Gratula mindenkinek a képekhez, nagyon szépek!
Amig a szkennerem odavan én egyelőre csak rajzolgatni tudok :)))
Folytatván a sort itt egy Kossuth, itt meg két dömgölős. :)
Egy érdekes link: leállított, de megőrzött gőzhajók. Régen frissíthették, ezért még a Visegrád is megcsodálható rajta a Sportuszoda mellett. A lap alján további csodálatos linkek működő lapátkerekesekehez, gépházi fotókhoz, történelmi adatokhoz. Ez utóbbiból magyar hajók adatait nem találtam, csak Óbudán gyártott DDSG hajókét...
"Miért is választotta Debreczeni tanár úr a hajózást? Erre kerestük a választ: .... Aztán az Eger, Komárom és Sopron hajóknál végeztem általános hajóelrendezést, mondhatnánk hajóépítést ...."
Nem kellene vele is felvenni a kapcsolatot? A Lékai honlapján találtam.
muggli
Attól is függ az elviselhetőség, hogy hányan voltatok, meg hogy mentetek-e éjjel-nappal. Aludni menet közben nagy "élmény" volt rajtuk mindenesetre. Ti még megálltatok éjszakára ezek szerint.
Azért 2003-ban már nem kéne ilyenekkel közlekedni, az ember persze sokmindent kibír, még a 70 centis kabint is, csak kérdés, hogy érdemes-e.
Akkor annál inkább nem értem, miért írsz ilyeneket.
Ezek a hajók a Meyer-Firma szégyenei, nem átépíteni, fedarabolni kellett volna őket már régen. Emberi életre alkalmatlanok, zajosak, kényelmetlenek, még jó, hogy vannak szerbek, meg ukránok, nameg mi, akik mindent vállalnak, még azt is, hogy ezeken a hajókon dolgoznak.
Gondolom, az átépítés nem érintette a lakórészt, csak annyiból állt, hogy rájuk hegesztettek egy bárkát, amitől még nehezebb rajtuk a közlekedés.
Ha mondjuk a Stein-ekről írtad volna, amit írsz, az rendben is van, azok hajók.
Én sem a levegőbe dumálok, én is több évet lehúztam ilyeneken.
Mikor voltál, még a Gulicska-mester idejében? Azok voltak ám a kalandos idők. :-)
Hali Bócman!
"Jó példaként említeném a Bayern motorost, amelynek levágták a teljes farrészét, és hozzáfércelték egy bárkához.
A házasság sikerült, a korábbi rákfene, a fapadozatos raktár, a nehezen kezelhető raktártetők, a raktárak megosztottsága megszűnt, az előnyők viszont, úgymint a remek főgép, a remek kormány, a masszív farrész, a kényelmes lakótér megmaradt.
(Más kérdés, hogy a zsír új kerékállást sikerült rögvest cabriolizálni!)"
Hála a szerb személyzetnek...
Üdv
k
Amikor '85 májusában elkezdtem a hajómegfigyelői tevékenységemet Csepelen, az Eger volt az első hajó, amit feljegyeztem.
És jöttek sorra a Komárom, Sopron, Dorog, Ózd, Tatabánya, Szombathely, Vértes, Mátra, Mecsek, Cserhát, még maga Vásárhelyi Pál is járt és még a Buda Iskolahajót is volt szerencsém látni üzemben.
És a kicsik is jártak, a Zagyva, Hernád és Rábca.
Aztán szinte a szemem előtt szedték szét őket szintén Csepelen 96-97 táján az átalakított tolókkal együtt. A Pécs, Paks, Balatonfüred, Szolnok, Szob, Szekszárd, Kaposvár és kicsit később a Kecskemét. Ha jól számolom, akkor ez 24 forgalomból kivont, illetve szétdarabolt hajó.
Biztos gazdaságtalanok voltak, de most az utolsó pillanatban legelább egyet, vagy kettőt meg kell menteni közülük!
Egy hajó esetében az állás nem jelenti feltétlenül azt, hogy valami gond van vele.
Más kérdés, hogy mennyi munka szükséges az újraindításhoz.
Természetesen minél régebbi a hajó, nagy valószínűséggel annál több idő-pénz-fáradság a felszerelés.
A hatósági megszerzése alapvetően a hajó állapotától függ. Ha a hajó még nincs szétesve, akkor nem lehet akadály.
Példaként említeném a Pannon Cargo hajóit (Lehár, Lanner, és a többiek), amelyek több éves álldogálás után indultak el újra - rentábilisan.
Alapvetően: arról a hajóról le kell mondani, amelynek a teste már korrodál. Itt már nincs segítség, a "ráncfelvarrás" csak ideiglenes megoldás. Egy nagyjavítás ára vetekszik a hajó újraépítésének költségével.
Természetesen sok pénzt el lehet költeni egy hajóra (lásd a Kőszeg esete!), azonban ésszel gazdálkodva igen sokat ki lehet hozni egy jó testből.
Jó példaként említeném a Bayern motorost, amelynek levágták a teljes farrészét, és hozzáfércelték egy bárkához.
A házasság sikerült, a korábbi rákfene, a fapadozatos raktár, a nehezen kezelhető raktártetők, a raktárak megosztottsága megszűnt, az előnyők viszont, úgymint a remek főgép, a remek kormány, a masszív farrész, a kényelmes lakótér megmaradt.
(Más kérdés, hogy a zsír új kerékállást sikerült rögvest cabriolizálni!)
Ezeknek a hajóknak (Szombi, Soprongy) az esetében egyetlen "rákfene" van, a főgépek.
A Római Birodalom legszebb napjainak orgiáin se tudtak annyit az asztalra tenni, amennyit ezek a gépek megzabálnak.
Persze ez viszonylagos, mert ugye amikor 250 vagonnal hegymenetben nyolcat csinált a ahjó, akkor nem volt olyan sok az a 400 liter óránként, de ha a hajó szeparát utazva eszik óránként 300-at, az bizony durva!
Szia!
A "Szombathely" még az idén dogozott, a "Sopron már régebben áll. Gondolom, hajóműszaki vzsgája sincs már. A tavalyi évet már Újpesten töltötte, ha jól emlékszem, az egészet.
muggli
A Sopron -nak tulajképpen mi baja,lehet tudni? Ha benne vannak az "eredrti" (Láng) gépek, (a Szombathely -el ellentétben) miért nem üzemképes, és leginkább mióta? (Mármint mikor ment "saját erőből" utoljára?)