Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Na, akkor folytassuk az amcsi részével! Mivel ezeket csak egy éve kezdtem megint gyűjteni, ezért a taktika is még csak alakulófélben van. A lehetőségek is teljesen mások a hazai beszerzési lehetőség enyhén szólva szűkös volta miatt, vagyis mindent külföldről kell beszerezni.
Amikor megvettem a CP mozdonyt tavaly októberben, és újból "ringbe szálltam", előszőr képbe kellett kerülnöm az amcsi modellpiaccal kapcsolatban. Mivel volt kb. 20 év kihagyás, minden új volt számomra. Még most sem vagyok képben teljesen...
Ami lényeges, hogy annak idején kétféle modell létezett: a játék kategória és a rézmodellek. Az Európában ismert Roco/Fleischmann kategória nem volt. Talán az Atheran súrolta a lécet alulról. A helyzet azóta gyökeresen megváltozott, kiváló minőségű (Távol-Keleten gyártott) modellek vannak az itteninél olcsóbb áron!
Mivel a kívánságlistám még nem teljesen kiforrott, ezért egyelőre csak a letisztázott részekre tudok koncentrálni. Leginkább a dieselmozdonyok vonzanak, de van egy pár gőzös is ami tetszik, ezért ezen a néhányon szeretnék mihamarabb túl lenni. Kettő már megvan, még kb. 3-4 kell. Vagyis itt prioritási lista elején ezek vannak, hamarosan megrendelem az N&W Y6b-t (2-8-8-2) a Precision Craft-tól (digit hanggal, postaköltséggel 600 dolcsi fölött).
A személyvonatok itt is a kedvencek közé tartoznak. Korábban gyakorlatilag semmit nem lehetett korrektül összeszedni, mert minden cég egy-egy kocsit festett 40 féle vasút színére, nem törődve a valóságbeli különbségekkel. Az utóbbi két évben változott a helyzet, a Walthers kihozta a Super Chief-et (Santa Fe), a Broadway pedig a California Zephyr-t (WP, Rio Grande, Burlington). Ezek már negvannak, vagyis a korábbi taktika ezek gyors begyűjtése volt. :-))) A Walthers most kezdi kihozni az Empire Builder-t (Great Northern), a Precision Craft pedig jövőre igéri a Coast Daylight-ot (Southern Pacific). Ezekből havonta egy kocsi jön ki, az első Empire Builder kocsi talán már úton is van... Szóval prioritásban ezek következnek.
A teherkocsiknál a taktikám úgy kezdődik, hogy kb. megpróbálom megsaccolni, milyen kocsikat szeretnék (több hónapos netezés eredményeképpen). Ezekből kiválasztom azokat, amelyekből csak gy-két darab kell, és először ezeket gyűjtöm be, ezzekkel aztán nincs többé gond. Amiből sok kell, pl. a boxcar, hopper, ott még azt sem tudtam felmérni hányféle típus létezik, azt majd később. Kicsit bekavar, hogy pl. szeretnék összeszedni egy kanadai gabonaszállító szerelvényt, ehhez kell vagy 20 kocsi. Ezekből éppen csak egy-kettő kapható, itt mindig figyelem, ha éppen megelenik egy, azt gyorsan megrendelem. Még az elején vagyok...
A dieseleknél még nincs taktikám, eddig csak Bécsben a Brumminál vettem ami éppen volt. Itt előszőr a már kész személyvonatokhoz szeretném a mozdonyokat beszerezni, de pl. a California Zephyr-hez most éppen nem csinálják az általam kiválasztottat. :-((( Lehet, hogy csak egy-két év múlva lesz. Szóval itt a Super Chief-hez lesz egy F7-es kvartett (A+B+B+A).
A beszerzés? Egyelőre egy kedves ismerősöm jóindulatán múlik, jelenleg ő rendeli meg nekem az USÁ-ból a dolgokat, remélem nem únja még. :-))))))))))))
Szóval a fő gondom az az, hogy nem tudom egy-egy modell meddig van gyártás alatt, mennyi ideig lehet beszerezni, mennyire kell sietni? Ezért igazából az ütemezést sem tudom megtervezni. Szíven szerint most gyorsan megrendelnék néhány ezer dollárnyi cuccot (ha lenne annyi pénzem erre a célra), de ezt jobb lenne néhány évre elnyújtani...
Ja, és mindehhez az is kell, hogy az európai dolgokat egy kicsit háttérbe szorítom, bár itt is van egy-két korábban megrendelt dolog.
Kedves RhB! Csak irigyelni tudlak,biztosan nagyon szép gyűjteményed lehet és jó munkahelyed ahol az anyagiakat előteremted. Nekem van 2családom, feleségem,MÁV-nál jó munkahelyem/ha meg nem szüntetik a vonalat/. A Család egy nagyszerű dolog,sok előnye van,de a kereset nagyrészét oda kell invesztálnom.Én ezért szoktam a régi modelljeimet eladni és az így kapott pénzt kiegészítve tudok Újakat venni.Csak egyszer bezárul a kör mert csak olyan modellek maradnak amik tetszenek. Majd ha van időd írjál a terepasztalodról is. Várom a gyűjteményed Amerikai részéről a beszámolódat. Esetleg,ha nem titok, honnan szerzed be a modelljeidet?
Köztetek nincs olyan aki Európai vasutat gyűjt és Amcsit is? Ha van ,hogy taktikázik?
Na, egy kicsit visszatérek a témára. Ebben továbbra sem tudok tanácsot adni, szerintem nem is lehet. Mindekinek mások a gyűjtési szempontjai és lehetőségei, ez alapjában véve meghatároza a taktikát. (Vagy ez stratégia, a két dolog közötti különbséget sosem értettem igazán? :-))) )
Én csak arról tudok szólni egy pár szót, ami rám vonatkozik. Most az európairól, aztán majd egy kiccsit később az amcsiról. (Közben dolgozni is kell egy kicsit.)
Tehát nekem mindig is a kedevenceim voltak a személyvonatok, persze teher is van bőven. Kihangsúlyoztam a VONAT-ot, azaz én lehetőleg szerelvényben gondolkozok. Tehát általában nem veszek meg egy kocsit vagy mozdonyt csak azért, mert tetszik, az is szempont, hogy belepasszoljon valamelyik már elkezdett vagy tervezett szerelvénybe. (Persze kivétel azért akad.) Ehhez az is hozzátartozik, hogy alaposan beleásom magam az irodalomba, kutatom a szerelvény összeállításokat, kocsitípusokat, és megpróbálok a modellek közül ezeknek megfelelőt keresni. Mivel az anyagi lehetőségek korlátozottak, ezért azoknak a modelleknek van prioritásuk, amelyek:
1) megszűnő vagy most kiadott limitált modell, tehát amivel nem lehet sokáig várni
2) amivel egy meglévő szerelvény éppen teljessé válik (tehát ha egy kocsi kell még egy vonatba, akkor lehetőleg nem kezdek új szerelvény összeállításába, kivéve, ha az 1) pont lép érvénybe)
3) mivel egy szerelvénybe több azonos kocsi is kell (akár személy, akár teher)), ahol lehet, különböző pályaszámú kocsikat keresek. Tehát ha kell még egy már meglévő kocsiból, és új pályaszámút találok, akkor igyekszek hamar megvenni, mert ez is eltünhet. (amcsinál könnyebb a helyzet, ott jellemzőbb az eltérő pályaszámon kiadott kocsi, nem kell annyira sietni.)
Ehhez még hozzá kell tenni, hogy mivel elég jól ismerem a vonatösszeállításokat és a kocsitípusokat is, tudom, hogy esetleg egy kocsinak van még olyan verziója, amit nem hoztak ki, tehát ha kell, megvárom, ami nekem kell. (Aki nem ismeri ezeket, hajlamos az első kiadott verziót megvenni, pedig lehet, hogy egy később kiadott változat jobban tetszik neki, csak erről ő nem tudott.)
A folytatásban már nem leszek ennyire OFF, akkor majd az amcsikról írok... (bár egy pár dolog igaz arra is)
Köztetek nincs olyan aki Európai vasutat gyűjt és Amcsit is? Ha van ,hogy taktikázik?
Hát pl. én! Annak idején (kb. 25 éve) amcsival kezdtem, persze akkor még csak jugó modellekhez lehett itthon hozzájutni. Egy pár év után bejött mellé az európai (előbb az osztrák, aztán a német, a svájci, aztán szinte minden), az utóbbi 15 évben gyakorlatilag csak ezekkel foglakoztam. Az amcsit kb. egy éve kezdtem el megint gyűjteni a tavalyi bécsi kiállításon vett CPRail AC4400CW óta.
Taktika? Az nincs... :-))) Azaz most inkább az amcsira koncentrálok, ezért az egyebekből csak olyat veszek, ami pl. meg volt rendelve. Na meg a Roco áremelés is kiakasztott, ez is segít egy kicsit. (Ehhez még azt is tudni kell, hogy se asszony, se gyerek, és gyakorlatilag minden pénzemet vasútra költöm.)
Én nem tudom ,lehet,hogy fura az izlésem de szerintem lehet gyűlyteni egyszerre több társaság modelljeit is,bár lehet a színek nincsenek mindig összhangban egymással.
Én nem azt mondtam, hogy nem lehet, hanem hogy a tapasztalatom szerint nem ez a jellemző. A színek összhangja meg ne érdekeljen, ha tetszik, vedd meg! Az sem baj, ha minden mozdonyod más társaságtól van vagy adott társaság különböző festésével.
Ez alatt azt értem ,milyen furcsán nézki egy BNSF gép egy piros CP előfoggattal.
Ha egy kicsit keresgélnék, valószínűleg találnék ilyen fotót... Manapság ezek a nagy vasútak annyira keverednek egymással, hogy szinte minden kombináció előfordul. Szóval ez ne legyen akadály a gyűjtésben...
Hát igazatok van! Egy fenékkel nehéz több lovat megülni,sőt szinte lehetetlen. Lehet ez a modelgyűjtés károsabb szenvedély mint a Pia,Narkó?Lehet,hogy a végén el kell adni a Házat,kocsit?-De akkor hol lesz a terepasztal? Vagy végül el kell adni a gyűljteményt és újra kezdeni? Köztetek nincs olyan aki Európai vasutat gyűjt és Amcsit is? Ha van ,hogy taktikázik? Én nem tudom ,lehet,hogy fura az izlésem de szerintem lehet gyűlyteni egyszerre több társaság modelljeit is,bár lehet a színek nincsenek mindig összhangban egymással. Ez alatt azt értem ,milyen furcsán nézki egy BNSF gép egy piros CP előfoggattal. Az egész Hobby szerintem csak pénz kérdése.
Ez nem csak kizárólag az izlésen múlik. Persze lehet úgy is gyűjteni, hogy mindent, ami tetszik, de a tapasztalatom szerint az amcsi vasútat gyűjtőkre nem ez a jellemző. Általában mindenkinek van egy-két kedvenc vasúttársasága (persze ez a kiválasztás tetszés alapon történik), aztán lehetőleg mindent ebből vesz. Nekem a fő kedvenceim a kanadaiak (CP, CN), az amcsiból pedig elsősorban a Santa Fe-t néztem ki magamnak. Persze tetszik még vagy 20 másik is, csak azt sem anyagilag, sem hellyel nem lehetne bírni... Persze azért lesz/van néhány mástól is, de a fenteikből több is.
Köszönöm,megtaláltam én is,ezekszerint nagy jelentősége van az írásmódnak. Ennek ellenére,nekem a kék jobban tetszik,de hát mindenkinek más az izlése. Azt hiszem a Családi béke érdekében-egy kicsit várok,majd eladok valamit és úgy próbálom megvenni.
De szép is egy Santa Fe BR89-es... :-))))))))))))))
Most hogy így mondod, én is megtaláltam ezeket. Az árkülönbséghez: 1) más eladó - más ár 2) a nem-Santa Fe kevésbbé keresett, talán ezért kínálják olcsóbban...
Amúgy én "CF7"-re kerestem (egybe írva), arra jön elő a két másik, ráadásul Santa Fe és olcsóbb. (Az előbbieknél "CF 7" ill. CF-7" van írva.)
Kedves RHB! Az én Német e-bayomon A HO-ÁsEgyenáramú kategóriában a Sofortosoknál 2CF 7es van. Egy kék Mass Centrál-os és eghy Santha Fee-s. 69 és 92 euróért. De most az a baj ,hogy elcsábultam egy régi vágyam felé,-ide le sem merem írni-Egy BR89-es-t vettem Zimo dekóderrel. Tudtok valamit erről a fajta dekóderről mert el akarom adni,mivel csak analóg pályám van.
Hát könyvböl is van elég meg vagy 1000 ujság ugy 1975-ota, ugyhogy ha nagyon érdekel apropénzért meg teherautoval el is viheted egy részét, mert félek, hogy összedöl a ház a rohadt sok papir alatt.
OFF Hát azt nem tom, de én is egy gyors vonattal mentem, csak pont akkor nem ment az a ósdi TGV:) és hát 200 km-t tettem meg másfél óra alatt. Menet rend szerint a TGV is ezt produkálja az adott szakaszon. Tessék kimatekolni mennyivel ment:) ON
Érdekes, hogy a régiek már helyi viszonylatokban járnak gyorsvonatként:))
Jéééééééé, ott még van gyorsvonat? :-))) (Bocsika, ez a kérdés részemről itt az amcsi fórumban - különösen a készülő cikksorozat fényében - egy kicsit szarkasztikusnak mondható. :-))) )
OFF
És egy ilyen Tök Gyors Vonat gyorsvonatként mennyivel megy?
Ha érdekel, épp RhB készül expresszeket és kocsikat érintõ komolyabb munkába kezdeni, amibe a szerény eszközeimmel magam is beszállok. Még nem tudja, de lehet, hogy vitairat is készül majd e témában...
Hát ezt tényleg nem tudtam! :-))) Miket tud meg az ember a fórumot olvasgatva...
Na, ezt viszont jó lenne, ha egy kicsit bővebben kifejtenéd! Kivel akarsz vitatkozni és miről, na meg hol és hogyan stb...
Azért az a "szerény eszközeimmel" megjegyzés egy kicsit hmmmm.... szóval túl szerény... Ha egyszer ne adj isten el akarnálak átkozni, akkor valószínűleg a "boruljon rád a könyvespolc" fordulatot használnám... :-))))))))))))
Van egy másik Santa Fee-s de ez drágább,nem tudom mi a különbség a 2 között.
Ezt így látatlanban nem lehet megmondani. Az is CF7-es? Ugyanattól az eladótól? Egyformán jó (vagy rossz) állapotban? Van-e már rá licit? Lehet, hogy csak azért drágább, mert arra éppen többen licitáltak.
Az viszont gondolkodóba ejt,hogy könnyű,mivel nekem hegyi pályám van...
Mint írtam, a CF7-est konkrétan nem ismerem, csak elképzelhető, hogy az is künnyű. De az is lehet, hogy 3 kiló 76 deka... :-))) Egyébként nyilván a GP60-ason is segít egy kis plusz súly, csak nincs időm foglalkozni vele. Na meg ahol próbáltam - amúgy manhattani topiktárs készülő asztala - ott elég nagy emelkedő volt (kb 5%), ráadásul ívben. Az ajánlások max. 2% emelkedőt mondanak, ott lehet, hogy nincs akkora probléma vele, meghát az amcsi mozdonyok amúgy is félnek egyedül közlekedni...
Ezért jó ha az ember boltban vásárol mert ott meg lehet nézni.
Ez igaz, de a vonóerő ill. annak hiánya ott nem derül ki...
Esetleg ha meg akarod venni vedd meg,szerintem van belőle több is.
Köszi, de ez egy távoli projekt lenne. Most vettem egy Brodway Limited Santa Fe 2-10-4 -es gőzöst (digit hangos), meg mingyá belevágok egy Precision Craft N&W Y6b-be (digit hangos), szóval ilyen apróságokkal, mint néhány CF7-es, most nincs "időm" foglalkozni... :-)))
Amúgy szoktál rendelni az e-bay-ről?
Nem, eddig csak az egyik haveromon keresztül vettem néhány kocsit meg újságot a német ebay-ról. Amúgy melyik ebay-t nézegeted, a németet vagy az amcsit? A németen most éppen két CF7-es van (0 licittel, kb. 56 Euró/db), az egyik az ívelt tetős, a másik a szögletes tetős, tehát pont az a kombináció, amit kinéztem magamnak.