Keresés

Részletes keresés

gigabursch Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2721
Ez nem olyan tolóhajó, amilyet a Hajógyári öbölben gyártottak a '80-as években?
Ha nem van valakinek olyen képe. Vagy a Dunán melyik sorozat az. Csak mert gyerek voltam akkor és félek az emlékeim "megnőttek"
Előzmény: muggli (2717)
muggli Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2720
És ITT van még egy oldala a sormovonak, amin van temető.
Előzmény: jakyg (2715)
muggli Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2719
Na, akkor itt jönnek a linkek:
1.
2.
3.
3.
4.

Kb ennyi, úgy hirtelen.
muggli

Előzmény: jakyg (2715)
muggli Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2718
Na, most ez előre, vagy hátra megy? :-)))
Előzmény: jakyg (2715)
muggli Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2717
Több oldal is van, ami ezzel foglakozik, de előbb egy kép: Mi ismerős ezen a képen?
Előzmény: jakyg (2715)
Bócman Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2716
Alapítvány vagy Egyesület jöhetne szóba.

Azonban ez már igen komoly MOZGÁST igényel!

Nem ok nélkül mondok mozgást, megmozdulás helyett!!

Urak, ne értsetek félre, én teljes vállszélességgel az ügy mellett vagyok, de azt bizony most az elején kell felmérni, hogy ez milyen nagy meló, és hogy lesz-e elég ember-akarat-pénz-kedv-tudás-összeköttetés ahhoz, hogy ezt végigvigyük!!

Mert a dolog nem kivitelezhetetlen (lásd a Budaürsön felújított Li-2 repülőgép!!), de rengeteg elkötelezettséggel jár!

Ami a kérdés technikai részét illeti: ha körvonalazódik, hogy mit vállalunk, akkor a jogi háttér kidolgozását vállalom.

(Pátoló tag rulez!! Évente 1x horgonyt dobhatnak, a ladikból festhetik a vízvonalat, és nyaranta 4x résztvehetnek hajómosásban!!!!)

Előzmény: Wyfliff (2711)
jakyg Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2715
Megadnád a temető linkjét?
Én 10 évig tanultam, de sajnos nem találtam meg. :))
A janka hasonló a szocforrhoz, de lapátkerekes.
Az ukrán dunai kabinosoknak bizony nem ajánlott egy tengeri túra. Más a hajótest, könnyen borul.
Előzmény: muggli (2712)
Zoltika Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2714
"Janka Kupalla" (jobb alsó sarok)- épült Budapesten, 1952.; ebbe a sorozatba tartozhatott a korábban emlegetett dunai SZOT Budapest.
Előzmény: muggli (2712)
gigabursch Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2713
Tényleg! Ezek az Urajna-Mooldavia méretű hajók ki tudnak úszni a tengerre (Fekete-tengerre gondolok), vagy az építésük csak a dunai terheléseket bírja el?
muggli Creative Commons License 2003.04.18 0 0 2712
Urak!
Itt van egy kis nézelődnivaló, rengeteg, többszáz hajóképpel és az oroszok hajótemetőjével. No english, dehát jónéhányunk kiválóan beszél oroszul, hiszen 5-10 évig tanultuk!:-)))))))))
muggli
Wyfliff Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2711
Gyorbol mennek, de sajnos egyik nap sem jo.
A kazettakert majd lecsorgok Horanyba :) De Komaromig vki vissza kellene majd, hogy vigyen :)
Rt, alapitvany, barmi alapitasban partolo tag vagyok, ha van ilyen funkcio :)
minden jot!
Előzmény: muggli (2690)
vonalzoo Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2710
Sziasztok!
Van a Dunán is ilyen régi csavargőzösnek épült hajó, a Hófehérke (ex-BKV)
1895-ben épült!
muggli Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2709
"Nem a "tt"-re gondoltál?"
Nem, hanem egy H0-s TW6000-esre!:-))))))
muggli
Előzmény: gumidani (2701)
muggli Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2708
Az jutott még eszembe, hogy a "Helka" az teljesen fehér volt, míg a "Kelén"-en valami barna volt, ezért távolabbról is megismerték a helyiek. Nagyon szerettem ezzel a hajóval utazni.
muggli
Előzmény: gumidani (2700)
muggli Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2707
Előzmény: rezgaras (2706)
rezgaras Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2706
gumidani írta:

> Meg vannak-e még ezek a hajók?

Tavaly nyáron utaztam a Helkával. Nagyon szépen fel lett újítva. Ami egy kicsit szomorkássá tett, hogy vadonatúj német motort kapott, ami már nem levegô indítású, közvetlen hajtású. Így elmarad induláskor a nagynyomású levegô jellegzetes "befújása". A motort sem lehet már látni, a géptér el van zárva, így nem mutathattam meg a fiamnak a szelepek járását a motor tetején. A matrózok azt mondták, hogy a Kelénben még közvetlenül hajtó lassú járású motor van.

A Helkát vízvonal alatt kicserélték, lehet is látni, hogy a test alul hegesztve van, nem szegecselve.

Állítólag a Jókait is elôkaparta egy magánzó és pokoli pénzen teljesen felújíttatta. Kb. olyan lett, mint a nagyapám fejszéje... Azt is mesélték, hogy az orrát is kicserélték, szép íves lett, mint a Keléné és a Helkáé. Hiába magyarázták neki, hogy a Jókai mindig is abban különbözött a másik kettôtôl, hogy egyenes orrvonala volt.

De mindezt csak úgy hallottam, nem vállalom érte a felelôsséget. Írja le, aki jobban tudja!

Előzmény: gumidani (2700)
muggli Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2705
A "Helka" valamivel idősebb mint a "Kelén", de eredetileg csavargőzös volt mind a kettő, de két, vitorlázásra is alkalmas árbóccal. Nemrég volt szó róla valahol, hogy 100 évesek a hajók. Én is úgy emlékszem, hogy az akkori hajóvezető (amikor a nyarakat Siófokon töltöttük szüleimmel) valami századforduló körüli időpontot meséltek a hajó (a "Helka") építésnek.
ennyi rémlik fel úgy 30 év távlatából.
muggli
Előzmény: gigabursch (2702)
FOMA Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2704
"Ha valaki Mijo-t FOMA-t "

Parancs! Sajnos még nem tudom biztosra, de igyexem csatlakozni a topictalihoz.

Előzmény: gigabursch (2702)
Zoltika Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2703
De, bocs, elbénáztam!
A Boglárra Révfülöpről emlékszem a 70-es évek közepéről, emlékezetem szerint akkor az északi parton járt a (Siófok?) - Tihany - Kiliántelep (ha volt már akkor) - Révfülöp - Badacsony vonalon.
Előzmény: gumidani (2701)
gigabursch Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2702
A Helka sok év parti kényszerszünet (és party kényszerszünet) után végre visszakerükt a vízre és úszik, jár, szállít testvérhajójával együtt. Füreden volt kinnt. Több Bujtor film "szereplője" volt. A Balton legidősebb hajói, koruk körülbelül a Leitha/lajtáéval mérhető. Eredendően csavargőzős volt, valószínűleg átépíttették.
Ha valaki Mijo-t FOMA-t és a többi messzi csavargót utol tudja érni az jó lenne a topictalit illetően.
gumidani Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2701
Nem a "tt"-re gondoltál?
Előzmény: Zoltika (2691)
gumidani Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2700
A Kelén mindkét képen vékony, hosszú kéménnyel szerepel. Az "uu" kéménye pedig rövid és széles. Lehet, hogy ez volt a különbség a két testvérhajó között és akkor az a Helka? Avagy a felvételek más-más időben készültek és az idők folyamán mindkét hajó kéményét kicserélték és így nem válaszolható meg a kérdés? Nem lettek ezek dízelesítve? Emlékszik-e valaki arra, hogy az északi parton valahol kiállított Helka hogy nézett ki? Meg vannak-e még ezek a hajók?

A képek java része postai képeslap, kisebb része különböző könyvekből és prospektusokból származik. A hajómalom valószinüleg a felső Tiszán c. képet az édesapám csinálta a 40-es években. A Pannónia, a Kossuth szines, az Attila, a Várkert, a Budapest, a Fortuna és a Verzej (SLO) képeket én csináltam. A postai képeslapokból egyes esetekben kivágtam a hajót ábrázoló részt.

Előzmény: muggli (2689)
kismiki Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2699
Szervusztok! A talira olvtárs is jelkezhet? Ha igen, ott leszek.

április 29-én tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
kranführer
Csónakos
muggli
+ Zoltika, ha időben hazaér
bf4002
Bócman
kismiki

május 6-ára tudna jönni:
guberavera
jakyg
viking star
gigabursch
muggli
+ Zoltika
bf4002
Bócman
kismiki

Előzmény: muggli (2669)
rezgaras Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2698
Zoltika írta:

> bizonyos méret feletti alkatrész kovácsolására állítólag csak Csepelen volt kellően nagy gép

Azt, hogy régen csak egy ilyen gép lett volna, nehezen hiszem. Több gépgyár is volt az országban, ahol nagyobb gépeket is készítettek, gondolok itt a Lángra, a gyôri MWG-re (ott volt az ágyúgyár is!) vagy a Digép elôdjére...

Persze az lehet, hogy ma mindez már a múlté... Akkor sajnos igazad van.

Előzmény: Zoltika (2697)
Zoltika Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2697
Nem emlékszem, honnan való az információm, de bizonyos méret feletti alkatrész kovácsolására állítólag csak Csepelen volt kellően nagy gép (láttam is működni annakidején), és azt tudomásom szerint már leszerelték. Úgy vélem, azoknak a nagy tengelyeknek, hajtókaroknak kovácsoltnak kell lenniük (pl. a 203-as forgattyús tengelye). Volna ma már más technológia is?
Előzmény: rezgaras (2695)
Zoltika Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2696
nekem meg kezd rémleni, hogy valószínűleg rézgaras írhatott a compaund gépekről a gőzmozdonyos topicba... :))
Előzmény: rezgaras (2692)
rezgaras Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2695
Zoltika írta:

> ma Magyarországon nincs olyan üzem, amelyik hajtórudat/csatlórudat tudna előállítani.

Ezt én így nem hiszem. A technológia biztos megvan - az azért nem _annyira_ bonyolult. Inkább pénz kérdése. Nagyon sok pénzé!

A hengeröntvény már egy fokkal bonyolultabb eset. Azt feltehetôleg újra kell tervezni (hacsak nem találják meg az eredeti részletrajzokat) és új öntômintát készíteni. Ez, ha lehet, még drágább dolog!

Előzmény: Zoltika (2688)
muggli Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2694
Zoltika!
Köszi az elismerést! Hidd el, nekem is az jutott eszembe, hogy mennyivel szebb volt ez a hajó, amikor beszálltam rá, életem első hajójára és a kapitányt megkeresve "... matróz, szolgálatra jelentekezem!". De szép volt! Kár, hogy nem a fejem, hanem valami más után folytattam az életem (bár ezt mostanában a két gyerekem miatt már nem mondanám, mert ők sokkal többet jelentenek nekem), teljesen más irányban, mint szerettem volna, dehát a nők nagy urak! Ráadásul abból a tervezett házasságból sem lett semmi! Ez az igazi csőd! Mi?:-) Na, erre való tekintettel írtam azt, hogy minden tiszteletem azoké, akik hűségesebbek maradtak a hajózáshoz, mint én, mert én megcsaltam őt. A "Petőfi"-re visszatérve azt mondták az ottaniak, hogy (bf4002 kollégát idézve): "Akkora tűz volt rajta, hogy a gépből kiolvadtak a csapágyak! Fenékjavítás volt, de már nem szegecselve, hanem hegesztve. Amint írtam, nagyon sok fedélzeti segédberendezés hiányzik, bár állítólag Csepelen megvan egy része. Hát ennyi. Lehet, hogy az egész gép kuka a meleg miatt, amit a tűzben kapott. A test jónak tűnik, de a többit újra fel kell építeni.
muggli
Előzmény: Zoltika (2688)
rezgaras Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2692
gumidani írta:

> Gyanítom, hogy egy henger kaphatott friss gőzt és a másik kettő pedig a kissé használtat.

Azt hiszem, a triplex azt jelenti, hogy háromszoros expanziójú compaund gép. Ez általános volt a tengereken, az utolsó gôzgépes hajók legtöbbje háromszoros expanziójú volt. Ilyenek voltak a Liberty ship-ekben is. A "Jeremiah O'Brien" Liberty ship (San Franciscoban lehet meglátogatni) gôzgépeit a "Titanic" filmben lehetett megcsodálni működés közben. (a múzeumhajó gépeit a filmezéstôl függetlenül is havonta egyszer felfűtik és megjáratják, hogy meg ne rozsdásodjon)

Folyókon - úgy tudom - leginkább kétszeres expanziójú compaund gépeket használtak - a három hengeres talán túl nagy lett volna.

Előzmény: gumidani (2679)
Zoltika Creative Commons License 2003.04.17 0 0 2691
uu = Boglár! Én ezt az egy hajót ismertem, nem tudom, volt-e testvére.

7 éves koromban volt egy kisalakú könyvem a Balatonról, és az az összes balatoni hajó oldalnézeti rajzát bemutatta. Nem volt meg Nektek? A címére persze nem emlékszem, a Nyár utcai térképboltban vette nekem apám. 9 éves koromat már nem érte meg a könyv.

Előzmény: muggli (2689)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!