködött és Mohácson ezek a hajók mind megálltak.Mivel határállomás volt, egyszer egy osztrák vontatóra felvittek a hajósok de elmenni nem mertem vele, a
nevére már nem emlékszem. De a határőrök talán le is lőtek volna ha ezt megtudták volna.De nem vették észre.
A találkozóra megpróbálok eljönni, de családi problémák vannak otthon és nem tudom hogy sikerül-e.
Azért köszönöm az információkat.
Kedves Topictársak,
Egyenlőre többen szavaznak a 29-re, tehát én is azt célzom meg. Utána a Szabadkikötő SE büféje óriási ötlet, mert arra tényleg büszke lehet a MAHART (ráadásul az egyetlen vagyonelem, amit már senki nem vehet el tőle).
Kedves Gigabursch, ha neked nem jó ez az időpont, bármikor meglátogathatod a múzeumot. Kb. egy hét múlva lesz teljesen kész.
Üdv Mindenkinek; contestant
2)
Felmerült bennem egy gonsolat. Olyat hallottam, hogy az Újpesti-Öböl partjáig ki akar építkezni a Duna Plaza. Nem lehetne-e velük a MAHART-tal és a Közlekedési Múzeummal közösen megbeszélni egy olyan dolgot, amiben ezen hajók megmentése, múzeumi átalakítása-berendezése (pl kihelyezett múzeum/múzeumi rész) és állandó bemutatása lenne. Szerintem az ottani főgazdagok simán csinálnának reklámot és akár több ilyen kallódó testből megfelelő szakmai háttérrel és lelkes hozzáállásunkkal maguknak bizniszt, nekünk meg értékmentést csinálnának.
Végül is a balatoni Heklát vagy a testvérhajóját is az mentette meg, hogy 30 évig diszkó volt. Diszkót és hasonló dolgokat ne csináljunk, de itt olyan lehetőséget kell nekik bemutatni amire bárki vevő lehet. Különben is, ha jól tudom Újpest címerében van horgony, s ráadásul akarnak az öbölbe egy nagyobb jacht-kikötőt telepíteni. Milyen jól megférne a régi az új mellett, és milyen csodálatos kontrasztot adna.
Szerintem egy ilyet simán meg lehetne beszélni, nekünk csak azt kéne pontosan lebeszélni, hogy milyen stratégiát szeretnénk, aztán meg összehívni a fejeseket, előadni előttük, felvillanyozni őket, és pénzgond már nem is lesz. A hajók meg megmenekülnek.
Arról nem is beszélve, például akár aktív múzeum is lehet egy hajó, túrista szezonban szépen felöltözött hajósok mellett bemutatjuk azt, hogy hogyan kellett mondjuk a vontatásban hajózni a hőskor idején. Valahogy úgy, ahogy a csikósok csinálják a pusztán.
Egyelőre elég nyers még az ötlet, de kérem a +..- hozzászólásokat!
gb
Dani!
A "Tahi"-ról trophy írt régebben, ha jól emlékszem. Igen, nekem is úgy rémlik, az egyik volt tanfolyam társam annakidején erre a hajóra került és ő is ezt emlegette, hogy a régiek szerint ez így volt.
A "Deák Ferenc"-re én már csak úgy emlékszem, amint a Margit híd fölött tanyahajóként van kikötve a híd felújításán dolgozó munkásoknak. Nekem úgy rémlik, hogy két egymás melletti kéménye volt.
A "Felszabadulás" nevű hajó az ex "Szent István" valóban a "Szőke Tisza (2?)" lett Szegeden. Ha minden igaz, az elődje, ami akkorra teljesen amortizálódott, az ex "Erzsébet Királyné" volt. Ennek a forrása Bayer Frici bácsi (nem hiszem, hogy köze lenne a mai B.Zsoltikához!), az egykori bootsmannom a "Petőfi"-n. Sokak szerint meghamisította a papírjait, hogy tovább maradhasson a hajón. Nekünk még Horty-korabeli anekdotákat is mesélt 1978-ban. Bár meg lehetne találni még őt, élve! Kevesen tudtak olyan sokat a hajókról, mint ő. Ő magyarázta meg, hogy mi az, amikor a kapitány, amikor este leálltunk, a hídról visszakáltott: BOOOOTSMAAN!. Az Frici bá' kiment a bejáróajtóhoz, ekkor az Öreg keresztet vetett a hajóra. Csodálkoztunk, hisz nem volt divat a vallás. Nem is imádság volt, az, hanem, hogy : Mire visszajövök, a tetejétől a vízvonalig, az orrtól a faráig ragyogjon a hajó, mert szérúgom a seggét a bandának! :-))))))))
muggli
Huhh! Dani, Te aztán a legjobbat kérdezted! Még jó, hogy a nagyapám vasutas volt és az is gőzmozdony, ugye? :-)))))))))))
Ha figelmesen megnézed a képeket, akkor az egyiken látsz egy olyat, mintha a kazán fala téglából lenne. Látni ott néhány téglát. Ezek samott téglák voltak, ha minden igaz, és ezt vette körül egy fémlemez köpeny. Ebben a térben volt ez a cucc, ami a képen van és itt lett gőz a benne lévő vízből. Én ezt neveztem hőcserélőnek. 99%-os biztonsággal állítom, hogy nem ez a megfelelő szakkifejezés, de utánanézek. (De olyan jól hangzott, nem? :-))) )
Kárpótlásul az előbb emlegetett Huber Gericek Kapitány úr oldalán egy kép van a kazánról is:
Jujj de darabos az a lötty az agyam helyén!
A harmadik képhez annyit, hogy ennél a gőzgépnél alig nagyobbak mozgatták a "Petőfi" kormányát, csörlőit és még sok mást. Azon a hajón még a gőz is gőzzel ment! :-)))
muggli
A képek Hubert Giracek kapitány honlapjáról valók. A "Schönbrunn"-ról ezt írja:"DS (Dampfschiff) "Schoenbrunn" wurde 1912, wie viele Dampfschiffe der DDSG, in der Schiffswerft Obuda (Budapest, Ungarn) gebaut.", azaz a "Schönbrunn" 1912-ben, mint sok más DDSG gőzhajó, az Óbudai Hajógyárban készült.
muggli
Kedves Muggli!
Végigszomorkodtam a Petőfiről készített képeidet. A hőcserélővel kapcsolatban írnál néhány magyarázó mondatot? Hajókazánt még nem láttam. Gyerekkoromból halvány emlékem van arról, hogy valamelyik hajón, egy ajtón keresztül, belestem a fűtőkhöz, de ezzel együtt sem sikerül eligazodni a képen.
Másik kérdésem: A Hunnia, ex. Tahi ifjúkorában kerekesgőzős volt, vagy csak névazonosságról van szó?
A Dunaföldvárrral kapcsolatos "kétkéményes" nem elírás? Én csak a Szent Istvánra és a Felszabadulásra emlékszem. Ugye ez utóbbi van Szegeden Szőke Tisza II néven? (a múlt héten megnéztem) A Deák Ferenc is volt kétkéményes egy ideig, de azt már csak átalakítva láttam. Az Erzsébet királynéről pedig csak olvastam.
Puppi!
Sajnos qrva sok meló és, ennek Contestant a megmondhatója, hogy mi az, amit megtartottunk, vagy visszakaptunk, qrva sok hiányzó dolog, eszköz. A szalonokban rengeteg asztalosmunka, a kabinokban meg ... Egyáltalán, újra kell építeni a hajót. Annyi az előnye a dolognak, hogy a fenék száraz, theát legalább azt jól megcsinálták, de már az is hegesztett és nem szegecselt, mint az eredeti, Ha jól sejdítem, akkor bordák is lettek cserélve és némelyik lépcső. Nem tudni, hogy megvan-e még az eredeti gépvezénylő, a kormánykerék, egyáltalán a kerékállás cuccai, és még millió más dolog. Belinkelek ide egy osztrák hajóskapitány honlapjáról két képet. Ez is egy 1912-ben épített hajó, szintén magyar, óbudai gyártmány. Ilyennek kellene lennie a gépháznak:
Kedves Contestant!
Szeretném megköszönni a lehetőséget,hogy helyet biztosítasz számunkra a találkozóhoz!Ennél méltóbb helyet keresve sem találnánk,mint a magyar HAJÓZÁS jelenkori fellegvára.
Az ápr.29.14 óra nekem is megfelel.Szerintem ezt az időpontot kellene megcélozni.
Üdv:Csónakos
Sziasztok!
Ha nem leszek a terhetekre (bár én nem vagyok hajós) 29.-e jó nekem és utána javaslok egy 200 méteres sétát a Mahart pályáig (büfé, kötetlen beszélgetés, miegymás).
Üdv Mindenkinek
k
Csatlakozom az időpontokhoz, nekem is jók...
OFF
Trophy!
Maeste megyek Horányba, kinyitni a vizet.
Holnap 8.30-9.30, 10.30-12.30, 13.30-14.30 és 21.00-21.30 -ig,
holnapután 06.00-08.00, 9.30-10.30, 12.30-15.00, 17.00-18.00 és 22.00-22.30-ig
vagyok figyelőállásban.
Ha esetleg jönnél fölfelé ezen időközökben, a parton megtalálsz :))
ON
Erre a javaslatra szerintem kéne reagálni.
Nekem - egyelőre - mindkét időpont megfelel.
Az Újpesten átépített orosz hajó most éppen az új egyetemi negyed előtt horgonyoz egy lerövidített, nyomorék TS bárka társaságában.
Alatta a partnál a Clark Ádám, kettejük között mászkál egy kis, kék-fehérre festett vontató, amely nem tudom hol, mikor épült. Csak azt tudom, hogy testvéreit a következő helyeken láttam: a tiszafüredi Tisza-híd alatt a balpartnál, sok évvel ezelőtt éveken át ki volt kötve egy Pakson kicsivel a rendőrség felett és egy láthatóan magán kedvtelési célra használt horgonyzott sok éven át (tán még ma is) Mohácson kb. a Csele patak befolyásánál.
Nekem mindegyik időpont jó. Javaslok utána egy sörözést-borozást kinek mi tetszik.
Hajózás szerintem nem csak 1500 ember érdeke, meg kell kérdezni azokat pl akik a 7-es út mellett laknak (5-ös vagy 6-os). Akkora a kamionforgalom, hogy negyed óráig nem lehet az út egyik feléről a másikra átmenni. Azért (is) kell vízenjáró élmény-múzeum hajót építeni, mert azon keresztül el lehet fontos üzenetet juttatni az emberekhez. A vízi szállítás olcsó és környezetbarát!!!!!
Bocs, direkt adom az értetlent.
"Apatinba pusztitották igy le"
Szóval nem csupán sorsszerűség, hanem valakik aktív hanyagsága is közreműködött a dologban. Anyagi felelősség nem létezik? Biztosítás nyílván nem volt rá, mint ahogy annyi mindenre nincs (nagyértékű berendezéseket nyilván nem is érdemes...) Szóval leégett, azt annyi?
A Petőfiről mármint a mostani állapotáról van nekem is képem de nem a szigetről készült. Nem engedtek a közelébe, persze üzemi terület soha nem tudtam törvényes uton megközeliteni.
Művészi a hajó kinézete, de ha valakik kicsit is hozzáértő kézzel elkezdenék csinálni biztos lenne belőle valami, met igy csak egy modern magyar galériába lehetne kiállitani.Nem tudom van-e még dokumentáció hozzá.Mindenesetre ipari tanulókat nem szabad a közelébe engedni. Valóba Apatinba pusztitották igy le.Ezért megérdemelnek egy baráti lecseszést akárki is volt az a nagymarha.,
Ilyen közelről még nem láttam ezt a "szép munkát".
Örülük a muzeum hallatára, szerintem nagyon sok dokumentum van ami a MAHART-tól oda kerülhetne és a MAHART kiadhatna könyvet a multjáról mármint a saját tevékenységéről, feltéve ha ez nem titkos.
A volt hajósok meg biztos besegitenének a dokumentumok bővitésébe.HA fényképek kellenek akkor én is tudok segiteni a magam által összegyüjtött képekkel.
"Azt szoktam mondani, hogy a hazai közlekedéspolitikában is államférfiakra és nem politikusokra lenne szükség."
Igen.:-((((((((( Kissé módosítva a mondást: Meghalt Széchenyi, oda az államférfiasság!
Ehhez a megfogalmazáshoz én már nagyon csipás voltam tegnap este.
Üdv: muggli
Akkor javasolok két időpontot: április 29 és május 6, mindkettő kedd, 14 óra (természetesen lehet később is, ha a csapatnak ez túl korai kezdés). Kérem, hogy egyeztessetek és amelyik időpont többeknek felel meg akkorra várom a csapatot. Persze, ha csak ketten jöttök, akkor is állok rendelkezésre.
Más: A MAHART a legtöbb gőzösét és vontatóját felajánlotta a Közlekedési Múzeumnak, mivel egy gazdasági társaság nem tarthat fennt hajózási múzeumot. Regensburgban is egy olyan alapítvány kezeli a Ruthof-Érsekcsanádot és a többi "invalidus"-hajót, amiben többek között benne van a városi önkormányzat és a tartomány maga is. Nálunk a szakmatisztelet jegyében csak egy étterem kialakítására futotta a Kossuthon, valamint a Közlekedési Múzeum, illetve most már a MAHART hajózástörténeti kiállítására. Két dologban jobbak odakint: anyagiakban és a szakma iránti hozzáállásban. Az anyagiaktól függetlenül, ez utóbbit mi is erősíthetnénk itthon. Kemény erőfeszítéseket is teszünk, de kevés sikerrel. Azt szoktam mondani, hogy a hazai közlekedéspolitikában is államférfiakra és nem politikusokra lenne szükség. A politikus csak szavazatokat próbál venni. A magyar hajózás pedig legfeljebb 1500 szavazatot hozhat a konyhára, míg a vasút 120000-et, a közút 300000-et. Ennyi...
Üdvözlettel: SL