Keresés

Részletes keresés

gigabursch Creative Commons License 2003.05.22 0 0 3155
S különben is a kedvenc dunai hajóm... (már ami a teherszállítást illeti)
Ha az ember vizitúrázik messziről felismerhető a tipikus hídkialakítása, ahogy jön szembe. Még akkor is, ha tol néhány bárkát.
Előzmény: muggli (3149)
Pedrofon Creative Commons License 2003.05.22 0 0 3154
Kaptam Harmat Pista bácsitól, a Mahart fotósától kitűnő képeket a vontatókról, ha szükség lesz rájuk odaadom szkennelésre szívesen.
Előzmény: Zoltika (3153)
Zoltika Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3153
Ha már majd a vontatási manővereket mind leírtátok :-)), érdekes volna összeállítani egy listát a Mahartos vonatókról: név; gyártás éve;motorteljesítmény; átépítés; selejtezés; stb. A legszebb lenne egy olyan oldal a hajókról, mint amilyet Horváth Ákos csinált a NOHAB mozdonyokról. Sajnos a képanyag valószínűleg szegényesebb lesz :-((, bár ha sikerül a Mahart és a Múzeum támogatását megnyerni, talán lennének képek meg rajzok is. Akár a Hajómentő Alapítvány is indíthatna ilyen weblapot. Azon túl, hogy igen érdekes lenne, ezzel is mutathatnánk, hogy a vontatóhajó mellé a műszaki kultúra emlékeit is ápolni és terjeszteni akarjuk. Sajnos ez igen nagy munka lenne. Kellene valaki, aki igen jól ért a weblap-szerkesztéshez (ez nem én vagyok). Én szkennelést tudok a dologhoz fealjánlani.
(Ha van már ilyen, vagy részben hasonló lap, kérem linkeljétek be!)
Előzmény: Bócman (3151)
muggli Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3152
Jó van, no! Csak körítés volt a kép mellé!:-))) Van valami hír?
muggli
Előzmény: Bócman (3151)
Bócman Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3151
muggli ne lovagojj a részleteken

miskóccal lehet vontatni, van nippere

ez a lényeg
:-))

Előzmény: muggli (3149)
muggli Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3150
Egyébként tavaly 3 évre kapta meg a vzsgáját. Mondják, hogy többször kenterbe verte az újabbakat.
muggli
Előzmény: Bócman (3148)
muggli Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3149
Átalakított. Eredetiben egy sincs már.
muggli
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Előzmény: Bócman (3148)
Bócman Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3148
Hoppá!
Erre eddig nem gondoltunk!!

A Miskolc m/s révén még van 1 vontatónk!!!!

:-))

Előzmény: muggli (3145)
muggli Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3147
Szia Jakyg!
Ha emlékszel, a baloldali bakja csúnyán meg volt törve. Valószínűleg (remélem) valahol javít.
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
muggli
Előzmény: jakyg (3146)
jakyg Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3146
Eltűnt a pozíciólistából a Sajó. A topictalin még ott dolgozott. Mi van vele?
muggli Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3145
Szia!
Hát, ha minden igaz, akkor a Te lyukas teknőd, a "Miskolc" az egyetlen, amelyik még tologatja a papucsait!:-)) A "DET-1"-et ma "Buda" néven találod meg. A "Kőszeg" önmaga maradt. A többinek game over.:-(
muggli
Előzmény: Noked Lee (3144)
Noked Lee Creative Commons License 2003.05.21 0 0 3144
Sziasztok Skacok !

Örömmel olvasgatom a hozzászolásokat a >papucs> témában . Igaza van mindenkinek mert az én idömben sok volt a buza szállitás .A Ti idötökben a vas volt a nyerö .
Öröm volt látni régi hajókat ! Al-Dunai turnéról és felsö szakaszról nekem is van fotoim . Akkor a Kecskemét ms -el tekeregtem .Ezek a nagy tolok Linzig közlekedtek./Akkor/
Ja ! Az 1300-as uszályokból volt egy pár Z meghajtásu is.
Azért azt elárulhatnátok , hogy melyik hajó üzemel vagy létezik még ? Mi van a DET-1 -el? A Miskolc ms egyben van még ? Mert amikor ott szolgáltam már akkor szétakart esni. Sokszor kellett tömiteni.
Vontatokról annyit ,hogy én is csak egyszer láttam az Al-Dunán. Azt hiszem ,hogy az Ózd volt .
Sajnos van egy rossz emlékem is.1983-ban a Sirály 3 balesetet szenvedett. Szörnyü látvány volt .

vizivaros Creative Commons License 2003.05.20 0 0 3143
http://www.idg.hu/expo/milkonyv/index.html

Fenti lapot az elöbb találtam, fantasztikus
képekkel és leírásokkal a Kazánszorosról,
Ada-Kalehről,Traján-tábláról.

Előzmény: vizivaros (3142)
vizivaros Creative Commons License 2003.05.20 0 0 3142
A képeket nézve, csak egy gondom van,nagy kár,hogy nincs több!!
Amennyiben porosodna még,főleg zuhatagi kép, ne
titkold előlünk !
Előzmény: riversea (3141)
riversea Creative Commons License 2003.05.20 0 0 3141
Igazad van a Tatabánya is volt az Al-Dunán. 1988-ban a Bányásszal csináltunk egy izmaili fordulót is. Néhány képet csináltam az úton, de nem túl jók. Egy papucs is volt besorolva a vontába. Itt meg lehet nézni:

http://kep.tar.hu/riversea

Amikor kiszálltam az Ózdról 87 végén, a következő útján azt is az Al-Dunára vezényelték.

Előzmény: Bócman (3127)
Csónakos Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3140
Sziasztok !
A "papucsokhoz" néhány megjegyzés.
1986-ban szálltam be az 1306-os papucsra,"Bablecsi" kormányzó Úr titkáraként.:)/a szlengszótárra is gondolva :)/
Többnyire vasat hordtunk "fönek".Nem Úgy mint a többi papucs, akik szinte kizárólag Renibe jártak búzával.Nekünk az volt a szerencsénk,hogy a raktár olyan koszos volt,hogy nem tudták rendesen kimosni búza alá./Igaz,ez néhány karton sörünkbe került:)/
Ezenkívül nem működött a közp.fűtés,és az áramfejlesztő.Ezért is nem volt "szive"a központnak leküldeni minket az aldunára./a javítóban azért fizettünk literborokat,hogy nehogymá megcsinálják:)/
Bócman,Noked Lee szerintem mindkettőtökkel utaztam! Cs
Előzmény: Bócman (3127)
Zoltika Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3139
"A szlengszótár összeállítása nagyon jó ötletnek tűnik, a manőverekről (ahogy időm engedi) szívesen írok majd!"
Várjuk! -:))
Előzmény: Bócman (3135)
muggli Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3138
Elárulom Neked, mert az enyémen látszik, csak a tár.hu miatt zsugorítottam a képet és így ott már nem olvasható: 1481,5T.
muggli
Előzmény: Bócman (3135)
muggli Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3137
Viszont a mellette álló bárkán látható a nipper. Tessék odaképzelni egyiket a másikra, aztán csak kijön az igazi!:-)))
muggli
Előzmény: Bócman (3135)
muggli Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3136
Ja! Ez így vagyon, de másik "papucsom" nincs!:-)))
muggli
Előzmény: Bócman (3134)
Bócman Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3135
"Nagy vörös bálna" :-))

Azt hiszem, ez a leírás a leginkább az 1700-asokra illik rá!! :-))

Ezen magasan a fedélzet fölé nyúlik a raktárkeret, ugyanis a teljes rakomány a hajótest tetején került lehelyezésre.
Maga a hajótest egy teljesen zárt, üres doboz., és elöl-hátul össze lehetett kötni őket pontonhídnak.

Tonna: nomost, a dolog innen indul, de mégsem automatikus!

Az egyes hajóosztályok elnevezése valóban a hordképességükhöz fűződik, de a valódi hordképesség igen tág értékek között mozoghat.

A fizikailag berakható tömeg mellett sok múlik a hajótest szerkezetén, felépítésén, állapotán is.

Emlékszem, hogy a régi hatszázas uszályokba 3-400 tonnánál többet már sose raktak, nehogy valahol megroppanjon valami. (50-60-70 éves hajótestekről volt szó!!)

Így például az 1065-ös slepp 1144,5 t hordképességgel bírt, az 1056-os 1161,7 tonnával.

A tankuszályok, amelyek gyakorlatilag megegyeztek az ezresekkel (azt leszámítva, hogy a T-112-es kivételével egyiknek sem volt Hitzler kormánya, hanem mindegyik "temetőkapus" volt!!), valóban 1000 tonna körüliek voltak.
T-106 1044,3 t
T-109 1042,5 t

Az 1300-asok esetében is 14-1500 tonna közötti értékek vannak-voltak (de szörnyű ezt leírni...).
Sajnos a belinkelt képen sirálycar miatt nem lehet kiolvasni az értéket...

A bárkák konkrát hordképeségéről már csak homályos emlékeim vannak, de emlékeim szerint ott is voltak furcsaságok.
Az 1600-as típusú bárka jóval az 1700-asok fölött volt terhelhető, ha jól emlékszem, az 1700-asok 1600 tonnát sem "bírtak".

Az 1800-asok között meg (15 éves emlékeim szerint) akadt olyan is, amelyik 1900 t fölötti hordképességgel bírt.

A szlengszótár összeállítása nagyon jó ötletnek tűnik, a manőverekről (ahogy időm engedi) szívesen írok majd!

Előzmény: gigabursch (3133)
Bócman Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3134
Namost, ez alapvetően igaz, de mégse!!

Ugyanis az 1300-as uszályok valóban szögletesek, azaz a fartükör és az orr részének jelentő (túlnyomó) része merőleges a hajótest hossztengelyére.

AZONBAN!!

Nem minden papucs készült tolóhajózásra előkészítetten!
Ugyanis az uszályok egy részét nem szerelték fel tolóbakokkal, no meg a tolatmány összeférceléséhez elengedhetetlenül szükséges nipperekkel!!!
(Nipper: kötélfeszítő csörlő.)

Erre az eklatáns példa a 1321-es, ami a belinkelt fotón is látható!!!

Előzmény: jakyg (3130)
gigabursch Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3133
A nagy vörös színű bárkák azok hány tonnásak?
Az 1300 tonna a -most már értem miért hívjátok úgy ahogy- papucsokon a nettó vagy a brtuttó tömeg. Azaz ennyi cucc fér bele, avagy összesen ennyi a terhelésestül a mozgó tömeg?
guberavera Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3132
Sziasztok,
Tegnap amfóráztam Agárdon (csak szél nem volt). Kérdeztem a flotillás hajót, de nem tudták kié. Elég régen ott lehet. Majd megkérdek néhány öreg szakit, vagy portást. Azok úgyis mindent tudnak.

Üdv
gv

Előzmény: FOMA (3121)
muggli Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3131
Vizuálisan a "papucs":

[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]

Az első képen előről, a másodikon hátulról, a "Sopron" orra mögött láthatod az 1321-es "papucsot". A szembe nézeti képen jól látszik a horgony elhelyezkedése.
muggli

jakyg Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3130
1300-as jelzésű (1300 tonnás) uszály, amely tolható is. Magyarán egy személyzettel és kormányberendezéssel rendelkező bárkaszerű tepsi. A topictalin ott állt egy-kettő a Sopron, Szombathely előtt.
Előzmény: gigabursch (3129)
gigabursch Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3129
Na most akkor mi is a "papucs"?
Bócman Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3128
Az előbb említettem a beosztókat, egy gondolat az eszembe szökkent: mi lehet ma azokkal a hajdanán rettenetes hatalommal bíró emberekkel?!?!

A minap akadt a kezembe egy régi MAHARTOS távirat, Komáromban kellett beszállnom a Bányászra - épp 15 éve volt!!
A leggyorsabb beszállásom volt, kerek 20 perccel a távirat átvétele után a hajón voltam Bodzási Pali bácsi kabinjában!! :-))

Előzmény: Bócman (3127)
Bócman Creative Commons License 2003.05.19 0 0 3127
No, akkor a nyomdokodon jártam...
Miskolcon ugyan csak mbvit voltam (Ricza Pista bácsi le akart váltatni vitorlásnak, de az akkori beosztó a saját emberét tette oda...), meg az Inotán is voltam másfél évet.
:-))

Csak egy fél évtizeddel később, 86-92 körül.

Akkoriban bizony nagyon vegyesek voltak a fuvarok, és aldunán bizony nagyon ritkán jártak papucsok.
Akkoriban a váci cementfuvarokat KIZÁRÓLAG papucsokkal vittük, hasonlóképpen a vas nagy része is papucsban ment (főleg a nem ritkán 25-30 méteres darabok miatt).

Úgyhogy - bizony ilyen is van ám a vizeken - mindketőnknek igaza van!!! :-))

Aldunán abban az időben főleg 1700-as és 1800-as bárkákkal jártunk, nagy ritkaságszámba ment, ha papucs is volt a fuvarban.

Vontatót én őszintén szólva 2x láttam lenn, egyszer a Szombathelyet, és egyszer (azt csak hallottam) a Tatabányát.

Zuhatagi tigrincsek?!

Hogy a fenébe ne...

Sopront épp most szeretnénk megmenteni :-))

Előzmény: Noked Lee (3126)
Noked Lee Creative Commons License 2003.05.18 0 0 3126
Szia Bócman !
örülök , hogy válaszoltál . Azért én megmaradok a saját verziómnál.80-as évek elején vontában szinte csak 1000-es uszályok voltak A papucsokat a Duna és Tisza tologatta fel Regensburgig vagy Kelheimig . Abban az idöben un nagy hajók Regensburgig mehetek .Akkor még csak 9db zsilip müködött.Straubingit és Greifeinsteinit/1983 összel adták át / csak épitették . A Nagy Testvérhez meg rengeteg búzát kellett szállitani ,azt meg nem TS bárkával oldották meg.Ezeket testközelböl ismertem.Akkoriban fed.mester voltam a Miskolc ms-en , az Ózd ms-en és megfordultam még egy-két hajón / Kecskemét,Inota stb.. /.Erröl ennyit

Mostanában én is sokat nosztalgiázom.Csak nézek ,hogy hova tüntek a régi hajók !
Emlékszel még a >zuhatagi tigrisekre>. Azok voltak a szép hajók. Igaz a többi se volt kutya

Előzmény: Bócman (3120)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!