Keresés

Részletes keresés

GEORGIE Creative Commons License 2000.09.29 0 0 191
Ha mar itt vagyunk, akkor talan ezt a gorog komphajo katasztrofat is kitargyalhatnank...
Előzmény: plebejus (190)
plebejus Creative Commons License 2000.09.29 0 0 190
Egy hajo van, a "HERMES ISLAND" [Gross Tonnage ~40 000, Deadweight ~75 600], aztan a lentebb emlitett motorrol, Te ez a motor tobb emelet magas!
Aztan van meg mindenfele egyeb kep, nem erdekes itt.
Ezek a gombostutol kezdve a szemetegetoig a vilagon mindent gyartanak, mint a pelda mutatja.
Ha akarsz irhatsz a PR-nak:
prdept@mes.co.jp

Előzmény: GEORGIE (189)
GEORGIE Creative Commons License 2000.09.29 0 0 189
Ertom.
Vannak-e kepek benne hajokakrol?:-))
Előzmény: plebejus (188)
plebejus Creative Commons License 2000.09.29 0 0 188
MES = Mitsui Engineering & Shipbuilding CO., LTD
Előzmény: GEORGIE (187)
GEORGIE Creative Commons License 2000.09.29 0 0 187
Igen szeressuk a pici dolgokat!
De mi az a MES Buletin?
Előzmény: plebejus (186)
plebejus Creative Commons License 2000.09.29 0 0 186
Hogy ujabb dolgokrol is szo essek, itt van elottem a MES Bulletin aug-i szama, miben arrol irnak, hogy kinai megrendelesre 8 set [keszlet? egyseg?] Mitsui-MAN B&W 12K90MC dizel motorra kaptak megrendelest melyet kontenerszallito hajokba fognak beepiten, Kinaban.

OUTPUT: 54 720 kW [!!!]
Revolutions: 104/min
No. of Cylinders: 12
Piston Dia: 900mm [!!!]

A K90MC allitolag a legnagyobb geposztalyba tartozik a vilagon.

Miccoltok? GEORGIE te szereted a nagymeretu vasakat, igaz?

GEORGIE Creative Commons License 2000.09.28 0 0 185
A britek mindig is hiresek voltak a konyureletessegukrol:-))))
Előzmény: Laci bacsi (184)
Laci bacsi Creative Commons License 2000.09.28 0 0 184
A Lusitania eseteben nem szabad megfeledkezni a tetemes mennyiségü hadianyagról, amit szallított.
Simpson szerint az UBoot által kilött egy torpedó eros dölést eredményezett volna, de a hajó a felszínen marad.
A találat következtében azonban berobbant a rakományban szállított logyapot, és ez betett a hajónak.
Az hosszirányú keresztfalalak miatt a hajó erösen megdolve süllyedt, amely következtében egyik oldalon eltávolodtak a hajóoldaltól a mentocsónakok, azért nem lehetett használni öket. A másik oldalon viszont a hajó falának döltek a csónakok, ezért nem lehetett leereszteni azokat.

Mellesleg a briteknek kifejezetten jól jött a hajó pusztulása. Az ö céljuk ugyanis az volt, hogy az Egyesült Államokat belerángassák a háborúba, akár jó sok amerikai halála árán is.
A Lusitania elsüllyedésére vert emlékérmet sem a németek verték, hanem az angolok.

A Titanic-ról: újabb kutatások szerint nem egy hosszú léket vágott a jéghegy a hajó oldalán, hanem hat kisebbet. Egyébként erre a következtetésre jutott a katasztrófát követo vizsgálat is, tekintve, hogy a rekeszek nem azonos mértékben és idö alatt teltek meg vízzel.

Előzmény: GEORGIE (183)
GEORGIE Creative Commons License 2000.09.25 0 0 183
Lusitania:
A hajo pusztulasat nagymertekben annak koszonhette, hogy SZENET taroltak a vizzaro rekeszekben!!!

Titanic:
A vizzaro rekeszek meg a vizvonal alatt veget ertek. Ez alol csak a hajo orra volt a kivetel. A katasztrofat koveto vizsgalat soran a hajo tervezoje kijelentette, hogy frontalis utkozes eseten a hajo vizen maradt volna...

Mindket esetben "helyhiany" miatt kerult sor a kevesbe szerencses rekeszelhelyezesre...

Előzmény: eMM (180)
GEORGIE Creative Commons License 2000.09.25 0 0 182
Sorry, de volt keresztiranyu oldalfal a Szt.Istvanon!
Csak sajna a Radetzky-osztalyhoz hasonlo kettos feneke volt a gyereknek. Anno a tervezok hozzakezdtek egy fenekrobbantasos vizsgalatnak egy 1:10 aranyu maketten, csak az eredmenyek ertekelhetetlenek voltak.
1909-ben Alfred von Koudelka kapitanyt Berlinbe kuldtek, hogy tanulmanyozza a nemet csatahajokat.
A nemetek tobb javaslatot is tettek:
1. Vizkiszoritas novelese 21.000 t-ra
2. A neheztuzerseg csokkentese 12-rol 10 lovegre (lasd Monarch 2-osztaly)
3. Vizalatti vedelem megerositese.
Ebben tobbek kozott ket fontos javaslat volt:
a, A vizvonal alatti vizzaro falon nincs ajto
b, A rekeszfalak nem parhuzamosak sem a hajo oldalaval, sem a hajo fenekevel, hanem szoget zarnak be. Ez utobbi reszletet bovebben nem tudom kifejteni, mert a Warship international tegetthoffos cikket sajna csak magyar forditasban tudtam megszerezni, abrak nelkul!!!


Előzmény: eMM (180)
Törölt nick Creative Commons License 2000.09.22 0 0 181
"A SZENT ISTVÁN még felépítményében is különbözött a másik három egységtol. A két kéményt összefogó, fényszórókat tartó konzolt építettek rá. Ezért a hajó felépítménye kb. 1,5 m-rel magasabb volt a többinél. Ezenkívül a hátsó árboc elé egy hatalmas szelloztetokürtot is állítottak. A fényszóróállvány a kémények magasságában 38 t tömeg többletet okozott, ezért a hajó nagy sebességnél és hirtelen eros kormánymozdulatnál 19 fokig is megdolhetett."
Hány tonna is volt a hajó összesen? Engem meglep, hogy 38 t ekkora negatív hatást válthat ki.

Macibb

Előzmény: GEORGIE (177)
eMM Creative Commons License 2000.09.22 0 0 180
Az alapvető probléma az volt, hogy a Szent Istvánt (is) hosszanti rekeszfalakkal(vizzáró rekeszekkel) építették.
(Csakúgy mint pld a híressé vált Lusitaniát)
Ez sérülés esetén a hajó erős oldaldőlését,később felborulását okozta,mint a híres filmfelvételen ez látható is.

Ha keresztirányú rekeszfalakat használnak(mint pld a Titanicál) nincs(vagy csak minimális) oldaldőlés, a hajó talán menthető lett volna.

Előzmény: GEORGIE (177)
eMM Creative Commons License 2000.09.22 0 0 179
Nem is volt furcsa az olaszoknak,hogy miért vannak kivilágítva a hajók.
Előzmény: Laci bacsi (175)
GEORGIE Creative Commons License 2000.09.22 0 0 178
Es amikor november 3-an Paduaban a Monarchia kuldottei alairtak a fegyverszunetet a Monarchia mar nem letezo kategoria volt...
Előzmény: Laci bacsi (175)
GEORGIE Creative Commons License 2000.09.22 0 0 177
Sziasztok!

Szeretnek pontositani nehany dologban:

SZENT ISTVÁN

1. szolgalatba állitás: 1916. január 6.
(A Tenger - tudományos és társadalmi - tengerészeti és közgazdasági folyóirat - A Magyar Adria Egyesület Közlönye. Bp., 1911? - 1944?, 1912. 490. o., 1914. 8-9. o., 1917. 46. o.; és a Jane’s (WWI) 223. o. alapján.) de batorkodom megjegyezni, hogy a http//:www.warships1.com -on 1915. november 17. szerepel...

2. a letszam 1000 fo volt, az +200 az a partraszallo (talan tengereszgyalogos?) letszamot jelenti, akik nem tartoztak a hajozo allomanyba.

3. "tizenkét ágyújával, köztük 30 és feles lövegeivel iszonyatos tűzerőt jelent."
Ez egy igazi aranykopes!:-)))

A tuzersegi fegyverek:

12 db 30,5 cm L/45 ágyú
12 db 15 cm L/50 ágyú
18 db 7 cm L/50 ágyú
2 db 7 cm L/18 ágyú
2 db 4,7 cm L/44 gyorstüzelo légvédelmi ágyú

Agyu- minden 20mm ürméretet meghalado tüzérségi eszköz.
Ezt tovább lehet finomitani (loveg, tarack, etc.), de most csak a Szt. Istvanra koncentraljunk!

4. Pusztulasa:
"...Azonban a pólai kikötot július 9-én, 22 óra 15 perckor elhagyó TEGETTHOFF-ból, a SZENT ISTVÁN csatahajókból és kísérohajókból álló köteléket másnap hajnalban az olasz MAS 15 és 21 torpedóveto siklócsónakok felfedezték és a MAS 15 hajnali 3 óra 30 perckor két torpedót lott ki a SZENT ISTVÁN-ra. A torpedók átütötték a jobb oldali elso és második kazánház falát a vízvonal alatt, s robbanásuk ereje átszakította a köztük lévo válaszfalat. Csak a robbanás után vette észre a 76T jelu torpedónaszád a tole 400 méterre forduló MAS 15-öt, de már késo volt...
A SZENT ISTVÁN-on megindult az emberfeletti küzdelem a hajó megmentéséért. Eloször lékelzárással kísérleteztek, majd ellenárasztással (trimmeléssel) sikerült a 10 fokra megdolt hajót 7fokra visszabillenteni. A TEGETTHOFF megpróbálta elvontatni a sérült hajót, de az acél sodronykötelek sorra elpattantak. A megdolt hajón az áramfejlesztok víz alá kerültek és a szivattyúk leálltak. A hajót a tornyok oldalra fordításával és végül a loszerkészlet és a horgony tengerbe dobásával próbálták egyensúlyban tartani, sikertelenül. A hajó több órán át tartó elkeseredett és emberfeletti küzdelmet követoen Premuda szigetétol délnyugatra, 89 tengerésszel a fedélzetén 6 óra 12 perckor eltunt a hullámsírban."

A 89 hosi halott nevsorat a Warships Internationalban 1991-ben a Tegetthoff-osztaly tortenetevel foglalkozo czik kozli.

5. A hajo-osztaly technikai problemakkal kuszkodott:
"A négy hajó nem volt teljesen egyforma. A Triesztben épült VIRIBUS UNITIS , a TEGETTHOFF és a PRINZ EUGEN 12 db Yarrow-kazánt, 4 db Parsons-turbinát és ennek megfeleloen 4 db hajócsavart, addig a Fiumében készült SZENT ISTVÁN 12 db Babcock-Wilcox-kazánt, 2 db AEG-turbinát és 2 db hajócsavart kapott.
A SZENT ISTVÁN még felépítményében is különbözött a másik három egységtol. A két kéményt összefogó, fényszórókat tartó konzolt építettek rá. Ezért a hajó felépítménye kb. 1,5 m-rel magasabb volt a többinél. Ezenkívül a hátsó árboc elé egy hatalmas szelloztetokürtot is állítottak. A fényszóróállvány a kémények magasságában 38 t tömeg többletet okozott, ezért a hajó nagy sebességnél és hirtelen eros kormánymozdulatnál 19 fokig is megdolhetett.
Ezeket az eltéréseket azzal indokolták, hogy a haditengerészet csak az általános hajóterveket adta meg, a részletek megtervezése a hajógyárak feladata volt. A négy egység közül a SZENT ISTVÁN nem rendelkezett torpedóvédo hálóval.
A VIRIBUS UNITIS-nek ugyancsak hibás volt a súlyeloszlása. A hajó orrnehezen úszott. A hajó elol 100 mm-rel többett merült, mint hátul."

6. A nemzeti ugyrol meg annyit, hogy 1867 ota altalaban a magyar kuldottseg torpedozta meg a flotta fejleszteset. Ennek koszonhetoen az osztrak-magyar flotta feleannyi penzbol gazdalkodott, mint az olasz flotta!!!

Előzmény: LUCzI FERencz (165)
plebejus Creative Commons License 2000.09.22 0 0 176
Igen ez az, koszonom:-)
Előzmény: Laci bacsi (174)
Laci bacsi Creative Commons License 2000.09.22 0 0 175
Ezt az olaszok nem tudhatták. A háború még tartott.
Amikor ok elindultak az akcióra, a hajók még a Monarchiához tartoztak. A jugoszláv állam október 31-én napnyugtakor kapta meg hivatalosan a páncélosokat. Mindenki ünnepelt, hajókat kivilágították, Pólát pedig nem orizték.
Előzmény: eMM (173)
Laci bacsi Creative Commons License 2000.09.22 0 0 174
Lehet, hogy erre gondolsz:

http://www.hszk.bme.hu/~vb021/kukmain.html

Sajnos én nem érem már el a Tuzfalunk miatt. Mint tudjuk, az Osztrak-Magyar Haditengerészet weblapja tele van pornóval...

Előzmény: plebejus (172)
eMM Creative Commons License 2000.09.22 0 0 173
>Viribus Unitis: 1918. nov 1-en Polában olasz búvárok aknával elsüllyesztették<

Nagy hőstett volt,hiszen a hajó már nem volt gőz alatt,a személyzet lyó rész sem volt rajta,egyáltalában nem volt hadikészültségben.
Tulajdonképpen saját magukat rövídítették meg az olaszok,hisz valszleg úgyis ők kapták volna meg.

Előzmény: Laci bacsi (168)
plebejus Creative Commons License 2000.09.21 0 0 172
Kosz Laci bacsi,
mintha regebben sok tucat beiirassal elobb lett volna egy link, v. URL a K.u. K. hadihajoihoz, tan BME-s szerver, de. vegigolvastam mindent es nem lelem, de nem az, ahol csak a jellegrajz van, hanem sok fenykeppel, nem tudod hol van/hova lett?
Előzmény: Laci bacsi (171)
Laci bacsi Creative Commons License 2000.09.21 0 0 171
Itt többet olvashatsz róluk:

http://www.geocities.com/Pentagon/Bunker/5294/prinz.html

Előzmény: plebejus (170)
plebejus Creative Commons License 2000.09.21 0 0 170
Tegetthoff: Olaszországhoz került, 1924-25-ben szétbontották.

Nem is volt meg regi. Biztos kellett a szinesfem, mint a NoHABbol....

Előzmény: Laci bacsi (168)
plebejus Creative Commons License 2000.09.21 0 0 169
Ime itt a story a (162)-hoz:

[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]

Előzmény: GEORGIE (163)
Laci bacsi Creative Commons License 2000.09.21 0 0 168
Viribus Unitis: 1918. nov 1-en Polában olasz búvárok aknával elsüllyesztették.

Tegetthoff: Olaszországhoz került, 1924-25-ben szétbontották.

Prinz Eugen: Franciaország kapta meg. Célhajóként elsüllyedt 1922-ben.

Előzmény: DLala (167)
DLala Creative Commons License 2000.09.21 0 0 167
Mi lett a sorsa az osztály többi hajójának? Elsüllyesztés, hadizsákmány, bontó?
Előzmény: LUCzI FERencz (165)
FOMA Creative Commons License 2000.09.21 0 0 166
Tegnapi hír. hogy felfüggesztették a Dunai Flotilla felszámolását a végleges döntésig.
LUCzI FERencz Creative Commons License 2000.09.20 0 0 165
Üdvözlet nektek, a topicgazda beleszól.

A majdani honlapomról itt egy részlet, a Hajdú-Bihari Napló bescannelt cikke a 2. Szent István expedícióról. Képek majd a honlapon lesznek.

*******************************************************************

Régészeti út, de az utókor főhajtása is

Már készülődnek a búvárok a harmadik "Szent István csatahajó"-expedícióra
Hornyák András, Hajdú-Bihari Napló 1996.január 27.

Kint hóvihar dúl, a Debreceni Búvárklubban gázkonvektor melegít, a videofelvételen azonban délszakibb a látvány: víz alatti felvételen békaemberek úsznak a tengerfenéken fekvő roncs körül.
A klubtagok eddigi legnagyobb vállalkozásuk, az adriai expedíció eddigi két útjának tapasztalatait elemzik. A falakon a Szent István csatahajó szerkezeti rajzai, keresztmetszeti ábrái. Az asztalon vázlatok, feljegyzések.

Az első út alkalmával még csak a roncs helyének megkeresésére, azonosítására volt lehetőség. Aztán a múlt év szeptemberi expedíció következett, a Magyar Búvárszövetség égisze alatt, az ország szinte minden klubjából, sőt horvát búvárokkal kiegészülve, Ekkor már felszínre hoztak néhány apró tárgyat, és felvételeket készítettek. Az igazi nagy vállalkozás azonban még hátravan. Erre készülnek a klubfoglalkozásokon, s ki-ki az expedícióban betöltött feladatai szerint, egyénileg is.

A magyar múlt egy darabja

Nyár elejére tervezik, amikor a legalkalmasabbak a meteorológiai viszonyok. De nem napsütéses tengeri nyaralás lesz, hanem költséges, kinek-kinek saját pénztárcát is alaposan megérintő vállalkozás. Miért? Én is ezt tudakolom Czakó Lászlótól, a klub elnökétől, akinek szinte gyerekkori álma e hajó feltárása, és e szenvedéllyel sikeresen "megfertőzte" búvártársait is. Milyen effektív hasz-
na lehet az expedícióból az önmagát víz alatti, karsztvízfeltárási munkákkal fenntartó búvárklubnak?
- Közvetlen, forintban kifejezhető hasznát nem várjuk. Nem számítunk kincsekre, még csak az a legenda sem igazolódott, hogy a hajótesten levő Szent István felirat betűi aranyból lennének. Ez régészeti, történeti expedíció történelmi relikviák megmentésére. És még azt is hozzá kell tenni, hogy bármit felszfnre hozunk, át kell adnunk a horvát hatóságoknak, ez az ő felségterületük De azért reméljük hogy bizonyos megtalált emlékek az államközi kapcsolatok keretében hazakeri.ilhetnek, hiszen e hadihajóval a korabeli Magyarország sok mindent kifejezett. Elhelyezték rajta - például - Sződy Szilárd Szent Istvánt ábrázoló 67 centiméteres, csiszolt gránitalapú bronzplakettjét. Érdekesek lehetnek a nagy király életének mozzanatait ábrázoló színesüveg-ablakok is a tanácskozóterernben. Nem tudni, hogy mi maradt meg a hajó díszzászlójából, amelybe beledolgozták a Benczúr Gyuláné által ajándékozött 1848-as zászlódarabot. A hajó felékesítéséhez az építés idején nagyon sokan járultak hozzá, így fejezvén ki hazafiságukat. Az ereklyezászló rúdja is tiszafából készült adomány volt, ezüstlándzsában végződött, közepén nagy igazgyönggyel. Hogy mi maradt, azt az egész hajó átkutatása dönti majd el...

Veszélyes vállalkozás

Egy utca hosszúságú, széles, több emeletre tagolt óriási roncs teljes felkutatása azonban nem csupán pénz kérdése, hanem igen alapos műszaki, fizikai és egyéb jellegű felkészülésé. Szerencsére sokféle polgári foglalkozású tagja van a klubnak. Ez jórészt meghatározza feladataikat is. Az expedícióval utazó orvosoknak arról kell gondoskodni, hogy az egyenként húszperces lemerülések biológiai, egészségi feltételei meglegyenek. Ilyen mélységbe merülni amatőr búvároknak nem veszélytelen. Ezért minden résztvev6nek legalább háromcsillagos búvárvizsgával kell rendelkeznie. Harminc-negyven méternél mélyebben már a mélységi mámor jelentkezésével is számolni kell, ami speciális felkészülést követel, ugyanakkor valarnelyest reményt ad arra, hogy a hajót még nem fosztották ki alkalmi könnyűbúvárok.

Sarkadi István és Hajas Pál fiatal vállalkozók, mindkettőiüknek szenvedélye a búvárkodás. Részt vettek benne, s anyagilag is hozzájárultak a múlt év őszi expedícióhoz.
- A nagy mélységbe merüléskor már hélium-levegő keveréket kell belélegezni. Ezt tudtam szerezni és a helyszfnre szállftani – mondja Sarkadi István. - Egyébként az expedícióban a mentőbúvár feladatát láttam el, mert ehhez speciális vizsga kell, s én rendelkezem vele.
Amíg István mentési ügyeletben volt, hogy ha szükségessé válik, segítsen, a többiek párosával vagy négyesével 20-20 percre lemerültek a roncshoz, ami után még negyvenöt perc zsilipelés következett.
- Csodálatos, semmihez nem hasonlítható élmény a búvárkodás. Különösen tengeren. S ez a
Szent István-expedfció a korona rajta. Most mindnyájan erre készülünk - mondja Hajas Pál. -
Könyvtárakban, régi könyvekben mindent felkutatunk a hajóról
Nagyon fontos, hogy minél többet tudjunk. Hiszen most már az egész hajó átkutatása következik,
ami komoly feladat. Kabinok, raktárak, különféle emeletek....
- Különösen izgalmas lesz a gépházba bejutni, ahol a katasztrófa áldozatainak nagy része, hetvenöt matróz és Rövidi Maxon Róbert elsőtiszt az utolsó pillanatig küzdött a hajóért - teszi hozzá
Czakó László. -Tetemüket már bizonyára eltüntette a mindent megemésztő tenger, de egy-egy fémtárgyat, kitüntetést, oldalfegyvert még megtalálhatunk. Ugyanakkor e hajótérbe bejutni tisztelgés is a hős tengerészek emléke előtt.
A következő expedícióra tehát már készülődnek. Ismeretekkel, tervekkel, technikai eszközökkel és a fizikai kondfció erősítésével. Legnagyobb részt saját pénztárcájuk terhére. A Biogal gyógyszergyáron kívül akadt néhány kisebb szponzor, de maguk a résztvevők is a támogatók közé sorolhatók. A legmeghatóbb eddig az volt, amikor idős, nyugdíjas hajóskapitány küldte el megtakarított filléreit "Az isten áldjon meg benneteket!" üzenettel. Szponzorokra még szükség lenne, s talán akad még olyan cég, amelyik szívesen támogat ilyen tudományos és megemlékező expedíciót, hiszen a hajó matrózai között bőven voltak debreceniek, hajdúságiak.

A Szent István csatahajó

Törtértete különös és jelképes is. A felavatásakor átadott bronzplakett szövege :
"Amilyen szerencsével indftotta Szent István hazánk hajóját a történelem tengerére, az a szerencse kísérje Ő Felsége e hajójának minden útját." Keserű iróniával azt is mondhatjuk: beteljesült. Mert amílyen balszerencsés volt hazánk a történelem "tengerén", olyan tragikus sorsú lett a nagy királyról elnevezett hajó is...
Megépítése nemzeti ügy volt. Az Osztrák-Magyar Monarchia kebelében a magyar országgyűlés szavazta meg rá a pénzt, magyar szakemberek munkájával, a fiumei magyar hajógyárban, magyar anyagokból épült, s döntő többségében magyar legénység szolgált rajta.
Rövid története:
1912. január 29. Lefektetik a hajógerincet.
1914. január 17. Ünnepélyesen vízre bocsátják. Valóságos úszó er8d. A szélessége 27, - hossza 151 méter, vízkiszorítása húszezer tonna.
1915, december 13-án a haditengerészet szolgálatba helyezi a csatahajót, amely 1200 tagú legénységével, tizenkét ágyújával, köztük 30 és feles lövegeivel iszonyatos tűzerőt jelent.
1916. január 6-án felszentelik a hajó ereklyezászlóját, oltárát.
1918. június 9-én este a Szent István a Tegetthoff testvérhajó, valamint torpedónaszádok és egy romboló kíséretében kifut a tengerre, hogy részt vegyen a június 11-re tervezett, az Otrantói-szoros zárának szétrombolását követő, várható ütközetben, de június 10-én Rizzo olasz korvettkapitány torpedótámadásától hullámsírjába vész 75, jórészt magyar matrózzal és tiszttel. A magyar haditengerészet jelképe, büszkesége azóta a bekövetkezett hadikatasztrófa állapotában fekszik a horvátországi partoktól 16 kilométerre, hetven méter mélységben, a tenger fenekén.

plebejus Creative Commons License 2000.09.20 0 0 164
Sommi baj.
Holnap sztori is lesz.
A nagyanyam noverenek az udvarloja volt tengeresz, de vegul nem o lett az ura. Lehet az is, hogy odaveszett, vagy jobb esetben csak maskepp alakultak a dolgaik. Mar sose fog kiderulni, nem el senki, aki elmondhatna.
Előzmény: GEORGIE (163)
GEORGIE Creative Commons License 2000.09.20 0 0 163
Sorry, nem akarlak en itt cseszegetni, csak a kepeid sokat dobnak a topicon!

A kep hatoldalan mi a sztori?

Milyen rokonod volt a flottanal?

Előzmény: plebejus (162)
plebejus Creative Commons License 2000.09.20 0 0 162
1916. Szabadsagra kimeno matrozok:

[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!