Zsófia
Apám elbeszélése szerint a Zsófia a 30-as években nem közforgalmi, hanem kifejezetten protokoll-hajó volt, nyilván nem töltötték tele a fedélközt turistákkal :-))
weblap
Ki kellene találni, mi legyen a weblap címe, és mi (ki) legyen a fenntartója. Ha már létezne az alapítványunk, futhatna a neve alatt. esetleg a nevét már előre kitalálhatnánk. Ha olyan zengzetes címet adunk, mint pl. "a magyar dunai hajózás weblapja", akkor az tartalmi kötelezettségekkel is járna, és akkor jogosan lehetne ezeket számonkérni rajtunk. A vasutas "Gigant-club" mintájára valamilyen nagyobb szabadságot adó nevet kellene találnunk, és akkor azokat a fejezeteket tehetnék a weblapra, amihez anyagunk, illetve a feldolgozásához energiánk van. Szerintem olyan anyag kerüljön fel, ami minket érdekel, és méltóan ki is tudjuk állítani. Az se baj, ha egyes lapjaink csak a hajómániákusok számára lesz érdekes. Viszont érdemes volna két, esetleg háromnyelvűvé tenni a weblapot (magyar, angol, német).
Pl. az általad közölt hajólistát érdemes volna feltenni a weblapra, pláne, ha képeket is tudnánk szerezni hozzá!
Üdv Mindenkinek. Sajnos olyan hülye jelszót kaptam a fórumtól hogy időnként ha nem jut eszembe nem tudok irni. Na mindegy ez igy jó biztos,véleményem szerint a leendő veblapra nem lehetne mindent feltenni, mert egyszer nem mindenki érdekel ami minket hajómániákusokat, másodszor könyvek tartalmát felrakni nem fog menni. A vizibuszok élete le van irva a Dr Várfalvi féle könyvben 1978-ig mint ahogy a csavargőzösöké is. Számtalan régebbi hajórol én is nap mint nap látok képet persze én régebbi korokban járok ugy a század elején mármint 1900
és keresek hozzá infót, de csak öreg hajósoktól remélek választ,.
mÁS a SZŐKE TISZÁT szerintem meg lehet csinálni, de persze nem minekünk hanem egy svájci cégnek és hogyha megtudják meg is csinálják mert ott imádják a régi dolgokat főképen ha utána müködik is.egy a cégek közül amelyik még csinál gőzgépeket/Escer Wyss&Cie Zurich/.Azt hiszem a /Lötschberg/ is az ő munkájuk.Nekik kell eladni.
Egy hajózási MFTR prospektus szerint 1939-ben ennyi hajónk volt.Erzsébet Királyné/1200/,Szent Imre/1200/,Szent István/1200/
Deák Ferenc/1000/,Szent gellért/1000/,
Szent László/1200/,Leányfalu/1200/.
József főherceg/1200/,Zsófia/400/
Visegrád/850/,Tahi/400/,Ercsi/250/,
Lukács Béla/400/,
Hortobágy/100/
6 darab csavargőzös/260/
14 darab kis csavargőzös/180/
3 darab motoros hajó/50/
6 darab vizitakxi/9/
A Hortobágyról nincs valakinek képe?
Hogy lett a Zsófia 400 személyes.???
Százhalombattán a Zoltán gőzös áll.
A Dunaföldvár csak a Dunaújváros lehet. Csak átkeresztelték, mert még csak 2 hajó létezik ilyen néven...
Hullám hamarosan beszkennelődik és közszemlére tétetik.
Fecske - Nadap ügyben várom a hozzászólásokat!
Csak tud valaki valamit róla.
Kifejtenéd ezt bővebben? A Dunaföldvár nevű vizibusz nekem tök új. Bár csak kezdő vizibuszológus vagyok.
De akkor továbbra is nyitva a kérdés, hogy az 1956-ban készült 301-es tipussú vizibusz, amely a keresztségben Arács nevet kapta, majd 1960-ban átcsillagozódott Sztalinváros-ra, 1961-ben pedig Dunaújváros lett, hol van.
Csak az a kérdésem, hogy miért kell a Ty.Kft-vel felújíttatni? Végül is jó pénz, az biztos. Vajon mennyit kérhetnek érte? Állítólag a fenéklemezeket már csak a jóindulat és a rozsda tartja össze.
muggli
A MAHART Tiszayacht Kft. Szegeden értékesíti az 1917-ben IV. Károly néven épült, jelenleg
Szőke Tisza
nevű, forgalomból kivont kétkéményes, lapátkerekes gőzhajóját annak a vevőnek, aki vállalja a hajó eredeti állapotához közeli teljes felújíttatását az eladó Kft.-vel, majd üzemeltetését.
Érdeklődni a Kft. ügyvezető igazgatójánál
vagy főmérnökénél.
Üdv mindenkinek ! Szeretném a figyelmeteket felhívni az alábbiakra:
Érdekes hirdetést találtam a Tiszayacht KFT. honlapján. A Szőke Tiszát kínálják eladásra.
http://www.tiszayacht.hu/
Más:
A Dunai Hőerőmű ( Százhalombatta) üzemivíz csatornájában áll egy kis gőzös, ami régebben az Erőmű klubjaként működött. Nem tudtok róla valamit?
Zoltika!
Nem, az nem a vágatás. A vágatás célja a part mellett kikötött uszály folyással szembeni mozgatása, gépi erő nélkül. Ez egy rakodás alkalmával arra volt jó, hogy nem kellett álandóan boxert hívni, hogy előrébb, vagy hátrébb vigye az uszályt. Nagyobb távolság megtételére nem alkalmas (itt nem folyóhossznyi távolságról, csupán akár 100-300 méterről beszélek). A kormánylapát és a kötelek segítségével lehetett előrébb menni 10-20 métert. Amit a balatoni kikötői megfordulásra írtak, az inkább hasonlít a vágatáshoz, csak egyik különbségként ott a folyás helyett a gépet használják.
muggli
???
Mióta van ez a névadósdi? Tavaly még semmilyen névtábla nem volt ezen a volt vízügyes (?) hajón.
Most aztán majd az utasok nézhetnek, amikor az egymás mellett álló két Balaton motoros közül kell választani! (igen aktív a hangosbemondó, lehet érezni a konkurenciaharcot). Mert a BHRT Tihany felé általában a 8-as állást használja, a Vanyolai-flotta meg pont a mellette levő kettőt...
(a fotó a "parkolóhelynél" készült, ott nincs utasforgalom)
A "Dunaújváros" neve helyesen Dunaföldvár. A kormolóban dolgoztam a gépház kioperálásakor. A csövek nagy részét én műtöttem ki.
Valóban Győrbenállóhajó a Rábán. Egy mérnöki iroda dolgozik benne.
A weblap készítéshez hozzá tudnék járulni egy keretrendszerrel, ami neten keresztül menedzselhető. Szövegek és képek helyezhetők el rajta, illetve van MySQL kiterjesztése is. Ez nagymennyiségű (x10) hasonló szerkezetű adat kezelésénél előnyös lehet. A rendszer php alapú.
A rövatok szerkesztését elosztanánk egymás között, hogy mindenki folyamatosan tudja bővíteni a kedvenc témakörét. Lehetne hírblock, kedvencek stb.
Én a történeti áttekintés melett a hajózás meletti kampáyolást is feltenném, környezetvédelem stb. Sőt a hajóépítőknek is adnék egy lehetőséget.
Na üdv.
Ha elfogadjátok, akkor a felajálott környezetben felinstallálnánk a cuccot, kiosztanánk a fórum tagjainak a hozzáférési kódokat és indulhat a szerkesztés otthonról.
Ezek szerint a "vágatás" nevű műveletet végzi az a folyami komp, amelyik egy kötél segítségével és a folyó sodrását alkalmazva megy egyik partról a másikra? Tágabb értelemben talán azok a műveletek, ahol a folyó sodrását használják ki az alkalmasan megkötött hajó fordításához?
Tényleg, a kötelet még a hátramenetnél is használták!
Gumidani :
Igen a jelenlegi Arács már a 63-as.
Jó lenne tudni a többi vizibuszról is!
Ki tud valamit? Pl Pozsonyban volt pár 3011-es és még 1 tengeri is.
Pedro!
"A 3011-es típusú Arács (63)" azt jelenti, hogy az 1956-os Arács-Sztalinváros-Dunaújváros után 1963-ban egy újabb Arács épült?
Muggli!
Igen azt a sárgát láttam, csak a raktár egyik oldaláról sem tudtam a közelébe menni.
Sziasztok!
Most csak a weblaphoz szólnék, mert vízibuszban nagyon nem vagyok otthon, bár a "Lágymányos"-t mintha látnám időnként. Dani! Erre a vízicsodára gondoltál?:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Ott a kép jobb szélén.
Na, szóval weblap: Egyértelmű, legalábbis szerintem, hogy valami történeti áttekintést kellene adjon a magyar folyamhajózásról. Ennek csak egy része a vontatóhajók története, tehát biztos lesz egy olyan rovat, ahol úgy allgemeine beszélnénk, hoznánk képeket a dunai hajózásról, ha lehet és ha van, akkor sok-sok képpel. Az embereket sokszor jobban megfogja egy kép, mint egy egész oldal szöveg. Szivem szerint lenne egy rovata a gőzhajózásnak, ezen belül a hazai építésű termesgőzösöknek. És nem utolsó sorban a kiemelt hajó kapna egy külön rovatot. Tehát nem egy abszolút koncentrált weblap lenne, hanem egy részében áttekintő, amolyan rövidített történeti honlap is.
Üdv: muggli
Zoltika: Amit én elég sokat láttam Balatonföldváron, aszerint a jobb oldalával kikötött hajó orrán elől a bal oldalról átvezetnek egy kötelet. Az egyéb köteleket eloldják, és igen kis erővel megindulnak előre. Az átvezetett és megkötött (drót)kötél miatt azonban a hajó nem megy előre, hanem az orr nekifekszik a mólónak. Persze a hajót megóvandó kosárlabda méretű kötéllabdát (rendes nevét nem tudom) lógattak be a hajó és a beton közé. A manőver során a hajó orra a felfekvés után már helyben marad, és a továbbiakban ekörül fordul el a hajó. A gépet kb. 60-70 fok elfordulásnál leállítják, de a hajó a lendülettől tovább fordult. Kb. 120-135 fok elfordulásnál hátramenetbe kapcsolnak. A kötelet közben eloldják, és ekkor az illetékes matróznak igen gyorsan kell mozognia. A hátramenet csak pár másodperc, tulajdonképpen csak egy lendületvétel hátrafelé, amíg a parttal párhuzamos állásba nem kerülnek - de ekkor a hajó orra már a kijárat felé mutat. Ekkor megindulnak előre - a motorindítások hangja nagyon jellegzetes a "négyszázaosknál".
A kötelet a hátrament után oldják el, a kötél a hajó orrától kb. 2/3-ad hajóhossz hosszúságú, ez a drótkötél húzza be a hajó orrát a hátramenet közben. Utána engedik el. Ha lenne a hajókon orrsugárkormány nem lenne erre szükség. Lehet, hogy a vágatás nem pontos kifejezés, de a hajósok is így nevezik. A vágatás egyébként - ha jól tudom - folyami művelet, amikor kötéllel és a kormánylapáttal a nem önjáró hajókat a folyó egyik partjáról a másik lehet átvinni. Ezt segíti a hajók oldalán található vágatóbak, oda kell kötni a kötelet.
Frissítettem a Balatoni hajók oldalt. Újdonságok: rövid leírás a Balatonról; ismertető a négyszázasokról. Bővültek a képek: Vanyolai társaság hajói (Jókai, Balaton) - Pedrofon-nak köszönhetően -, kormányállás és manőver a katamaránon, régi képek Kelénről, Zebegényről. Az előző frissítés linkhibáit is kijavítottam (Fonyód, motorcsónakok).
Ja és a Fecske is vizibusznak számít, mert Vácon épült, csak szárnyashajónak. Rövid ideig járt a Dunán, de állítólag szólt a Nagy Testvér, hogy csak ő gyárthat szárnyast, úgyhogy a Velencei tóra internálták és Nadap néven ma is ott szeli a nádasok közti habokat. Egyik kedvencem, már a története miatt is. Aki ismeri a teljes sztorit ossza meg, mert biztos nagyon érdekes!!!
-A Dunaújváros évekig Gönyün volt kirakva a parton, de most Győrben van, ha jól tudom.
-A Rába 91-ben lett átalakítva, de a többivel ellentétben nem Horányban, hanem Tápén. nem tudok többet erről az ügyről.
-Az Óbuda annyiban különbözik a Vár-kerttől, hogy a teljes felső fedélzeten lehet utazni és a kormányállás is feljebb került.
-A Pilist még annak idején eladták, kb 87-ben, jó lenne tudni róla.
-A Dörgicse még Dunakeszi korában 85-ben új ablakokat kapott, kissé lekerítettebbeket.
-Az Almádi (59)kimaradt, mint 301-es, neve megmaradt, de a hátsó rész fölé fedélzetet kapott.
-A Fonyód, Sárrét, Tihany és Óbuda 89-ben lett szögletes Horányban.
-A 3011-es típusú Arács (63)is változatlan maradt.
-A Szabadi a SZOT-nál is Szabadi maradt, de a Dunára hozták a Jókait szállító tréleren. Név nélkül álldogáll a Millennium hajóknál, de nagyon szépen csinosítgatják.
-A 3012-es Szárszónak teljesen fedett a hátsó utastere. És a kormányállása is kicsit más.
Van még vizibusz!
Hullám néven egy 301-es formájú, de teljesen más, "lecsapott" és nyitott hátsóval. Azt hiszem a vízügyé volt a Moszkva típusú hullám elődje.
Van képem róla, amint a Sión van.
És Kádár elvtárs állítólagos vizibusza, amit a Zánkai úttörővárosnak adományozott, amely a Zánka névre hallgat és úgy tudom a Tátikával együtt most is ott szolgál.
Aki tud még vizibuszról írjon hamar!