Keresés

Részletes keresés

Kenny___ Creative Commons License 2017.11.29 0 0 92204

A holdkompnal SEM arra hasznaltak, hogy kieso, vagy hulyesegeket kozlo muszerekkel meg tudjanak birkozni. A hajozasban sem erre hasznaljak, hanem pl a hullamok okozta zajok szuresere, stb. Ha az uzemzavar pillanatnyi lenne, akkor jo, oke, legyen, tok jo, de amikor mar fel oraja a 3 fmc-bol ketto hamis adatok alapjan dolgozik, ott a hajadra kenheted.

 

A legegyszerubb megoldas jelenleg az, hogy 1) beleverjuk minden airbus zsoke fejebe, hogy helyzetben mindig csekkolja a flight law-t, hogy pl ne huzzak tul a gepet, arra gondolvan, hogy a normal law majd ugyis megved; illetve 2) oktatasi modulkent beemelik a specifikus hibatipust, hogy idoben fel tudjak ismerni a pilotak a helyzetet, hogy automatikusan tudjak, melyik muszerekre lehet hagyatkozni, stb. Kozben dolgozan a szoftveren es a pitotcsoveken.

Előzmény: elemes (92201)
etomcat Creative Commons License 2017.11.29 -1 0 92203

Vannak, akik szorgalmasan dolgoznak azon, hogy ez a topik ne maradjon tartalom nélkül. Most nem jártak sikerrel, de előbb-utóbb biztos össze fog jönni nekik:

 

http://www.bbc.com/news/av/world-europe-42167619/wingsuit-flyers-jump-from-a-mountain-into-a-plane

 

Redbull video: wingsuit flyers jump from a mountain into a plane

Pomber Béla Creative Commons License 2017.11.29 0 0 92202

Óvatosan jelölgesd vissza őket a fészbúkon, mert a legközelebbi állásinterjúd után a válaszlevél úgy kezdődik, hogy "Igen értékes önéletrajza alapján úgy ítéljük meg, hogy ön túlképzett ehhez a pozícióhoz, s kapcsolatrendszere, képzettsége sokkal többre predesztinálja önt mint ez az állás..."...:-)))

Előzmény: Jahno (92200)
elemes Creative Commons License 2017.11.29 0 0 92201

Az apollóval azért mertem összehasonlítani, mert az volt az első éles alkalmazása a Kálmán-szűrőnek. Nem a jelek kimaradására számítva tervezték bele, hanem arra, hogy a zajos mérési adatokból, a hajtóművek teljesítményéből és a holdkomp pillanatnyi állapotából számítsa ki a holdkomp következő állapotát, és azt, hogy a botkormányos vezérlést intuitívan kövesse a  holdkomp mozgása.

 

Az AGC mérete és kapacitása (4 KB RAM, 64 KB ROM) ennyit tett lehetővé, manapság egy hello world sem fér el ennyiben. És az egész Apollo program vezérfonala is azt diktálta, hogy a legkisebb üzemzavar is abort, egy kivételről tudok, az apollo 14-ről, ahol leszállás közben átírták az AGC szoftverét (kiiktatták a kontakthibás manual abort kapcsolót).

Előzmény: Kenny___ (92196)
Jahno Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92200

Most mondjam azt, hogy egyik a Challengernél is melózott?

Előzmény: Pomber Béla (92199)
Pomber Béla Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92199

Ariane rakéta... khmmm... :-)))

Előzmény: Jahno (92198)
Jahno Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92198

"de láttam olyant, aki már látott olyant, aki talán már látott airbus szoftverfejlesztőt"

 

Akkor ebből az egyik én lehettem. Szoftverfejlesztők környékén dolgoztam, volt ott mindenféle, ami repült, űrsikló, rakéta, műhold, mélytengeri kutatórobot...

Előzmény: elemes (92189)
etomcat Creative Commons License 2017.11.28 -1 0 92197

> http://www.commitstrip.com/wp-content/uploads/2016/06/Strip-Commentaires-sur-Mars-650-finalenglish.jpg

 

Szerintem a kozmikus sugárzás keveseket hat meg, attól még bőven lenne önkéntes jelentkező a Mars-utazásra. Végül is a 60-as években rendesen a hadgyakorlatra kivezényelt kiskatonák feje fölött robbantottak éles atombombát, hogy élethűbb legyen, az amcsik is, szovjetek is.

 

Sőt, nemrég az új, nagyszerű Judgement-value módszerrel megállapították, hogy Csernobilban maradni jobb ötlet lett volna, mint Londonba költözni, mert nem is árt annyira a sugár:

 

https://news.slashdot.org/story/17/11/24/238242/living-in-nuclear-disaster-fallout-zone-would-be-no-worse-than-living-in-london-research-suggests

Előzmény: Törölt nick (92190)
Kenny___ Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92196

Ez tok jol hangzik egeszen addig, amig bele nem olvasol egy feluletes guglizason tul mondjuk az Apollo leszalloegysegebe: egeszen addig faszan mukodott, amig az osszes beerkezo radarjel jo minosegu es valos tartalmu volt. A megoldas arra az esetre, ha kiesik egy jel a negybol? Azonnali abort, vissza az urbe es irany haza.

 

Szoval nem igazan arra valo, amire te szeretned.

Előzmény: elemes (92188)
doncike Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92195

Nem repülőgépet kellene hogy érdekelje a GS, hanem a flájtkompútert ... mielőtt hülyeséget csinál, csak mert félreértelmezi a helyzetet és a hibás műszer alapján vezeti a gépet. Adott esetben a pusztulásba.

Előzmény: Törölt nick (92191)
Törölt nick Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92194

Szerintem ezerszer meg lett beszélve, hogy a repülőgépet rohadtul nem érdekli a repülés szempontjából a gorund speed. Abból max annyit tud meg, hogy hol van, vagy mikor ér hova. A repülés a levegőhöz képest történik.

 

ennek ellenere abban a kontextusban, amiben a kollega hasznalta (irrealis adatok kiszurese), lehet jelentosege

Előzmény: Törölt nick (92191)
elemes Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92193

ezt én is szeretem :)

 

csak ugye akkor most olvasd el az LH1829 sztorit, meg az AF447-et.

Előzmény: Törölt nick (92190)
elemes Creative Commons License 2017.11.28 0 1 92192

attól tartok, hogy az airbus szoftvertervezői is pont így gondolkodtak.

 

pedig a 86 és a 88-as hozzászólásomban épp azt próbáltam elmagyarázni, hogy miért van értelme mégis számontartani a ground speed-et.

Előzmény: Törölt nick (92191)
Törölt nick Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92191

Szerintem ezerszer meg lett beszélve, hogy a repülőgépet rohadtul nem érdekli a repülés szempontjából a gorund speed. Abból max annyit tud meg, hogy hol van, vagy mikor ér hova. A repülés a levegőhöz képest történik.

Előzmény: elemes (92188)
Törölt nick Creative Commons License 2017.11.28 0 1 92190
Előzmény: elemes (92188)
elemes Creative Commons License 2017.11.28 0 1 92189

szóval az a benyomásom, hogy az a tudás, ami a holdkompokból valahogyan átszivárgott segway-be meg a tenyérnyi drónokba, mintha nem kapott volna kellő szerepet például az airbusokban. persze, lehet, hogy rosszul tudom, még nem is láttam olyan embert, aki látott már airbus szoftverfejlesztőt (de láttam olyant, aki már látott olyant, aki talán már látott airbus szoftverfejlesztőt). csak ott van az AF447 és az LH1829 

Előzmény: Kenny___ (92187)
elemes Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92188

Dude, a tekknologia kicsit gyorsabban fejlodik jelenleg, mint amit a repulogepipar (tobbek kozt) tudna kovetni. A legujabb generacios gep (A350) dizajnja 2009-ben lett befejezve, csak az osszehasonlitas kedveert.

 

Én ezt értem, de azért létezik egy elég jó matematikai algoritmus. Ennek az a lényege, hogy számontartja a gép fizikai mozgásának matematikai (mátrixokkal leírható) állapotát (kb: helyzet, sebesség). Ezt az állapotot folyamatosan frissíti. A frissítés egyik bemeneti adata a hajtóművekből és a kormányszervekből származik (vagyishogy hogyan változna az állapot akkor, ha csak a vezérlésből származó információval rendelkeznénk), a másik bemeneti adata pedig az általában zajjal és hibával terhelt mért adatok (elsősorban IAS, GS, inerciális navigáció adatai). Az állapotmátrix pedig a "számított" és a "mért" jellemzőkből kalkulált "súlyozott átlag." Ez amit most nagyon túlegyszerűsítve leírtam, nem egy rendkívüli újdonság -- a gyakorlatban először a holdkompok kormányzásánál használták, az algoritmust pedig egy Rudolf Emil Kalman nevű matematikus (és villamosmérnök) dolgozta ki 1960 körül, Kálmán-szűrő néven használják elég sok helyütt.

 

Tehát: ha az imént még 450 KIAS-sal repült a gép és FL330-on, és hirtelen háromból két műszer is azt állítja, hogy túlgyorsultunk és süllyedünk, akkor nem fogom elfelejteni a 450 csomót és 10 km magasságot :-(

 

 

Előzmény: Kenny___ (92187)
Kenny___ Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92187

Dude, a tekknologia kicsit gyorsabban fejlodik jelenleg, mint amit a repulogepipar (tobbek kozt) tudna kovetni. A legujabb generacios gep (A350) dizajnja 2009-ben lett befejezve, csak az osszehasonlitas kedveert. A 787 a kora 2000-es evek termeke (tudod, amikor mi mind nagy szemekkel csodalkoztunk, hogy a GPS mar nem harom utcaval odebb tesz a terkepen), es ez ma A/masodik legkorszerubbnek tartott gep...

 

Nyugodj meg, nem csak neked volt ez a GPS-es otletd, hegesztik az erre epulo navigaciot, megkozeliteseket, legiiranyitast, stb. Csak mindez ido, plane ha egy olyan iparagrol beszelunk, ahol a termekciklusok es fejlesztesek evtizedeket olelnek fel. Mert, tudod, beszeltunk mar rola, ha neked a kocsiban hirtelen megmakkan a terkep par percre, akkor nincs nagy baj, de ha ugyanez egy CatIII megkozelites soran 100 labra a talajtol, akkor az kicsit nagyobb problemakhoz vezethet, mint rossz savba sorololva lekesni egy autopalya lehajtot.

Előzmény: elemes (92186)
elemes Creative Commons License 2017.11.28 0 0 92186

azért ne becsüljük túl a repülőgépipar szabályait. értékesek, hasznosak, de soxor rövidlátók.

 

nézzünk egy airbust, van három műszer, három számítógép (nyilván nem ennyi, hanem sokkal több most csak a példa kedvéért mondom)

 

mérik a sebességet. a három érzékelőből kettő befagy, a számítógépek úgy döntenek, hogy 2:1-re a fagyott érzékelőre bízzák a gépet.

 

pedig a repülőgépnek nagy magasságban is kétféle sebessége van, az egyik ugye az indicated airspeed, ez tartja fent, de van még egy ground speed. egy nagy repülőgépnél azért lehet tudni, hogy a ground speed nem változik meg hirtelen, főleg ha a kormánylapok és a hajtóműteljesítmény és az inerciális érzékelők is ezt mondják. mégis megtörtént az AF447 (és az LH1829).

Előzmény: XANTIi (92185)
XANTIi Creative Commons License 2017.11.28 0 2 92185

Itt nem kockáztatásról és józan észről szól a dolog.

Nagyon is szigorú és minden szubjektivitástól mentes szakmai előírásokról viszont igen. Paraméterekről, sőt törvényekről. Szimulátorban százszor tesztelt változatokról. A döntést sok-sok mérnök igen sok munkájával hozzák. Még több jogi megfontolással. Itt pascal-okról, kilopondokról, kilonewton-okról, tonnákról és hasonlókról van szó. Ezek száraz fizikai számok.

Kinek a józan esze volna? Egy kívülálló laikusnak? Újságírónak? Ha maga Chuck Yeager vállalná, akkor se tehetné ha egy irodista egy fél vonásnyival túllépett határt találna.

 

Előzmény: etomcat (92184)
etomcat Creative Commons License 2017.11.28 -3 0 92184

Úgy tűnik, győz a józan ész és mégsem merik megkockáztatni, hogy az eldurrant hajtóművű Air France A380-as három lábon jöjjön haza Kanadából:

http://iho.hu/hir/a-mikulas-hozza-majd-es-legalabb-harom-hajtomu-171128

https://www.usinenouvelle.com/article/un-antonov-an-124-va-decoller-en-direction-de-l-a380-accidente-a-goose-bay.N617443

Kisa Creative Commons License 2017.11.28 0 3 92183

Sajnálom, hogy ezek a firkászok majdnem beégettek egy ilyen komoly embert, mint te. 

Tényleg nem tehetsz róla, csak linklted. Tényeg nézz körmükre, mégegyszer ne forduljon elő, még csalódunk benned.

Előzmény: etomcat (92182)
etomcat Creative Commons License 2017.11.27 -1 0 92182

> Hatvan év - hetven év nem mindegy ám, ecsém!

 

Én igazán nem tehetek róla, hogy a 444.hu portál firkászai ilyen trehány munkát végeznek. (Mind az URL, mint a cikk címe egy ez egyben onnan van). Örüljünk, hogy legalább a ragozást nem rontották el, hírhedten a legnyomdahibásabb magyar hírportál, korrektort sose láttak.

Előzmény: schlumberger (92181)
schlumberger Creative Commons License 2017.11.27 0 0 92181

Hatvan év - hetven év nem mindegy ám, ecsém!

Előzmény: etomcat (92179)
XANTIi Creative Commons License 2017.11.27 0 0 92180

Ez talán a régi repülők topikjába való.

Előzmény: etomcat (92179)
etomcat Creative Commons License 2017.11.27 -1 0 92179

https://444.hu/2017/11/26/hatvan-evvel-ezelott-a-nagybatyja-bombazorepuloje-lezuhant-magyarorszag-folott-es-most-eljott-hogy-megkeresse

 

Hetven évvel ezelőtt a nagybátyja bombázórepülője lezuhant Magyarország fölött - és most eljött, hogy megkeresse, a nyomok egész Budapestig vezetnek.

Roltii Creative Commons License 2017.11.27 0 1 92178

Jogos, telefonon nézve először rosszul láttam. Nagy monitoron csekkolva tényleg megúszták a légcsavarok is.

Előzmény: elemes (92176)
XANTIi Creative Commons License 2017.11.27 0 0 92177

Pár antenna biztos szép simára kopott.

Előzmény: elemes (92176)
elemes Creative Commons License 2017.11.26 0 0 92176

hát én úgy láttam, hogy a bal oldali légcsavar már teljesen állt, és szerintem a jobb oldali is épp csak, de megúszta, hogy a betonhoz verődjön. csak a gép hasa kopott egy kicsit

Előzmény: Roltii (92172)
Puppi Antal Creative Commons License 2017.11.26 0 0 92175

Crossair 2001 novemberi balesetét most olvastam egy helyi ujságban aztán ebböl is kiderül hogy ha egy repteret még nem sokszor jártak ujutvonalon akkor szar idöben jön a meglepi Haditechnika 2013-4-ik száma foglalkozik a Bae 146 megépitésével . Nekem csak virorlázos korombol jut eszembe egy eset amikor elszakadt a vontato kötelünk csörlözésnél. 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!