Keresés

Részletes keresés

gigabursch Creative Commons License 2003.06.10 0 0 3409
Ezt a tengerész emlékművet mikor bontották le? A szobrokat beolvasztották vagy valahol elfekszenek? Tud róla valaki érdemben többet?
Egyébként most hallottam róla először, s a'szzem nem vagyok egyedül.
gumidani Creative Commons License 2003.06.09 0 0 3408
"fél lekötöt letarolta"
Ezt leírnád a kiváncsiskodó laikusok szintjén ís?
Milyen személyi következményei voltak a hajókon keletkezett kisebb-nagyobb ütközési nyomoknak? Nem tudom, hogy megvan-e még pl. a Táncsics orrán az a horpadás?
Előzmény: Noked Lee (3405)
muggli Creative Commons License 2003.06.09 0 0 3407
A fehér és a kereskedelmi flotta ősi szeretetteljes együttélésének hangjai! :-))))))))
Amikor valaki átkerült a személyhajózáshoz és napok alatt gödrösre verte a szép fehér hajó oldalát! :-)))))))))))
Na, ja! Cipész és az ő kaptafája!:-))))))))))))))
muggli
Előzmény: Noked Lee (3405)
Bócman Creative Commons License 2003.06.09 0 0 3406
Hát, én ebben nem láttam volna élvezetet - sajnáltam volna a hajókat. :-))
Előzmény: Noked Lee (3405)
Noked Lee Creative Commons License 2003.06.09 0 0 3405
Sziasztok !

Hát igen ! Szép dolog a vontatás a Dunán. Nagy szivás volt mikor rossz pozicióba lett átadva a vontatókötél. A kötél behuzását majdnem mindig kézzel kellett megcsinálni. Hamar megtanulta az ember , hogy melyik oldalon vannak a zsilipek .A fordulok meg nagy odafigyelést igényeltek . Volt szerencsém látni mikor az Inota ms Passaunál völgymeneti fordulonál a fél lekötöt letarolta . A fed.mester és a pk . operett hajón / Rákoczi ms / szolgáltak elötte . Nagy élvezet volt látni az egészet.

Előzmény: Bócman (3404)
Bócman Creative Commons License 2003.06.08 0 0 3404
A nippert (vontatócsörlő) a bócman, illetve gyakorlottabb matróz kezelte.
A kötelet menet közben nem birizgálták, max akkor, ha induláskor nem lett egyforma hosszú.

A kötéllel való manőverezés közben azonban mindig levették a géperőt.

A farkoszorú bizony azért volt olyan ütött-kopott, mert az 1300-as uszályok alaposan elintézték.

De ne úgy képzeld el, hogy csatt, oszt recseg-ropog minden.
Meglassítottak, és a csörlő erejével, a kötelekkel húzták be a hajót. Ha a manőverezés közben az öreg/szekund, meg a kormányos odafigyelt, és jól kérte az erőket, akkor gyakorlatilag döccenés nélkül értek össze.

Persze azért balont szokás volt belógatni, ha nem a farkoszorú feküdt fel, hanem a fartükör.

Az utolsó pár évben már beköszöntött a nagyvilág a Maharthoz is, ugyanis végre minden hajó gumi farkoszorút kapott a régi fa helyett.
Ez óriási előrelépés volt, ugyanis a fát 1-2 nagy csattanás is képes volt teljesen leamortizálni.
Főleg, ha a jól megrakott ezresek horgonya volt az ellenfél.
Ráadásul a fa egyáltalán nem volt képes elnyelni az ütközés erejét, azaz gyűrte-csavarta a lemezt is.

Előzmény: Zoltika (3403)
Zoltika Creative Commons License 2003.06.08 0 0 3403
Bócman 3381
Köszönöm, ez nagyon érdekes és szemléletes!
Akkor a vontatók fara azért olyan, amilyen, mert fékezéskor itt ütköztetik fel a vontatmányt? Nyilván hasonlóképpen manöverezhettek völgymenetben a rövid kötelekkel, majd a folytatásból kiderül! A vontatókötelet (sleppszál) ezek szerint menet közben is behúzták és eresztették. Ezt ki kezelte: a kapitány munkájának része, vagy a bócmané?

matilaci 3395
Éppen azon gondolkodtam, hogy lerajzolom és beszkennelem, de a te anyagod alighanem jobb lehet annál!

Előzmény: Bócman (3385)
MALWIN Creative Commons License 2003.06.07 0 0 3402
Gumidani!
Mail ment!
Előzmény: gumidani (3401)
gumidani Creative Commons License 2003.06.07 0 0 3401
Az nekem új. A BKV 1976.XII.31-i állományában 3 db. Mohács 130 típusú hajó szerepel. A képmellékleten a Piroska látszik. Kérdésemre az Iluskát és a János vitézt nevezték itten meg azok, akik jobban emlékeztek.
Avagy nem a BKV-é volt a Háry János? Netán már korábban selejtezték, vagy később vették át valahonnan?
Előzmény: MALWIN (3397)
Bócman Creative Commons License 2003.06.07 0 0 3400
Na, erre nem emlékeztem :-))
Előzmény: Törölt nick (3398)
Törölt nick Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3399
Valahol még vannak jó kis rajzaim a csatolásokról, majd megkeresem és beszkennelem őket. (Előbb vagy utóbb. :))
Törölt nick Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3398

...Őszintén szólva így kapásból nem is emlékszem olyan esetre, amikor fordítva csatoltunk volna....
Wachau, mindig balról.
Előzmény: Bócman (3385)
MALWIN Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3397
..Piroska, Iluska, János vitéz egyike?

Kihagytad a Háry Jánost...:-DDD

Előzmény: gumidani (3396)
gumidani Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3396
A Sellő nem a Mohács 130 típus egyik darabja? Netán a BKV-s Piroska, Iluska, János vitéz egyike?
Előzmény: MALWIN (3389)
muggli Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3395
Valóban és megfelelően méltóságteljes is egy olyan komoly hagyományokkal rendelkező hivatáshoz, mint a hajózás és a tengerészet.
muggli
Előzmény: hírtelevízió (3392)
muggli Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3394
Rézgaras!
A tankereknél pont azért kell, hogy a "hajotgató" hatást minél jobban csökkenteni lehessen, ezzel növelik a szerkezeti élettartamot.
Zoltika!
Bócman et manővereit még nem olvastam végig, lehet, hogy ő is leírta, de a hegy- és völgymeneti sleppszár hosszak a karaván irányíthatóságát biztosítják. Fölfelé hosszú a kötél, hogy a gépes ne nehezítse a saját dolgát a csigák által hátranyomott vízzel, de irányítani így is tudja a vontát, mert a folyás is segíti a kormányzást. Lefelé rövid a szár, mert a vízfolyása nyomja lefelé a vontát, így a géphajónak kell azt irányítani, ezt rövid száron jobban meg tudja tenni. Láttam már olyat, nem is egyszer, hogy a bárka orra a vontató fara fölé esett.
MALWIN!
Júúúúúúúúúújjjjjjjjjjjjjjjjjjjj!!!!!!!!!!
Ez súlyos! :-))))))))))))))))((((((
HírTV!
Igen esztétizálunk, nosztalgiázunk, hajózunk(-nánk), fondorkodunk, hogy mit lehetne megmenteni a múlt szép (és ezt hangsúlyozottan nonpolitikusan mondva) és hasznos tárgyi és eszmei emlékeiből, időnként tanácsokat adunk a MAHART-nak, időnként ledorongoljuk, de mindezt szigorúan valós, vagy vélt szakmai alapon és nem jobb vagy baloldalról. Van köztünk ilyen is, meg olyan is, néha ki- kiérződik egy-két hozzászólából, de pont azért írunk még mindig egymásnak és azért szeretnénk találkozni, mert nem politizálunk.
Üdv mindenkinek: a muggli
Előzmény: rezgaras (3381)
MALWIN Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3393
Hogy egész pontosan látni lehessen, hol készült:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Előzmény: MALWIN (3391)
hírtelevízió Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3392
Esztétikai mellékzöngéket lehet?

Csak mert szép a tengerészemlékmű:-)

Előzmény: Bócman (3388)
MALWIN Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3391
Bocs, elfelejtettem.Szegeden készült, egy hete.
Az előző nevéről nincs infóm, engem a felépítmény stílusa fogott meg..
Előzmény: jakyg (3390)
jakyg Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3390
Ennek a hajónak nem Dunakanyar volt a korábbi neve??
Hol készült a kép?
Előzmény: MALWIN (3389)
MALWIN Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3389
Sziasztok!
Itt a Sellő és az ő "sufntuningja":
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Előzmény: muggli (3309)
Bócman Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3388
Egyszerű: mer tizenhuszon millió Ft. lenne.

A politikai mellékzöngéket kéretik az arra alkalmas topikokban kitárgyalni!!

Előzmény: hírtelevízió (3387)
hírtelevízió Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3387
A hajóorr a Novarát szimbolizálja, míg a világítótorony a Fiumei kicsinyített mása:-)))

Ezt miért nem állítják vissza?

Előzmény: guberavera (3363)
riversea Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3386
Bócman írta:
"Így az egyes uszályok megfelelő szuverenitással rendelkeztek ahhoz, hogy követhessék a hajlatokat.
(A nagy felső-dunai hajlatok felszámolása előtt még bizony igen érdekes látványt mutatott, amikor a hajó már benn slattyogott a hajlatban, a hátsó slepp meg még az előző hajlatból jött kifelé!!)"

Szinte látom magam előtt, ahogy a straubingi hajlatban (még a vízlépcső elkészülte előtt)1-2 méterre a parttól libasorban jönnek az uszályok hosszú csatolásban. És már megint nosztalgiám van.

Köszi az érzékletes leírást, várom a további részeket.

Előzmény: Bócman (3385)
Bócman Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3385
Na jó :-))
Pedig megfogadtam, hogy a vizsgaidőszak végéig nem csábulok el.

:-))

Kötélmanőverek 1/1

Hegymeneti manőverek Komárom fölötti szakaszon.

Vonta mérete: géphajó + max 4 slepp 2x2 vagy felcsatolva 3 db.

A hajóról 2 sleppszálat adnak át az első sor két külső szélére, mégpedig oly módon, hogy azok keresztezzék egymást. A köteleket a két első bak között átvezetve vagy az ellentétes oldalon, vagy a matrózkabik előt, az uszály tengelyében elhelyezett bakon, vagy pedig (leggyakrabban) a mellső vágatóbakokon akasztják meg

A sleppszálat ezután a bakok közül való esetleges kiugrás megakadályozása érdekében le szokták kötni. (Az uszály saját kötelével 3-4 nyolcast tesznek rá.)

Amennyiben az első sorban 2 uszály van, úgy általában összekötésük a következő módon történik:
széteresztik a farát, az egyik uszályon kihajtják a kereket, hogy néhány méterre eltávolodjon egymástól a két uszály fara, majd elöl keresztbe átkötik a két uszályt.
Ezután összehajtják a farát, közben elöl úgy engedik a kötelet, hogy feszes maradjon. Amikor összeér a 2 uszály fara, akkor hátul röviden (szomszédos, az egymástól alig 50-60 centire álló bakoknál) összekötik, mégpedig általában úgy, hogy a nyolcasok a 2 uszály 1-1 bakjára kerülnek.

Ezután következik a második sor bekötése.

Ha két uszály kerül hátra is, akkor azokat először hasonló módon rögzítik egymáshoz.

Ezután következik a bekötés.

Itt az első sor két uszálya közül, középről a géphajónál már leírt módon adnak át két kötelet a hátsó sornak.
Különbséget jelent, hogy itt hátulról IS adnak kötelet előre, aza oldalanként 2-2 kötél lesz majd.
Ennek az az oka, hogy az uszályokon kézikötelekkel dolgoznak, ezek vastagsága, azaz szakítószilárdsága lényegesen kevesebb, mint a géphajó sleppszáljának.
(Kézikötélként - emlékeim szerint - 20-24 mm-es kötelek szerepelnek, míg a sleppszálak általában 34-40 mm-esek voltak.)

Egyetlen uszály bekötése esetén a módszer hasonló.

Az első és a hátsó sor között mindössze 1-2 méter távolságot maradt.

Alapelv, hogy vontatás közben minél rövidebb a kötél, annál jobban "kézben tartja" az első a hátsót.

A géphajó és az uszályok közötti távolságot egy furcsa "libikóka" határozza meg.
Minél rövidebb a sleppszál, annál jobban tudja a géphajó irányítani a sleppet, ugyanakkor minél közelebb van a slepp, annál nagyobb a hajó csigaverésének fékezőhatása.
A csiga felgyorsítja a vizet, az uszály pedig óhatatlanul belekerül ebbe a vízáramba. Mivel az elméletileg elérhető sebesség meghatározott, így ennek káros hatása egyértelmű.
(Az aldunáról szóló részben is erre kell majd gondolni, főleg a széteresztés kapcsán!)

A géphajó a zsiliphez érve néhány méteresre csökkentette a sleppszál hosszát, majd a kamrába behaladva teljesen rászedték a kötelet, és behúzták a hajót az első két slepp közé.

Így a hajó meghátrázhatott, hogy megállítsa a fuvart.

A zsilipből kihajózva először ismét rövid kötelet engedtek, majd az előkamrát elhagyva a "szokásos" hosszúságra növelték a sleppszálat.

Na, eddig ez egyértelmű.

Most jön a flikkflakk.

Ha egymás mögé 1-1 uszály került, akkor aalkalmazták az ugynevezett felcsatolást.

Az első slepp a már leírt módon kapta a 2 sleppszálat.
A második uszályt az első hátsó vágatóbakjából átadott kötelekkel fogják meg.
Az első slepp 1, a hátsó 2 kötelet ad, ezek ugyanonnan és ugyanoda futnak, azaz a három kötél gyakorlatilag egynek számít.

A csatolás elvileg mindkét oldalon történhetett, mégpedig az elkövetkező vonalszakasz jellegzetességeinek megfelelően, azonban az utóbbi időkben már csak a jobboldali csatolást alkalmazták.
(Őszintén szólva így kapásból nem is emlékszem olyan esetre, amikor fordítva csatoltunk volna...)

Namost ott tartottam, hogy a kötelek az első slepp hátsó vágatóbakjai közül indultak hátra, és a hátsó uszály első bakji közé futottak.

Így az egyes uszályok megfelelő szuverenitással rendelkeztek ahhoz, hogy követhessék a hajlatokat.
(A nagy felső-dunai hajlatok felszámolása előtt még bizony igen érdekes látványt mutatott, amikor a hajó már benn slattyogott a hajlatban, a hátsó slepp meg még az előző hajlatból jött kifelé!!)

Namost, az egyesével felcsatolt uszályokat a zsilipbe való behaladás előtt össze kellett kötni.
Ezt a manővert nevezzük pandlizásnak, az erre szolgáló "eszközt" pedig pandlizónak.

Ez egy, a ferroportban látható vascölöpökből álló "parfalhoz" hasoló műtárgy.
(Lehet betonból vagy vascölöpökből is.)

Az egyik uszályt ilyenkor megakasztják, majd a másikat mellékötik.

Ha nem volt mindegy, hogy melyik slepp kerül alőre, úgy a hátsó uszályt húzták fel az első mellé.
Ellenkező esetben a második uszályt akasztották meg, és amellé engedték vissza az elsőt.

Az, hogy felcsatoltak-e, vagy pedig az első sorban 2 uszály volt-e, az több körülménytől is függött.

A vízállás (folyási sebesség), az uszályok terheltsége, a hajó gépteljesítménye együttesen határozta meg, hogy fel kellett-e csatolni.

A következő részben a völgymenetet írom majd meg.

Előzmény: Zoltika (3383)
jakyg Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3384
A bulba orr az ellenállást hivatott csökkenteni.
Előzmény: rezgaras (3381)
Zoltika Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3383
Fölfelé hosszú, lefelé rövid a kötél a vontatáskor. Miért? Nem tudom, és nagyon várom Bócman magyarázatait!:-)
Előzmény: rezgaras (3382)
rezgaras Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3382
Zoltika írta:

> Ilyesmire mintha én is emlékeznék

Én is emlékszem rá. A két sor uszály között meglehetôsen rövid volt a kötél. (gondolom, így kisebb volt a menetellenállás...)

Előzmény: Zoltika (3380)
rezgaras Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3381
muggli írta:

> Igazán nem értem mi szükség van erre a Balatonon.

Úgy tudom, a bulba a hajó menetellenállását és a hullámképzést is csökkenti. (a legnagyobb tankhajókon is van ilyen, pedig azoknak nem igazán van szükségük a hossz-stabilitás miatt)

Előzmény: muggli (3376)
Zoltika Creative Commons License 2003.06.06 0 0 3380
Ilyesmire mintha én is emlékeznék! Persze lehet, hogy én is rosszul:-)
Előzmény: gumidani (3374)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!