Keresés

Részletes keresés

Qti Creative Commons License 2006.08.01 0 0 196

Ahoy Hajózók!

 

Gyerekek, én nem emlékszem semmilyen benzin üzemű motorra az AN -ekben..........

 

Kettő db. Csepel, vagy Skoda motor tette a dolgát. Ahogy Peye említette két oldalán gurító sineken karos retesszel szabályoztuk a bombák vízbedobását.

Az én kiképzésemen az AN aknamentesítésre volt hivatott ,telepítésre nem.

Az AFI-s (aknafigyelő) kollégák betályolták a vízbe dobott aknákat, és azt kellett megsemmisíteni, a hajózóknak. 

Harminc kilós TNT töltettel elég eredményes dózisok voltak.

Csak az érdekesség kedvéért írom, 74' ben tettünk kárt a kapitalistagimnazistaellenség aknáiban Lórévnél.Fantasztikus látvány volt a robbanás által feltörő vízoszlop.  A robbantások után kosarakkal pecáztak a környékbeliek annyi hal pusztult el a nagy dirr durr után.

Üdv. Qti

Előzmény: legard (193)
peye Creative Commons License 2006.07.31 0 0 195

"Az AN-ekben volt egy kéthengeres boxer motor/benzines/ olyan mint most az AM-ekben ami a KRAM-ba továbbitja az egyenáramot."

Valóban, csak négyhengeres és dízel, valamint nem csak egyenáramot.

Az aknatelepítés AM-ről, nem daruval, hanem a gurítósínek segítségével történik, történt.

A kiemelés daruval.

Ugyanazokról  a sínekről a folyami bombázás is megoldható.

stb...stb...stb

 

 

 


 

Előzmény: legard (193)
peye Creative Commons License 2006.07.31 0 0 194

"A radar hajózással kapcsolatba, annyi az észrevételem, nem a felső kerékállásbol kell irányitani a hajót. Ehez négy ember összehangolt munkája kell. A Pk. kormányos, főaknász, és gépész. Kell egy jó vonalvázlat, valamint minden müszernek üzemelni kell. "

Ez komoly, az AM-ről beszélsz????

Akkor nem csak hogy nem tudok olvasni -szabályzatok a nyolcvanas évekből, egyidősek a hajókkal nagyjából-, de évekig jól át is vertek engem a parancsnokaim, kiképzőim.

Azt ugye Te sem gondolod komolyan, hogy KRAM vontatás közben az alsó kormányállásból vezettél????

Vasalást hogy oldottad meg, ha ezt a négy embert lekötötte a hajóvezetés?

Vasalás hajópárban, három hajóval....

A KRAM eldobás, felszedés, kiengedés beszedés...soroljam még?

Kötelékhajózás, manőverek kötelékben, ugyanebben a kötelékben légiriadók....

Mindezt nem a teljes létszámmal, hanem max. 11-12 fővel.

De még az eredeti létszámmal is elég vicces amit írtál.

Ne vedd tiszteletlenségnek, nem annak szántam, csak azt írom amit csináltam, csináltunk.

Még a régiek sem igen meséltek arról, hogy rendszeresen az alsó kormányállásból vezettek volna, az én időmben pedig csak gyakoroltuk, de semmiféleképpen nem vezettünk rendszeresen lentről.

Üdv: peye


 

Előzmény: legard (193)
legard Creative Commons License 2006.07.31 0 0 193
Úgy látom ,hogy az ismereteket teljesen az alapoknál kell kezdeni, de ez a fórum nem alkalmas egy több hónapos, sőt egy éves elméleti és gyakorlati kiképzés levezetésére.

Az őskorban az aknamentesités csupán egy rész feladat volt, amit végre kellett hajtani. Az akna felkutatása nem egyszerüen véletleszerü, hanem előre kitüzött terület volt. Hogy hol van az akna azt az aknafigyelő rendszer fedte fel, majd kitüzte és az akna gyujtószerkezete alapján lett eldöntve , hogy milyen megsemmisitést alkalmazzanak. Ez lehetett indukciós , érintős, akusztikus-aki aknász volt az tudja, hogy ez mit jelent-

Ennek megfelelően használtak külömböző eszközöket. Folyami bomba megsemmisitést, a mágneses indukciós akna ellen lágyvastekercses" vasalót" Ezt álltalában 12-szer vontattuk el az akna felett, mivel 12 impulzusra voltak ezek állitva.
Ha ez nem járt eredménnyel , használtuk a folyami bombázást. Kérdés lehet ,hogy hogyan volt megoldva a vasalóba vezetett egyenáram? Az AN-ekben volt egy kéthengeres boxer motor/benzines/ olyan mint most az AM-ekben ami a KRAM-ba továbbitja az egyenáramot.

Természetes volt akna-telepités is. Bizonyos aknazár-telepités / M-akna/ ezeket bizonyos aknászdereglyéről hajtottuk végre. Ezek adereglyék felvoltak szerelve daruval és ezzel eresztettük le a fenékre. ezeket az aknákat apartról inditották, ill. robbantották.

Éjszaka és ködben nem hajtottunk végre ilyen feladatokat mert nagyon veszélyes lett volna.

Oktober-novemberben már megkezdődött a hajók kiemelése, lekonzerválása, és télen egyéb más katonai kiképzés

folyt. Am-eket nem emelték ki mivel ugy ahogy a hadihajós mondja kisebb jégzajlást kibirtak, a kikötőben pedig rendszeresen törtük a jeget.

A radar hajózással kapcsolatba, annyi az észrevételem, nem a felső kerékállásbol kell irányitani a hajót. Ehez négy ember összehangolt munkája kell. A Pk. kormányos, főaknász, és gépész. Kell egy jó vonalvázlat, valamint minden müszernek üzemelni kell.

A többit majd később. Üdv. legard
Előzmény: United Snakes (188)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.31 0 0 192

" Akna telepítésére az AM-ek is képesek a két oldalán lévő daruk segitségével."

 

Akkor ez tényleg univerzális hajó! Lehet vele gyakorolni az aknatelepítést, és azután a saját maga által lerakott aknákon az aknamentesítést! :-))

Ennek tudatában mire használjátok az Ercsi-t, illetve felújítás után a még megmaradt másik 3 AN naszádot?

 

U. Snakes

Előzmény: hadihajos (190)
hadihajos Creative Commons License 2006.07.31 0 0 191

  A zajó Dunával megbirkózik.

  Aknatalepitésre alkalmasak az AM-ek a rajtuk lévő darukkal.

hadihajos Creative Commons License 2006.07.31 0 0 190

Az északi vasuti összekötő hinál végzet tüzszerész munkáról már tettem fel fotók Kb 3 oldalal visszább.

      A zajló Dunával megbirkózik de jégtörésre alkalmatlan.

Igazi élmény beszámolót csak szóban és halgatóság előtt érdemes tartani, ahol a rekciók tovább fokozzák az előadás minőségét( szavahihatőség határait.

     Akna telepitésére az AM-ek is képesek a két oldalán lévő daruk segitségével.

              Üdv hhajos

Előzmény: United Snakes (188)
belic Creative Commons License 2006.07.30 0 0 189
Hello!

úgy rémlik, hogy valami nemzetközi szerződést a Honvédség is aláírt, hogy ezentúl nem tart rendszerben aknát, és a készleteket is meg fogja semmisíteni.

Szerintem ez csak a taposo aknakra vonatkozik. Az biztos, hogy harcskocsi es megfigyelt gyalogsagi aknakra nem.

ui: a taposo aknak altal megolt emberek _tobbsege_ gyerek.

Bel
Előzmény: United Snakes (188)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.29 0 0 188

"Maga a hajó védelmét az aknák ellen a demagnetizálás védi, és az apró külömböző frekvenciákat kiváltó robbanó töltek melyeket a hajóról lőnek ki a vízbe."

 

Nem tudom, hogy ez mennyire publikus, ha nem az, akkor nyugodtan ignoráld a kérdést: manapság, vagy akár az elmúlt 15-20 évben találtok még éles viziaknákat? Merthogy a II. v.h.-nak több mint 60 éve vége, a folyó felső szakaszán azóta béke van, a délszláv háborúk aknái meg gondolom nem tudnak felúszni a Dunán! :-))

A másik kérdés, ami nem biztos, hogy publikus: ha az AM az aknamentesítő, akkor az AN hajók, pl. az Ercsi végzik az akna _telepítést_? Én civilként nem vagyok túl járatos a témában, de úgy rémlik, hogy valami nemzetközi szerződést a Honvédség is aláírt, hogy ezentúl nem tart rendszerben aknát, és a készleteket is meg fogja semmisíteni. Vagy ez csak a gyalogsági és a harckocsi elleni aknákra vonatkozik?

 

"Több órás üzemidő után és kellő kipufogó hőmérséklet beállitasa után a füstölés normális."

 

Főleg akkor volt feltűnő, amikor elindultunk a kikötőből. Menetközben nem nagyon tapasztaltuk, persze az is lehet, hogy a sok élmény lekötötte a figyelmünket! :-))

Ezzel együtt talán egy motorgenerál segíthetne a dolgon, de ha tényleg 2012.-ben ki akarják vonni őket, akkor már nem szívesen áldoznak rájuk pénzt... :-((

 

"A hajótest magnézium és aluminium ötvözete (arányukat nem ismerem) a allóképességet nagyban befolyásolja a hajó bordázata a kritikus (sérülékeny) helyeken."

 

Ez nagyon rejtélyes megfogalmazás volt! :-)) Akkor most bírta a zajló jeget a hajó, vagy ilyenkor inkább tantermi elméleti foglalkozás volt? :-))

 

"...azok voltak ám az igazi történetek."

 

Na, mesélj, mesélj...! :-))

 

Üdv: U. Snakes

 

Előzmény: hadihajos (186)
hadihajos Creative Commons License 2006.07.29 0 0 187
Kösz a kiigazitást igazad van, Én a lövészetekről csak az öregektől hallottam élménybeszámolót ha a környéken áthajóztun.gondolom tudod kikkel hajóztam a CSSZ-2 őn vagy a VH-70 en és természeten a MAGYAR motoroson, azok voltak ám az igazi történetek. ( Münkhaunzen báró elbujhat mögöttük).
Előzmény: legard (183)
hadihajos Creative Commons License 2006.07.29 0 0 186

NASA szintü titok nics, de van ennek a hajónak egy tartozéka amit vontat a KRAM (Közvetlen Ráhatásu Akna Mentesitő) olyan szivar formályú.Müködésének megismeréséhez sok sok apró ismeretre lenne szükség, beállitásokkal utánozni lehet Bármilyen hajó vagy tolatmány paramétereit ez által ez alatt robban a folyami akna nem az igazi szállitmány vagy hajó alatt.

   Maga a hajó védelmét az aknák ellen a demagnetizálás védi, és az apró külömböző frekvenciákat kiváltó robbanó töltek mejeket a hajóról lőnek ki a vizbe.

   Röviden összefoglalva.

   Több órás üzem időután és kellő kipufogó hőmérséklet beállitasa után a füstölés normális, persze mefelelő terhelés is szükséges, vontatás, sebesség, manőverek.

   A hajótest magnézium és aluminium ötvözete (arányukat nemismerem)a allóképességet nagyban befilyásolja a hajó bordázata a kritikus (sérülékeny) helyeken.

Előzmény: United Snakes (184)
peye Creative Commons License 2006.07.29 0 0 185

Oké, lazítok.

A motorok valóban korszerűtlenek, de nem mondanám szarnak, igen hosszú ideig, és jól bírták, és bírják ma is.

Úgy vélem, a radar használat nem büszkeség kérdése, bár ez enyém kb. két évig rossz volt. Amikor működött használtam, használtuk.

Annak ellenére, hogy fenntről vezettünk, a radar meg az alsó kormányállásban volt.

Amikor megfelelő képesítés nélkül vezet az ember /ez ránk vonatkozik, vonatkozott rám is/, mindent meg kell tenni a biztonság érdekében.

Az viszont természetesen tökéletesen igaz, hogy az időjárás nem, vagy csak nagyon szélsőséges körülmények között befolyásolta a kiképzést.

A tökéletes üzemanyag elégetés az emberisé olyan álma, ami nem valószínű, hogy megvalósul.

Az tény, hogy a hatásfok a mai motoroknál már fényévnyire van a régiekhez képest.

Tankolni pedig jó szervezés mellet szinte bárhol lehet, kivéve, ha a nagyon zöldek kiszagolják, tudod kikről beszélek, akik a Dunába mossák a kocsijukat, majd elmennek tüntetni a Zengőre.

Természetese a tiszta autójukkal. 

Nem fetisizálom a dolgot, de hidd el, vannak még olyan részei a hajónak -a beépített elktronika- ami még érdeklődésre adhat számot, bár már elavult a mai szemmel, de tökéletesen működik, itt, és tudtommal már nem sok helyen, ezért ezt a részét még a mai napig is tilos átalakítani, eladni, stb.

Az hogy mit végez el, tudható, az hogy ezt hogy teszi tudtommal még ma sem publikus.

Azok között akik "csak" olvassák ezt a topicot IS, vannak olyanok akik válaszolhatnának neked, ha felfednék magukat, és Ők azt is tudják hogy lehet, vagy nem lehet, ezeket az adatokat ilyen szinten nyílvánossá tenni.

Üdv: peye

 

Előzmény: United Snakes (184)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.28 0 0 184

"...kora tavasszal és késő ősszel voltak a gyakorlatok legnagyobb része amikor váratlan köd ereszkedett a folyóra, vagy sűrű hóesésben."

 

Milyen jó, hogy ezt is leírtad! Rögtön adódik is a kérdés: nálatok nem volt olyan, mint a vadászrepülőknél, hogy csak bizonyos minimális időjárási adottságok megléte esetén engedélyezték a napi kiképzési feladatok elvégzését? A köd mellett gondolok itt az éjszakai hajózásra. ( Bár azon gondolom reflektorokkal tudtatok segíteni! ) És persze a fő kérdés: hogy bírták ezek az alu ötvözetű hajók a jeget? Zajlás, vagy beállt folyam esetén volt egyáltalán kifutás? Ha igen, akkor a "fénykorban" volt saját jégtörő hajója a Flottillának, vagy a "Jégvirág"-ok segítségét vették igénybe?

 

"Szívesen mesélek még erről a témárol, ha valaki kíváncsi rá."

 

Na léci, léci, léci...! :-))  Az erre a célra létrejött topik eddigi közel 200 hozzászólása, és a Nyílt Napra kilátogató több ezer ember jelenléte a bizonyíték arra, hogy milyen nagy igény lenne rá! Úgyhogy sokak nevében kérlek rá, hogy írj ide minél többet! :-))

 

Üdv: U. Snakes

 

 

P.s:

Peye írta:

"Műszaki adatokat -ellentétben "tanult" kollégámmal-, nyílt topicon nem áll módomban közölni, bizonyos adatokat pedig semmilyen módon sem."

 

Azért lazíthatnál egy kicsit! :-)) Nem valószínű, hogy NASA szintű titkok lehetnének egy 25 éve gyártott apró, yugó gyártmányú aknamentesítő hajó körül. A Nyílt Napon a tisztek szívesen válaszoltak minden felmerülő kérdésre, pl. a hajók sebességére lejtmenetben és hegymenetben, a gépágyúk lőszer javadalmazására, vagy az ominózus radarral kapcsolatos kérdésre. Amikor megkérdeztük pl. hogy miért füstöl induláskor a hajó, azt mondták, hogy azért, mert szar korszerűtlen motorja van, és emiatt nem tökéletes az üzemanyag elégetés folyamata. Szóval tényleg tök őszinték voltak...

   

Előzmény: legard (183)
legard Creative Commons License 2006.07.28 0 0 183
Ha megengedtek egy két észrevételt ehez a vitához. Hallgassátok meg 70 éves barátotokat, az Öreg dunai medvét.

A lőtér nem Ercsinél volt hanem Százhalombatta és Érd között a magas löszpartnál.
Parti célra valamint mozgó /úszó/ célra használták az AN-ek DSK-val, PN-ek pedig a gépágyúikkal. Ezt a hatvanas években megszüntették, mivel nagyon veszélyessé vált az ott lakók számára.

A zuhanyzó átépitése valóban úgy van ahogy az öreg hadihajós mondja.

Radar: Amig ezek a hajók megnem érkeztek ugyan ezeket a feladatokat kellett végrehajtani aknász-naszádokkal ,mint most ezekkel a korszerü AM-ekkel. képzelhető, hogy rossz látási viszonyok között milyen nehéz volt. Ugyanis kora tavasszal és késő ősszel voltak a gyakorlatok legnagyobb része amikor váratlan köd ereszkedett a folyóra. vagy sürü hóesésben. Ez az akadály ezzel a radarral elhárult. A radar 500 m-ét nem értem, mivel a hajó mellett 15 méterre lévő radarbolyát is érzékelte. Amikor verőfényes nappal vagy csillag fényes éjszaka volt egy igazi hajópk nem használta a radart. Csak mellékesen olyan ködben, hogy a hajó orrát sem lehetett látni mentem be a tasi öbölbe bemérésre.

Szivesen mesélek még erről a témárol, ha valaki kiváncsi rá.

Üdv:legard

hadihajos Creative Commons License 2006.07.28 0 0 182

A zuhanyzóról irva az átvételi állapotra utaltam, a bajárati ajtó melleti fülkét Párizs (pubi) fedélzetmester újitása alapján lett átépitve angolosra .

           A WC kagylót 4 db csavar rögziti a zuhany tálcához.

          

  A legközelebbi nyilt napon megmutatom az átalakitást.

 

         Üdv: üzemes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: peye (180)
peye Creative Commons License 2006.07.28 0 0 181

Üdv.

Az úszóművek továbbításának meg vannak a szabályai, előírásai.

Ezek kógens szabályok, vagyis nem szabad tőlük eltérni.

Jelen példánál maradva:

- lehetne a lakóhajót 1db AM-hajóval -ami NEM naszád- is vontatni, ha a lakóhajón lenne kormány, de nincs neki

-meg lehetne úgy is csinálni, hogy 1 AM keresztkötélen vontatná, egy naszád pedig a lakóhajó mögé lenne kötve szorosan, keresztkötélen, kormánynak.

Ez utóbbihoz sajna sem a személyi feltételek, körülmények nem adottak, sem a műszakiak.

- a mellévett alakzatot pedig, ha jól tudom a felügyelet /hff/ letiltotta a magyar szakaszon.

- az AM meg nem is tudná mellévenni, mert jóval magasabb a szabad oldalmagassága, így pedig komoly kárt okozna a lakóhajóban.

Műszaki adatokat -ellentétben "tanult" kollégámmal-, nyílt topicon nem áll módomban közölni, bizonyos adatokat pedig semmilyen módon sem.

Ez a típus, arra amire kitalálták, jelen pillanatban is egyedülálló paraméterekkel, tudással bír.

 

Üdv: peye

Előzmény: United Snakes (178)
peye Creative Commons License 2006.07.28 0 0 180

Még valami:

Csak 1 embert mutass aki ma gugolós WC-t használ!!!!!!!

Ha beteszed a rácsot, 2 zuhanyzó!!!!!!/már ha van hozzá felszerelés/

Csak előtte vedd ki a WC kagylót!!!

Szeretném felhívni a figyelmed:

Krisztus után 2006-ot írunk!!!!

Évek óta nincs -sajnos nincs- sorállomány!

További tisztelettel: peye

Előzmény: hadihajos (177)
peye Creative Commons License 2006.07.28 0 0 179

Üdv.

Jelöld már nekem be, hol tapasztaltál vitát?! En a saját tapasztalataimat KÖZÖLTEM, ezek tények!

Más szavakkal kb. azt írtad, mint én

Üdv: peye

 

Előzmény: hadihajos (177)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.27 0 0 178

"Bocsi, hogy beleszóltam kettőtök vitájába ..."

 

Nem, ezt félreértetted, én nem vitatkozom Peyével, hogyan is tehetném, amikor múlt szombaton láttam először élőben aknamentesítő naszádot! :-)) Csak arról volt szó, hogy én leírtam a tapasztalataimat a Nyílt Napról, és ezeket szakértőként Peye helyesbítette, illetve válaszolt néhány kérdésemre is.

Viszont arra kérnélek mindkettőtöket, ( Peyét és Téged ) hogy írjatok arról, hogy folyt az élet régen a Flottillánál. Nem ( csak ) nagy story-k lehetnek érdekesek, hanem a mindennapi tevékenység, gyakorlatok, feladatok, sikeres aknamentesítések, és minden más egyéb, valamint a véleményetek is érdekelne a Flottilla jövőjéről 2012, a 3 AM hajó kivonása után. Vesznek-e valamit, mit lenne érdemes venni, egyáltalán a háború után 60 évvel kell-e még aknamentesítő, vagy elég lenne néhány gyorsjáratú őrhajó, stb.

 

"A hajózás időtartamát csak az üzemanyag feltöltötség szabályozza ( teletöltve kb. 11000 liter. )"

 

Ez kb. hány folyamkilométer megtételére elég? Peye 8-10 napos utakat említett.

 

"1 zuhanyzó  ha a lábrács be van téve a helyére."

 

Zuhanyozás céljára volt valami külön tartály, vagy ilyenkor a Duna vizét szivattyúzta fel? Nyilván ivóvíztartálynak kellett lennie...

Szabad volt kikötni ahol volt polgári kikötő ( Baja, Mohács, Paks, Százhalombatta, stb. ) vagy csak az Újpesti Öbölben, és máshol csak nyílt vizen horgonyoztatok?

 

Peye: Azt írod, hogy már megvolt a lakóhajó. Ha így van, akkor most csak felújították, mindenesetre közhírré tették az átadását. Azt is írod, hogy nincs meg a vontatóhajó. Két AM esetleg párba kötve nem tudná elvontatni, vagy ekkora hajó mozgatásához már olyan Mahartos, uszályvontatós fajta kell? :-))

 

Előzmény: hadihajos (177)
hadihajos Creative Commons License 2006.07.27 0 0 177

Tisztelt  United Snakes és Peye

     Nem tisztem a vitát eldönteni köztetek,de mint volt Flottillás és mint az AM hajók eggyik átvevője és volt üzemese ismerem a hajó rendeltetését és használatának feltételeit.

       A radar 32km-től 500m ig használható ( a Pk dönti el a használatát, Éjszakai hajózás valamint a felderitésben mindig használtuk)

       Dunán való lövészeten és sem vettem részt pedig 1971 ben kezdtem a Flottillánál (a régiek mesélye alapján Ercsénél a löszfalnál volt a dunai lőtér de körülményes volt, hajózásizárlat stb.

       Pókháló  Egy valamire való PÓK egyéjszaka alatt akkora hálót tud szőni hogy nacsak

      VC dillema --- eredetileg kombináltan lehetett használni a 2 helyiséget

          1 zuhanyzó  ha a lábrács be van téve a helyére.

          2 gugolós WC ha a lábrács ki van véve (G WC  szerb területen elterjedt)

     A hajózás időtartamát csak az üzemanyag feltöltötség szabályozza ( teletöltve kb11000 liter.

     Lakó hajó mindig vezetés elhelyezését szolgálta valamint a parti szogálatok ellátását.

     Személyzet szerintem olyan amilyen a parancsnoki követelmény támasztás,

         Régen a sorállomány nagyrészét LÉKAI-sok (hajózasi szakközép iskola) tették ki vagy olyanok akik már szolgáltak civil hajó.

                          voltam a rendezvényen és csak elismeréssel szólhatok a változásokról amit tapasztaltam a rend , a karbantartás ésa jelenlegi állomány pozitiv hozzáállásában

          További sikereket kivánok nekik munkájukhoz.

   

 

 

       Bocsi, hogy beleszóltam kettőtök vitájába Hadihajos!

Előzmény: United Snakes (175)
peye Creative Commons License 2006.07.27 0 0 176

Helló

Na akkor vegyük sorba:

Mire használtad? Mert a jelenlegi "utódod" azt magyarázta, hogy ezek eredetileg tengeri ( partmenti ) aknaszedőnek készültek a yugóknál. Ott a tengeren, még a partközelben is valóban lehet használni egy radart, de egy ( a Dunakanyartól eltekintve ) nyílegyenes és jól belátható folyamszakaszon mi értelme van

-Keveset jártál vízen, a Dunán -Mo.-on -nemigen van 5-6 km-nél hosszabb egyenes szakasz./ezek szerint az "utódom" is/

- radaron a távolság 500 m-ig állítható, csakhát ez is egy szakma, úgy tűnik az "utódomnak" még kicsit távoli a dolog

Azért legyél megértőbb, Te még sorállománnyal dolgozhattál, amelyet bármikor lehetett ugráltatni! Ha akartad, utasíthattad őket, hogy pl. fogkefével súrolják fel a fedélzetet! :-)) A mostani matrózok hivatásosak/szerződésesek, nem lehet őket pókhálóztatni! Mint ahogy a szárazföldiek szerződéses katonái sem pucolnak már krumplit, sőt, sok helyen már őrséget (!) sem adnak, a laktanyát is külön security kft őrzi, gondolom jó pénzért...

- nem ismersz, a sorállomány dolgozott, nem pedig ugráltattam őket,

- sok esetben jobban dolgoztak, és lelkesebben, mint a jelenlegi szerződésesek nagy része

- a kikötőt és a laktanyát is is biztonsági szolgálat őrzi

- a szerződéses katona, ha matróz beosztásba kerül, KÖTELESSÉGE ellátni a munkakörével kapcsolatos feladatokat, ez pedig benne van,  ha főznek is a hajón akkor a krumpli pucolás is, a mosogatás is, a takarítás is

- szinte rendszeresen minimális személyzettel hajóztam, annyival amennyit a kifutáshoz minimálisan előírtak rá

- 2005 dec.01. mentem nyugdíjba, tehát dolgoztam sorállomány nélkül is

Nem az én tisztem megvédeni az illetőt, mert lehet, hogy tényleg túlzott, de az esetleg nem lehet, hogy ő a _jelenről_ beszélt, Te pedig a saját idődről? Tehát, hogy régen még szabad volt lövöldözni ( még ha vaktölténnyel is ) a folyón, viszont mostanra már nem "eurokonform", és ezért csak a parti lőteret használják? Nem tudom, csak kérdezem, hogy nem erről van-e szó?

- már az "én időmben sem lőttünk éleset a folyó, de én azt írtam, hogy a csöveket vittük a parti lövészetre!

- az elején nem voltam kinn, de szerintem most is lőttek vakot, mert tudtommal azt meg még bizonyos körülmények megléte esetén még nem tiltotta be az únió /szerintem csak azért mert nem tudnak róla/

Ez is valószínűleg az új idők = új szelek problematikájával függ össze: éppen most adták át a Flottilla Napon az újonnan "rendszerbe állított" Újpest nevű lakóhajót, amely kimondottan a 3 AM hajó legénységét ( és leányságát ) fogja kiszolgálni! Tehát ez a probléma immár meg van oldva. Viszont az "image"-on nagyot lendít a csinos matrózlányok látványa, ez kétségtelen... :-))

-eddig is meg volt, ott a kikötőben, sőt volt még egy, de azt valakinek gyorsan el kellet adni, mint a vontatóhajót is.

- így most nincs mivel mozgatni

- tehát marad a kikötőben

- több napos utaknál marad a hajó

A pk.-nak van külön kabinja, az egyetlen a fedélzeten.

- a tiszthelyettesek 2-2 fö öszszenyíló kabinban

- tisztesek 4-en egy kabinban

-soráll. beosztásúak 8-an egy kabinban

a lányokkal kapcsolatban pedig a véleményemet fenntartom, amíg a 22-esen voltam nem volt az állandó személyzetem között nő

Előzmény: United Snakes (175)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.26 0 0 175

Kedves Peye!

 

"az AM 22 "ÓBUDA" nyugállományú parancsnoka"

 

Részemről a megtiszteltetés...

 

"amikor jó volt, én mindig használtam /a többi hajó is/"

 

Mire használtad? Mert a jelenlegi "utódod" azt magyarázta, hogy ezek eredetileg tengeri ( partmenti ) aknaszedőnek készültek a yugóknál. Ott a tengeren, még a partközelben is valóban lehet használni egy radart, de egy ( a Dunakanyartól eltekintve ) nyílegyenes és jól belátható folyamszakaszon mi értelme van?

 

"a pókháló pedig a hajóparancsnok és a főkormányos hibája, nálam ez nem fordult elő /vagy csak nagyon elvétve/"

 

Azért legyél megértőbb, Te még sorállománnyal dolgozhattál, amelyet bármikor lehetett ugráltatni! Ha akartad, utasíthattad őket, hogy pl. fogkefével súrolják fel a fedélzetet! :-)) A mostani matrózok hivatásosak/szerződésesek, nem lehet őket pókhálóztatni! Mint ahogy a szárazföldiek szerződéses katonái sem pucolnak már krumplit, sőt, sok helyen már őrséget (!) sem adnak, a laktanyát is külön security kft őrzi, gondolom jó pénzért...

 

"ez pedig nem igaz, mert pl. a 22 csöveit felváltva elvittük a lövészetekre, valamint alkalomadtán lőttünk vakkal, tehát a működőképességük garantált"

 

Nem az én tisztem megvédeni az illetőt, mert lehet, hogy tényleg túlzott, de az esetleg nem lehet, hogy ő a _jelenről_ beszélt, Te pedig a saját idődről? Tehát, hogy régen még szabad volt lövöldözni ( még ha vaktölténnyel is ) a folyón, viszont mostanra már nem "eurokonform", és ezért csak a parti lőteret használják? Nem tudom, csak kérdezem, hogy nem erről van-e szó?

 

"szerintem meg egyenesen idióta dolog a női személyzet, nincsenek meg a feltételei! Gondolj az elhelyezésre, alvásra, tisztálkodásra"

 

Ez is valószínűleg az új idők = új szelek problematikájával függ össze: éppen most adták át a Flottilla Napon az újonnan "rendszerbe állított" Újpest nevű lakóhajót, amely kimondottan a 3 AM hajó legénységét ( és leányságát ) fogja kiszolgálni! Tehát ez a probléma immár meg van oldva. Viszont az "image"-on nagyot lendít a csinos matrózlányok látványa, ez kétségtelen... :-))

 

"1 fürdő a "Z" folyosón,1 WC, közös hálókabin, 10-12 napos összezártság stb."

 

Ez nagyon érdekes! Ezek szerint a Te idődben ezeken a kis hajókon Ti több napig laktatok? Én eddig azt hittem, hogy azért van csak 1 hadikikötő ( Újpesten ) az egész magyar folyamszakaszon, mert 1 napon belül mindig visszatértetek a kikötőbe a járőrözésről vagy gyakorlatozásról, és aztán mindenki ment aludni a laktanyába, vagy haza. És ha így több napra mentetek, kikötöttetek valahol, vagy a Dunán lett lehorgonyozva éjszakára? Hány főből állt ( áll ) a legénysége? És a kapitánynak sem volt külön kabinja, és együtt aludt a matrózokkal?

Remélem, fogsz válaszolni a kérdésekre, valamint még az is érdekelne, Te hogyan látod a Flottilla jövőjét 2012. után? Túl sötéten látta a kollégád a jövőt, és fognak venni új hajókat, vagy szerinted is lassan villanyoltás lesz? :-((

U. Snakes

 

 

 

Előzmény: peye (174)
peye Creative Commons License 2006.07.26 0 0 174

Nem tudom melyik tiszttel beszéltél a 22-en, mert kettő volt rajta, de a pontosítás kedvéért:

Azt is megtudtuk, hogy a tetején levő forgó radart sosem szokták használni, mondjuk a pókhálókon ez meg is látszott! :-))

- amikor jó volt, én mimdíg használtam /a többi hajó is/, a pókháló pedig a hajóparancsnok és a főkormányos hibája, nálam ez nem fordult elő /vagy csak nagyon elvétve/

Ugyanez a helyzet ( pókháló nélkül ) az ágyúkkal is, a tiszt szerint soha nincsenek használva, évente egyszer, egy partra telepített ugyanilyen ágyúval van lebonyolítva a kötelező éleslövészet.

- ez pedig nem igaz, mert pl. a 22 csöveit felváltva elvittük a lövészetekre, valamint alkalomadtán lőttünk vakkal, tehát a működőképességü garantált

volt a hajón egy csinos lány is, kék-fehér csíkos polóban! Azt nem tudom, hogy ő volt-e a parancsnok, de tök jó, hogy már hadihajósnak, matróznak is felvesznek lányokat! A régi sorállománynak nem volt ilyen jó dolga... :-))

- szerintem meg egyenesen idióta dolog a női személyzet, nincsenek meg a feltételei!

Gondolj az elhelyezésre, alvásra, tisztálkodásra:

1 fürdő a "Z" folyosón,1 WC, közös hálókabin, 10-12 napos összezártság stb.

Üdv: Major Péter nyá.hdgy. az AM 22 "ÓBUDA" nyugállományú parancsnoka

Előzmény: United Snakes (171)
Nán Creative Commons License 2006.07.25 0 0 173

Szervusz !

Örültem, hogy sok év után, személyesen találkoztunk. Ezúttal nem volt a hónod alatt a Javítási Könyv, nem kellett semmit aláírni....

Előzmény: hadihajos (170)
Nán Creative Commons License 2006.07.25 0 0 172

Szervusz !

 

Gratula a Képtárban közzétett képanyagodért !

Előzmény: charlie21 (169)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.24 0 0 171

Mi is kint voltunk, és tényleg klassz volt, leszámítva persze a brutális hőséget. ( Otthon a gyerekek egymás szavába vágva mesélték, hogy mi tetszett nekik a legjobban a flottillás napon, mire a nejem: nekem az, amikor visszaültünk a kocsiba, és bekapcsoltad a klímát! :-)))) Nyilván jobb lenne májusban vagy szeptemberben tartani, de ha azt a fránya hadigőzöst pont a nyár közepén bocsátották vízre, mit lehet tenni? :-)) Az AM hajókázás nagyon kellemes volt, és szóba elegyedtünk egy tiszttel is a 22-esről. Kiderült, hogy azért van csak 3, mert a másik hármat eladták. De a tiszt szerint már amúgy is menthetetlenek voltak, sőt, a másik 3 is csak 2012. végéig működhet, aztán lejár a "műszakijuk". Hogy utána mi lesz, azt nem tudta megmondani, de sajnos lehet, hogy megszűnik a Flottilla, mert helyettük új hajók beszerzése még csak fel sem merült. Holott a 2012-es szolgálatba állításhoz lassan legalább meg kéne hirdetni a tendert. Rákérdeztünk a sebességükre is, kiderült, hogy kb. 25-el tudnak menni lefelé, és 20-al árral szemben. Bevallom azt hittem, hogy ennél gyorsabbak, de hát hova az a nagy kapkodás. Azt is megtudtuk, hogy a tetején levő forgó radart sosem szokták használni, mondjuk a pókhálókon ez meg is látszott! :-)) Ugyanez a helyzet ( pókháló nélkül ) az ágyúkkal is, a tiszt szerint soha nincsenek használva, évente egyszer, egy partra telepített ugyanilyen ágyúval van lebonyolítva a kötelező éleslövészet. Tehát, elvileg senki sem tudja, hogy a hajón lévők működőképesek-e! Vizi aknák már nagyon ritkán vannak, viszont búvárokat szoktak rajta szállítani. Azt is megtudtuk, hogy a Szabadság hídnál elsűllyedt lőszer szállító uszály csak urban legend. Egyébként nagyon segítőkészek voltak, Bence fiam odaülhetett az ágyúhoz, a lányom pedig megnézhette a kormányállást. Apropó "legénység": volt a hajón egy csinos lány is, kék-fehér csíkos polóban! Azt nem tudom, hogy ő volt-e a parancsnok, de tök jó, hogy már hadihajósnak, matróznak is felvesznek lányokat! A régi sorállománynak nem volt ilyen jó dolga... :-))

A tűzoltóhajó bemutatója is nagyon látványos volt. Azt viszont sajnáltuk, hogy az Ercsi ( AN ) nem mozdult ki a kikötőből, jó lett volna azt is megnézni. És még valami: bár ez valószínűleg nem a flottillásokon múlt, de ha már "összfegyvernemi" bemutató is lett szervezve, akkor miért kell a népet hülyíteni a BMP-vel, amit már kivontak a hadrendből. Lánctalpasból nem is maradt más, mint "Hunyadiék" néhány T-72 tankja. Egy Afganisztánban szolgált BTR-80A hitelesebb, és érdekesebb is lett volna, mint a már kivont BMP, de ez legyen a legnagyobb baj. Összességében nagyon tetszett mindenkinek, úgyhogy jövőre veletek, ugyanitt... :-))

 

P.s: Mi is csináltunk egy csomó képet, de nem érdemes küszködni a belinkeléssel, mert kb. ugyanolyan fotókat csináltunk, amilyeneket az előző hozzászólók már felraktak...

   

hadihajos Creative Commons License 2006.07.24 0 0 170
Üdvözöllek      jók a fotók elmentettem . Örülök, hogy ilyen jól sikerült a rendezvény és annak is, hogy a megmaradt technikákat az állomány ilyen jól karbantartja.
Előzmény: Nán (168)
charlie21 Creative Commons License 2006.07.24 0 0 169

 

Sziasztok!

 

Gratulálok minden szervezőnek a szinvonalas programért,a többi ott készült kép a képtáramban, kep.tar.hu/charlie21   a flottilás nap alatt.külön nagy élmény volt a hajózás az AM-el,szépen fel vannak újjítva.

Nán Creative Commons License 2006.07.23 0 0 168

 

 

 

                          Néhány kép a Nyílt Napról :

Hatvanas években flottillás sorkatonai szolgálatát teljesítő látogató, eredeti egyenruhájában, az Emlékmű elött. 

Sajnos, ma már egyre kevesebben ismerik a neveket, történeteket.....

Tisztelet és megemlékezés virágai a hösökre emlékezve lettek elhelyezve

Kép a modell és makett kiállításról

A tűzszerészek bemutatkozása:  eszközök és "trófeák".

A szárazföldi és légi hadi eszközök bemutatása.

 

 

Az AM hajók látogatókkal, vendégekkel, volt flottillásokkal többször kifutottak a Dunára, mindenki örömére.

 

Köszönet az előkészítőknek, rendezőknek az áldozatos munkájukért !

Takoca_ Creative Commons License 2006.07.21 0 0 167
fenébe, vidéken leszek :(
Előzmény: charlie21 (156)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!