A badacsonyi kikötő előtt találkoztunk Pelso (alias Béke) hajóval. Kettő hathengeres Csepel hajtja épp. Egyébként van rajta 150m2 vitorla is.
Topictalira meg bárki jöhet akinek van kedve.
Én nem rég óta fórumozok, ezért van néhány hülye kérdésem:
Ki mehet topictalira? (pl. 200 hozzászólás feletti tagok)
Hol szokott lenni? A témához hűen gőzhajón vagy hadihajón lesz a topictali?
Az esetlegesen felmerülő költségek elszámolása felosztott módon történik, vagy egyénileg?
Valóban csak Keszthelyen van zagytér,de azt tudni kell róla,hogy ebbe dolgozik a Vízügy "Zsuzsa" nevű kotróhajója,és nincs annyi hely a zagytérben mint amennyi az idei évi kotráshoz kellene,magyarul,nem fogja tudni megcsinálni az idei tervet,mert ez az utolsó zagytér.A balatoni kikötőkből kikotort iszapot bizony csak a vízbe tudják elhelyezni.Nem értek egyet a módszerrel,ami még szomorubb,felelőst azt egy darabot sem keresnek.
Muggli által felrakott cikkről jut eszembe, hogy tavaly is alacsony volt a Balaton vízállása és emlékszek, hogy augusztusban voltam a Badacsony katamaránon, és az alacsony vízállás miatt 400 embernél nem vett fel többet (max. 600), a maradékot egy vizibusz vitte el (Fonyód-Badacsony között). Tavaly történt szintén az az eset, amikor a fonyódi kikötőből kifelé tartott a Badacsony ms és az egyik hajtómű a kikötő kijárata előtt darabokra tört, mivel elkapott egy fekéken lévő szikladarabot, amely felett eddig elfért a hajtómű. A Balatonon sem terhelik teljesen a hajókat, de az utasforgalom sem túl nagy. Lassan érdemes lesz egy balatoni átkelő vállakozást beindítani, beszerezni tevéket, meg homokjárókat. A víz meg csak azért kellene, hogy ne porozzanak útközben. :-)
A Szentendrei Dunaágban jártam most párszor mióta ez a nagyon kicsi víz van, és 1000-es fordulattal gyorsabban szalad a hajó, mint normál utazófordulattal, annyira nincs víz a mederben.
Ha így megy tovább még a végén megláthatjuk az Ínság-szikla csúcsát is? :)
"... Alacsony víznél nagy géperővel-vagy nagyobb vízhez viszonyított sebességnél pont "behúzza" magát a hajó, nagyobb elfordulást, vagy sebességet elérni nem lehet, csak a magával tolt-húzott vízoszlop mennyisége nő."
Nálunk ez kajakos-kenus berkekben úgy szólt, hogy leesett a hajó fara, ill. húzza a vizet, ill. egyszerűen csak 'ragad a víz'
trophy!
A hajóvezetőktől halottam, hogy ha kicsi a víz, akkor se Z-hajtómű, se a Voith-Schnieder nem kellően hatékony. Valószínűleg az a baj, hogy a tavon adott helyen egyenletes a fekén, és ha nincs megfelelő víz a csavar alatt, akkor nem azt csinálja, amit szeretnének vele, nem tud áromolni sehova sem a víz. Valószínűleg a hajócsavar alatti 0,5-1m mélység kevés ahhoz, hogy rendessen dolgozzon. A füredi kikötőben láttam a kormányállásból, hogy tényleg majdnem teljes gáz kellett ahhoz a katamaránnak, hogy tényleg oldalazzon. A folyami hajózáshoz nem értek.
A járók nem hosszúak, hanem meredekek. Ez azt jelenti, hogy az utasbeszálló lejjebb van a partnál, beszálláskor egyesével mennek az utasok, és minden harmadik fej koppan a hajó oldalán. A matrózok ott állnak és mindenkit figyelmeztetnek beszálláskor.
Sajnos nem tudom pontosan mi az a ballasztolás. Ha azt jelenti, hogy a hajótestbe beszívott és kipumpált vízzel a merülés szabályozható, akkor tudomásom szerint ilyen hajó nincs a Balatonon.
Szoktalak olvasni Titeket érdeklődve, csak elég rohanós, azért írok ritkán. Gratulálok ezúton is minden képanyaghoz amit készítetek, és kösz, hogy megosztjátok a topic-kal! Augusztusban szívesen mennék a topictalira, de az nekünk kiemelt hónap, úgyhogy nehéz lesz mgoldani. Ha van időpont már többet tudok!
Miért kell alacsony vízállásnál a Z hajtást magas fordulaton járatni manőverhez, az oldalazáshoz-csavaráshoz? Folyón ez szinte pont fordítva van. Alacsony víznél nagy géperővel-vagy nagyobb vízhez viszonyított sebességnél pont "behúzza" magát a hajó, nagyobb elfordulást, vagy sebességet elérni nem lehet, csak a magával tolt-húzott vízoszlop mennyisége nő.
Az utasmozgásnál a szintkülönbséget gondolom járókkal oldjátok meg. Mennyire kell hosszú járó, hogy még megmászható meredekségű legyen így közel egy méteres szintkülönbségnél?
Utolsó kérdés: Van hajó a Balatonon a motorosok közül, amelyik ballasztolható?
A Csata kompon mozi van heti 3 alkalommal esténként. Régi filmeket vetítenek, és ingyenes a látogatás. Utassal mozgásra nem kapott engedélyt, így állóhajóként működik, amíg a "Plázs" el nem kezdődik ott az Újpesti rakparton.
A Farkas motorost elbontották már sajnos.
A Gyöngy valóban él és virul Pünkösdfürdő-Megyer között pingpongozik.
Pont az MO-s miatt szűnt meg a komp, amikor beindították a 138-as buszt.
Én sokat jártam azzal a komppal. Utoljára a Gyöngy volt, de néha a Farkas is besegített.
Tudja valaki hol lehet a Farkas? A Gyöngy a 2 Megyer között jár, azt tudom.
És azt tudja valaki mit keres a mohácsi Csata a Szt István parknál pár napja?
Na ez izgalmas, mert csepeli Rózsa utca végében még kishajókikötő is volt(van?)Innen indul(t) a Rózsa u.-Budafok Háros átkelőhajó.Mikor a nullás hídját építettük, sokat utaztam rajta, de ez már a múlt ködébe vész...(1988)
Hétfő délben az inforádió aszonta a Rózsa u-nál találtak bombát a Dunában. A tűzszerészek hamarosan kiemelik, elszállítják és megsemmisítik.
Nemtom melyik Rózsa u-ra gondoltak, de valszeg XXI. ker, Csepel művek déli vége. A Budafoki öregek szerint Weiszmanfrédot a budafoki dombok felől érkező szövetséges gépek többször bombázták. A szórást már a Leányka u. vonalában mekkezdték a gyengébb képességű célzómesterek, így bőven jututt vastojás a Duna medrébe is. Néhány bombatölcsér a múlt század végéig megmaradt a 6-os út és a vasút közötti területen a bmx bringások nagy örömére.
Szerintem ilyenkor kell végigvadászni fémkeresővel a folyókat a még meglévő meglepetéses
robbanoszerek után.
Növérem irta Olaszországból hogy ott is a Pó folyo tele van fémkereső csapatokkal, csak akkor van baj ha hozzá nem értők találnak valami veszélyes dolgot.
Olyan alacsony a Duna vízszintje, hogy a hajózási szakemberek szerint lassan fel kell függeszteni a hajóforgalmat, de már jelenleg is csak csökkentett terheléssel közlekedhetnek a hajók. A vízügy még legalább a jövő hét végéig nem számít kiadósabb esőre a Duna vízgyűjtő területein. A Tiszán a valaha mért legalacsonyabb vízállást jegyezhették fel a hónap első felében.
A mezőgazdaságot is sújtó szárazság miatt több magyarországi folyó vizállása is évtizedes negatív rekordon áll. Kovács Dezső, a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság szakembere az Indexnek elmondta, hogy a Dunán a százéves negatív rekordot ugyan még nem érték el, de ha még napokig nem esik az eső, előfordulhat, hogy fel kell függeszteni a hajóforgalmat a folyón.
Márpedig esőre ne számítsunk
Csapadék ugyanakkor az előrejelzések szerint leghamarabb csak egy-másfél hét múlva esik a Duna vízgyűjtő területein, az Alpoktól távolabbi területekről pedig még három-négy nap, ameddig ideér az árhullám. Dobák István, a Mahart üzemeltetési vezetője szerint még egy hónapig nem várható eső. Ezen időszak alatt csak csökkentett teheléssel szállíthatnak bármit is a hajók.
A Mahart "szárnyas" személyszálllító hajói közül a legnagyobb, a Sólyom már nem közlekedhet, és a Vöcsöknek is "meg vannak számlálva a napjai". Jelenleg biztonsággal csak a negyven centiméteres merülésű Bibicek közlekedhetnek.
Nem jobb a helyzet hazánk második legnagyobb folyóján, a Tiszán sem. A szolnoki székhelyű vízügyi igazgatóságtól kapott információk szerint július első felében a valaha mért legalacsonyabb vízállást mérték Kiskörénél. Emellett Szolnoknál is két centiméterre megközelítette a vízállás a legalacsonyabb szintet.
A jelenlegi helyzeten a szakzsargon szerint egy kis "lötty", azaz némi eső utáni árhullám változtatott. A Tisza még hajózható, noha nagyon sok helyen akadályozza a normális közlekedést egy-egy hajóútszűkület. A szolnoki helyzet sem túl rózsás, bár a szakember szerint "gyalog átkelni a Tiszán kicsit még húzós lenne".
A kikotort iszapot nem engedik vissza a vízbe
A Balatonon is az alacsony vízállás okoz mérhetetlen bosszúságot a szakembereknek, a turistáknak és a turizmusból élőknek. A strandokat, kikötőket folyamatosan kotorják - tájékoztatott Fehér Vilmos, a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője.
Nem egyszer problémát okoz azonban a kikotort iszap elhelyezése. Jelenleg csak Keszthelyen van úgynevezett "zagytér" a szárazföldön, ahova elhelyezhetik az iszapot. A kormány által nemrégen bejelentett Balaton-programban hasonló zagyterek kialakítását is tervezik. Zagytér kialakítására alkalmas város például Balatonakali. Andó János alpolgármester az Indexnek azt mondta, hogy nyolchektáros területet tudnának bérbeadni a vízügynek. Szakemberek szerint Fűzfőn és Füreden alakíthatnának még ki zagytereket a kikotort iszap elhelyezésére.
A két négyszázas közül a Gulács csinálja a G járatot (Balatonföldvár-Balatonszemes-Balatonlelle-Balatonboglár-Badacsony), 16:20-kor indul Badacsonyból. A Bakony a J járatot (Balatonkenese-Balatonalmádi-Alsóörs-Csopak-Balatonfüred-Tihany) csinálja. Egész pontosan az indulások: BHRT menetrend.
Meg tudnád írni, melyik járatot csinálja a Bakony Badacsony és Földvár között? (Nekem az tetszene a legjobban, ha úgy 4 óra tájban indulna Badacsonyból...)
A mai Népszabadságban van egy cikk a dunai hajózásról, sajnos az online változatban nincs benne. Lényeg: több tímilliós Mahart veszteség, félig rakott uszályok, Bécs-Pozsony közt szinte megállt az élet, de Németországban is hasonló a helyzet.
Frissítettem a BALATONI HAJÓK oldalt. Újdonságok: felkerült a Füred katamarán kormányállásáról és gépházáról készített képanyag (leírás még nincs hozzá).
Tulajdonképpen a balatoni hajók minden típusának kormányállása és gépháza így már megtekinthető (Z-hajtóműves katamarán, Voith-Schnieder-es komp, csavaros egymotoros hajó, hagyományos kétmotoros és modern kétmotoros hajó). Természetesen ettől függetlenül még lesznek újabb képek más hajókról is. A leírásokat pedig pótolni fogom.