Hááát, most így hajnalban a gép előtt ülve, a képeket nézegetve, ismét felbukkant egy csomó régi emlék.
A Buda, a tanfolyam (Ki érkezett vizes szakmából? Én! Mi volt? Vízvezetékszerelő...)
A Miskolc kutyája (na, ki emlékszik a nevére?!), az aldunai vásárlások (Pliszka, Szlincsev Brjag, Marlboro bálaszám Sulinán), Bécs (a "zsidóknál" kvarcóra meg számológép).
Emlékszem rá, amikor a Réni-Tulcsa-Szulina-Usztyimusztyi négyszögben 5 hajónk volt egyszerre. Állandó boxerrel!!!
Ugyanez Regensburgban...
40-50 slepp és bárka folyamatosan utazott.
Szinte folyamatosan utaztak, a parancsnoknak-üzemesnek néha tényleg könyörögnie kellett, hogy legalább 1-2 napra bemehessen a hajó a gyárba a legszükségesebb javításokra.
Az uszályokon alig lehetett váltani, úgy pörögtek.
Előre lehetett tervezni a beosztást, a lemaradást, a szabit.
Nekem intő jel volt, és 93-ban akkor hagytam ott a Céget, amikor először kellett úgy kiszállnom, hogy 3 napja száltam be...
Szerencsém volt, az agóniából én már kimaradtam.
Nem akarom én a cuccilizmust visszasírni, de a 80-as éveket bizony nagyon visszasírom.
Vásárhelyi felépítménye "klasszikus", azaz a hátsó lakótér végig kiemelkedik a fedélzetből, a képen látható hajónál a zuhanyzó is hiányzik, és a lejárónak lényegesen más alakja volt, és nem is volt ilyen magas.
A Palkó orra függőleges volt.
A kerékállás mögött volt a csörlő.
A tetőre vezető feljáró lépcsője a jobb oldalon volt, a tiszti wc ajtaja mögött, a lépcsőfokok a hajó hossztengelyével párhuzamosak voltak.
Dani!
Jók a képek! Köszi! Ezzel kijavítottál egy tévedésemet is, mert én a "Szoc. Forr"-t gőzösnek mondtam az előbb, de így igaz, az már dízel volt. Akkor azt mond meg, melyik lehetett az a hajó, amelyik a Margithídnál állt? Lapátkerekes és egymásmelletti két rövidebb kéménye volt.
muggli
Köszi az infót, úgy látszik újra el kell kezdeni a könyvtárba járást! :-))) A net mégsem mindenható. :-))))
"I. Ferenc"-"Rigó"-"Leányfalu"-"Kossuth" Ez mind egy hajó.
muggli
Felraktam a képtárba néhány újabb képet. A Deák Ferenc: http://kep.tar.hu/gumidani/index.phtml?aid=27552949&pid=2199773&beginnum=24
A képeket nézegetve felmerült egy újabb kérdés. Van-e köze a Csobáncnak és a Pannóniának?
Várfalvi Tamás: A 80 éves magyar állami hajózás géphajói
Azt hiszem, hogy 1978-ban adták ki. A hajdani Műszaki Könyvtárban olvasgattam és jegyeztem ki belőle az általam még látott személyhajók adatait. Akkor C 98625/12 volt a raktári száma. Nem tudom, hogy meg van-e még nekik. Sajnos képek nincsennek benne, elég igénytelen kivitelü könyv.
A Leányfalu a Kossuth leányneve.
A Szabadság volt az egyetlen, amelyiknek nem függőleges volt az orra, hanem a vitorlásokéhoz hasonlóan hegyes volt és egy kis orrsudár? volt rajta.
Ez így a legvalószínűbb. A test kialakítása nem lapátkerekesre utal. Te nyertél! :-)))) (Nem súlyos a tünet, de azért meg kel válogatnod kivel álsz szóba!:-))))))) Néha én is kerülöm a tükröt! :-))))))))))) )
Engedj meg egy kérdést! Milyen adatállományból dolgozol? Én végigbogarásztam már a netet, de elenyésző az ide vágó adatok száma.
muggli
"A Gumidani képtárában nem a Kossuth látható hanem a Táncsics /régebben Szent Gellért/."
Ezt, ugye arra a képre érted, amelyik Esztergomban készült és az van alá írva, hogy "yy, valószinüleg a Kossuth"? Érdekes, hogy az eredeti képeslapra valamikor régen én is a Táncsics nevet írtam fel, de nem tudom, hogy mi alapján. Várom a képedet. A képtárad címét is írd meg, légy szíves!
Az Andrásovics féle filmet én is láttam, de sajnos nem sikerült felvennem.
Válaszolok magamnak. (a doktor úr azt mondta, hogy leszek még jobban is)
"A Hunnia, ex. Tahi ifjúkorában kerekesgőzős volt, vagy csak névazonosságról van szó?"
Igen, névazonosság. A Tahi (ex.MÁV III.) kerekesgőzös 1960-ban selejtült.
Ha a Hunnia korábban Tahi névre hallgatott, akkor még korábban a MFTR "LIII." számú csavargőzöse volt.
Szakszervezet? Annak akkoriban az volt a legnagyobb gondja, hogy megvetted-e a havi bélyegedet! Nem emlékszem, mit csináltunk a plussz időkkel!:-))))))))) Elrepültek az évek! Egyébként, ha volt leváltó, akkor lecsúsztattuk a túlórák egy jó részét. A menetidő valóban olyan 10 órányi volt, 6 fölfele, 4 lefele. 8-kor indultunk fel, 14-kor érkeztünk Egomba, 16-kor visszaindulás, 20 óra érkezés. 20.30 körül álltunk a stégünkre, aztán takarítás, úgy egy-két óra hosszat, aztán irány az Izsáki borozó, a Belgrád rkp.-on!:-)))) Reggel 6-kor ébresztő.
muggli
" Ennek a forrása Bayer Frici bácsi (nem hiszem, hogy köze lenne a mai B.Zsoltikához!), az egykori bootsmannom a "Petőfi"-n. Sokak szerint meghamisította a papírjait, hogy tovább maradhasson a hajón. Nekünk még Horty-korabeli anekdotákat is mesélt 1978-ban. Bár meg lehetne találni még őt, élve! Kevesen tudtak olyan sokat a hajókról, mint ő. Ő magyarázta meg, hogy mi az, amikor a kapitány, amikor este leálltunk, a hídról visszakáltott: BOOOOTSMAAN!. Az Frici bá' kiment a bejáróajtóhoz, ekkor az Öreg keresztet vetett a hajóra. Csodálkoztunk, hisz nem volt divat a vallás. Nem is imádság volt, az, hanem, hogy : Mire visszajövök, a tetejétől a vízvonalig, az orrtól a faráig ragyogjon a hajó, mert szérúgom a seggét a bandának! :-)))))))) "
Az öregúrra (Frici bácsi) én is emlékszem, csak persze nem ismertem. A már hivatkozott volt iskolatársam odáig vitte a fraternizálást a matrózokkal, hogy iskolaszünetben mindig a hajón lógott, annyira, hogy Esztergomban sem zavarták le. Sikált ő is, az öregúr meg időnként alakiztatta. Egy másik barátomnak a kapitány foglalkozása tetszett nagyon: elegánsan és peckesen sétálni a hídon, időnként csöngetni a géptávírón. Azt hogyan csináltátok, hogy áprilistól októberig gyakorlatilag minden nap Esztergomba mentetetek, összesen vagy 10 óra menetidővel, meg azon kívül sem igen lehetett alkalmatok unatkozni? Szabadnap, pihenő? Mit szólt a szakszervezet?
április 29-én tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
kranführer
Csónakos
muggli
+ Zoltika, ha időben hazaér
május 6-ára tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
gigabursch
muggli
+ Zoltika
Az én hajós emlékeim főleg 1974 - 78 és 79 - 84 közöttiek. Az első időszakban a 2-es villamossal jártam a gimibe, a másodikban a BME-re. A kettő között volt egy kalocsai kényszerszünet, ahol hajósokkal együtt is kergettem fókát.
74-78 között a Kossuth volt a sétahajó, a Dunaföldvár járt Surányba ("irány Horány - Surány!"), meg szedte össze a pontonokat a szezon előtt és után. Nem emlékszem, mikor tűnt el, utána a Petőfi járt a pontonok után. Akkoriban a Petőfi gyakorlatilag az egész szezonban az esztergomi járatot csinálta. A Táncsics ment 10-kor Visegrádra. Jártak ezen kívül még a Tahi és a Délibáb, kis forgalmú időben Esztergomba ill. Surányba, meg köztes járatokat csináltak. Voltak ezen kívül a vízibuszok. A Táncsics állítólag Bécsben, a Rákóczi Passauban volt sétahajó, a szezonban nem is igen lehetett látni őket. A "Szocialista Forradalom" és a Budapest üdülőhajók voltak, az első felfelé, a Budapest a Vaskapuhoz járt. Apám emlékei szerint a "Szocialista Forradalom" eredeti neve "A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója" volt. Gyerekkoromban a felnőttek azon nevetgéltek, hogy nem is a "Na mi újság, Wágner úr?" a leghosszabb hajónév. Belőle lett a Fortuna, amikor a SzocForr. már nem volt politicaly correct. Testvárhajója a csehszlovák "Druzsba" volt, mindig csütörtök reggel jött Pozsonyból, és egész héten a Vigadó téren állt az Intercontinentál (ma: Mariott?) előtt. A Deák Ferenc állt sokáig ott, ahol most a Kossuth. A "Felszabadulás" nevű hajót egyszer láttam, lefelé jött a Dunán a Lánchídnál. Emlékeimben üdülőhajóként rémlik, és valami olyanra emlékszem, mint a Deák Ferenc. Kisgyerek koromban a "Szabadság" volt a sétahajó, szüleim és nagyszüleim mesélték, hogy ennek eredeti neve "Zsófia (főhercegnő?)" volt. A Visegrádra mint örökké a Sportuszodánál álló hajóra emlékezem.
Rémlik még két nagyon szakadt bolgár üdülőhajó, ezek nagyon hasonlítottak a "Katalin(?)" nevű hajóra, ami pár éve a Várbazár előtt, aztán Budafokon állt. A Theodor Körner-ből is látszik a lapátkerekes múlt, de én már csak anélkül láttam.
Ennyivel tudtam kiegészíteni a korábban elhangzottakat.
Kérdés, hogy hány éves vagy! :-)))
'78 után már csak a "Petőfi", a "Kossuth", a "Budapest" (SZOT) és a "Szoc. Forr." üzemelt. Előtte azonban, de ezt gDani sokkal jobban leírta, mint én.
Más: Látom, kezd kialakulni a topictali mezőnye!
április 29-én tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
kranführer
Csónakos
muggli
május 6-ára tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
gigabursch
muggli
Ez eddig 6:5 arányban a 29-e felé tendál. Aki jönne még, az kérem, írja meg. Nyugodtan copyzza ki ezt a listát és a nevével kiegészítve tegye ide, a topicra. Így mindenki láthatja, hogy alakul az időpont.
muggli
muggli
> Később a Kossuth, és végül a Petőfi szolgált ebben a szerepben.
Igen, gyerekkoromban a "Kossuth" volt a sétahajó.
Érdekes, hogy kilyukad az ember emlékezete. A gôzösök közűl emlékszem a Körösre, a Dunaföldvárra, a Kossuthra, a Petôfire és a Felszabadulásra. Na és persze a kis csúnya SzOT-Visegrádra a Sziget oldalánál. Az elsô néggyel utaztam is, de persze a Felszabadulással nem, a Visegrád pedig nem is tudom, hogy mozgóképes volt-e. Ahogy most írjátok, valami dereng a Deák Ferencrôl is. De egyáltalán nem emlékszem sem a Szabadságra sem pedig a Leányfalura. :-((( Volt még más is?
Az Erzsébet Királynéról van egy amatör filmem,amit a kapitány Andásovics készitett 1943-ban a tv-ből vettem fel sok másik hajó is látszik rajta rövid ideig. A filmet akkor vették fel amikor a hajót a zsidó hitkőzségek kibérelték egy mentő utra. Sulináig kiment a tengerre, mert ott tudták felvenni tengerjáró hajóra a népet.Ugyanis a románok még kikötni sem engedtéka hajót.Ezt a hajót én se láttam sohase.
A Gumidani képtárában nem a Kossuth látható hanem a Táncsics /régebben Szent Gellért/. Ez a hajó is Szegedi Szőke Tisza volt.Majd felteszek róla képet a képtáramba.
Dani!
Akkor Te többet tudsz erről mint én. Mondom, nekem már csak a régi bootsmanom mesélt, én ezeket menetben nem láttam. Arra még emlékszem, hogy a "Szőke Tisza" nevű intézményt akkoriban cserélték, mert a régi hajótest teljesen KO lett. (Mintha ott is valami tűz lett volna talán, vagy csak a rozsda, már nem tudom.) A SZOT "Budapest"-je még aktív volt 1978-ban, állóhajó a "Visegrád" volt, a Sziget oldalában. A "Budapest" valahol a pesti oldalon állt, ha itthon volt, a nemzetközi körül valahol. A Lénchíd körül (fölötte talán) valóban volt valami úszó kocsma, de nem emlékszem mi volt az. Arra a hajóra, ami a Margit híd fölött állt, határozottan emlékszem, azt mondták az öregek, hogy az a "Deák Ferenc", de még a neve is meg volt a kerékházon. Hamstert kellene megkérdezni, nincs-e véletlenül Tim Borictól, vagy mástól fényképe. Sokáig ott állt a Margithíd felett ez a hajó.
A "Budapest"-re visszatérve, valóban, talán még a 60-as években is készültek gőzösök szovjet "megrendelésre", csakúgy, mint a nagyfolyami tolók és a "Budapest" ennek a szériának egyik darabja volt. Nem tudom a "Szoc. Forr."-t hova tenni, már nem rémlik semmi róla, pedig ebben az időben ő is szolgált még, SZOT-hajó volt, ha jól csalódom.
Kazánügyben nem sokat tudok Neked többet mondani, én fedélzeti marinár voltam, csak azt tudtam, hogy a fűtést hol kellett megnyitni, ha már nagyon hideg volt!:-))) (A fűtőnk, Jegenye volt a beceneve, mert volt vagy 160cm az egész ember, a gőzvezetékek kattogásaira ébredve káromkodva rohant ki a kabinjából, mert ha elment éjjel a gőz, akkor kelhetett fél öt körül felfűteni a kazánt!:-))) ) Szétszedve soha nem láttam a kazánt, mert, mivel én debreceni vagyok, akkoriban otthon is laktam, szüleimmel, így amikor kormoltunk én hazamentem szabira, a fedélzeti ügyeletet pestiek adták. Én max a pakurázásnál voltam ott, de az kazánon kívüli dolog. (Útáltuk, ha mellé ment, mert ha lehűlt, rohadt nehéz volt feltakarítani, a fűtök meg soha nem akartak forróvizet adni a takarításhoz.)
Az előző két dologhoz nem tudok mit mondani ("Felszab."-"Szt István"-"Erzsébet Királyné") én ezt hallottam olyanoktól, akik akkor voltak vagy 30 éve a Dunán, amikor én még csak közelébe mehettem a sváblernek.
Hozzátartozik, hogy én akkor kerültem Budapestre, amikor a MAHART-hoz felszereltem, 1978-ban. Nekem régebbi emlékeim nincsennek, csak amit az öregektől tudok, márha emlékszem és pontosan elékszem, úgy több mint 20 év távlatából.
muggli
Nagyon hosszú ideig a Szabadság volt a sétahajó. Később a Kossuth, és végül a Petőfi szolgált ebben a szerepben.
A Kossuthról ilyen alkalommal csináltam ezt a képet. http://kep.tar.hu/gumidani/index.phtml?aid=27552949&pid=1891852
(Neked majd elküldöm)
Csak olvasmányaim alapján: Az Erzsébet királyné hányatott sorsa szovjet zsákmányként ért véget.
A Felszabadulás és a Szent István két külön hajó volt. Mindkettőt láttam néhányszor, de nem jutottam fel egyikre sem. A Szent Istvánt 1965-ben szétvágták. A Felszabadulást 1976-ban selejtezték.
A Deák Ferencet 1954-ben alakították át egykéményessé. A gyerekkoromban aldunai kirándulóutakra járt. Így ezt is csak kívülről láttam. Úgy rémlik, hogy aktív pályafutása után a Lánchíd alatti partszakasz mellett ácsorgott különféle vendéglátóipari feladatokat végezvén.
Az a hajó, amelyiknek két egymás melletti kéménye volt, az a SZOT Budapest nevű hajója volt. Ezt a típust a ruszkiknak csinálták sorozatban. Ez a darab az építés közben kissé megégett, ezért mint "exportból visszamaradt", került a SZOT birtokába.
A kazánról írottakat még emésztgetem. Lehet, hogy még fogok kérdezősködni.
Ugye a Petôfi volt az utolsó magyar kerekes gôzös aktív forgalomban. Úgy emlékszem, 1978-ban még sétahajóztam vele, és akkor mintha már más gôzhajó nem járt volna... (vagy már az sem a Petôfi volt???)
T. Muggli.
Természetesen azt nem gondoltam hogy rendbe lehet tenni a Petőfit, de a kinézetén sokat lehetne javitani, mert jelenleg felismerhetelen egy idegen számára, A fiam kissé kiröhögött amikor elmeséltem hogy többször utaztan 1955 és 58 között ezen a hajón. Mohács és Baja , Mohács és Paks között minden évben legalább három négyszer elmentünk anyámmal és nővéremmel.No persze az régen volt, abban az időben én is hajós akartam lenni mindenáron, de anyám Mohácsi volt és nem engedte meg ezt a pályaválasztást,ennek ellenére ha nyáron vagy bármikor Mohácson volta akkor éngem a Dunáról csak veréssel tudtak eltávolitani.
Csodálatos volt látni dolgozni a gőzgépet a hajók gyomrában akkor még több gőzvontató is müködött és Mohácson ezek a hajók mind megálltak.Mivel határállomás volt, egyszer egy osztrák vontatóra felvittek a hajósok de elmenni nem mertem vele, a
nevére már nem emlékszem. De a határőrök talán le is lőtek volna ha ezt megtudták volna.De nem vették észre.
A találkozóra megpróbálok eljönni, de családi problémák vannak otthon és nem tudom hogy sikerül-e.
Azért köszönöm az információkat.